8 C
Czech
Pondělí 27. října 2025
Home Blog Strana 10

Motorkářů na silnicích v září neubylo. Riziko vážných nehod je na podzim vyšší.

Praha 23. října 2025 (PROTEXT) – Teplé září prodloužilo motorkářskou sezónu. S podzimem přichází chlad i déšť a s nimi i vyšší riziko na silnicích. Nehod motocyklistů přibývá a vzdělávání se tak stává klíčovým prvkem bezpečnosti. Český projekt Učme se přežít, který se osvědčil nejen v Česku, ale i na mezinárodní úrovni, nabízí komplexní řešení.

Přestože je podzim v plném proudu, počasí v září i začátkem října nadále lákalo motorkáře k jízdám. Výjimkou tak nebyly ani motocykly na silnicích během chladnějších dnů. Průměrné denní teploty se v říjnu pohybovaly okolo 13 °C, přesto motorkářská sezóna pokračovala. S tím však narůstá riziko vážných dopravních nehod, které jsou s podzimním obdobím dlouhodobě spojeny.

Od začátku ledna do konce září 2025 bylo na českých silnicích zaznamenáno 63 205 dopravních nehod, což je oproti roku 2024 o 6 337 méně. Samotní motorkáři (včetně skútrařů) zavinili 2 096 těchto nehod, což je o 15 více než ve stejném období roku 2024. Při těchto nehodách zemřelo 36 osob, tedy o 10 méně než za stejné období loňského roku. Zatímco v roce 2022 zahynulo při nehodách 62 motocyklistů, o dva roky později už to bylo 83 obětí. Letos si dopravní nehody vyžádaly mezi motorkáři již 55 životů (leden září 2025). Výrazně narůstá i počet těžce zraněných v roce 2022 jich bylo evidováno 344, v roce 2024 pak 373 a za prvních devět měsíců letošního roku se policejní statistiky dostaly k číslu 291 těžkých zranění.

Celkově se sice počet všech dopravních nehod v ČR meziročně snížil za prvních devět měsíců roku 2025 bylo zaznamenáno 63 205 nehod, což je o 6 336 méně než ve stejném období roku 2024. Přesto počet usmrcených osob mírně vzrostl letos zemřelo na českých silnicích 332 osob, o dvě více než loni.

„Nejčastějším viníkem dopravních nehod zůstávají řidiči motorových vozidel, kteří zavinili více než padesát šest tisíc nehod, a nejvíce kolizí se tradičně stává v pátek. Motocyklisté přitom patří mezi nejzranitelnější skupinu účastníků silničního provozu a jejich nehody často končí tragicky,“ doplňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.

Teplé září prodloužilo sezónu a s ní i rizika. Zářijové počasí v roce 2025 bylo pro motorkáře velmi příznivé. Průměrná měsíční teplota dosáhla necelých 14 °C (13,9 °C), což je téměř o stupeň více než dlouhodobý normál. Teploty přesahující 25 °C byly naměřeny i ve třetí dekádě měsíce, a září tak patřilo mezi 20 nejteplejších měsíců od roku 1961. Díky tomu se sezóna pro jízdu na motocyklu protáhla až do podzimu. Ten však přináší specifické podmínky, které s sebou nesou výrazně vyšší riziko. Studené a kluzké vozovky, spadané listí, mlha, déšť i dřívější stmívání to vše zásadně ovlivňuje bezpečnost provozu. „Přestože svítí sluníčko, vozovka má v chladných dnech nižší teplotu a pneumatiky se nezahřívají, což má vliv na jejich přilnavost. Důležité je nenechat se zmást slunným a barevným podzimem vozovka je i přes idylické počasí chladná,“ upozorňuje Jiří Novotný, hlavní instruktor projektu Učme se přežít.

Motocyklisté by proto neměli podceňovat technický stav svých strojů, především stav pneumatik a brzd.

„Je důležité přizpůsobit styl jízdy aktuálním podmínkám, zvolit vhodné oblečení s reflexními prvky a použít výbavu proti mlžení přilby,“ doplňuje Novotný. Zároveň je nutné dbát na zvýšenou pozornost při jízdě a dodržování dostatečného odstupu.

S rostoucím provozem i oblibou motorek stoupá také důležitost prevence a vzdělávání. Motocyklistům dlouhodobě pomáhá projekt Učme se přežít, který se věnuje zvyšování bezpečnosti na silnicích. Projekt si získal mezinárodní uznání jako jeden z nejkomplexnějších výukových systémů pro motorkáře v Evropě.

Výjimečnost projektu Učme se přežít zaujala i Evropskou federaci autoškol (EFA) a organizaci CIECA, které uvažují o jeho přijetí jako základu pro evropský výukový standard. Dnes totiž Evropa nemá jednotnou metodiku výuky motorkářů – upraveny jsou pouze jednotlivé části jako závěrečná zkouška, ale chybí komplexní výukový systém. Projekt z Česka má ambici tuto mezeru vyplnit. Hlavní instruktor Učme se přežít Jiří Novotný doplňuje: „Metodika je přesně popsána, funkční, zaměřuje se na učitele i samotné jezdce a reaguje na nové technologie, legislativní změny i vývoj v oblasti bezpečnostních systémů. Výuka se zaměřuje na praktické a skutečně důležité prvky bezpečné jízdy, včetně konkrétních chyb, například špatného držení ruky na plynu. Materiály a cvičení se neustále aktualizují, protože vývoj v technologiích i chování jezdců přináší nové situace a požadavky.“

„Vzdělávání motorkářů je celoživotní proces. Nestačí získat řidičák, je potřeba se stále učit a přizpůsobovat novým podmínkám,“ říká závěrem ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák a dodává: „Bezpečnost musí být vždy na prvním místě, a to zejména v době, kdy se zdá, že motorkářská sezóna ještě neskončila. Každý návrat domů je důležitější než jeden další ujetý kilometr.“

 

Zdroj: Bezpečně na silnicích

 

 

Fresh Corner míří mimo čerpací stanice. Nová pobočka v centru Prahy nabídne kávu i rychlé občerstvení

Praha 23. října 2025 (PROTEXT) – Oblíbený koncept rychlého občerstvení Fresh Corner, známý z čerpacích stanic MOL, rozšiřuje svou přítomnost i mimo ně. V pasáži mezi Václavským a Jungmannovým náměstím dnes společnost MOL Česká republika otevřela první samostatnou pobočku. V srdci hlavního města Fresh Corner nabídne své bestsellery včetně oblíbených hot dogů a kávy, stejně jako další sortiment rychlého občerstvení a balených potravin.

„Fresh Corner je neodmyslitelnou součástí čerpacích stanic MOL, je synonymem pro kvalitní a rychlé občerstvení na cestách. Během 10 let jsme v rámci skupiny MOL vybudovali v devíti zemích více než 1300 poboček,“ říká Luboš Dinka, generální ředitel společnosti MOL Česká republika. „Věříme v sílu konceptu Fresh Corner, a do budoucna s ním proto plánujeme stále častěji pracovat i v lokalitách mimo čerpací stanice MOL. V Maďarsku se s ním potkáte například na vlakovém nádraží Keleti v Budapešti, v Bratislavě pak na mezinárodním letišti. Pro první samostatnou pražskou pobočku jsme vybrali prestižní lokalitu v těsné blízkosti Václavského náměstí,“ dodává Luboš Dinka.

Nová pobočka Fresh Corner cílí na místní obyvatele a zaměstnance okolních kanceláří i na turisty, jež tvoří významnou část návštěvníků centra Prahy. Odpovídá tomu jak skladba nabídky, tak otevírací doba – denně od 8:00 do 2:00 hodin ráno, která umožní zákazníkům využít občerstvení i v pozdních večerních hodinách.

Na ploše 37 m² najdou zákazníci kávu z moderního samoobslužného kávovaru, hot dogy (v klasické i XXL velikosti), Pizza Wrap, sendviče nebo také zmrzlinu. Sortiment doplní chlazené nápoje včetně piva, slané a sladké pochutiny, alkohol a cigarety. Interiér vznikl ve spolupráci s architekty MOL Group a je vybaven nábytkem od maďarské firmy Rotte. Celkové řešení provozovny je v souladu regulacemi vzhledu historické budovy.

Fresh Corner slaví 10 let

První český Fresh Corner se otevřel 23. července 2015 ve Vyškově na dálnici D1 ve směru na Brno. Od té doby se síť neustále rozrůstá a rozšiřuje svou nabídku. V roce 2024 MOL Česká republika na svých stanicích prodala více než 12 a půl milionů šálků kávy a 5 milionů hot dogů. Kromě klasického občerstvení dnes 21 poboček nabízí i teplá minutková jídla. V rámci letošních oslav desátého výročí Fresh Corner společnost nově zařadila sortiment studených káv.

Milníky konceptu Fresh Corner

· 2015 – první otevřená pobočka Fresh Corner

· 2016 – 40 milionů prodaných káv

· 2018 – 500 poboček Fresh Corner v 9 zemích

· 2020 – prodeje hot dogů dosáhly 10 milionů ročně

· 2021 – společnost MOL otevřela 1000. pobočku Fresh Corner

· 2022 – oblíbenou kávu Fresh Corner si zákazníci mohou koupit i v zrnkové podobě domů

· 2023 – do sortimentu káv Fresh Corner přibyla 100% arabica z Brazílie

· 2024 – Fresh Corner rozšířil nabídku sezónních káv

· 2025 – produktové novinky v podobě studené kávy a Pizza Wrap

Aktuálně zahrnuje Fresh Corner více než 1300 poboček v devíti zemích, z toho 255 v České republice.

