Mají virtuální hodiny jógy stejný sociální a energetický přínos jako lekce naživo ve studiu? Mnoho z nás chodilo na hodiny jógy mimo jiné kvůli sociálnímu kontaktu. Nyní, když jsou všechna studia zavřená z důvodu pandemie covid-19, přešli jsme na online lekce. O co jsme přišli a co jsme naopak získali tím, že se naše hodiny jógy přesunuly do virtuálního prostoru?
Výhody sociálního propojení
Jedním z důvodů, proč se stále vracíme na hodiny do jógových studií, je síla sdílené zkušenosti. To je to, co nám v této době chybí.
Existuje mnoho vědeckých studií, které poukazují na fakt, že sociální kontakt nám pomáhá lépe bojovat s nemocemi a žít déle. Jedna z nich dokonce uvádí, že osamělost může být stejně smrtící jako obezita a kouření. Není tajemstvím, že mnoho lidí se uchyluje k cvičení jógy v rámci řešení svých emocionálních zranění. Sdílená zkušenost ve studiu na ně může mít hluboce uzdravující účinek. Lidé, kteří se cítí více propojeni s ostatními, méně trpí úzkostmi a depresemi. Mají také vyšší sebeúctu, jsou empatičtější k ostatním, důvěřivější a kooperativnější. V důsledku toho jsou i ostatní otevřenější vůči nim.
Spojení je ovšem vnitřní, jedná se o subjektivní pocit. To znamená, že pokud se vnitřně cítíme propojeni s někým dalším, nezáleží na tom, zda se vidíme ve studiu nebo přes monitor počítače.
Skutečnost, že virtuální spojení plodí stejnou biologickou reakci jako osobní spojení, může být způsobena přítomností „zrcadlových neuronů“ v našich mozcích. Ty nám umožňují „cítit“ to, co zažívá jiná osoba. Jako když se na vás někdo usměje, podvědomě se usmějete také… Vysvětluje to například, proč máme pocit, že filmové hvězdy z televizních obrazovek známe. Když je vidíme na obrazovce, díky pocitu blízkosti nám náš mozek říká, že jsme byli v jejich osobním prostoru.
Lepší dostupnost online lekcí
Internet je prostor pro všechny. Učitel má možnost oslovit větší počet lidí, než kolik by se jich vešlo na hodinu ve studiu. Mnoho nováčků, kteří delší dobu odkládali svou první hodinu jógy, se odhodlají snáz. Při online lekci se cítí jistěji a bezpečněji. Cvičí ve svém domácím prostředí a ostatní studenti je nevidí. Jsou pak méně nervózní z toho, že jógu „neumí“.
Virtuální kurzy nám umožňují vybrat si instruktory, kteří neučí v našem městě, nebo styly, které v okolí nejsou k dispozici. Můžeme si cvičení lépe naplánovat do našeho denního rozvrhu. Půlnoční jóga po tom, co šly děti spát? Žádný problém. Flexibilita plánování je obrovskou výhodou online lekcí.
Další nespornou výhodou je fakt, že nás nerozptylují ostatní studenti. Soustředíme se jen na lektora a na sebe. Na náš dech, tělo a podložku. Nesrovnáváme se s ostatními studenty, nepozorujeme, zda soused neprovádí danou pozici lépe než my.
Předpokládám, že až se situace kolem covid-19 uklidní, jógová studia opět otevřou a studenti se do nich vrátí. Nicméně virtuální jóga tu jistě zůstane a bude s největší pravděpodobností ještě více rozšířená než dříve. Má totiž mnoho výhod a nepřináší zas tolik negativ, jak jsme si mohli myslet.