Více
    -1.2 C
    Czech
    Sobota, 4 prosince, 2021

    Význam konceptu pěti kóš v józe

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Kóši jsou metaforické vrstvy, ze kterých se skládá lidské tělo a mysl. Jsou domovem duše. Význam pochází z Upanišad, starověkých védských textů, které informovaly o hinduismu a mnoha aspektech filozofie jógy.

    Slovo kóša v sanskrtu znamená „pochva“. Podle starověké védské filozofie poskytuje těchto pět vrstev rámec pro porozumění nejvnitřnějšímu já neboli átmanu, což je sanskrtský výraz pro ducha nebo duši. Přečtěte si o pěti kóšách a o tom, jak k nim přistupovat při cvičení jógy nebo meditaci.

    Co jsou to kóši?

    Kóši jsou často přirovnávány k vrstvám cibule, přičemž vnější vrstvou je lidské fyzické tělo. Ve skutečnosti je fyzické tělo jedinou kóšou s anatomickým aspektem. Nejhlubší vrstva je považována za pravé duchovní já.

    Filozofie jógy popisuje fyzické tělo, jemné tělo a kauzální tělo jako tři těla, která zahrnují pět kóš. Jógová teorie předpokládá, že lidské tělo a energie životní síly (dech nebo prána) jsou součástí fyzického těla, zatímco mysl a intelekt jsou součástí jemného těla. Kauzální tělo je považováno za nejvnitřnější já nebo duši, která se podle učení projevuje v cyklech zrození, smrti, znovuzrození a nakonec transcendence.

    Každou vrstvu (kóšu) lze zpřístupnit cvičením, protože hlubších stavů povědomí se často dosahuje pomocí jógy a/nebo meditace. Mnoho stylů jógy zahrnuje učení o kóšách, zejména jóga kundalini. V ní se učíme pohybu energie vzhůru skrze sedm čaker, počínaje od spodní části páteře. Tato praxe si klade za cíl spojit se s „jednotou“, naší nejvnitřnější vrstvou, prostřednictvím opakujících se dechových a pohybových vzorců, které integrují jemné a fyzické tělo.

    Proč je to důležité

    B.K.S. Iyengar, mezinárodně uznávaný učitel jógy a zakladatel metody Iyengar jógy, v knize „Světlo o životě“ z roku 2005 vysvětlil, že cílem není, aby byly kóši jasně definovány, ale aby byly bezproblémově prolínány.

    K jejich úplné integraci může dojít, když je v těle, mysli a duchu dosaženo optimálního zdraví a pohody. Zkoumání a integrace každé vrstvy nám může pomoci přiblížit se ke stavu jednoty nebo blaženosti.

    Výhody, které z toho plynou

    Přístup k vaší vnitřní blaženosti může do vašeho života pozvat více pocitů radosti, vnitřního klidu a spokojenosti. Odloupnutím metaforických vrstev cibule můžete začít osvětlovat určité myšlenky nebo vzorce chování, které by jinak mohly být škodlivé pro váš pokrok a celkové štěstí.

    Naučit se integrovat kóši vám může pomoci:

    • Ke spojení se s nuancemi vašeho fyzického těla.
    • Najdete ve svém těle pohodlí a útěchu.
    • Uvolníte energetické blokády a hluboce zakořeněný strach.
    • Pochopíte, kde můžete opakovat určité vzorce.
    • Poznáte sami sebe na hlubší úrovni.
    • Vynesete na světlo světa více svého skutečného já.
    • Zažijte více radosti, štěstí a spokojenosti.

    Když je život v nerovnováze, jóga a meditace nám mohou pomoci identifikovat kóšu, která může být nevyrovnaná. Zapojení do určitých cvičení a postupů může pomoci vrátit ji do harmonie a znovu ji integrovat s ostatními kóšami.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Óm

    Óm v józe a meditaci

    Óm je velmi jednoduchý zvuk se složitým významem. Je to celý vesmír srostlý do jediného slova, které představuje spojení mysli, těla a ducha. Je samotným srdcem jógy.
    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Reklama
    Reklama
    Reklama