 

MOL Česká republika, s. r. o.

S 298 čerpacími stanicemi je dnes druhým největším provozovatelem sítě čerpacích stanic na českém trhu. Silnou pozici zastává MOL také v oblasti velkoobchodu, kde patří k vedoucím obchodním společnostem v oblasti distribuce a prodeje motorových paliv a maziv. Ambicí Skupiny MOL v ČR je stát se první volbou pro zákazníky jak v maloobchodě, tak v oblasti velkoobchodu. www.molcesko.cz 

 

Zdroj: MOL

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese https://www.protext.cz.

 

PROTEXT

 

Smartwings zahajují lety do sedmi nových evropských destinací: Bruselu, Barcelony, Porta, Bukurešti, Bilbaa, Toulouse a Říma

Praha 23. října 2025 (PROTEXT) – Letecká společnost Smartwings výrazně rozšiřuje síť svých pravidelných linek. V rámci zimního letového řádu 2025/26 zahájí provoz z Prahy do sedmi nových evropských destinací: Bruselu, Barcelony, Porta, Bukurešti, Bilbaa, Toulouse a Říma. Lety budou spuštěny postupně v období od 23. do 26. října. Společně s novými trasami dochází také k posílení některých stávajících linek – do Málagy se bude nově létat 12x týdně, do Paříže až 3x denně.

Dnes 23. října zahájil největší český letecký dopravce provoz hned na třech nových linkách – do Barcelony (4x týdně), Říma (4x týdně) a Porta (2x týdně). Následující den spojí Smartwings Prahu a španělským Bilbaem (2x týdně). V sobotu 25. října začne pravidelný provoz na lince do francouzského Toulouse (2x týdně), a v neděli 26. října pak do Bruselu (12x týdně) a Bukurešti (7x týdně).

„Rozšíření portfolia Smartwings je reakcí na rostoucí poptávku po přímých letech do evropských měst. Zájem o lety do nově oznámených destinací výrazně předčil naše očekávání. Věříme, že nová nabídka Smartwings osloví jak obchodní cestující, tak i turisty,“ říká Michal Váňa, obchodní ředitel Smartwings.

Letenky, které začínají již na 1850 Kč, lze zakoupit jednoduše online na webových stránkách Smartwings nebo prostřednictvím prodejců. I v cenově nejatraktivnějším balíčku „LITE“ mají cestující zahrnuto plnohodnotné příruční zavazadlo (55 x 40 x 23 cm, max. 8 kg). 

Smartwings dlouhodobě nabízí nejširší síť přímých letů z České republiky. Na Letišti Václava Havla Praha je Smartwings největším dopravcem podle počtu operovaných letů.

Během zimního letového řádu 2025-2026 nabídne Smartwings přímé lety z českých letišť do tří desítek destinací: Madridu, Paříže, Říma, Barcelony, Bruselu, Bilbaa, Toulouse, Bukurešti, Porta, Valencie, Málagy, Dubaje, Tel Avivu, na Mallorku, Madeiru, Kanárské ostrovy (Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, Fuerteventura) a egyptských letovisek Hurghada a Marsa Alam. Kromě pravidelných linek bude Smartwings provozovat také charterové lety na Kapverdy (Sal, Boa Vista), do Bahrajnu, Kataru (Dauhá), Ománu (Salalah), SAE (Ras Al Khaimah), Keni (Mombasa) a na Zanzibar. 

Komfortní služby na palubě

Rostoucí trend zájmu zaznamenává společnost Smartwings o doplňkové služby. Na vybraných trasách Smartwings nabízí Business třídu s komplexním prémiovým servisem. Cestující v ekonomické třídě si mohou vybírat ze široké nabídky Gourmet Menu zahrnující výběr kvalitních teplých a studených jídel připravených zkušenými šéfkuchaři. Na palubách letadel Smartwings je klientům k dispozici bezplatný palubní zábavní systém, dostupný přes vlastní zařízení. Nejnovější letouny ve flotile jsou vybaveny Wi-Fi připojením, které cestujícím umožňuje zůstat online po celou dobu letu a zejména obchodním cestujícím nabízí možnost efektivně pracovat i během cesty.

