Italská společnost, která původně vyráběla traktory, představila světu v roce 1967 jedno z prvních sportovních aut vůbec a byl to úspěch. O Lamborghini Miura P400 mluví americký moderátor Jay Leno ve svém pořadu „Garáž Jay Leno“. Lamborghini veřejnosti představilo celkově 5 prototypů, které vyústily v poslední model Miura P400 SV.
První P400 spatřili lidé v roce 1965 v Turíně. Další z prototypů se představil světu na Motor Show v Ženevě v roce 1966. Tehdy ho veřejnost poznala pod označením Miura P400 GT, taky zvaný Sperimentale. Všechny modely vystřídaly nespočet aerodynamických i designových prvků, které se ovšem do finálové verze nedostaly P400 SV. ta už disponovala přepracovaným odpružením a silnějším motorem. Je třeba ale přiznat, že bez tohoto vývoje to zkrátka nejde. Výsledek tak mohl čerpat z dlouhé řady otestovaných nápadů.
Nezapomenutelný design
Krása tohoto stroje předchází všechny ostatní. Mnohými je právě P400 považováno za jedno z nejpovedenějších aut značky Lamborghini. Dokonce i Countach, které přišlo až po poslední verzi modelu P400 SV v roce 1971, od tohoto super-automobilu hodně převzalo. V čem je P400 tak speciální? Při pohledu si hlavně musíme uvědomit, že se díváme na vůbec první pořádné sportovní auto. Do té doby neměly podobné tvary obdoby. Oproti následovníkům ze stejné stáje disponuje Lamborghini Miura špičatým předkem a výrazně zvlněnou karoserií.
Okénka na kliku, páčky pro otevíraní zadního víka kapoty po stranách dveří. Krása modelu Miura z roku 1966 tkví v jednoduchosti. Jako řidičům nám nezbývá nic jiného, než se poddat svým zkušenostem a procítit jízdu do posledního detailu. Přední část je výrazně odlehčená, což mívalo za následek nepříjemné situace během jízdy. Při rychlostech kolem 190 km/h se začalo Lamborghini lehce zvedat. Možná nemilé, ale přeci jen, řídili jsme Lamborghini. Nikomu to tedy nevadilo.
Interiér si opravdu na nic nehraje. Hodně kůže a pár budíků. To bylo vše, co jsme pro jízdu potřebovali. Na tehdejší domu šlo o velice prémiové zpracování. Nebudeme si nic nalhávat, plno sportovních automobilů by se i v dnešní době mohlo učit, jak se vyrábí luxusní kabina.
Motor
Motor V12 3,9 l čerpal inspiraci například od strojů značky Mini. Čerpání oleje měla převodovka společné s motorem. Nejedná se zrovna o nejbrilantnější nápad, ale dokud pravidelně měníme olej, vše funguje, jak má. 257 kW byl výkon, který dokázal Lamborghini o hmotnosti 1200 kg pořádně nakopnout.
Vzhledem k faktu, že se vyrobilo pouze 766 kusů (prvního P400 pouze 400 kusů), je jasné, že dnes už se k žádnému vzorku nedostaneme. Minimálně si ho pravděpodobně nezaparkujeme do garáže. Jen pár šťastlivců vlastní tenhle historický skvost. Lamborghini P400 odstartovalo kapitolu sportovního automobilismu, ze které čerpají automobilky ještě dnes.