menu

16.3 C
Czech
Čtvrtek 18. září 2025

Tisíce hostů restaurace v Číně mají nárok na odškodné, mladíci močili do vývaru

Přes 4000 zákazníků šanghajské restaurace má nárok na odškodnění kvůli tomu, že dva 17letí mladíci v únoru namočili do hrnce s vývarem. Tito mladí muži musí zaplatit 2,2 milionu jüanů (přes 6,3 milionu korun) dvěma čínským cateringovým společnostem, kterým kvůli jejich chování vznikly dodatečné náklady. Dnes to napsal web stanice BBC.

Ukrajina očekává první balíček americké vojenské pomoci, zaplatí ho NATO

Americký prezident Donald Trump schválil první balíček pomoci pro Ukrajinu. Zaplatí ho spojenci ze Severoatlantické aliance (NATO) prostřednictvím fondu Seznam prioritních požadavků Ukrajiny (PURL). Očekávají se i další nákupy zbraní.

Umožněte duální provoz vlaků bez vybavení ETCS a odložte výhradní provoz minimálně o tři roky, vyzývají experti ministra dopravy v otevřeném dopise

Mladí Japonci ztrácejí zájem o alkohol

Generace Z ztrácí zájem o alkohol a mění trh po celém světě. Zvláště výrazný je tento trend v Japonsku. Zhruba 60 procent Japonců ve věku 20 let ho nepije vůbec, nebo málo. Hlavním důvodem je uvědomění si zdravotních rizik. Všímají si toho podniky, které mění nabídku.

Praha 28. března 2024 (PROTEXT) – Žádný jiný stát než Česká republika neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy

Česká republika při zavádění ETCS postupuje zbytečně rychle, tvrdě a neústupně. Žádný z evropských států neplánuje podobně jako Česká republika přejít kompletně na ETCS do roku 2030. Podobně žádný jiný evropský stát neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy, mj. proto, že ETCS není stoprocentně provozně spolehlivé a státy jím ani neplánují pokrýt všechny vedlejší tratě. V neposlední řadě žádný evropský stát nezavádí ETCS přesně podle specifikací ERA (European Rail Agency). Svým přístupem si Česká republika způsobuje zbytečné problémy a zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému výrazně prodražuje o miliardy korun. Expertní tým SPEŽ proto nedávno oslovil ministra dopravy Martina Kupku a v otevřeném dopise ho vyzval k odložení tzv. výhradního provozu ETCS v České republice minimálně o tři roky, na rok 2028. Zároveň žádá, aby byl umožněn souběžný provoz vlaků vybavených i nevybavených systémem ETCS.

„Měli jsme možnost vyslechnout si zkušenosti našich kolegů z Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska a dalších evropských států i mimo EU s praktickým provozem ETCS na jejich národních tratích. Ze zkušeností vyplývá, že ETCS je zatím provozně nevyzrálý systém s nižší spolehlivostí než dosavadní národní zabezpečovací systémy,“ říká Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici a bývalý náměstek generálního ředitele Správy železnic. V České republice se zavádí ETCS L2 (Level 2). Ten je ale zatím provozně velmi nespolehlivý a trpí častými výpadky, jak ukázaly zkušenosti s jeho používáním na trati Olomouc – Uničov i nedávný zátěžový test mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Břeclaví. Podobné zkušenosti s ETCS L2 mají i ve Švýcarsku, kde jim podobně jako u nás nasazení tohoto systému na 10 % tratí způsobuje jejich nižší propustnost. Další implementaci Level 2 proto dočasně zastavili.

Česká republika plánuje od roku 2025 zavést na vybraných úsecích koridorů tzv. výhradní provoz pod ETCS. Na koridorové tratě včetně nádraží tak nebudou moct vjet lokomotivy nebo hnací vozy, které by nebyly tímto systémem vybaveny. V Německu, Rakousku, Maďarsku ani Itálii, která je se zaváděním ETCS možná nejdále v Evropě, však nic takového neplánují. Ve všech těchto zemích nechávají v provozu i dosavadní národní zabezpečovací systém a tratě provozují v duálním režimu. Důvodem je jednak záloha, ale hlavně to, aby do stanic mohly zajíždět i vlaky, které ETCS vybavené nejsou, a u nichž dovybavení novým mobilním zabezpečovacím zařízením nedává ekonomický smysl. To je důležité zejména u regionálních tratí, které ani v těchto zemích nejsou a nebudou ETCS vybaveny. Kdyby neexistoval duální režim, nemohly by na hlavní koridorové stanice regionální spoje svážet cestující. V České republice však toto nebude možné a regionální vlaky budou muset být vybavené ETCS za desítky miliónů korun jen kvůli vjezdu do koncové stanice.

EU chce do roku 2030 převést na silnice 30 % nákladní dopravy. Nákladné vybavování starších hnacích vozidel vozidlovou jednotkou ETCS omezuje menší dopravce, kteří na takto drahé zařízení leckdy nemají dostatek finančních prostředků a kteří na dopravním trhu vyplňují mezery v případech přeprav, o které „velcí“ nemají zájem.

Snad nejhorší je ale neústupné prosazování zavádění ETCS přesně podle specifikací tak, jak je spravuje Evropská železniční agentura ERA. Všechny ostatní státy žádají o různé úpravy a výjimky a evropský regulátor jim je při řádném zdůvodnění schvaluje. Třeba v Maďarsku chtějí provozovat ETCS L1 až do rychlosti 300 km/h, přičemž u nás zavádíme L2 proto, že L1 je údajně možné provozovat jen do rychlosti 160 km/h. V Rakousku mají tolerovanou jízdu vozidla bez příjmu signálu GSM-R stanovenu na 40 sekund, u nás je norma 18 sekund. To vede k výrazně vyšším nárokům na pokrytí tratě a vyšším nákladům na telekomunikační infrastrukturu. A zavádění radiového spojení s vlakem pomocí GSM-R je v ČR také rarita – Německo i Rakousko ve velkém využívá sdílení sítí s veřejnými operátory a mají v podstatě stoprocentní pokrytí železniční sítě GSM-R. Problémy s činností ETCS L2 na trati Olomouc – Uničov – Šumperk souvisí také se „špatným“ přihlášením hnacího vozidla do sítě GSM-R. Je zcela nepochopitelné, proč síť GSM-R nedokáže data na vozidlo/z vodidla převzít jakoukoliv stanicí BTS jako je to běžné ve veřejné síti.

Ve Finsku zase dosáhli toho, že místo GSM-R běží ETCS na síti TETRA (u nás by mohlo běžet např. na celoplošné síti Pegas provozované ministerstvem vnitra) a do budoucna počítají s komerčními 5G sítěmi. Zcela tak odpadá nutnost budování oddělené telekomunikační infrastruktury. Rakousko, Německo i Norsko požádaly o prodloužení termínů na zavádění ETCS, takže mohou nová zabezpečovací zařízení instalovat jenom tam, kde se to staré dostane na hranici životnosti.

„Evropská zkušenost jasně ukazuje, že ETCS je sice moderní zabezpečovací systém, ale jeho neústupné plošné zavádění bez umožnění duálního provozu s hnacími vozidly nevybavenými ETCS, a to ještě před termíny stanovenými EU, je předčasné a hlavně zbytečné. ETCS musí nejdříve stejně jako kterýkoliv jiný systém projít provozním ověřením a úpravami, které zajistí jeho celkovou spolehlivost a efektivitu. Požádali jsme proto ministra dopravy Martina Kupku v otevřeném dopise o umožnění duálního provozu vlaků bez ETCS a o přehodnocení plánovaného výhradního provozu ETCS v České republice,“ uzavírá předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych.

O ETCS – ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí ERTMS. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

O Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) – Spolek pro efektivní železnici vznikl v roce 2013 pod starým názvem Spolek za bezpečnou železnici. Je názorovou a komunikační platformou osob a institucí, kterým není lhostejný osud železnice v České republice. Naším hlavním posláním je podpora věcné diskuse a zprostředkovávání výměny názorů mezi předními odborníky a širokou veřejností na aktuální témata. V diskuzích se soustředíme především na otázky rozvoje bezpečné železniční dopravy jako efektivního a ekologického způsobu přepravy, která patří svým významem mezi klíčové součásti kritické infrastruktury státu. Vysokou odbornost, ale i názorovou rozmanitost garantují osobnosti, které jsou součástí našeho expertního týmu, z nichž všichni mají dlouholeté pracovní či akademické zkušenosti.

 

 

Reklama
Reklama

Vybrali jsme pro vás

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Fed schválil snížení základní úrokové sazby

Americký Federální rezervní systém (Fed) poprvé po devíti měsících snížil základní úrokovou sazbu a signalizuje její další možné snížení v letošním roce, informovala televize CNN. Inflace v největší světové ekonomice se však stále drží vysoko. Centrální banku znepokojuje i situace na trhu práce.

Rusové v noci opět útočili na ukrajinskou železniční infrastrukturu

Rusko v noci na dnešek znovu útočilo na ukrajinskou železniční infrastrukturu a zranilo pět lidí v centrální Poltavské oblasti. S odvoláním na úřady to napsala agentura Reuters. Podle železniční společnosti Ukrzaliznycja jsou zpožděné některé vlakové spoje, protože útok narušil v regionu dodávky elektřiny. Ruské regionální úřady naopak informují o jednom zabitém při ukrajinském dronovém útoku.

Ukrajina očekává první balíček americké vojenské pomoci, zaplatí ho NATO

Americký prezident Donald Trump schválil první balíček pomoci pro Ukrajinu. Zaplatí ho spojenci ze Severoatlantické aliance (NATO) prostřednictvím fondu Seznam prioritních požadavků Ukrajiny (PURL). Očekávají se i další nákupy zbraní.

Hackeři ukradli osobní data tří milionů klientů jihokorejského vydavatele karet

Jihokorejský vydavatel platebních karet Lotte Card (LC) dnes oznámil, že kvůli srpnovému hackerskému útoku unikly osobní údaje jeho zhruba tří milionů klientů. Zatím však nebyly hlášeny žádné případy zneužití, napsala agentura Jonhap. Pro firmu se přitom nejedná o první případ.

Soud v USA nařídil deportaci palestinského aktivisty Mahmouda Khalila

Americký imigrační soud rozhodl o deportaci palestinského aktivisty Mahmouda Khalila do Alžírska nebo Sýrie. Bývalý student Kolumbijské univerzity patřil k hlavním tvářím protestů proti izraelské válce v Gaze a stal se terčem pozornosti administrativy Donalda Trumpa.

Izrael otevřel nový koridor pro tisíce lidí prchajících z města Gaza

Izrael rozšířil pozemní operaci v Gaze a vyzývá obyvatele k odchodu na jih. Nově otevřený únikový koridor platí 48 hodin. Armáda útočí na cíle v centru i na pobřeží. Informovaly o tom agentury Reuters či AP News.
Reklama

DOPORUČUJEME

Reklama
Reklama

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Afrika hoří a hoří sama, požáry se vymykají kontrole

Letošní léto v Evropě bylo dlouhé, intenzivní a suché. Lesní požáry se rozhořely v Portugalsku, ve Francii, Španělsku, Spojeném království a dalších zemích. Extrémní počasí v Evropské unii způsobilo škody ve výši zhruba 43 miliard eur (1 075 miliard korun). Nejhůře na tom ale byla Afrika.

Fed schválil snížení základní úrokové sazby

Americký Federální rezervní systém (Fed) poprvé po devíti měsících snížil základní úrokovou sazbu a signalizuje její další možné snížení v letošním roce, informovala televize CNN. Inflace v největší světové ekonomice se však stále drží vysoko. Centrální banku znepokojuje i situace na trhu práce.

Rusové v noci opět útočili na ukrajinskou železniční infrastrukturu

Rusko v noci na dnešek znovu útočilo na ukrajinskou železniční infrastrukturu a zranilo pět lidí v centrální Poltavské oblasti. S odvoláním na úřady to napsala agentura Reuters. Podle železniční společnosti Ukrzaliznycja jsou zpožděné některé vlakové spoje, protože útok narušil v regionu dodávky elektřiny. Ruské regionální úřady naopak informují o jednom zabitém při ukrajinském dronovém útoku.

Ukrajina očekává první balíček americké vojenské pomoci, zaplatí ho NATO

Americký prezident Donald Trump schválil první balíček pomoci pro Ukrajinu. Zaplatí ho spojenci ze Severoatlantické aliance (NATO) prostřednictvím fondu Seznam prioritních požadavků Ukrajiny (PURL). Očekávají se i další nákupy zbraní.

Hackeři ukradli osobní data tří milionů klientů jihokorejského vydavatele karet

Jihokorejský vydavatel platebních karet Lotte Card (LC) dnes oznámil, že kvůli srpnovému hackerskému útoku unikly osobní údaje jeho zhruba tří milionů klientů. Zatím však nebyly hlášeny žádné případy zneužití, napsala agentura Jonhap. Pro firmu se přitom nejedná o první případ.

Soud v USA nařídil deportaci palestinského aktivisty Mahmouda Khalila

Americký imigrační soud rozhodl o deportaci palestinského aktivisty Mahmouda Khalila do Alžírska nebo Sýrie. Bývalý student Kolumbijské univerzity patřil k hlavním tvářím protestů proti izraelské válce v Gaze a stal se terčem pozornosti administrativy Donalda Trumpa.

Izrael otevřel nový koridor pro tisíce lidí prchajících z města Gaza

Izrael rozšířil pozemní operaci v Gaze a vyzývá obyvatele k odchodu na jih. Nově otevřený únikový koridor platí 48 hodin. Armáda útočí na cíle v centru i na pobřeží. Informovaly o tom agentury Reuters či AP News.

Čína nechává evropské firmy skrze vzácné zeminy vykrvácet, jedna už přišla o miliony eur

Čína stále upírá zahraničním společnostem přístup ke kriticky důležitým vzácným zeminám. Jejich nedostatek pociťují i evropské firmy. Peking se přitom s Evropskou komisí (EK) dohodl na urychlení udělování licencí. Jeden nejmenovaný podnik to již stálo miliony eur, uvedla Rada pro boj s krizemi (European Crisis Coordination Centre, ECCC).

Šok a trauma. Jihokorejci promluvili o velké imigrační razii v USA

Když se Youngjin podíval z okna své kanceláře, spatřil ozbrojené muže vstupující do budovy a obrněná vozidla. Byl překvapen, ale ne znepokojen. Mladý Jihokorejec si byl jistý, že s ním to nemá nic společného. Pomyslel si, že je v USA jen krátce, aby pomohl se zahájením výroby. Ozbrojenci však vtrhli do kanceláře, nasadili mu pouta, řetězy kolem pasu a kotníků a spolu s ostatními ho naložili do autobusu.
Reklama
Reklama

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

PR servis České tiskové kanceláře

O nás

Hlavními tématy na serveru World News 24 jsou zahraniční zpravodajství, ekonomika, politika a světové dění.

Kontaktujte nás: info@wn24.cz

Sledujte nás