Největší čínská automobilka BYD otevře v Turecku svou první továrnu v hodnotě jedné miliardy dolarů (více než 23 miliard korun). Informovala o tom televize CNN, jež se odvolává na tureckou vládu. Závod přinese 5 000 nových pracovních míst a umožní BYD snazší přístup na evropský trh, píše agentura Reuters.
Generální ředitel společnosti BYD Wang Čchuan-fu a turecký ministr průmysl a technologií Mehmet Fatih Kacır slavnostně podepsali dohodu o výstavbě prvního výrobního závodu automobilky na tureckém území, píše CNN.
Podpisu se zúčastnil i turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan. Továrna, s níž dohoda počítá, vyjde na přibližně jednu miliardu dolarů a otevře v zemi 5 000 nových pracovních míst. Počítá se s roční kapacitou 150 tisíc vyrobených vozů.
China EV maker BYD to build $1-bln plant in Turkey https://t.co/nXdkKwMgsz pic.twitter.com/CrPpDZEf5e
— Reuters (@Reuters) July 8, 2024
BYD v poslední době rozšiřuje své podnikání ve světě, což lze označit za noční můru Elona Muska a jeho automobilku Tesla, jejíž podnikání levnější čínské elektromobily ohrožují. Minulý týden otevřela první továrnu v Thajsku.
První evropský závod BYD otevře v Maďarsku. Poběží tam výroba elektromobilů a hybridních vozů určená pro evropský trh. Co se týče zařízení v Turecku, jeho součástí bude navíc i výzkumné centrum pro udržitelné technologie mobility.
Jak se vyhnout clům
Evropská komise (EK) minulý týden uvalila na dovoz čínských elektromobilů do EU předběžná dodatečná cla ve výši až 37,6 procenta, připomíná Reuters. V případě BYD činí dodatečné clo 17,4 procenta.
A ještě se na firmu vztahuje dosavadní desetiprocentní clo. Čína je v posledních měsících nervózní z možné obchodní války s EU. V současnosti ji přitom vyčerpávají americká cla a obchodní čínsko-americká válka týkající se polovodičů.
Továrna v Turecku by podle Reuters mohla automobilce usnadnit přístup na evropský trh. Turecko se navíc nachází v celní unii. Na elektromobily vyvážené ze země do obchodního bloku se proto žádná cla nevztahují.
Děje se tak na pozadí hrozby dalších cel v listopadu, pokud jednání mezi Čínou a EU selžou. Továrna BYD začne vyrábět koncem roku 2026. „Naším cílem je uspokojit rostoucí poptávku po vozidlech (elektrických) a oslovit spotřebitele v Evropě,“ uvedla firma v prohlášení.