4.9 C
Czech
Čtvrtek 4. prosince 2025
Protext ČTKStudenti mohou posedmé přispět k bezpečnosti silničního provozu. Začíná další ročník MOJE...

Studenti mohou posedmé přispět k bezpečnosti silničního provozu. Začíná další ročník MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice

Praha 30. září 2024 (PROTEXT) – Počet nehod na českých silnicích se poslední roky snižuje. Stejně tak klesá i počet usmrcených a těžce zraněných. Za pozitivním trendem stojí mnoho faktorů – preventivní a osvětové kampaně, stejně jako projekt MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice. Už posedmé mohou studenti prostřednictvím tohoto projektu zasáhnout do bezpečnosti silničního provozu. Soutěžící každoročně nabízí inovativní řešení a vítězové své projekty mohou i realizovat.

Projekt MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice vstupuje s letošním podzimem do sedmého roku své existence. A je pravděpodobné, že za dobu své působnosti také on přispěl ke snižujícímu se počtu nehod a úmrtí na českých silnicích. V roce 2017 se stalo v ČR celkem 103 821 dopravních nehod, v roce 2023 jich bylo 94 945. Počet nehod se od ledna 2017 do prosince 2023 snížil celkem o 8 876. Současně také klesá i počet úmrtí (2017 – 502; 2023 – 455) a těžkých zranění (2017 – 2 339; 2023 – 1 750) v důsledku dopravních nehod. Trend lze přičíst na vrub nespočtu faktorů, které pozitivně ovlivňují chování řidičů i ostatních účastníků silničního provozu. Mezi ně patří bezesporu preventivní a osvětové kampaně od řady subjektů (např. Policie ČR, BESIP, Tým silniční bezpečnosti, …) nebo další akce financované například z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Svou roli už 7 let také hraje projekt MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice, který dlouhodobě pracuje především s mladými lidmi, budoucími řidiči.

Do skupiny ohrožených skupin v silničním provozu patří děti, senioři, cyklisté i motorkáři. O nich se hovoří nejčastěji. Patří tam ale také nastupující generace mladých řidičů. „Právě aktivní zapojení mladých lidí, především studentů, do řešení projektů souvisejících s bezpečným provozem na komunikacích je může přimět k zamyšlení nad nutností důsledně dodržovat pravidla bezpečného pohybu na silnicích,“ říká k letošnímu ročníku projektu ředitel Nadace pojišťovny Kooperativa Milan Medek a dodává: „I letos mají středoškoláci a vysokoškoláci možnost zasáhnout do bezpečnosti silničního provozu a svým dílem pomoci snížit počet nehod a úmrtí na tuzemských komunikacích. Je třeba si rozmyslet, jak přispět ke zkvalitnění dopravy, sestavit tým, projekt registrovat a pustit se do jeho zpracování.“

MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice je soutěž, ve které mladí lidé zpracovávají své nápady ohledně zvýšení bezpečnosti na silnicích. Dopravní bezpečnost ale není jen tématem studentů dopravních škol a fakult. „Je to téma, které zasahuje i jiné obory, jako třeba zdravotnické, ekonomické, stavební ale také pedagogické. Není se čemu divit, účastníkem silničního provozu je přece každý z nás,“ doplňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. Na webových stránkách projektu www.mojevizenula.cz jsou zveřejněné oblasti a konkrétní témata, ze kterých si mohou studenti vybrat, nebo je mohou inspirovat. Zároveň internetové stránky obsahují přesné znění pravidel soutěže, stejně jako návod, jak do klání svůj projekt zapojit. Svůj nápad musí zaregistrovat do 31. 3. 2025 a následně do 30. 4. 2025 zpracovaný odeslat. A účastníci na to nebudou sami. Ke konzultacím jednotlivých kroků jim budou k dispozici odborníci z různých oblastí. Jejich seznam i s kontakty naleznou studenti opět na projektovém webu.

