Více
    -1.7 C
    Czech
    Sobota, 4 prosince, 2021

    Další z pěti Jamas: Brahmacharya, správné využití energie

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Jedno z pěti základních morálních pravidel, která by měla určovat naše jednání vůči okolnímu světu, se nazývá Brahmacharya. Doslovný překlad „celibát“ je ovšem příliš zjednodušené pojetí. O co se tedy jedná?

    Co znamená Brahmacharya?

    Čtvrtá z pěti Jamas, Brahmacharya, se často překládá jako „celibát“ nebo „cudnost“. To z ní automaticky nečiní zrovna oblíbenou morální zásadu… Tradičně měl tento princip povzbuzovat ty, kdo se zabývají praktikováním jógy, aby si šetřili svou sexuální energii ve prospěch jejího využití k dalšímu pokroku na jógové cestě.

    Mylná představa o tom, že Brahmacharya je pouze o celibátu, způsobila, že je v naší moderní kultuře často přehlížena, nebo považována za irelevantní. Praxe Brahmacharya neboli „správné užívání energie“, jak se široce překládá, je však nyní potřebnější než kdy jindy.

    Brahmacharya je v přeneseném smyslu „chování, které vede k Brahmanu“. Brahman je v hinduismu a jógových termínech považován za „stvořitele“, takže se v podstatě jedná o chování, jež nás posouvá k „božství“ nebo „vyšší síle“.

    Považování Brahmacharyi za „správné využití energie“ nás vede k zamyšlení nad tím, jak vlastně energii využíváme a směřujeme. Brahmacharya také vyvolává pocit nasměrování naší energie pryč od vnějších tužeb. To znamená takových radostí, které se v danou chvíli sice zdají skvělé, ale nakonec jsou pomíjivé. Místo toho bychom měli směřovat energii k nalezení míru a štěstí v nás samých.

    Kam směřuje vaše energie?

    Zamyslete se na chvíli, kam vaše energie nejvíce směřuje. Domníváme se, že její velká část je věnována obavám a obecně se týká věcí, které nám ve skutečnosti neslouží nejlépe. Spoustu naší energie možná také vynakládáme na snahu prezentovat se jako někdo, kým nejsme, abychom potěšili nebo udělali dojem na ostatní. Někdo také svou fyzickou energii směřuje k nekonečnému úsilí o to, aby byl fit, silnější, nebo hubenější…

    Zní vám něco z toho povědomě? Pokud ano, možná je čas podívat se trochu blíže na tu Jamu, které se vyhýbáme…

    Být tou nejlepší verzí sebe sama a využívat svou energii správným způsobem se daří, pokud nasloucháme tomu, co naše tělo potřebuje. Abychom totiž mohli šířit naše poselství do světa a skutečně vytěžit maximum z toho, co se při cvičení jógy naučíme, potřebujeme mít v sobě dostatek energie.

    Zvyšte své štěstí, abyste posílili své zdraví

    Vzhledem k tomu, že se v mnoha částech světa blíží zima, náš imunitní systém přirozeně potřebuje trochu posílit. Ale ne vždy nasloucháme tomu, co skutečně potřebujeme nejvíce. Tím, že si uvědomíme svou energetickou hladinu a skutečně vnímáme, co potřebujeme, můžeme podniknout kroky k tomu, abychom se cítili co nejlépe.

    Jóga je zcela přirozeným posilovačem štěstí – můžete si všimnout, že pokud se cítíte na dně, nic nepomůže víc než skvělá hodina jógy. A štěstí prokazatelně posiluje naši imunitu!

    Když jsme nešťastní nebo se bojíme, naše těla reagují zapnutím našich stresových reakcí (ten nechvalně známý systém „bojuj nebo uteč“, o kterém stále tolik slýcháme), což zvyšuje náš krevní tlak, snižuje hladinu energie a oslabuje náš imunitní systém. Když jsme však šťastní a uvolnění, náš nervový systém zapne léčebné mechanismy těla, což ho pomáhá udržovat silné a zdravé.

    Pokud dokážeme každý den nasměrovat naši energii k něčemu pozitivnímu, nejenže budeme schopni posílit náš imunitní systém, ale budeme také aktivně využívat naši energii!

    Přečtěte si také o dalších z pěti Jamas, které tvoří osm větví jógy:

    Ahimsa neboli nenásilí. Začleňte do své praxe tuto myšlenku

    Satya neboli pravdivost. Druhá z pěti Jamas

    Asteya: neokrádat ostatní. Hlubší význam třetí Jamy

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Óm

    Óm v józe a meditaci

    Óm je velmi jednoduchý zvuk se složitým významem. Je to celý vesmír srostlý do jediného slova, které představuje spojení mysli, těla a ducha. Je samotným srdcem jógy.
    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Reklama
    Reklama
    Reklama