 

Harmonogram nových linek z Prahy

23. října:

  • Barcelona
  • Řím
  • Porto

24. října:

  • Bilbao

25. října:

  • Toulouse

26. října:

  • Brusel
  • Bukurešť

 

O Smartwings

Smartwings, a.s. působí na trhu 28 let a je největší českou leteckou společností patřící do skupiny Smartwings Group. Součástí skupiny jsou také letecké společnosti Smartwings Poland, Sp. z.o.o., Smartwings Slovakia, s.r.o., Smartwings Hungary, Kft.

Smartwings provozuje pravidelné linky, charterové lety a privátní lety kategorie business jet. Společnost dlouhodobě zajišťuje také velké množství speciálních letů po celém světě pro mezinárodní firmy, světové humanitární a sportovní organizace. Letadla Smartwings loni přistávala na 318 letištích po celém světě. Smartwings je členem Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA a opakovaně držitelem certifikátu IOSA (IATA Operational Safety Audit) představující nejpokročilejší standardy provozní bezpečnosti a kvality v letecké přepravě. Flotila Smartwings čítá 51 letadel.

 

 

Tesla vrací na náš trh Model S a X. Ovšem zdražila

Americká značka Tesla se rozhodla opětovně prodávat i na českém trhu modernizovaná provedení svých velkých a poněkud letitých typů Model S a X. K dispozici mají být obdobné verze jako dříve, ovšem s vylepšeným dojezdem.

Největší rozdíl se dá najít v technických datech Modelu S s pohonem čtyř kol, což se v řeči značky označuje pojmem Dual Motor. Výkon dosahuje bezmála sedmi set koňských sil, zrychlení z nuly na sto trvá 3,2 sekundy a dojezd je 744 kilometrů. Dříve bylo na jedno nabití možné ujet o sto deset kilometrů méně. Vrcholná verze Plaid nabízející řidiči k využití více než tisíc koní pak zvládne bez dobíjecí zastávky 611 kilometrů. Dosud to bylo rovných šest set.

U velkého SUV Model X je v případě variantě Dual Motor dojezd navýšený o 73 kilometrů na výsledných 649. Také supervýkonná Tesla Model X Plaid už dokáze překonat dojezd 600 kilometrů.

K zákazníkům by se objednané exempláře měly dostat v průběhu listopadu. Nemilou zprávou pro zájemce však je úroveň cen.

Model S Dual Motor se nedá koupit za méně než dva a tři čtvrtě milionu korun. Je to o 18 procent více než dříve. Model X Dual motor pak startuje na úrovni 2.919.900 Kč. V tomto případě je nárůst rovněž velmi citelných 17 procent.

Linde zvyšuje bezpečnost ve zdravotnictví. V nemocnicích proběhly audity skladování medicinálních plynů

Praha 23. října 2025 (PROTEXT) – Společnost Linde Gas provedla rozsáhlý projekt zaměřený na bezpečnost při manipulaci a skladování medicinálních plynů ve zdravotnictví. V rámci iniciativy nabídla nemocnicím v Česku a na Slovensku dobrovolné a bezplatné bezpečnostní audity, které provedla externí odborná firma JKBOZ.

„Pro naše zákazníky není vždy snadné orientovat se ve všech legislativních požadavcích, které se týkají skladování plynů nebo tlakových nádob, a to od dokumentace přes školení až po kolaudace. Cílem projektu proto nebylo jen odhalit případná rizika, ale také zvýšit povědomí o bezpečnostních standardech a posílit naši roli spolehlivého partnera,“ vysvětluje Petr Partsch, generální ředitel Linde Gas a.s.

Z celkem 115 oslovených zdravotnických zařízení se bezpečnostní audit realizoval u 52 zákazníků. Nejčastěji se odhalily nedostatky v dokumentaci, například chybějící požární knihy nebo revizní zprávy. K dalším problémům patřilo nesprávné značení skladů, nevhodné skladovací prostory nebo nevyhovující způsob ukládání tlakových lahví.

„Výsledky potvrdily, že bezpečnostní požadavky nejsou vždy plně dodržovány. Díky auditu jsme ale mohli pomoci konkrétně pojmenovat rizika a nabídnout zákazníkům doporučení k nápravě, včetně kontaktů na ověřené dodavatele,“ doplňuje Partsch.

Investice do projektu dosáhla téměř 1,000.000 Kč, přičemž Linde považuje přínosy za zásadní. „Zvýšili jsme bezpečnostní standardy u desítek zdravotnických zařízení a zároveň upevnili naši pozici odpovědného lídra v oblasti medicinálních plynů,“ uzavírá Petr Partsch.

O společnosti Linde

Linde je globální leader v oblasti technických plynů a inženýrství. Dodává inovativní a udržitelná řešení zákazníkům ve více než 100 zemích světa. Technologie společnosti Linde se využívají v celé řadě odvětví od energetiky, přes chemický a potravinářský průmysl až po zdravotnictví. V ČR je Linde Gas největším výrobcem technických, speciálních a medicinálních plynů. Své produkty nabízí zákazníkům na téměř 200 prodejních místech.

Zdroj: Linde Gas

 

PROTEXT

 

Genius představil závodní volant SpeedMaster X1 s řadicí pákou a pedály

Praha 23. října 2025 (PROTEXT) – Genius uvedl na náš trh systém SpeedMaster X1 – volant s řadicí pákou a sadou pedálů, který hráčům všech úrovní nabídne realistický zážitek v závodních hrách. Zásluhou pokročilé mechaniky, široké kompatibility a dostupné ceny je Genius SpeedMaster X1 ideální pro začátečníky, kteří chtějí vstoupit do světa závodních simulátorů.

Základem systému SpeedMaster X1 je univerzální volant s rozsahem otáčení 900°/270°, který zajišťuje plynulé a přesné ovládání při různých stylech jízdy. V režimu 900° můžete volant otočit o 450° doleva a 450 doprava od středové polohy, což znamená rozsah otáčení celkem 900°. Tento režim věrně napodobuje chování volantu ve skutečných automobilech, což je obzvlášť cenné při hraní simulátorů kamionů a realistických závodních her. Ať už zrychlujete na závodní dráze nebo manévrujete s těžkým kamionem v náročném terénu, máte řízení vždy plně pod kontrolou.

Kvůli dynamičtějšímu hraní podporuje volant také režim 270°, který umožňuje otáčení o 135° na každou stranu. Tento zkrácený rozsah řízení je vhodný pro závodní tituly, jako je F1. Díky možnosti přepínat mezi režimy řízení 900° a 270° nabízí Genius SpeedMaster X1 hráčům flexibilitu a podporu pro širší nabídku závodních her.

Volant doplňují šestistupňová manuální převodovka se zpátečkou a trojice pedálů, tedy plyn, brzda a spojka, které společně simulují reálný zážitek z jízdy. O ještě intenzivnější zážitek se stará dvojice vibračních motorů, které simulují povrch vozovky, nárazy a změny terénu. Hráči tak získají hmatovou odezvu, díky níž budou závody autentičtější.

Hlavní funkce modelu SpeedMaster X1

  • Realistické otáčení a ovládání: Otáčení o 900°/270° zajišťuje přesné řízení v závodních i truckových simulátorech.
  • Šestistupňová manuální převodovka se zpátečkou: Umožňuje autentické řazení odpovídající skutečným jízdním podmínkám.
  • Trojice pedálů v jednom: Pedály plynu, brzdy a spojky zajišťují kompletní ovládání vozidla.
  • Dva vibrační motory: Zlepšují herní zážitek napodobením jízdních podmínek a efektů.
  • Řazení pomocí pádel za volantem: Přídavná pádla usnadňují v případě potřeby řazení.
  • Robustní upevňovací mechanismus: Zajišťuje bezpečné a stabilní uchycení i během intenzivního hraní.
  • Kompatibilita s více platformami: Podporuje PC s Windows (Windows 8/10/11) a herní konzole PlayStation 3, PlayStation 4 a Xbox One.

Ceny a dostupnost

Sada Genius SpeedMaster X1 se v Česku a na Slovensku prodává u autorizovaných prodejců a v internetových obchodech za cenu od 3390 Kč, resp. 137,90 euro. Více informací o sadě SpeedMaster X1 najdete na: https://www.geniusnet.com/cz/gaming/view/speedmaster_x1.

Více informací najdete na webu https://www.geniusnet.com nebo na níže uvedených sociálních sítích značky Genius.

Facebook: https://www.facebook.com/GeniusGlobal1985

Instagram: https://www.instagram.com/geniusglobal/

YouTube: https://www.youtube.com/@GeniusGlobal

 

O značce Genius

Genius byla založena v roce 1985 a je přední světovou značkou v oblasti počítačových, mobilních a herních periferií. Genius působí ve více než 40 zemích světa a specializuje se na poskytování různých komplexních řešení pro firemní využití, životní styl a mobilní a herní periferie. Genius nedávno expandoval také do oblasti AI a stal se první značkou na světě, která nabízí periferie s podporou AI Copilot.

Genius se zavázal k neustálým inovacím, vysoce kvalitním výrobním procesům a službám zaměřeným na zákazníky. Věnuje se vytváření výjimečných digitálních zážitků pro spotřebitele po celém světě.

