1.1 C
Czech
Čtvrtek 18. prosince 2025
Věda a TechnikaZápad stále vybírá stíhačku pro Ukrajinu

Západ stále vybírá stíhačku pro Ukrajinu

Je možné, že se ukrajinští piloti brzy ocitnou za kniply západních letadel a sama západní média nejčastěji spekulují o trojici F-16, F/A-18 a Gripen. Který typ by byl nejvýhodnější volbou? Co představuje pro obránce ukrajinského nebe největší hrozbu? A proč bude rozhodujícím faktorem dostupnost protiletadlových raket středního doletu?

Vévoda z Wellingtonu, velitel anglických vojsk v bitvě u Waterloo, založil v Londýně v roce 1831 učenou společnost Royal United Services Institute (RUSI), která se zabývá obrannými a bezpečnostními studiemi. Funguje dodnes a jejím současným vedoucím výzkumným pracovníkem pro oblast vojenských letectev je prof. Justin Bronk.

Před časem se tento přední evropský odborník na vzdušné síly a letecké technologie podělil o svoje názory na možnost vyzbrojení Ukrajiny západními bojovými letouny na webu RUSI: „Klíčovým motorem podpory ukrajinského letectva by měly být úkoly typu vzduch-vzduch. V zásadě platí, že Ukrajina ani s malým počtem západních letounů nebude schopna změnit poměr sil na zemi. Pokud se však ruským vzdušným a kosmickým silám podaří získat vzdušnou převahu nad bojištěm, mohlo by to změnit poměr sil v neprospěch ukrajinské armády. V krátkodobém až střednědobém horizontu je proto nutné zabránit vzdušným a kosmickým silám získat vzdušnou převahu nad bojištěm dříve, než bude možné dosáhnout podmínek příměří.“

Otázka základen

Samostatnou otázkou je, že ruská pozemní protivzdušná obrana je velmi účinná a na bojišti hojně využívaná. Ukrajina sice dosáhla určitých omezených úspěchů při vytváření krátkodobých „přístupových oken“ pro vlastní operace v nízkých výškách s použitím AGM-88 HARM, ale reálná úspěšnost fyzického zničení protiletadlového systému zůstává velmi nízká. Skutečná degradace ruských schopností protivzdušné obrany tak zůstává rovněž nízká, zejména u systémů dlouhého dosahu, jako jsou S-400 a S-300V. To také znamená, že každý dodaný západní letoun bude čelit hrozbě ze strany ruských stíhaček. Ale také nebezpečí ze strany vrstvených raketových systémů protivzdušné obrany s vysokými bojovými schopnostmi.

A pak je tu poslední bod: vybraný stíhač musí být schopen operovat z rozptýlených leteckých základen. Rusko totiž může provést úder na jakoukoli přistávací dráhu na Ukrajině pomocí řízených a balistických střel. Dokonce i tam, kde jsou použity systémy PVO, by se mohla dostat vyspělá balistická raketa. Počet kompletů Patriot dodaných na Ukrajinu, je přitom velmi malý. Existuje také mnoho dalších zařízení nebo oblastí, které potřebují ochranu. A i kdyby rakety Patriot zůstaly k dispozici, efektory, jako jsou balistické rakety Ch-47M2 Kinžal, odpalované ze vzduchu, mohou protivzdušnou obranu protrhnout.

Ukrajinské letectvo v současné době nečelí pravidelným útokům na svá letiště a infrastrukturu. Rusko má pro své rakety zjevně důležitější cíle. Pokud však budou dodány západní letouny, nepochybně se brzy stanou cílem prioritním. Ať už tedy bude dodáno cokoli, musí být schopno toho, co ukrajinské letectvo dosud dělalo, aby přežilo. Prokázat schopnost častého přesunu a operovat z poměrně dobrodružných, často relativně krátkých vzletových a přistávacích drah nebo úseků letištních komunikací, aby se nestalo cílem. To, stejně jako požadavky na podporu a obsluhu, ovlivní výběr jakéhokoli stíhacího letounu pro Ukrajinu.

F-16 versus Gripen

Dvě nejčastěji diskutované možnosti jsou F-16 a Gripen. F-16 má tu výhodu, že je k dispozici ve velkém počtu, a to jak v Evropě, tak v USA. Poskytuje také velkou flexibilitu, pokud jde o výzbroj vzduch-země, kterou lze efektivně použít. Zároveň je konkurenceschopným strojem BVR (Beyond Visual Range – boj mimo vizuální vzdálenost – pozn. red.) při použití novějších verzí střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM. Na druhou stranu má však i značné nevýhody. Účinnost F-16 v boji na velkou vzdálenost závisí na připravenosti Spojených států dodat nejnovější verze střel AIM-120C-7/C-8. Nebo v ideálním případě AIM-120D. Jedná se nicméně o tytéž střely, na které se USA spoléhají v rámci svých vlastních schopností vzdušné nadvlády.

Pokud Západ rakety dodá ukrajinským vzdušným silám, Ukrajinci je použijí proti ruským letounům letícím nad ruským územím. Pravděpodobně je tedy v případě neúspěšného zásahu rychle vyzvednou, analyzují Ruskem a poté zřejmě odešlou do Číny nebo Íránu. Tyto varianty raket AMRAAM dlouhého doletu jsou přitom vzhledem k přítomnosti ruských raketových kompletů protivzdušné obrany dlouhého dosahu nezbytné. Hrozba, kterou představují, bude znamenat, že jakýkoli stíhač v blízkosti frontové linie bude muset operovat ve velmi nízké letové hladině. Ani stroje západní výroby nebudou schopny operovat ve velké výšce, při vysoké rychlosti, aby se maximalizoval dolet. To je způsob, jakým byly střely AMRAAM původně zamýšleny.

Problém použití protiletadlových střel

Aby ruské systémy protivzdušné obrany nemohly zaměřit, musí ukrajinské letouny odpalovat své střely v malé výšce, proti cílům letícím ve střední až velké výšce, při vyšší rychlosti. V důsledku toho budou střely začínat svůj let v hustém vzduchu s velkým odporem. A ve fázi stoupání budou muset bojovat s gravitací, což ještě výrazně sníží jejich účinný dolet. Pokud by Ukrajina měla stejnou raketu R-77-1, kterou ruské letectvo používá v boji na střední vzdálenost, měla by k dispozici pouze 1/3 účinného doletu, který mají Rusové.

Ruské stíhačky mohou střely odpalovat ve větších výškách a rychlostech, v méně hustém vzduchu. Což má zase za následek menší aerodynamický odpor. Musíme si uvědomit, že rozdíl v efektivním dostřelu může být obrovský v závislosti na výšce a rychlosti střelby a také na chování cíle za letu. Proto každá západní stíhačka, která má být předána Ukrajině, musí mít rakety s co nejdelším doletem. To znamená buď novější modely střel AMRAAM, nebo v ideálním případě střely AIM-120D či Meteor.

Gripen

Švédský stroj má oproti F-16 řadu výhod, pokud hovoříme o potenciálních řešeních pro ukrajinské letectvo. S F-16 je spojena řada poměrně složitých požadavků na podporu a logistiku. Samotný drak letounu, stejně jako jeho podvozek, je relativně lehký. Nebyl totiž navržen pro provoz z nezpevněného, nerovného povrchu. Sání vzduchu pod trupem je pak velmi citlivé na cizí předměty (mezi piloty se F-16 někdy přezdívá „vysavač“ – pozn. red.). Proto by bylo poměrně obtížné používat nepřetržitě letouny F-16 stejným způsobem, jakým Ukrajina v posledních měsících operuje se svými letouny MiG-29 a Su-27, tedy z rozptýlených základen.

Na druhou stranu, Gripen má podstatně vyšší toleranci k takovým podmínkám než F-16. A byl také vyvinut pro operace zahrnující krátký vzlet a přistání. Proto by mohl být mnohem vhodnější pro využití rozptýlené infrastruktury ukrajinských letišť. Má také mnohem nižší nároky na údržbu. Ve Švédsku je běžné, že tyto letouny po 2 až 3 měsících výcviku obsluhují branci. Ti dokonce tvoří až pět ze šesti osob pozemního personálu.

Gripen zároveň může odpalovat evropské rakety Meteor. Špičkové střely, které poskytují požadovanou schopnost dlouhého doletu, aniž by bylo nutné schválení vývozu ze strany USA. Na druhou stranu jednomyslně by musely vývoz schválit všechny země konzorcia. Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Švédsko a Velká Británie, a to by mohl být problém. Evropa však má i tak na výběr pouze ze dvou možností. Buďto budou systémy rakety Meteor odhaleny nyní, nebo někdy později. Jiná možnost není.

Hornety jako třetí vzadu

A i když budeme uvažovat o letounech F-16, za předpokladu schválení takového transferu můžeme hovořit maximálně o dodávce několika letek v nejlepším případě. Ukrajina totiž zatím nedisponuje nekonečným počtem pilotů připravených k rychlému výcviku na nový typ. Když budeme uvažovat o dalších typech, omezený počet je i letounů F/A-18, jakkoli by je například Španělsko jistě vyměnilo za několik britských Eurofighterů Typhoon. Stejně tak Austrálie by mohla dodat několik letadel F/A-18, která má nyní ve skladech.

Je ovšem nutné přiznat, že jakkoli jsou Hornety (letouny F/A-18 Hornet – pozn. red.) jednodušší na údržbu než F-16 nebo Typhoony a mohly by snadněji operovat z předsunutých, hůře vybavených základen, jejich účinnost v klíčovém segmentu vzdušného boje by stále závisela na schválení vývozu nových modelů střel AMRAAM ze strany USA, které se obávají, aby se jejich špičkové obranné technologie nedostaly do rukou ruských, potažmo čínských generálů.

Reklama

Doporučujeme

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu do EU

Evropský parlament dnes ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu 2027.

Krejčíková spojí síly v deblu s Caty McNally

Barbora Krejčíková jde do sezony 2026 s novou deblovou partnerkou. Vybrala si Američanku Caty McNally, která nabídku přijala s velkým nadšením. Nová dvojice chce navázat na to, co Krejčíková dlouhé roky předváděla po boku Kateřiny Siniakové.

KOMENTÁŘ: Odepisovaná Tesla probořila all-time high. Firmu žene vzhůru robotaxi

Rok, který pro Teslu začal noční můrou, končí euforickým probuzením. Společnost vyrábějící elektromobily znovu na burze předvedla comeback a stanovila novou rekordní cenu akcie. Akcionáře povzbudila zpráva, že Tesla úspěšně testuje autonomní řízení své flotily vozů.

Australská policie obvinila útočníka z pláže Bondi Beach z terorismu a 15 vražd

Australská policie obvinila útočníka z pláže Bondi Beach z terorismu a 15 případů vraždy, informovala agentura AFP. Dva muži, kterými podle australských úřadů byli otec se synem, v neděli zastřelili 15 lidí účastnících se oslav židovského svátku chanuka, čtyři desítky dalších zranili. Přes 20 zraněných stále zůstává v nemocnici, informuje agentura AP.

Pražská burza zažila rekordní rok 2025

Pražská burza má za sebou výjimečný rok. Indexy PX i PX TR během roku dosáhly historických maxim a připsaly si výrazné zisky. Burza mluví o silné kombinaci růstu cen, dividend a vyšší aktivity investorů.

Evropa musí být zodpovědná za svou vlastní bezpečnost, řekla předsedkyně EK

Evropa musí být zodpovědná za svou vlastní bezpečnost, řekla dnes předsedkyně Evropské komise Ursula Von der Leyen v europarlamentu v debatě o nadcházejícím summitu EU. Hlavním tématem setkání šéfů států a vlád unijních zemí bude ve čtvrtek další podpora Ukrajiny bránící se ruské agresi. Von der Leyen v této souvislosti také vyzvala, aby se unie stala energeticky nezávislá na Rusku.

Ukrajinské drony napadly ruskou rafinerii, obě strany informují o raněných

Ukrajinské drony poškodily rafinerii ve městě Slavjansk na jihu evropského Ruska, uvedly místní úřady. Nálet si v regionu vyžádal dva raněné. Dva lidi, ženu ve věku 76 let a sedmatřicetiletého muže, zranil ruský dron v Záporoží, oznámil v úterý večer náčelník správy tohoto regionu na jihovýchodě Ukrajiny Ivan Fedorov. Ve dvou vlnách ruské drony znovu útočily na Oděskou oblast na jihu země, informoval šéf regionu Oleh Kiper. U Družkivky na východě Ukrajiny ruské drony zaútočily na hasiče spěchající k požáru, čtyři lidé utrpěli zranění, sdělila ukrajinská Státní služba pro mimořádné situace (DSNS).

Trump stojí za Susie Wiles i po jejích výrocích ve Vanity Fair

Donald Trump se postavil za svou šéfku kanceláře Susie Wiles poté, co Vanity Fair zveřejnil rozhovory, které odhalují napětí uvnitř administrativy. Prezident deníku New York Post řekl, že má v její práci plnou důvěru a že „odvedla fantastickou práci“.

Jsou to teroristé! Trump oznámil blokádu tankerů plujících do Venezuely

Americký prezident Donald Trump v noci na středu středoevropského času oznámil blokádu všech sankciovaných ropných tankerů plujících do Venezuely nebo z ní. V příspěvku na své sociální síti Truth Social označil vládu prezidenta Nicoláse Madura za teroristickou organizaci.

Muž který zranil v Liverpoolu přes 130 lidí, půjde do vězení na více než 20 let

Britský soud dnes poslal na 21 let a šest měsíců do vězení muže, který 26. května najel v Liverpoolu do davu slavících fotbalových fanoušků a zranil přes 130 lidí. Informovaly o tom agentury Reuters a AFP. Paul Doyle v listopadu přiznal vinu, čelil obžalobě z 31 trestných činů.

Známe jména obětí střelby na Brownově univerzitě. Vrah stále uniká spravedlnosti

Dva studenti, kteří přišli o život při hromadné střelbě na Brownově univerzitě, byli oficiálně identifikováni. Zároveň pokračuje pátrání po pachateli, který dva dny po útoku stále nepadl spravedlnosti do rukou. FBI nabízí tučnou odměnu za jakékoliv informace vedoucí k jeho dopadení.

EU zřejmě zmírní zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035

Evropská unie se chystá ustoupit od jedné z nejviditelnějších částí Green Dealu. Tento týden má podle očekávání představit změny, které oslabí faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035.

Rusko musí uznat, že náš svět řídí určitá pravidla, uvedl v Haagu Zelenskyj

Nestačí Rusko donutit k podpisu mírové dohody, musí také uznat, že náš svět řídí určitá pravidla, řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Podle agentury Reuters to uvedl před jednáním Rady Evropy, které má za cíl zřídit mezinárodní komisi pro odškodnění Ukrajiny. Kyjevu má nahradit škody ve výši stovek miliard dolarů způsobené ruskými útoky.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama