Osm větví jógy tvoří její filozofický základ. Týkají se všech aspektů každodenního života. Procvičujte je a zjistíte, že vám pomohou v osobním rozvoji.
Jamy jsou v podstatě morálními směrnicemi, jimiž by se měl řídit náš přístup k okolnímu světu i sobě samým. Jednou z nich je Satya – zásada pravdivosti. Netýká se jen upřímnosti v tom, co říkáme, ale jde o základní poctivost k sobě samému.
Satya na podložce
Jak všichni víme, není kam se schovat, když jsme tu jen my a podložka na jógu. Často je to právě jediné místo, kde se můžeme zblízka podívat na sebe, své zvyky a stav mysli.
Cvičení ásan s ohledem na Satyu může být velmi podobné aplikaci první jamy – Ahimsy na naše cvičení. Kolikrát jste ignorovali, nebo jste překonali zranění či omezení, abyste se dostali do určité jógové pozice? I když je to jen pobyt v náročné póze o několik dechů více, než naše tělo skutečně potřebovalo, je to právě tato nečestnost vůči nám samým, která často může způsobit fyzickou bolest.
Jógová praxe je tu proto, aby sloužila našim tělům a myslím, ne aby poškodila naše klouby a vazy. Proto je pokaždé, když se dostaneme na podložku, důležité být úplně poctiví v tom, co v danou chvíli skutečně potřebujeme. Na fyzické a emocionální úrovni se neustále měníme, takže fixace na jeden způsob cvičení nemusí být vždy to pravé. Když dokážeme zbavit mysl ega, nabízí nám to způsob, jak vidět nepravdivé způsoby myšlení a odhalit prospěšnější zacházení se sebou samým na všech úrovních.
Jak na to
Jeden velmi jednoduchý způsob pozorování pravdy v naší praxi je věnovat bližší pozornost dechu. Dech je při cvičení ásan velmi důležitým faktorem. Zároveň nám říká, kdy ustoupit. Pokud je dech napjatý nebo mělký, je pravděpodobné, že tělo není spokojeno s tím, co se po něm požaduje. Takže i když to možná trochu poškodí naše ego, poctivost vyžaduje naslouchat dechu v každém okamžiku a pracovat s ním.
Satya ve vztazích
Být upřímný sám k sobě je těžké, ale být naprosto upřímný k těm, které milujeme, může být někdy stejně náročné…
Upřímnost je základem každého silného vztahu, ať už je to romantický vztah, platonický, či vztah v rámci naší rodiny. Nechat své ego vládnout srdci nám často může zabránit ve vytváření smysluplných vztahů s ostatními. Pravdivost je něco, čeho si každý váží, a když ostatní vědí, že jsme vůči nim upřímní, vybudujeme si důvěryhodný vztah.
Existuje však rovnováha. Důležitý je i soucit s ostatními. Jógové sútry radí, že pokud by vaše upřímnost v danou chvíli druhému uškodila, pak je lepší nic neříkat a nic nedělat. Indická filozofie je kontextuální. To znamená, že Indové ve skutečnosti často mění svá stanoviska a morálku podle každé situace. To může být velmi matoucí pro neznalé okolí. Přesto pamatujte na rčení:
„Někdy je lepší být laskavý, než mít pravdu“.
Sledování motivů našich činů – „Bude tento čin skutečně sloužit druhému člověku, nebo to dělám kvůli potřebě něco dokázat, či něco získat?“ – je užitečný nástroj, který nám pomáhá aplikovat jak Satyu, tak Ahimsu na každodenní situace.
Každá situace, se kterou se setkáme, nám nabízí možnost vidět pravdu, pokud jsme jí otevřeni. Každodenní procvičování zpomalení, pár hlubokých nádechů a pozorování věcí, jaké skutečně jsou, nám může pomoci přiblížit se ke stavu míru a klidu v mysli.