menu

10.2 C
Czech
Úterý 23. dubna 2024

Tenerife na nohou: Tisíce protestují proti masovému turismu

Tisíce lidí na španělských Kanárských ostrovech, konkrétně na Tenerife, vyšly do ulic, aby protestovaly proti negativním dopadům masového turismu na místní komunitu. Demonstranti požadují dočasné omezení příjezdu turistů, aby se omezil nárůst krátkodobých pronájmů a výstavby hotelů, což podle nich zvyšuje náklady na bydlení pro místní obyvatele.

Při ruském útoku na Černihiv zemřelo nejméně deset lidí, oznámil Zelenskyj

Nejméně deset lidí zahynulo a asi 20 bylo zraněno při ruských vzdušných úderech na severoukrajinské město Černihiv. Na platformě Telegram to dnes dopoledne uvedl prezident země Volodymyr Zelenskyj. Starosta města Oleksandr Lomako o něco dříve informoval o osmi zabitých a 18 zraněných. První informace z města hovořily o čtyřech mrtvých. Pátrací a záchranná operace pokračuje. Úřady prosí obyvatele, aby darovali krev. Šéf oblastní správy Vjačeslav Čaus informoval o třech zásazích v centru města.

Umožněte duální provoz vlaků bez vybavení ETCS a odložte výhradní provoz minimálně o tři roky, vyzývají experti ministra dopravy v otevřeném dopise

Sledujte nás na sítích

Praha 28. března 2024 (PROTEXT) – Žádný jiný stát než Česká republika neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy

Česká republika při zavádění ETCS postupuje zbytečně rychle, tvrdě a neústupně. Žádný z evropských států neplánuje podobně jako Česká republika přejít kompletně na ETCS do roku 2030. Podobně žádný jiný evropský stát neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy, mj. proto, že ETCS není stoprocentně provozně spolehlivé a státy jím ani neplánují pokrýt všechny vedlejší tratě. V neposlední řadě žádný evropský stát nezavádí ETCS přesně podle specifikací ERA (European Rail Agency). Svým přístupem si Česká republika způsobuje zbytečné problémy a zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému výrazně prodražuje o miliardy korun. Expertní tým SPEŽ proto nedávno oslovil ministra dopravy Martina Kupku a v otevřeném dopise ho vyzval k odložení tzv. výhradního provozu ETCS v České republice minimálně o tři roky, na rok 2028. Zároveň žádá, aby byl umožněn souběžný provoz vlaků vybavených i nevybavených systémem ETCS.

„Měli jsme možnost vyslechnout si zkušenosti našich kolegů z Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska a dalších evropských států i mimo EU s praktickým provozem ETCS na jejich národních tratích. Ze zkušeností vyplývá, že ETCS je zatím provozně nevyzrálý systém s nižší spolehlivostí než dosavadní národní zabezpečovací systémy,“ říká Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici a bývalý náměstek generálního ředitele Správy železnic. V České republice se zavádí ETCS L2 (Level 2). Ten je ale zatím provozně velmi nespolehlivý a trpí častými výpadky, jak ukázaly zkušenosti s jeho používáním na trati Olomouc – Uničov i nedávný zátěžový test mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Břeclaví. Podobné zkušenosti s ETCS L2 mají i ve Švýcarsku, kde jim podobně jako u nás nasazení tohoto systému na 10 % tratí způsobuje jejich nižší propustnost. Další implementaci Level 2 proto dočasně zastavili.

Česká republika plánuje od roku 2025 zavést na vybraných úsecích koridorů tzv. výhradní provoz pod ETCS. Na koridorové tratě včetně nádraží tak nebudou moct vjet lokomotivy nebo hnací vozy, které by nebyly tímto systémem vybaveny. V Německu, Rakousku, Maďarsku ani Itálii, která je se zaváděním ETCS možná nejdále v Evropě, však nic takového neplánují. Ve všech těchto zemích nechávají v provozu i dosavadní národní zabezpečovací systém a tratě provozují v duálním režimu. Důvodem je jednak záloha, ale hlavně to, aby do stanic mohly zajíždět i vlaky, které ETCS vybavené nejsou, a u nichž dovybavení novým mobilním zabezpečovacím zařízením nedává ekonomický smysl. To je důležité zejména u regionálních tratí, které ani v těchto zemích nejsou a nebudou ETCS vybaveny. Kdyby neexistoval duální režim, nemohly by na hlavní koridorové stanice regionální spoje svážet cestující. V České republice však toto nebude možné a regionální vlaky budou muset být vybavené ETCS za desítky miliónů korun jen kvůli vjezdu do koncové stanice.

EU chce do roku 2030 převést na silnice 30 % nákladní dopravy. Nákladné vybavování starších hnacích vozidel vozidlovou jednotkou ETCS omezuje menší dopravce, kteří na takto drahé zařízení leckdy nemají dostatek finančních prostředků a kteří na dopravním trhu vyplňují mezery v případech přeprav, o které „velcí“ nemají zájem.

