Více
    21 C
    Czech
    Čtvrtek, 18 srpna, 2022

    Pránájáma – úvod do jógového dýchání

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Dech je úzce svázán se životem. Od chvíle, kdy vstoupíte do tohoto světa, je dech vaší životní energií. Je nedílnou součástí jógy, možná více než ásany. Zjistěte, jaké výhody pránájáma přináší a jak ji můžete začlenit do své jógové praxe.

    Dýchání je jediná nedobrovolná tělesná funkce, která souvisí s vaším emocionálním, fyzickým a duševním stavem. To je obzvláště důležité pro jógu. Ze sanskrtu se „prána“ překládá jako životní síla a „yama“ znamená „ovládnout ji“. Prána značí energii, kterou potřebujeme, abychom zůstali naživu. Pránájáma je praxe ovládání dechu, systém technik používaných k využití a manipulaci s touto životní silou či univerzální energií.

    pránájáma
    Pránájáma je praxe ovládání dechu.

    Historie pránájámy

    Pránájáma se objevuje v mnoha prvních indických písmech, ve kterých je podrobně popsána celá řada jejích účelů. Tuto praxi lze použít k očištění, dosažení osvobození, soustředění mysli, uklidnění těla nebo jako doplněk k jiným technikám, jako je recitace manter či meditace.

    Mnoho lidí se při cvičení jógy soustředí na provádění ásan, chce posunout své fyzické limity nebo zvýšit flexibilitu. Dýchání neřeší. Když zpomalíte a věnujete více pozornosti svému dechu, bude váš prožitek z jógy úplně jiný. Naučit se správně dýchat vyžaduje trpělivost a trénink.

    pránájáma
    Pránájáma má dlouhou historii i tradici ve starověkých učeních.

    Začněte dýchat vědomě

    Dýchání v józe se trochu liší od přirozeného dechu, protože si ho musíte být neustále vědomi. O tom je pránájáma. Pro každého, kdo začíná s jógou, bych doporučila zaměřit se na dech ještě před začleněním ásan. Tak ze své jógové praxe vytěžíte maximum. Dobrým začátkem jsou základní cvičení zaměřená na dýchání. Na chvíli zpomalte a všimněte si vzorce svého přirozeného dechu. Mějte na paměti následující otázky:

    • Jak je váš dech hluboký?
    • Jak zní?
    • Můžete ho ovládat?
    • Kam vaše mysl bloudí, když dýcháte?

    Být si svého dechu vědom je prvním krokem při začlenění pránájámy.

    Síla pránájámy

    Při takovémto dýchání vědomým způsobem si můžete zpočátku připadat divně. Pokud váháte, zkuste se nejdříve na lekci jógy zaposlouchat do dechu ostatních. Začněte dýchat vědomě. S trochou praxe a procvičováním některé ze základních technik si brzy uvědomíte, co vám pránájáma přináší.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS