Více
    0.1 C
    Czech
    Sobota, 4 prosince, 2021

    Praktikujte zásadu pravdivosti na podložce i mimo ni

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Osm větví jógy tvoří její filozofický základ. Týkají se všech aspektů každodenního života. Procvičujte je a zjistíte, že vám pomohou v osobním rozvoji.

    Jamy jsou v podstatě morálními směrnicemi, jimiž by se měl řídit náš přístup k okolnímu světu i sobě samým. Jednou z nich je Satya – zásada pravdivosti. Netýká se jen upřímnosti v tom, co říkáme, ale jde o základní poctivost k sobě samému.

    Satya na podložce

    Jak všichni víme, není kam se schovat, když jsme tu jen my a podložka na jógu. Často je to právě jediné místo, kde se můžeme zblízka podívat na sebe, své zvyky a stav mysli.

    Cvičení ásan s ohledem na Satyu může být velmi podobné aplikaci první jamy – Ahimsy na naše cvičení. Kolikrát jste ignorovali, nebo jste překonali zranění či omezení, abyste se dostali do určité jógové pozice? I když je to jen pobyt v náročné póze o několik dechů více, než naše tělo skutečně potřebovalo, je to právě tato nečestnost vůči nám samým, která často může způsobit fyzickou bolest.

    Jógová praxe je tu proto, aby sloužila našim tělům a myslím, ne aby poškodila naše klouby a vazy. Proto je pokaždé, když se dostaneme na podložku, důležité být úplně poctiví v tom, co v danou chvíli skutečně potřebujeme. Na fyzické a emocionální úrovni se neustále měníme, takže fixace na jeden způsob cvičení nemusí být vždy to pravé. Když dokážeme zbavit mysl ega, nabízí nám to způsob, jak vidět nepravdivé způsoby myšlení a odhalit prospěšnější zacházení se sebou samým na všech úrovních.

    Jak na to

    Jeden velmi jednoduchý způsob pozorování pravdy v naší praxi je věnovat bližší pozornost dechu. Dech je při cvičení ásan velmi důležitým faktorem. Zároveň nám říká, kdy ustoupit. Pokud je dech napjatý nebo mělký, je pravděpodobné, že tělo není spokojeno s tím, co se po něm požaduje. Takže i když to možná trochu poškodí naše ego, poctivost vyžaduje naslouchat dechu v každém okamžiku a pracovat s ním.

    Satya ve vztazích

    Být upřímný sám k sobě je těžké, ale být naprosto upřímný k těm, které milujeme, může být někdy stejně náročné…

    Upřímnost je základem každého silného vztahu, ať už je to romantický vztah, platonický, či vztah v rámci naší rodiny. Nechat své ego vládnout srdci nám často může zabránit ve vytváření smysluplných vztahů s ostatními. Pravdivost je něco, čeho si každý váží, a když ostatní vědí, že jsme vůči nim upřímní, vybudujeme si důvěryhodný vztah.

    Existuje však rovnováha. Důležitý je i soucit s ostatními. Jógové sútry radí, že pokud by vaše upřímnost v danou chvíli druhému uškodila, pak je lepší nic neříkat a nic nedělat. Indická filozofie je kontextuální. To znamená, že Indové ve skutečnosti často mění svá stanoviska a morálku podle každé situace. To může být velmi matoucí pro neznalé okolí. Přesto pamatujte na rčení:

    „Někdy je lepší být laskavý, než mít pravdu“.

    Sledování motivů našich činů – „Bude tento čin skutečně sloužit druhému člověku, nebo to dělám kvůli potřebě něco dokázat, či něco získat?“ – je užitečný nástroj, který nám pomáhá aplikovat jak Satyu, tak Ahimsu na každodenní situace.

    Každá situace, se kterou se setkáme, nám nabízí možnost vidět pravdu, pokud jsme jí otevřeni. Každodenní procvičování zpomalení, pár hlubokých nádechů a pozorování věcí, jaké skutečně jsou, nám může pomoci přiblížit se ke stavu míru a klidu v mysli.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Óm

    Óm v józe a meditaci

    Óm je velmi jednoduchý zvuk se složitým významem. Je to celý vesmír srostlý do jediného slova, které představuje spojení mysli, těla a ducha. Je samotným srdcem jógy.
    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Reklama
    Reklama
    Reklama