Snad nejhorší je ale neústupné prosazování zavádění ETCS přesně podle specifikací tak, jak je spravuje Evropská železniční agentura ERA. Všechny ostatní státy žádají o různé úpravy a výjimky a evropský regulátor jim je při řádném zdůvodnění schvaluje. Třeba v Maďarsku chtějí provozovat ETCS L1 až do rychlosti 300 km/h, přičemž u nás zavádíme L2 proto, že L1 je údajně možné provozovat jen do rychlosti 160 km/h. V Rakousku mají tolerovanou jízdu vozidla bez příjmu signálu GSM-R stanovenu na 40 sekund, u nás je norma 18 sekund. To vede k výrazně vyšším nárokům na pokrytí tratě a vyšším nákladům na telekomunikační infrastrukturu. A zavádění radiového spojení s vlakem pomocí GSM-R je v ČR také rarita – Německo i Rakousko ve velkém využívá sdílení sítí s veřejnými operátory a mají v podstatě stoprocentní pokrytí železniční sítě GSM-R. Problémy s činností ETCS L2 na trati Olomouc – Uničov – Šumperk souvisí také se „špatným“ přihlášením hnacího vozidla do sítě GSM-R. Je zcela nepochopitelné, proč síť GSM-R nedokáže data na vozidlo/z vodidla převzít jakoukoliv stanicí BTS jako je to běžné ve veřejné síti.

Ve Finsku zase dosáhli toho, že místo GSM-R běží ETCS na síti TETRA (u nás by mohlo běžet např. na celoplošné síti Pegas provozované ministerstvem vnitra) a do budoucna počítají s komerčními 5G sítěmi. Zcela tak odpadá nutnost budování oddělené telekomunikační infrastruktury. Rakousko, Německo i Norsko požádaly o prodloužení termínů na zavádění ETCS, takže mohou nová zabezpečovací zařízení instalovat jenom tam, kde se to staré dostane na hranici životnosti.

„Evropská zkušenost jasně ukazuje, že ETCS je sice moderní zabezpečovací systém, ale jeho neústupné plošné zavádění bez umožnění duálního provozu s hnacími vozidly nevybavenými ETCS, a to ještě před termíny stanovenými EU, je předčasné a hlavně zbytečné. ETCS musí nejdříve stejně jako kterýkoliv jiný systém projít provozním ověřením a úpravami, které zajistí jeho celkovou spolehlivost a efektivitu. Požádali jsme proto ministra dopravy Martina Kupku v otevřeném dopise o umožnění duálního provozu vlaků bez ETCS a o přehodnocení plánovaného výhradního provozu ETCS v České republice,“ uzavírá předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych.

O ETCS – ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí ERTMS. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

O Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) – Spolek pro efektivní železnici vznikl v roce 2013 pod starým názvem Spolek za bezpečnou železnici. Je názorovou a komunikační platformou osob a institucí, kterým není lhostejný osud železnice v České republice. Naším hlavním posláním je podpora věcné diskuse a zprostředkovávání výměny názorů mezi předními odborníky a širokou veřejností na aktuální témata. V diskuzích se soustředíme především na otázky rozvoje bezpečné železniční dopravy jako efektivního a ekologického způsobu přepravy, která patří svým významem mezi klíčové součásti kritické infrastruktury státu. Vysokou odbornost, ale i názorovou rozmanitost garantují osobnosti, které jsou součástí našeho expertního týmu, z nichž všichni mají dlouholeté pracovní či akademické zkušenosti.

 

 

Vybrali jsme pro vás

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Ukrajinský ministr zemědělství je podezřelý z machinací se státními pozemky

Ukrajinský protikorupční úřad podezírá ministra zemědělství Mykolu Solského v souvislosti s machinacemi se státními pozemky. V prohlášení zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že Solskyj stál v čele zločinecké skupiny, která nezákonně získala stovky hektarů půdy v celkové hodnotě 291 milionů hřiven (174 milionů Kč). Ministr nabídl úřadům maximální součinnost.

Musk obvinil Austrálii z cenzury kvůli nařízení odstranit z X násilné video

Americký miliardář Elon Musk obvinil Austrálii z cenzurování obsahu na internetu v souvislosti s verdiktem australského soudu, který nařídil jeho sociální síti X, aby celosvětově zablokovala přístup k videu, na němž je vidět útok nožem na biskupa v kostele nedaleko Sydney z minulého týdne. Podezřelý šestnáctiletý mladík byl obviněn z terorismu. Podle Muska rozhodnutí soudu znamená, že kterákoli země může kontrolovat celý internet.

Soudní proces ohledně Trumpových peněz za mlčení začal

V pondělí začal dlouho očekávaný soudní proces s bývalým prezidentem Donaldem Trumpem, neformálně známý jako proces hush money. V případu, o němž se mnozí domnívali, že se nikdy nedostane před soud, byl představen první svědek a zazněla úvodní prohlášení obžaloby i obhajoby.

Nejméně pět migrantů zahynulo při pokusu o přeplutí Lamanšského průlivu

Nejméně pět migrantů dnes zahynulo při pokusu o přeplutí Lamanšského průlivu do Anglie z oblasti poblíž francouzského města Wimereux. Informoval o tom regionální deník La Voix du Nord.

Řeka se vylila do nejlidnatější čínské provincie, jsou nejméně čtyři mrtví

Velké záplavy v jihočínské provincii Kuang-tung už mají nejméně čtyři oběti a několik osob se stále pohřešuje. V minulém týdnu zasáhly hustě osídlenou oblast delty Perlové řeky srážky, které o víkendu vzedmuly její hladinu. Záchranáři na člunech stále pátrají po přeživších.

Britský parlament schválil deportaci migrantů do Rwandy

Britský parlament schválil v noci na úterý kontroverzní návrh zákona umožňující deportace migrantů do Rwandy. Tento krok, který cílí na osoby vstupující do země nelegálně, vyvolává ostrou kritiku i mezinárodní obavy. První lety s migranty by měly směřovat do Rwandy již během následujících 10 až 12 týdnů, avizuje britský premiér Rishi Sunak.

DOPORUČUJEME

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Ukrajinský ministr zemědělství je podezřelý z machinací se státními pozemky

Ukrajinský protikorupční úřad podezírá ministra zemědělství Mykolu Solského v souvislosti s machinacemi se státními pozemky. V prohlášení zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že Solskyj stál v čele zločinecké skupiny, která nezákonně získala stovky hektarů půdy v celkové hodnotě 291 milionů hřiven (174 milionů Kč). Ministr nabídl úřadům maximální součinnost.

Musk obvinil Austrálii z cenzury kvůli nařízení odstranit z X násilné video

Americký miliardář Elon Musk obvinil Austrálii z cenzurování obsahu na internetu v souvislosti s verdiktem australského soudu, který nařídil jeho sociální síti X, aby celosvětově zablokovala přístup k videu, na němž je vidět útok nožem na biskupa v kostele nedaleko Sydney z minulého týdne. Podezřelý šestnáctiletý mladík byl obviněn z terorismu. Podle Muska rozhodnutí soudu znamená, že kterákoli země může kontrolovat celý internet.

Soudní proces ohledně Trumpových peněz za mlčení začal

V pondělí začal dlouho očekávaný soudní proces s bývalým prezidentem Donaldem Trumpem, neformálně známý jako proces hush money. V případu, o němž se mnozí domnívali, že se nikdy nedostane před soud, byl představen první svědek a zazněla úvodní prohlášení obžaloby i obhajoby.

Nejméně pět migrantů zahynulo při pokusu o přeplutí Lamanšského průlivu

Nejméně pět migrantů dnes zahynulo při pokusu o přeplutí Lamanšského průlivu do Anglie z oblasti poblíž francouzského města Wimereux. Informoval o tom regionální deník La Voix du Nord.

Řeka se vylila do nejlidnatější čínské provincie, jsou nejméně čtyři mrtví

Velké záplavy v jihočínské provincii Kuang-tung už mají nejméně čtyři oběti a několik osob se stále pohřešuje. V minulém týdnu zasáhly hustě osídlenou oblast delty Perlové řeky srážky, které o víkendu vzedmuly její hladinu. Záchranáři na člunech stále pátrají po přeživších.

CNBC: Energetická transformace svět vyjde na čtyři biliony dolarů ročně

Do roku 2035 nás energetická transformace ročně vyjde na čtyři biliony dolarů, odhaduje investiční společnost BlackRock. Navýšení investic do přechodu na čistou energii bude vyžadovat větší provázanost veřejného a soukromého sektoru – hlavně pak v Asii a Tichomoří.

Britský parlament schválil deportaci migrantů do Rwandy

Britský parlament schválil v noci na úterý kontroverzní návrh zákona umožňující deportace migrantů do Rwandy. Tento krok, který cílí na osoby vstupující do země nelegálně, vyvolává ostrou kritiku i mezinárodní obavy. První lety s migranty by měly směřovat do Rwandy již během následujících 10 až 12 týdnů, avizuje britský premiér Rishi Sunak.

Ministři EU byli varováni, aby nepolevovali ve své podpoře Ukrajiny, která naléhavě žádá o systémy protivzdušné obrany

V době, kdy Ukrajina čelí zesílenému ruskému bombardování své infrastruktury a měst, vyzývají evropští ministři k větší podpoře a dodávkám protiraketové obrany. Německo, které se zavázalo dodat třetí baterii systému Patriot, stojí v čele úsilí o posílení obrany Ukrajiny. Na nedávném zasedání ministrů zahraničí a obrany EU zazněly výzvy, aby členské státy nepolevovaly v otázce obrany Ukrajiny.