Více
    6.8 C
    Czech
    Čtvrtek, 2 prosince, 2021

    Zdravý podzimní jídelníček – část 2: výživové hodnoty hrušek a brusinek

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Hrušky jsou typickou podzimní potravinou v našich končinách. Jezte je samotné, přidejte do salátů či teplých pokrmů. A doplňte svou zásobu bobulí brusinkami.

    Brusinky jsou známé hlavně svými účinky na močové cesty. Věděli jste ale, že pomáhají snížit oxidační stres? Díky tomu jsou skvělou potravinou obzvláště v podzimním období.

    Hrušky jsou jedním z nejlepších zdrojů vlákniny pro vaše srdce

    Hrušky jsou výborné nakrájené do salátů nebo na vaření. Spolu s jablky další podzimní ovoce, které vám po zdravotní stránce prospěje. Středně velká hruška obsahuje působivých 5,5 g vlákniny (což je asi 20 % doporučené denní dávky) a pouhých 101 kalorií. Zároveň z ní získáte také téměř 8 mg vitamínu C (asi 9 % doporučené denní dávky) a 206 mg draslíku (4 % doporučené denní dávky). Draslík je zásadní pro to, aby vaše buňky fungovaly co nejlépe. Reguluje srdce a udržuje vaše svaly a nervy v chodu.

    Malá studie publikovaná v únoru 2019 ve Food & Function dokonce ukazuje, že když účastníci studie s metabolickým syndromem (kombinací onemocnění cukrovky, vysokého krevního tlaku a obezity) jedli denně dvě hrušky, zlepšilo se zdraví jejich srdce a další důležité zdravotní ukazatele.

    Hrušky můžete kupovat, když jsou pěkně tvrdé, protože během několika následujících dní změknou. Přidejte do salátů špetku sladkosti tím, že do nich vhodíte pár plátků hrušky, nebo vneste na snídaňový stůl dotek podzimní chuti přidáním hrušek do receptů na muffiny či koláčky.

    Brusinky mohou pomoci vašemu tělu bojovat s oxidačním stresem pomocí anthokyanů

    Se svým sytým červeným odstínem jsou brusinky typickým svátečním ovocem, které můžete zařadit do různých jídel. Existuje mnoho způsobů, jak použít brusinky. Navíc jsou výživnou volbou. Půl šálku nasekaných brusinek obsahuje cca 2 g vlákniny. Získáte také vitamín C – asi 7,5 mg na půl šálku, což je 8,5 % doporučené denní dávky. Tato čísla dělají z brusinek zdravou potravinu, která může potenciálně zlepšit krevní tlak a cholesterol.

    Podle University of Massachusetts v Dartmouthu mohou antokyany, které dávají těmto malým červeným plodům jejich charakteristickou barvu, pomoci snížit oxidační stres. Když je vaše tělo vystaveno škodlivým chemickým látkám (například kouři), produkuje volné radikály. Příliš mnoho volných radikálů ve vašem těle může způsobit oxidační stres, který je spojen s řadou nemocí, jako je Alzheimerova choroba a cukrovka.

    Jste připraveni vařit s brusinkami? Jsou skvělou ingrediencí pro dochucení dezertů, palačinek a ovesných vloček. Ovšem nepřehánějte to s přidaným cukrem. Zároveň brusinkami jednoduše oživíte pokrmy jako je quinoa či hnědá rýže, dodáte jim podzimní nádech.

    Pokud máte na výběr, zvolte čerstvé brusinky před sušenými. Sušené brusinky mají více kalorií a méně vitamínu C. Navíc obsahují více cukru.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    cvičení

    Cvičení: Nejlepší úleva od stresu

    Stres je běžnou součástí života mnoha lidí. Úplně zbavit se stresu sice není možné, ale naučit se s ním zdravě zacházet může ve skutečnosti pomoci zmírnit některé z nejhorších příznaků.
    Houby

    Zařaďte do jídelníčku houby. Vaše zdraví vám poděkuje

    Houby představují zdravou nízkokalorickou potravinu s vysokým obsahem vlákniny. Dodávají receptům pikantní chuť, ale zároveň jsou zdravou volbou. Přečtěte si, co vše houby dokážou udělat pro vaše zdraví.
    podzimní zelenina

    Zdravý podzimní jídelníček – část 4: zdravé kosti díky pastiňáku

    Využijte naplno všechnu sezónní zeleninu. Vyměňte hranolky za sladké brambory, do salátu přidejte pastiňák a do polévky propašujte brokolici. Jsou to učiněné vitamínové bomby.
    podzimní zelenina

    Zdravý podzimní jídelníček – část 3: růžičková kapusta není jen bláto ze školní jídelny

    Podzim nám nabízí sklizeň mnoha lokálních druhů ovoce a zeleniny, které jsou zdravější, než jste si možná mysleli. Podívejte se s námi na pórek a růžičkovou kapustu.
    Houby

    Houby jako skvělá nízkokalorická potravina

    Houby jsou nízkokalorická potravina, která tělu dodává spoustu živin jako je měď, draslík, železo a několik vitamínů B. Technicky nejsou zeleninou, ale často se v receptech používají a podávají jako zelenina.
    Cvičení s hudbou

    Jak hudba zvyšuje motivaci ke cvičení

    Navzdory únavě může hudba dodat energii a motivaci k fyzické aktivitě. Cvičení se nám také díky správné muzice nezdá tak náročné jako bez ní.
    Reklama
    Reklama
    Reklama