Nejen v Gruzii, odkud toto slovo pochází, se můžete setkat s jevem, který popisuje. Nepřeložitelné slovo shemomechama totiž znamená, že jste plní, ale i tak pokračujete v jídle.
Že zrovna Gruzie má pro tento stav výraz není tak překvapivé. Se všemi svátky a přípitky, kterými je tato země na rozhraní jihovýchodní Evropy a jihozápadní Asie proslulá, totiž lidé shemomechama zažívají často.
Pokrm z fazolí s vlašskými ořechy nazývaný lobio, pečený sýrový chléb zvaný khachapuri nebo třeba kuře se smetanovo-česnekovou omáčkou zvané shkmeruli. To jsou jen jedny z mála pokrmů, které si v této hornaté zemi můžete vychutnat.
Je také jednodušší obviňovat shemomechama, než si přiznat, že jsi prase!
Tradiční gruzínská hostina se nazývá supra a je důležitou součástí gruzínské kultury. Ta se může konat kvůli specální příležitosti a nebo jen tak. Není neobvyklé, že se během těchto svátků převáží pod hordou jídla stoly. Díky množství pokrmů na stolech a tomu, že jídlo neustále někdo přináší, Gruzínci pijí, zpívají a jí dál a dál.
Shemomechama se tak dle redaktora BBC Davida Farleyho, který do Gruzie vyrazil, děje častěji než byste si mysleli. Někteří Gruzínci toto slovo dokonce milují.
„Je to jako, když jste nechtěli tolik jíst, ale omylem jste to udělali. Obvykle se to děje, když něco chutná tak dobře, že nemůžete odolat,” říká šéfkuchař celebrit a majitel restaurace v Tbilisi Shavi Lomi Meri Gubeladze.
Jídlo a pití jsou často spojeny s identitou národa. V Gruzii je toto spojení silné. Je to převážně díky dlouhé historii ruské nadvlády. Rusové s obyvateli Gruzie totiž sdíleli náboženství a tak Gruzínci potřebovali něco jiného, čím se odlišit. Symbolem této kulturní odlišnosti se tak stala supra – stravování, pití a hodování.
Gruzínci mají speciální slova i pro mnoho jiných situací jako je například shemoexarjeba (utratil jsem své peníze velice rychle, aniž bych si to uvědomil) a shemoesriseba (když něc neúmyslně rozdrtíte).
A kde se vůbec slovo shemomechama vzalo? „Jediným závěrem, ke kterému mohu dojít, je, že Gruzínci neradi přijímají odpovědnost za své vlastní činy. Často to svádíme na 70 let sovětské okupace, kdy za vás stát činil všechna rozhodnutí. Je ale také jednodušší obviňovat shemomechama, než si přiznat, že jsi prase!“ dodává Gubeladze.