 

 

Trump uvedl, že zrušil schůzku s Putinem, protože mu nepřišla vhodná

Donald Trump
Donald Trump. Foto: Reuters

Americký prezident Donald Trump vysvětlil, že plánovanou schůzku se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem zrušil z důvodu, že mu nepřipadala vhodná. Před novináři vyjádřil frustraci z toho, že rozhovory s ním nikam nevedou. Také vysvětlil, proč Ukrajině nakonec odmítl poskytnout obávané střely Tomahawk. Informovaly o tom agentury Anadolu Ajansi a Reuters.

Trump novinářům během setkání s generálním tajemníkem Severoatlantické aliance (NATO) Markem Ruttem sdělil, že plánovanou schůzku s Putinem v Budapešti zrušil, protože mu v současnosti nepřišla vhodná. „Zrušil jsem schůzku s prezidentem Putinem, nepřipadalo mi to správné,“ uvedl americký prezident.

„Neměl jsem pocit, že se dostaneme tam, kam se dostat musíme,“ pokračoval šéf Bílého domu. „Tak jsem to zrušil. Ale v budoucnu to uděláme.“

Trump také vyjádřil frustraci z nedostatečného pokroku v jednáních o ukončení války. „Abych byl upřímný, jediné, co mohu říci, je, že pokaždé, když mluvím s Vladimirem, máme dobrý rozhovor, pak už to ale nikam nevede,“ řekl. „Prostě to nikam nevede.“

Trump se takto vyjádřil krátce poté, co jeho ministr financí Scott Bessent oznámil, že Spojené státy uvalí sankce na dvě největší ruské ropné společnosti Rosněfť a Lukoil a na desítky jejich dceřiných společností.

Jako důvod uvedl, že Putin odmítá „tuto nesmyslnou válku ukončit“, a proto uvaluje sankce na společnosti, které „financují kremelskou válečnou mašinerii“. „Jedná se o obrovské sankce, a doufáme, že to nebude trvat dlouho. Doufáme, že válka skončí,“ uvedl Trump.

Trump: Tomahawky nikdo neumí používat

Trump se také vyjádřil k Ukrajinou žádaným Tomahawkům. Podle pozorovatelů i médií odmítl Kyjevu tyto účinné střely poskytnout kvůli obavám z eskalace poté, co mu Putin v telefonátu pohrozil zničením vzájemných vztahů.

Podle Trumpa je ale hlavním důvodem obtížná ovladatelnost těchto raket. Uvedl, že bez řádného amerického výcviku by pro Ukrajince bylo nesmírně složité je ovládat.

„Problém s Tomahawky je ten, že je spousta lidí nezná. Naučit se je používat trvá minimálně šest měsíců, obvykle rok. Jsou velmi složité. Takže Tomahawky mohou být nasazeny jedině tehdy, když je vystřelíme my, a to neuděláme,“ podotkl Trump, podle něhož složitost ovládání souvisí s tím, že jde o „velmi silnou a velmi přesnou zbraň“.

„Naučit se je používat trvá rok intenzivního tréninku. My to umíme a nebudeme to učit ostatní. Je to až příliš vzdálená budoucnost,“ dodal americký prezident.

Den otevřených ateliérů Sušice 2025 už tuto sobotu – zažijte umění, řemesla a jedinečnou atmosféru Šumavy

Sušice (Klatovsko) 23. října 2025 (PROTEXT) – Už tuto sobotu 25. 10. 2025 ožije Sušice a její okolí uměním, řemesly a tvůrčí energií. Proběhne totiž oblíbená akce Den otevřených ateliérů Sušice 2025, která zve návštěvníky k setkávání se zajímavými lidmi, k objevování uměleckých dílen, k tvůrčím zážitkům i k poznávání tradic, které v regionu stále žijí.

Letos se do akce zapojí téměř dvacet umělců a řemeslníků ze Sušicka a otevřeno bude na 11 místech po celém městě. Každý z ateliérů nabídne něco jedinečného – od keramiky přes sklo, kovářství, řezbářství, malbu, architekturu až po přírodní vazby.

Umění zblízka i na vlastní kůži

Den otevřených ateliérů není jen o obdivování krásných věcí, ale především o zážitku a osobním setkání s tvůrci. Návštěvníci si budou moci zkusit vykovat hřebík, zatočit si na hrnčířském kruhu, vytvořit keramický výrobek nebo si vyrobit vlastní skleněný korálek.

„Chceme, aby si lidé mohli umění opravdu osahat, poznat, co všechno obnáší řemeslo, a pochopit, že tradice a tvořivost jsou stále živé, a době velkého rozmachu AI možná ještě o trošku důležitější a vzácnější,“ říká za organizátory Ing. Dagmar Jíchová, manažerka Destinace Sušicko, z. s. „V Sušici máme neuvěřitelně šikovné lidi, kteří tvoří srdcem. Cílem Dne otevřených ateliérů je právě to – ukázat, že umění žije mezi námi, v dílnách, ateliérech i v každodenním životě.“

Kdo se letos představí

V rámci Dne otevřených ateliérů se návštěvníkům otevřou například:

  • Ateliér skla – Galerie Gábor 
  • Keramický ateliér Ptáčková
  • Ateliér Ivety Kůsové – keramika ze Šumavy
  • Štěpánky omalovánky
  • KYRALky
  • Flowerskový ateliér
  • Umělecké kovářství Zoubek
  • Ateliér MgA. Průchová
  • Ateliér Smrkovský
  • Řezbářství Tittl
  • Veronika Pavlíková
  • Miloslav Čelakovský
  • Architektonický ateliér Ing. arch. Radovana Vacíka
  • Keramika Svojše
  • Ateliéry ZUŠ Sušice (výtvarný a literárně-dramatický)
  • Galerie SIRKUS Sušice 

Sbírejte umělecké autogramy a zažijte ART PARTY

K akci patří i hravý doprovodný prvek: plánek na sbírání autogramů umělců. Kdo obejde všechna místa, může si odnést nejen inspiraci, ale i malou památku. Tyto plánky jsou k vyzvednutí v Informačním centru Sušice, které bude otevřeno také v den akce, a to od 9 do 14 hodin.

Den otevřených ateliérů zakončí tradiční ART PARTY – od 17:00 v Galerii SIRKUS. Na všechny se těší kapela BAI BAI FIŠIS, která k večeru přidá jedinečnou atmosféru.

„Závěrem bych ráda poděkovala všem zapojeným ateliérům za účast. Velké díky také patří všem, bez kterých by se akce konat nemohla. Především Sušickému kulturnímu centru – SIRKUS za pomoc s organizací večerní akce, ZUŠ Sušice a Muzeu Šumavy Sušice, za poskytnutí prostor umělcům, kteří nemají ateliér přímo ve městě, a především městu Sušice a Plzeňskému kraji za finanční podporu akce,“ doplnila Jíchová závěrem. „A díky také všem, kdo do Sušice na akci dorazí za podporu. Přijďte poznat tvůrce, kteří dávají Sušicku i Šumavě tvář.“

Více informací: https://info.susicko.cz/doa2025

Zdroj: Destinace Sušicko

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese https://www.protext.cz.

 

 

Atlassian ukončil podporu Jira Data Center. Jaké mají firmy možnosti?

Praha 23. října 2025 (PROTEXT) – Globální technologická společnost Atlassian oznámila ukončení podpory svých produktů na Data Center. Produkt bude ukončovat ve dvou fázích. Od 30. března 2026 nepůjde pořídit nové DC licence ani nové DC doplňky pro nové zákazníky.

Stávající zákazníci mohou licence rozšiřovat a obnovovat až do 30. března 2028. K 28. březnu 2029 DC přejde do read-only režimu. Do té doby běží technická podpora a záplaty kritických zranitelností. Firmy tak na přechod do cloudu mají tříleté období, během kterého musejí migrovat do cloudu.

„Firmy mívají z migrace do cloudu obavy, většinou zbytečně. Realita je ale taková, že cloud se posunul a dosud jsme nenarazili na kritickou funkci, kterou by nešlo přenést. Druhým stěžejním argumentem je to, že systém nepřeklápíme 1 : 1, ale společně navrhneme řešení pro firemní procesy tak, abychom využili co nejvíce cloudových funkcionalit, čímž vyčistíme zbytečný balast. Rozhodneme, co nahradí nativní funkcionality a k čemu dává smysl využít aplikace třetích stran, případně dodatečné customizace,“ vysvětluje Adam Rypel, Atlassian solution architect ze společnosti MoroSystems Orchestra, která je nejvýznamnějším Atlassian partnerem v CEE.

Kde budou data? V cloudu si lze zvolit datovou lokalitu (EU, US, AU, DE a další). Přístup chrání Atlassian Guard – samoobslužné SSO, bezpečnostní politiky a granulární vhled do celé organizace. Pro citlivé provozy slouží BYOK – vlastní šifrovací klíč v AWS, který zašifruje firemní data. Atlassian už dnes nabízí FedRAMP Moderate prostředí pro státní správu a pracuje na FedRAMP High / IL5, aby byly k dispozici ještě před koncem DC. Již nyní 75 % enterprise a regulovaných zákazníků Atlassianu funguje bezpečně v cloudu.

I největší migrace lze zvládnout do roka

Nativní data v Jira a Confluence je snadné přenést, problémy dnes dělají hlavně zastaralé procesy, velké množství aplikací třetích stran a nánosy customizací. Ty je třeba řešit iterativně, od analýzy přes testovací migrace, úklid až po uvedení do produkce a následně technickou podporu MoroSystems Orchestra. Přechod do cloudu lze plánovat přes víkend, s rollback plánem v případě, že se něco nepovede. Takové migrace provedla MoroSystems Orchestra pro klienty Česká spořitelna, Yunex Traffic nebo Sazka.

„U velkých migrací to není sprint, ale maraton s plánem. Na jedné z největších migrací jsme řešili tisíce uživatelů, přes milion issues a roky customizací. Probíhala těsná spolupráce a intenzivní konzultace k migraci dat. Pracovali jsme v agilních sprintech a průběžně reagovali na všechny výzvy. Výsledkem byl intuitivnější a moderní systém, který využívá převážně nativní funkcionality, umožňuje jednodušší integrace s ostatními systémy a neustále se velmi rychle rozvíjí,“ dodává Adam Rypel.

 

Více o MoroSystems Orchestra

MoroSystems Orchestra je součástí přední české technologicko-konzultační společnosti MoroSystems. Její experti zastávají roli konzultantů a průvodců změnou ve firmách. Těm pomáhají projít kulturní, procesní i technologickou transformací vedoucí k efektivnější a smysluplnější spolupráci. Provázejí lidi a týmy změnou mindsetu, ladí procesy a implementují špičkové nástroje od Atlassianu. Zároveň jsou předními partnery této globální společnosti v CEE regionu. Jejich posláním je udávat trendy v oblasti spolupráce a vést tím klienty k lepším výsledkům, rychlejším inovacím a vyšší konkurenceschopnosti.

 

 

Fatální selhání. Ředitelka Louvru viní z loupeže mezeru v kamerovém systému

Ředitelka Louvru viní z loupeže mezeru v kamerovém systému
Ředitelka Louvru viní z loupeže mezeru v kamerovém systému. Foto: Reuters

Louvre se po šokující loupeži francouzských korunovačních klenotů vrací k provozu, ale vedení muzea otevřeně přiznává vážné trhliny v zabezpečení. Ředitelka Laurence des Cars hovoří o zastaralých kamerách, slepých místech a pozdní reakci na příjezd gangu, který si z Galerie Apollon odnesl osm kusů šperků v hodnotě 88 milionů eur. Informuje o tom agentura Reuters či server BBC.

Zloději přijeli k budově s mechanickým žebříkem, během několika minut rozbili okno v patře a zmizeli na motorkách. Vzali prý i diamantový náhrdelník, který Napoleon daroval své ženě. Při útěku upustili korunu císařovny Eugénie, restaurátoři ji ale zřejmě dokážou zachránit. Muzeum zůstalo tři dny zavřené, samotná galerie je stále nepřístupná veřejnosti.

Selhání kamer a perimetru

Des Cars před francouzskými senátory popisovala „slabý a zastaralý“ kamerový systém kolem budovy. Jediná venkovní kamera u místa vniknutí byla natočená jinam, okno do Galerie Apollon tak nikdo nesledoval. „Selhali jsme v ochraně těchto šperků,“ řekla a dodala, že příjezd pachatelů ostraha nezachytila dostatečně včas.

Ředitelka tvrdí, že na stav zabezpečení upozorňovala dlouhodobě. Po nástupu do funkce v roce 2021 se nechala slyšet, že technika v Louvru „zastarala“, zvlášť ve srovnání s moderní výbavou Musée d’Orsay, kde dříve působila. Zmínila i škrty v personálu ostrahy v uplynulé dekádě a náročnost instalací v historické budově.

Ministři veřejně odmítají, že by jejich resorty selhaly. Des Cars však hovoří jasně. Senátorům popsala i konkrétní chybu: nákladní vůz s žebříkem nikdo nezaregistroval, protože perimetr mimo budovu kamery dostatečně nepokrývaly. Na místě sice strážní rychle evakuovali návštěvníky, zloději však z místa stihli ujet.

Loupeže z muzeí se množí

Muzeum chystá rozšíření kamerové sítě, posílení ochrany obvodu a zákaz stání v klíčových zónách. Des Cars chce počet kamer zdvojnásobit a jedná i o zřízení policejní služebny přímo v areálu. První stavební zásahy mají proběhnout začátkem roku 2026. Ředitelka nabídla rezignaci, ministryně kultury Rachida Dati ji ale odmítla.

Loupež je další ze série incidentů z poslední doby. Za poslední dva měsíce řešila Francie minimálně čtyři případy. Státní zástupci například obvinili ženu narozenou v Číně z odcizení zlatých nugetů za 1,5 milionu eur z pařížského Přírodovědného muzea. Policie ji zadržela v Barceloně při pokusu zpeněžit roztavené zlato.