V závislosti na vašem pohledu na svět mohou praktiky všímavosti snížit pravděpodobnost, že budete jednat způsobem, který je prospěšný pro ostatní. Všímavost z nás může udělat sobce. Ale lze se tomu bránit.
Všímáme si rozjetého vlaku od 70. let 20. století, kdy Jon Kabat-Zinn představil světu redukci stresu založenou na všímavosti, sekularizovanou praxi zakořeněnou ve starých buddhistických a hinduistických tradicích.
Není divu, že nás tato praxe přitahuje. Výzkumy připisují všímavosti snížení úzkosti a deprese, zklidnění mysli, zlepšení imunitního systému a mnoho dalších výhod pro mysl a tělo. Školy zavedly programy všímavosti, které mají potlačit úzkost studentů a zvládnout jejich chování. Korporace ji používají ke zvýšení produktivity na pracovišti, inspirované úspěšnými příběhy Billa Gatese či Jacka Dorseyho, kteří přísahají na meditaci všímavosti.
Melinda and I have gotten really into meditation. If you’re thinking about trying mindfulness in 2019, this is the perfect introduction: https://t.co/xCMv4XYTDU pic.twitter.com/qABXybP0vr
— Bill Gates (@BillGates) January 5, 2019
Všímavost však může mít i svou stinnou stránku. Nový výzkum Univerzity v Buffalu naznačuje, že všímavost z vás může udělat sobce.
Přínosy meditace? Ano, ale pouze pro meditujícího
Praktikám všímavosti jsou připisovány všechny druhy duševních, fyzických a praktických přínosů. Ale všechny jsou to přínosy pro meditujícího. Pokud praktikujete všímavost, můžete si všimnout změn ve své vlastní pohodě a ve své schopnosti orientovat se ve světě kolem sebe. Ale Michael Poulin, PhD, docent psychologie na Univerzitě v Buffalu, vedl tým výzkumníků, kteří se zabývali tím, jak všímavost ovlivňuje vaše reakce na okolí a komunikaci s ostatními.
„U lidí, kteří mají tendenci se považovat za nezávislejší, všímavost ve skutečnosti snížila prosociální chování,“ říká. Jinými slovy, pokud jste samostatný, nezávislý typ, vaše praxe všímavosti může snížit pravděpodobnost, že se budete zajímat o potřeby druhých.
Ale v závislosti na vašem pohledu na svět může být pravdou i opak. Všímavost může také zvýšit pravděpodobnost, že se zapojíte do činností, které pomáhájí ostatním. „Všímavost zvýšila prosociální jednání u lidí, kteří mají tendenci vnímat se jako více vzájemně závislí,“ říká Poulin.
Není to jen váš osobní pohled na svět, do hry vstupuje i kultura. Všímavost se vyvinula z východních duchovních praktik v kulturách, které mají tendenci soustředit se na rodinu a komunitu („my“ nad „já“). Poulin spekuluje, že praktikování všímavosti v západních zemích, kde mají lidé tendenci být více individualističtí, tento kulturní kontext postrádá. Cvičení, které upírá pozornost k tomu, co se děje uvnitř, vás může udržet soustředěné dovnitř. V jiných kulturách by vám silná komunita zabránila „uvnitř zůstat“.
Obraťte se k jamám
Nezapomeňte, že všímavost je cvičení. Takže jako každý sval sílí v závislosti na tom, jak jej používáte. Pokud si chcete zachovat otevřené srdce, může být vaším průvodcem jógová filozofie. Obraťte se k jamám, první z osmi částí jógy, která nastiňuje etické praktiky, které by měli jogíni dodržovat.
Vezměte ahimsu, interpretovanou jako neubližování jiné osobě nebo věci. Zdálo by se to snadné, i když se nezaměřujete na ostatní. Cvičení ahimsa však naznačuje, že byste se měli aktivně snažit být nápomocní ostatním. „Být neutrální nemá smysl,“ říká zkušená učitelka jógy Judith Hanson Lasater. „Cvičení pravé ahimsy pramení z jasného záměru jednat s jasností a láskou.“
Totéž platí pro asteya, nekrást. Většinu z nás by ani ve snu nenapadlo aktivně někomu něco brát. Hlubší meditace však může odhalit, jak se vyhnout tomu, abychom si vzali víc, než potřebujeme, nebo si připisovali zásluhy za úsilí či nápady někoho jiného.
„Jedním ze způsobů, jak obejít past chamtivosti, je řídit se radou mudrců: Buďte šťastní s tím, co máte,“ říká Lasater. To je praxe santosha (spokojenosti).
Pataňdžaliho jógové sútry mají také recept na nesobecký život. V Satchidanandově překladu Knihy 1, sútry 33, říká: „Pokud můžete podat pomocnou ruku, udělejte to. Pokud se můžete podělit o polovinu svého bochníku, podělte se o něj. Buďte vždy milosrdní. Tím si zachováte klid a vyrovnanost své mysli.“