1.1 C
Czech
Úterý 23. prosince 2025
Protext ČTKBaterie, nebo vodík? Za nás obojí, záleží na potřebách klientů

Baterie, nebo vodík? Za nás obojí, záleží na potřebách klientů

Praha 1. března 2023 (PROTEXT) – Od roku 2017 je česká vývojová firma DEVINN významným hráčem na české i světové vodíkové scéně. Již v roce 2020 představila mobilní vodíkový generátor energie H2BASE, podílí se na stavbě vodíkové Tatry, zabývá se ale i bezpečnostními systémy pro trakční baterie. V době energetické krize a rostoucího tlaku na omezení spalovacích motorů se z vodíku stává často skloňované téma. Luboš Hajský si v DEVINNu rozhodl zachovat přístup technika a na otázku zdroje energie a pohonu budoucnosti nabízí velmi pragmatický pohled.

V oblasti vodíku zastává DEVINN často roli konzultanta a realizátora potřeb a nápadů. Dokáže klientům zajistit návrh řešení, doporučit vhodný druh technologie, celý projekt odřídit, pospojovat komponenty do funkčního celku a ten následně i otestovat a certifikovat. Poptávky do DEVINNu chodí z celého světa a často se týkají přestavby dopravního prostředku na alternativní ekologický pohon.

„Jedním z příkladů je výrobce nákladních vozů. Ví, že s naftovým motorem brzy nesplní emisní limity, a hledá partnera, který dodá řešení na klíč. Ze začátku zkoumáme to, kde vozy jezdí, jak se používají. Teprve pak zvažujeme, jestli vodík, nebo baterie,“ doplňuje Hajský.

Vozidlo poháněné vodíkem s palivovým článkem je v podstatě také elektromobil. Liší se velikostí baterie a způsobem, jakým ji napájíme. Z uživatelského hlediska má vodík podobné vlastnosti jako fosilní paliva. Lze ho převézt v cisterně a natankovat za několik minut. Baterie mají oproti tomu nevýhodu v délce nabíjení, tu ale kompenzují vyšší účinností.

Například z 10 kWh uložených do lithium-iontové baterie získáme zpět téměř 95 %. Oproti tomu z palivového článku, ve kterém dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii, získáme zpět jen asi 50 % ve formě elektřiny využitelné pro pohon. Ze zbylé energie se stane energie tepelná a voda. To jsou také jediné emise, které zařízení produkuje.

Palivový článek tak má nižší účinnost než baterie, ovšem vyšší, než má běžný spalovací motor. Proto se podle Hajského vyplatí třeba tam, kde je nevýhodné odstavit vozidlo na delší čas u nabíječky. „Může to být případ důlního speciálu, bývají to vlakové soupravy, vodík dává smysl i městských autobusů,“ vysvětluje Hajský. „Samozřejmě lze vyrobit i náklaďák nebo autobus poháněný bateriemi. Limity nejsou ani tak v dojezdu, ale spíše ve hmotnosti. Bateriový kamion bude zpravidla těžší než vodíkový. Pokud klientovi nevadí odstávky pro nabíjení ani vyšší hmotnost vozidla, baterie mohou být vhodné i u větších vozů,“ dodává. Oproti tomu osobní doprava půjde podle Hajského v nejbližší budoucnosti spíše cestou bateriového řešení.

„Ať už jde o Euro 7, nebo o to, že EU schválila zákaz spalovacích motorů od roku 2035, k obojímu se samozřejmě stavíme jako k příležitosti. Nejsme ovšem zelení ani vodíkoví aktivisté,“ komentuje zakladatel DEVINNu přístup firmy.

Vodík a palivový článek najdou uplatnění také v energetice, konkrétně jako pomocník pro energetickou nezávislost budov nebo jako podpůrný zdroj elektrické rozvodné sítě. Již neplatí, že by vodík díky svým malým molekulám samovolně unikal z tlakových nádob, ve kterých je uskladněn. Naopak lze energii ve vodíku uchovat oproti bateriím neomezeně dlouhou dobu. Baterie totiž podléhají samovybíjení. „Ideální je v létě uložit do vodíku přebytky třeba z fotovoltaiky a pomocí palivového článku vyrobit energii zpětně až v zimních měsících,“ říká Hajský. Doplňuje, že právě tento scénář je výhodný i proto, že v zimě můžeme využít také odpadní teplo, které palivový článek produkuje. Tím můžeme až zdvojnásobit účinnost celého systému.

Ucelený systém tzv. vodíkového hospodářství má potenciál zvýšit energetickou nezávislost průmyslových provozů i kancelářských budov. Spočívá v propojení zdroje zelené energie (např. fotovoltaiky) s elektrolyzérem, který vyrobí z přebytků elektřiny vodík. Přebytky se pak ve formě plynného vodíku uloží do tlakových nádob. V případě potřeby se pak uložený vodík nažene do palivového článku, kde se přemění opět na elektrickou energii. Kvůli nákladnosti celé technologie je ale takové řešení v tuto chvíli zajímavé hlavně pro firmy a není v první řadě určené pro rodinné domy. Ostatně sám DEVINN spustí vlastní vodíkové hospodářství v jablonecké provozovně již letos.

Časem firma plánuje systém hospodářství nabízet také komerčně, tomu ale bude předcházet testovací režim. „Než systém začneme prodávat, chceme ho vyzkoušet sami na sobě. Poté bude spolupráce fungovat podobně, jako to nyní děláme u dopravních projektů. Vždy začínáme studií, kde posoudíme potřeby klienta. Zcela otevřeně říkám, že existují případy, kdy vodíkové řešení klientům rozmluvíme,“ dodává Hajský.

Kontakt pro média:

Tomáš Schwarz

tomas.schwarz@devinn.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Reklama

Doporučujeme

Japonská raketa H3 selhala při snaze vypustit navigační satelit na oběžnou dráhu

Japonská vesmírná raketa H3 dnes selhala při snaze vypustit na oběžnou dráhu navigační satelit, informovaly tiskové agentury. Podle japonské státní kosmické agentury (JAXA) selhal po startu jeden z motorů. Japonsku se tak nepodařilo vyslat na orbitu šestou z plánovaných 11 družic navigačního systému Quasi-Zenith Satellite System (QZSS). Japonská vláda uvedla, že zřídí vyšetřovací komisi, která má co nejdříve zjistit, co stálo za selháním rakety.

Dom Taylor po vyřazení z MS mluví o duševním zdraví a závislostech

Dom Taylor znovu narazil na dopingovou kontrolu a tentokrát to odnesl přímo na mistrovství světa v Londýně. Po výhře v prvním kole přišel pozitivní výsledek a místo dalšího zápasu řeší disciplinární řízení. Na sociálních sítích pak vysvětloval, proč se vrátil k návykovým látkám.

Švýcarský soud přijal klimatickou žalobu Indonésanů proti cementárně Holcim

V debatě o klimatu se stále častěji neřeší jen státy, ale i konkrétní firmy. K velkým ropným společnostem se nově přidává i cementářský průmysl, který patří mezi výrazné zdroje emisí. Právě na jednu z největších cementáren na světě teď míří klimatická žaloba.

Střelci z Bondi Beach pečlivě plánovali vražedný útok celé měsíce, uvádí soudní dokumenty

Vražedný útok na židovskou komunitu na Bondi Beach v Sydney byl podle nově zveřejněných soudních dokumentů výsledkem pečlivého, několikaměsíčního plánování. Dva podezřelí střelci podle nich dlouho předem trénovali střelbu, připravovali výbušniny a také dva dny před činem provedli průzkum místa.

Zahraniční dluh Česka vzrostl na 5,55 bilionu korun

Zahraniční dluh Česka ve třetím čtvrtletí vzrostl na 5,551 bilionu korun. Odpovídá to 66 Zahraniční dluh Česka ve třetím čtvrtletí vzrostl na 5,55 bilionu korun. Odpovídá to 66 procentům hrubého domácího produktu. Podle předběžných dat České národní banky se dluh proti předchozímu čtvrtletí zvedl o 193,8 miliardy korun.

