Začátkem letošního roku se německá letecká společnost Lufthansa potýkala s mnoha problémy, které vedly ke zrušení tisíců letů. Stejně tak během loňské letní sezóny. Bude letošní rok vypadat jinak? Článek přinesl server Euronews.
Začátek roku 2023 byl pro německou skupinu Lufthansa turbulentní. V únoru ji zasáhlo katastrofální selhání IT, které způsobilo rozsáhlé zrušení letů napříč šesti leteckými společnostmi, které vlastní. Stavební práce poškodily telekomunikační kabely ve Frankfurtu, což vedlo ke kolapsu sítě společnosti. Jen několik dní poté vedly pokračující stávky na letištích po celém Německu ke zrušení tisíců dalších letů.
Podle německých obchodních novin WirtshaftsWoche se Lufthansa nadále zotavuje z nedostatku personálu po pandemii a letos v létě údajně vyškrtla ze svého letového řádu více než 30 000 letů. Může se tedy německý vlajkový dopravce v roce 2023 vyhnout dalšímu chaosu, který ovlivňuje cestující od skončení pandemie covid-19?
Lufthansa is trying to avoid more flight chaos this summer https://t.co/kuGlYvjivy
— Euronews Travel (@euronewstravel) March 15, 2023
Finanční obrat v roce 2022
Lufthansa tvrdí, že loni dosáhla „finančního obratu“ poté, co před dvěma lety téměř zbankrotovala. V roce 2022 letělo s leteckou společností 102 milionů cestujících – více než dvojnásobek oproti předchozímu roku. Silná poptávka po letecké dopravě znamenala, že se tržby společnosti zdvojnásobily na téměř 33 miliard eur.
V roce 2023 hodlá znovu růst, přičemž šéf Carsten Spohr nedávno prohlásil, že „Lufthansa je zpět“. „Během jediného roku jsme dosáhli bezprecedentního finančního obratu. S provozním ziskem 1,5 miliardy eur dosáhla skupina Lufthansa mnohem lepšího výsledku, než se očekávalo,“ dodal.
Čísla však stále nedosahují stejné výše jako před pandemií. A zvýšené zisky nebudou příliš velkou útěchou pro cestující, kteří se obávají dalšího narušení jejich plánů na dovolenou letos v létě.
Bude letos v létě zrušeno více letů Lufthansy?
Během pandemie byl rychle snižován počet zaměstnanců a společnost zavedla další opatření, aby se s krizí vyrovnala. Spohr již v roce 2020 uvedl, že letecká společnost má asi 27 000 zaměstnanců na plný úvazek. Poté, co německá vláda přijala záchranný balíček ve výši 9 miliard eur, přistoupila Lufthansa k hromadnému propouštění. V letech 2020 až 2022 bylo podle serveru Euronews propuštěno nejméně 10 000 lidí.
Ale návrat letecké dopravy byl rychlý a stejně jako mnoho dalších leteckých společností nebyla Lufthansa připravena. To vedlo k problémům s personálem. V létě loňského roku musela zrušit tisíce letů, což způsobilo masivní narušení plánů jejích zákazníků.
Lufthansa se stále potýká s přetrvávajícími dopady nedostatku zaměstnanců, který postihuje celé odvětví. Aby zabránila dalšímu chaosu a zrušení na poslední chvíli v roce 2023, Lufthansa údajně vyškrtla ze svého letního letového řádu nejméně 34 000 letů.
Teoreticky to cestujícím poskytne více času na alternativní opatření a zabrání narušení jejich cestovních plánů na poslední chvíli.
Spohr na tiskové konferenci na začátku března řekl, že možnost dalšího zrušení letos v létě bude záviset na letištích, nikoli na leteckých společnostech. Varoval, že hrozí omezení kapacity kvůli velké poptávce.
Dokáže Lufthansa vyřešit personální problémy?
Koncem loňského roku zahájila společnost masivní nábor, během kterého chce do konce roku 2023 získat 20 000 nových zaměstnanců. Inzerovala více než 45 různých pozic od pilotů a letušek až po IT specialisty a právníky.
Problémy s personálem však stále způsobují letecké společnosti problémy a někdy jsou mimo její kontrolu. Nedávné stávky vedly ke zrušení více než 1000 letů, protože pozemní posádka na několika letištích včetně Frankfurtu, Mnichova a Hamburku protestovala proti pracovním a platebním podmínkám.
I když je problém spíše u zaměstnavatelů na letištích než u samotné Lufthansy, ilustruje to situaci, které v současnosti čelí letecký průmysl. Členové odborového svazu Ver.di požadují zvýšení mezd o 10,5 procenta a tvrdí, že bude těžké najít nové zaměstnance, pokud pro ně nebude plat atraktivní.
„Mezi pracovníky pozemního odbavování je stále katastrofální nedostatek pracovních sil – cestující to jasně pocítili loni v létě,“ říká místopředsedkyně Ver.di Christine Behle. „Aby se tato situace změnila, musí pro ně dojít k atraktivnímu zvýšení mezd. A zaměstnanci letecké bezpečnosti mají nárok na zvýšení příplatků v kolektivních smlouvách.“
Odbory také uvedly, že mnoho zkušených pracovníků přemýšlí o tom, zda by měli skončit nebo odejít do předčasného důchodu.