Účastníci projektu se rok od roku stále posouvají kupředu. Zatímco v prvních ročnících organizátoři registrovali velké množství projektů zaměřených na marketingovou komunikaci a osvětu, poslední roky projekt přilákal také studenty technických oborů, kteří navrhovali inovace v oblastech autoškolství, infrastruktury nebo využití technologií ve vozidlech. Podle Romana Budského z Platformy VIZE 0 stále zůstává nespočet oblastí, které jsou v rámci bezpečnosti silničního provozu neprozkoumané a tím pádem neřešené. „Mladí lidé jsou otevření novým možnostem, na mnoho problémů nahlížejí s otevřenou myslí a nebojí se využít svých znalostí. Mezi problematiku, které bychom se rádi věnovali patří třeba post-crash, vzdělávací koncepce nebo telematika. A to je jen malý výčet.“

Stejně jako předchozí ročníky soutěže, i ten loňský přinesl své ovoce. Vítězkou se stala studentka Vysoké školy báňské v Ostravě s projektem „BEE-BOT programujeme pro bezpečnost dětí na silnicích“. Hlavním úkolem projektu je simulace dopravních situací v prostředí křižovatek, a to s pomocí vytvoření návrhu kolekce map. Cílem je nejenom učit děti pravidla silničního provozu, ale také rozvíjet dovednosti programování, logiky a plánování díky BEE-BOTovi.

V předchozích ročnících MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice zabodovala například práce s názvem „Zpověď vraku“. Kampaň studentského týmu z Vysoké školy ekonomické v Praze cílí především na mladé řidiče, kteří si na známých úsecích příliš věří. Jádrem kampaně jsou stanoviště, která představují reálné nehody a příběhy, které se mladým řidičům staly. Stanoviště budou věrnou replikou nehody, aby návštěvník zjistil celý příběh vraku a jeho řidiče tím, že si sedne na jeho místo, dostane VR headset se sluchátky a pustí si situaci, kterou řidič daného vraku zažil těsně před nehodou. V momentě, kdy je jasné, že se nehodě nedá vyhnout, bude video ukončeno.

Projekty, které budou v základním a semifinálovém kole nejlépe hodnoceny postoupí do finále. Týmy pak budou mít možnost svůj projekt představit odborné porotě. Nejen, že si finalisté mezi sebou rozdělí finanční odměnu v celkové výši 102 500,- Kč, ale také získají zkušenost se zpracováním projektů. Nabízí se také možnost svůj projekt společně s Platformou VIZE 0 přihlásit do Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a pokusit se získat finanční prostředky na jeho realizaci. V takovém případě budou k dispozici odborníci, kteří pomohou s vedením projektu a nápad tak uvést do praxe.

Soutěž MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice, kterou vyhlašuje Platforma VIZE 0, spolufinancuje Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů a organizuje Tým silniční bezpečnosti (Bezpečně na silnicích o. p. s.) se bude již posedmé konat ve školním a akademickém roce 2024/2025. Platforma VIZE 0 je společenství partnerů, kteří se zaměřují se na zvyšování dopravní bezpečnosti, vzdělávání veřejnosti a prosazování systémových změn.

 

O Fondu zábrany škod Fond zábrany škod je upraven zákonem č. 30/2024 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Král Karel a Camilla přivítali hosty s královskou noblesou. Slavnostní výzdoba podtrhla výjimečný večer

Král Karel a královna Camilla přivítali německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera a jeho ženu Elke s noblesou sobě vlastní. Večer v prostorách Windsorského hradu připomínal pohádkovou scénu plnou světel, historie i královských tradic.

Británie oznámila nové sankce proti Rusku kvůli útoku novičokem

Británie dnes oznámila nové sankce proti Rusku v souvislosti s vyšetřovací zprávou o úmrtí ženy, která byla v roce 2018 otrávena nervově paralytickou látkou novičok. Londýn si zároveň předvolal ruského velvyslance ve Spojeném království, což zdůvodnil "pokračujícími nepřátelskými aktivitami" Moskvy, informuje agentura Reuters.

Na dně Baltského moře bují život na zbraních z druhé světové války

Zbytky nacistických bomb a torpéd leží na dně Baltského moře už desítky let. Místo nebezpečné zóny plné jedu se tam ale hojně daří podmořskému životu. Příroda si našla cestu i tam, kde lidé zanechali spoušť.