Zemřel James Ransone, představitel Ziggyho z The Wire

Herec James Ransone, známý jako Ziggy Sobotka ze seriálu The Wire, u nás vysílaného jako Špína Baltimoru, a z hororu It Chapter Two, zemřel ve věku 46 let. Zpráva o jeho smrti zasáhla kolegy, fanoušky i filmový svět, který si ho bude spojovat s komplikovanými a zranitelnými postavami.

Patnáct lidí zemřelo při nehodách, kdy se dveře Tesly neotevřely

Tesla už roky dostává stížnosti na dveře, které se po nehodě zaseknou a nejdou otevřít. Lidé to řeší u amerických úřadů, na sociálních sítích i u soudu. V některých případech pak nejde o nepohodlí, ale o boj o čas.

Rusko je ochotno právně zakotvit, že nezaútočí na zemi EU ani NATO, řekl Rjabkov

Rusko je připraveno v právně závazném dokumentu potvrdit, že nemá v úmyslu zaútočit na žádnou členskou zemi Evropské unie ani Severoatlantické aliance. Podle ruské státní agentury RIA to dnes uvedl náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov. Mnozí západní představitelé, včetně řady evropských vlád i šéfa NATO, v poslední době upozorňují na rostoucí militarizaci Ruska a varují, že se Evropa musí připravit na možnost přímého střetu s Moskvou.

Japonsko chystá restart největší jaderné elektrárny na světě

Japonsko udělalo další velký krok k restartu největší jaderné elektrárny na světě. Regionální parlament v prefektuře Niigata podpořil guvernéra Hideyo Hanazumi, který restart dlouhodobě hájí. Elektrárna Kashiwazaki Kariwa má po patnácti letech od havárie ve Fukušimě znovu vyrábět elektřinu už v roce 2026.

Jihokorejský prezident chce hrazenou léčbu plešatosti ze zdravotního pojištění

Jihokorejský prezident I Če-mjong nařídil své vládě, aby zvážila rozšíření veřejného zdravotního pojištění o léčbu vypadávání vlasů, s argumentem, že plešatost se pro mladé lidi stala spíše "otázkou přežití" než kosmetickým problémem. Informoval o tom zpravodajský server The Guardian.

Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, bude jím guvernér Louisiany

Americký prezident Donald Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, jímž bude guvernér Louisiany Jeff Landry. Trump to v neděli večer uvedl na své síti Truth Social. Landry na sociálních sítích uvedl, že jeho cílem v nové funkci bude připojení Grónska k Americe. Trump dal letos opakovaně najevo, že by Spojené státy měly ostrov, který je poloautonomním územím Dánska, získat. Dánsko v reakci upozornilo, že celý svět by měl respektovat celistvost tohoto království.

Při výbuchu nálože v Moskvě zahynul ruský generál

Při výbuchu nálože nastražené v autě dnes v Moskvě zahynul ruský generál Fanil Sarvarov, který byl náčelníkem generálního štábu oddělení operačního výcviku ruských ozbrojených sil.

Ukrajinské drony zasáhly dvě ruská plavidla a poškodily přístav

Ukrajinský dronový útok v noci na dnešek poškodil dvě plavidla a dvě kotviště v přístavu v ruském Krasnodarském kraji. Uvedl to tamní krizový štáb, podle kterého v přístavu vypuklo několik požárů, které se snaží zlikvidovat hasiči. Ruské ministerstvo obrany mezitím oznámilo, že protivzdušná obrana v noci zachytila a zničila 41 ukrajinských bezpilotních strojů. Ukrajinské letectvo dosud bilanci nočních ruských útoků nezveřejnilo, informovalo ale o dronech mimo jiné v Oděské, Žytomyrské, Kyjevské či Doněcké oblasti.

KOMENTÁŘ: Santa Claus rally na obzoru. Proč trhy o Vánocích často rostou?

V rytmu vánočního rozjímání by možná člověk na akciových trzích s koncem roku očekával klid a pohodu. Jenže tomu bývá přesně naopak. Historicky trhy mezi svátky rostou, pro což se vžil termín Santa Claus rally. Co za tímto fenoménem stojí?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama