Více
    -1.2 C
    Czech
    Sobota, 4 prosince, 2021

    Satya neboli pravdivost. Druhá z pěti Jamas

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Satya neboli „pravdivost“ je druhou z jógových súter Jamy od Patanjaliho. Toto morální pravidlo pozitivně ovlivňuje všechny aspekty našeho života. Znamená totiž mnohem více než jen „neříkat lži“.

    Jamy a Nijamy, první dvě z osmi větví jógy, poskytují způsoby, kterými můžeme nejen vybudovat lepší vztah se světem kolem nás, ale také se sebou samým. A pokud nemůžeme být upřímní nejprve sami k sobě, nemůžeme být upřímní ani v žádné jiné části života.

    Původ a význam slova Satya

    Slovo „sat“ se doslovně překládá jako „skutečná podstata“ nebo „skutečná přirozenost“. Sanskrt je vibrační jazyk, a proto je každé slovo mnohem více než jen označení, doslova v sobě skrývá samotnou podstatu slova. Z tohoto důvodu má „sat“ také významy: „neměnné“, „to, co nezkresluje“, „to, co je mimo rozlišení času, prostoru a osoby“ a „realita“. Mnoho sanskrtských slov používá předponu „sat“, například „satsang“, což znamená „skutečná společnost“ a „sattva“, což znamená „čistý“. To nás vede k pochopení, že „sat“ skutečně znamená více než „pravda“. Je to něco, co se nemění.

    Když se na slovo „pravda“ díváme z této perspektivy, je snadné pochopit, jak mnoho času trávíme tím, že ve skutečnosti nevidíme pravdu ani realitu v žádné z našich životních situací…

    Naše myšlenky, emoce a nálady jsou extrémně proměnlivé, přesto vytvářejí naši vlastní pravdu a celou naši životní zkušenost. Pokud „sat“ znamená „nezměnitelný“, pak si díky tomu můžeme uvědomit následující fakt: velká část našich životních zkušeností je dána skutečností, že věnujeme větší pozornost tomu, co se mění, než neměnné pravdě.

    Boj s kolísáním mysli

    Často se zcela ztotožňujeme se svými emocemi a iracionálními myšlenkami: „Jsem kvůli tomu špatný člověk…“ nebo „Nejsem kvůli tomu dost dobrý…“ A přesně na tyto vrittis neboli kolísání mysli se snažíme pohlížet prostřednictvím cvičení jógy podle sútry.

    Měli bychom se odnaučit identifikovat se pouze pomocí emocí. I když tento zvyk není překvapivý, neboť emocionální část našeho mozku se vyvinula dlouho před „myslící“ částí.

    Úplná upřímnost vůči sobě vyžaduje, abychom vytvořili trochu prostoru, klidu, nebo alespoň trochu zpomalili svou mysl. Když okamžitě reagujeme na situace na čistě primitivní a emocionální úrovni, často nevidíme pravdu a jednáme z pozice strachu a podmiňování. Měli bychom se pomocí meditací naučit vytvořit zlomek času na zpracování situace před tím, než na ni budeme reagovat. Vidíme pak věci jasně a pravdivě, nereagujeme slepě na podnět.

    Vhodnou každodenní praxí je věnovat nějaký čas pozorování každé myšlenky, jak vzniká, sledovat ji, jak prochází, aniž bychom se jí hlouběji zabývali. Nebojte se, pokud se to na první pohled zdá obtížné. Naučit se a přijmout, že všechny emoce a situace přicházejí a odcházejí a ve skutečnosti nejsou neměnné ani pravdivé, nám pomáhá vyrovnat se s tím, že život není tak složitý, jak by se někdy mohlo zdát…

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Óm

    Óm v józe a meditaci

    Óm je velmi jednoduchý zvuk se složitým významem. Je to celý vesmír srostlý do jediného slova, které představuje spojení mysli, těla a ducha. Je samotným srdcem jógy.
    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Reklama
    Reklama
    Reklama