Polsko ukončí chov zvířat na kožešiny, prezident ale vetoval zákaz držení psů na řetězu

Polský prezident Karol Nawrocki podepsal zákon zakazující chov zvířat pro kožešiny, čímž ukončil jednu z největších kožešinových produkcí na světě. Zároveň ale vetoval samostatný návrh, který měl zakázat držení psů na řetězech a zavést minimální velikosti kotců podle váhy zvířete.

Počet obětí ničivých povodní v Asii překročil 1500, stovky lidí se pohřešují

Počet obětí ničivých povodní v Asii překročil 1500 a stovky dalších lidí se stále pohřešují. Záchranáři se snaží dostat do oblastí, které záplavy a sesuvy půdy odřízly od okolní, napsala agentura AP.

Putin uvedl, že nesouhlasí s některými body amerického plánu pro Ukrajinu

V americkém plánu pro Ukrajinu jsou body, s nimiž Rusko nesouhlasí, řekl ruský prezident Vladimir Putin a dodal, že tyto záležitosti probral při úterním setkání s americkými vyjednavači. Rusko podle něj převezme Donbas na východě Ukrajiny vojenskými či jinými prostředky, napsala agentura Reuters. Území, která kontroluje Ukrajina, buď ukrajinští vojáci opustí, nebo je Rusko obsadí vojenskou silou, dodal šéf Kremlu. Putin podle ruského listu Kommersant hovořil v indické televizi nejen o ovládnutí Donbasu, tedy Doněcké a Luhanské oblasti, ale také "Novoruska", což je výraz, který ruští politici používají i pro další území na jihovýchodě Ukrajiny, kde Rusko částečně okupuje Chersonskou a Záporožskou oblast.

Prezident Si uvítal v Pekingu Macrona, který je na třídenní návštěvě Číny

Francouzský prezident Emmanuel Macron se dnes setkal se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem. Během jednání se nejvyšší představitelé obou zemí zavázali k hlubší spolupráci v globálních otázkách, jako je válka na Ukrajině a obchod. Macron ve středu přiletěl na třídenní návštěvu Číny, která se koná v době, kdy se Francie připravuje v příštím roce převzít předsednictví skupiny G7, napsala agentura AP.

Trump omilostnil developera stíhaného jeho vlastní administrativou

Donald Trump znovu sáhl po prezidentské milosti. Tentokrát zastavil stíhání realitního magnáta Tima Leiwekeho, kterého jeho vlastní ministerstvo spravedlnosti letos obvinilo z manipulace veřejné zakázky na sportovní arénu v Texasu. Případ, který měl být ukázkou boje proti korupci, se během pár měsíců obrátil ve prospěch obviněného.

Turecko varuje před útoky na tankery v Černém moři

Útoky na tankery spojené s Ruskem v posledních dnech vyvolávají napětí v celém regionu. Ankara upozorňuje, že incidenty zasahují do bezpečnosti, obchodu i pravidelného provozu v Černém moři a dokazují, že válka na Ukrajině získává další rozměr.

Airbus A320 snižuje letošní plán dodávek kvůli chybě na trupu

Airbus A320 má další komplikaci. Výrobce řeší problém s kovovými panely u části letadel a zároveň dohání následky rozsáhlé softwarové závady. Do konce roku proto stihne dodat méně strojů, než plánoval.

Jižní Korea žádá pro manželku exprezidenta 15 let vězení

Prokurátoři v Soulu navrhli patnáctiletý trest pro bývalou první dámu Kim Keon-hee, manželku sesazeného prezidenta Jun Sok-jola. Oba čelí řadě kauz od údajné manipulace s akciemi přes úplatky od Jednotící církve až po krátké vyhlášení stanného práva.

KOMENTÁŘ: Tato firma se chce dostat na burzu dřív než OpenAI. A zlomit tím vaz ChatuGPT

Technologický AI závod dostává další zápletku – společnost Anthropic údajně plánuje vstup na burzu. O zalistování přitom uvažuje i její vrchní konkurent OpenAI, jenže v tomto ohledu podle všeho nepostupuje tak rychle. Pokud by se Anthropic skutečně dostal na burzu, došlo by k jedné z největších IPO v historii.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama