2.1 C
Czech
Pondělí 22. prosince 2025
Protext ČTKStudenti mohou posedmé přispět k bezpečnosti silničního provozu. Začíná další ročník MOJE...

Studenti mohou posedmé přispět k bezpečnosti silničního provozu. Začíná další ročník MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice

Praha 30. září 2024 (PROTEXT) – Počet nehod na českých silnicích se poslední roky snižuje. Stejně tak klesá i počet usmrcených a těžce zraněných. Za pozitivním trendem stojí mnoho faktorů – preventivní a osvětové kampaně, stejně jako projekt MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice. Už posedmé mohou studenti prostřednictvím tohoto projektu zasáhnout do bezpečnosti silničního provozu. Soutěžící každoročně nabízí inovativní řešení a vítězové své projekty mohou i realizovat.

Projekt MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice vstupuje s letošním podzimem do sedmého roku své existence. A je pravděpodobné, že za dobu své působnosti také on přispěl ke snižujícímu se počtu nehod a úmrtí na českých silnicích. V roce 2017 se stalo v ČR celkem 103 821 dopravních nehod, v roce 2023 jich bylo 94 945. Počet nehod se od ledna 2017 do prosince 2023 snížil celkem o 8 876. Současně také klesá i počet úmrtí (2017 – 502; 2023 – 455) a těžkých zranění (2017 – 2 339; 2023 – 1 750) v důsledku dopravních nehod. Trend lze přičíst na vrub nespočtu faktorů, které pozitivně ovlivňují chování řidičů i ostatních účastníků silničního provozu. Mezi ně patří bezesporu preventivní a osvětové kampaně od řady subjektů (např. Policie ČR, BESIP, Tým silniční bezpečnosti, …) nebo další akce financované například z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Svou roli už 7 let také hraje projekt MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice, který dlouhodobě pracuje především s mladými lidmi, budoucími řidiči.

Do skupiny ohrožených skupin v silničním provozu patří děti, senioři, cyklisté i motorkáři. O nich se hovoří nejčastěji. Patří tam ale také nastupující generace mladých řidičů. „Právě aktivní zapojení mladých lidí, především studentů, do řešení projektů souvisejících s bezpečným provozem na komunikacích je může přimět k zamyšlení nad nutností důsledně dodržovat pravidla bezpečného pohybu na silnicích,“ říká k letošnímu ročníku projektu ředitel Nadace pojišťovny Kooperativa Milan Medek a dodává: „I letos mají středoškoláci a vysokoškoláci možnost zasáhnout do bezpečnosti silničního provozu a svým dílem pomoci snížit počet nehod a úmrtí na tuzemských komunikacích. Je třeba si rozmyslet, jak přispět ke zkvalitnění dopravy, sestavit tým, projekt registrovat a pustit se do jeho zpracování.“

MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice je soutěž, ve které mladí lidé zpracovávají své nápady ohledně zvýšení bezpečnosti na silnicích. Dopravní bezpečnost ale není jen tématem studentů dopravních škol a fakult. „Je to téma, které zasahuje i jiné obory, jako třeba zdravotnické, ekonomické, stavební ale také pedagogické. Není se čemu divit, účastníkem silničního provozu je přece každý z nás,“ doplňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. Na webových stránkách projektu www.mojevizenula.cz jsou zveřejněné oblasti a konkrétní témata, ze kterých si mohou studenti vybrat, nebo je mohou inspirovat. Zároveň internetové stránky obsahují přesné znění pravidel soutěže, stejně jako návod, jak do klání svůj projekt zapojit. Svůj nápad musí zaregistrovat do 31. 3. 2025 a následně do 30. 4. 2025 zpracovaný odeslat. A účastníci na to nebudou sami. Ke konzultacím jednotlivých kroků jim budou k dispozici odborníci z různých oblastí. Jejich seznam i s kontakty naleznou studenti opět na projektovém webu.

Účastníci projektu se rok od roku stále posouvají kupředu. Zatímco v prvních ročnících organizátoři registrovali velké množství projektů zaměřených na marketingovou komunikaci a osvětu, poslední roky projekt přilákal také studenty technických oborů, kteří navrhovali inovace v oblastech autoškolství, infrastruktury nebo využití technologií ve vozidlech. Podle Romana Budského z Platformy VIZE 0 stále zůstává nespočet oblastí, které jsou v rámci bezpečnosti silničního provozu neprozkoumané a tím pádem neřešené. „Mladí lidé jsou otevření novým možnostem, na mnoho problémů nahlížejí s otevřenou myslí a nebojí se využít svých znalostí. Mezi problematiku, které bychom se rádi věnovali patří třeba post-crash, vzdělávací koncepce nebo telematika. A to je jen malý výčet.“

Stejně jako předchozí ročníky soutěže, i ten loňský přinesl své ovoce. Vítězkou se stala studentka Vysoké školy báňské v Ostravě s projektem „BEE-BOT programujeme pro bezpečnost dětí na silnicích“. Hlavním úkolem projektu je simulace dopravních situací v prostředí křižovatek, a to s pomocí vytvoření návrhu kolekce map. Cílem je nejenom učit děti pravidla silničního provozu, ale také rozvíjet dovednosti programování, logiky a plánování díky BEE-BOTovi.

V předchozích ročnících MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice zabodovala například práce s názvem „Zpověď vraku“. Kampaň studentského týmu z Vysoké školy ekonomické v Praze cílí především na mladé řidiče, kteří si na známých úsecích příliš věří. Jádrem kampaně jsou stanoviště, která představují reálné nehody a příběhy, které se mladým řidičům staly. Stanoviště budou věrnou replikou nehody, aby návštěvník zjistil celý příběh vraku a jeho řidiče tím, že si sedne na jeho místo, dostane VR headset se sluchátky a pustí si situaci, kterou řidič daného vraku zažil těsně před nehodou. V momentě, kdy je jasné, že se nehodě nedá vyhnout, bude video ukončeno.

Projekty, které budou v základním a semifinálovém kole nejlépe hodnoceny postoupí do finále. Týmy pak budou mít možnost svůj projekt představit odborné porotě. Nejen, že si finalisté mezi sebou rozdělí finanční odměnu v celkové výši 102 500,- Kč, ale také získají zkušenost se zpracováním projektů. Nabízí se také možnost svůj projekt společně s Platformou VIZE 0 přihlásit do Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a pokusit se získat finanční prostředky na jeho realizaci. V takovém případě budou k dispozici odborníci, kteří pomohou s vedením projektu a nápad tak uvést do praxe.

Soutěž MOJE VIZE NULA: Studenti pro bezpečné silnice, kterou vyhlašuje Platforma VIZE 0, spolufinancuje Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů a organizuje Tým silniční bezpečnosti (Bezpečně na silnicích o. p. s.) se bude již posedmé konat ve školním a akademickém roce 2024/2025. Platforma VIZE 0 je společenství partnerů, kteří se zaměřují se na zvyšování dopravní bezpečnosti, vzdělávání veřejnosti a prosazování systémových změn.

 

O Fondu zábrany škod Fond zábrany škod je upraven zákonem č. 30/2024 Sb., a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně 3 % z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a subjekty realizující projekty vedoucí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel. Více informací: www.fondzabranyskod.cz.

 

 

 

Reklama

Doporučujeme

Dom Taylor po vyřazení z MS mluví o duševním zdraví a závislostech

Dom Taylor znovu narazil na dopingovou kontrolu a tentokrát to odnesl přímo na mistrovství světa v Londýně. Po výhře v prvním kole přišel pozitivní výsledek a místo dalšího zápasu řeší disciplinární řízení. Na sociálních sítích pak vysvětloval, proč se vrátil k návykovým látkám.

Švýcarský soud přijal klimatickou žalobu Indonésanů proti cementárně Holcim

V debatě o klimatu se stále častěji neřeší jen státy, ale i konkrétní firmy. K velkým ropným společnostem se nově přidává i cementářský průmysl, který patří mezi výrazné zdroje emisí. Právě na jednu z největších cementáren na světě teď míří klimatická žaloba.

Střelci z Bondi Beach pečlivě plánovali vražedný útok celé měsíce, uvádí soudní dokumenty

Vražedný útok na židovskou komunitu na Bondi Beach v Sydney byl podle nově zveřejněných soudních dokumentů výsledkem pečlivého, několikaměsíčního plánování. Dva podezřelí střelci podle nich dlouho předem trénovali střelbu, připravovali výbušniny a také dva dny před činem provedli průzkum místa.

Zahraniční dluh Česka vzrostl na 5,55 bilionu korun

Zahraniční dluh Česka ve třetím čtvrtletí vzrostl na 5,551 bilionu korun. Odpovídá to 66 Zahraniční dluh Česka ve třetím čtvrtletí vzrostl na 5,55 bilionu korun. Odpovídá to 66 procentům hrubého domácího produktu. Podle předběžných dat České národní banky se dluh proti předchozímu čtvrtletí zvedl o 193,8 miliardy korun.

Zemřel James Ransone, představitel Ziggyho z The Wire

Herec James Ransone, známý jako Ziggy Sobotka ze seriálu The Wire, u nás vysílaného jako Špína Baltimoru, a z hororu It Chapter Two, zemřel ve věku 46 let. Zpráva o jeho smrti zasáhla kolegy, fanoušky i filmový svět, který si ho bude spojovat s komplikovanými a zranitelnými postavami.

Patnáct lidí zemřelo při nehodách, kdy se dveře Tesly neotevřely

Tesla už roky dostává stížnosti na dveře, které se po nehodě zaseknou a nejdou otevřít. Lidé to řeší u amerických úřadů, na sociálních sítích i u soudu. V některých případech pak nejde o nepohodlí, ale o boj o čas.

Rusko je ochotno právně zakotvit, že nezaútočí na zemi EU ani NATO, řekl Rjabkov

Rusko je připraveno v právně závazném dokumentu potvrdit, že nemá v úmyslu zaútočit na žádnou členskou zemi Evropské unie ani Severoatlantické aliance. Podle ruské státní agentury RIA to dnes uvedl náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov. Mnozí západní představitelé, včetně řady evropských vlád i šéfa NATO, v poslední době upozorňují na rostoucí militarizaci Ruska a varují, že se Evropa musí připravit na možnost přímého střetu s Moskvou.

Japonsko chystá restart největší jaderné elektrárny na světě

Japonsko udělalo další velký krok k restartu největší jaderné elektrárny na světě. Regionální parlament v prefektuře Niigata podpořil guvernéra Hideyo Hanazumi, který restart dlouhodobě hájí. Elektrárna Kashiwazaki Kariwa má po patnácti letech od havárie ve Fukušimě znovu vyrábět elektřinu už v roce 2026.

Jihokorejský prezident chce hrazenou léčbu plešatosti ze zdravotního pojištění

Jihokorejský prezident I Če-mjong nařídil své vládě, aby zvážila rozšíření veřejného zdravotního pojištění o léčbu vypadávání vlasů, s argumentem, že plešatost se pro mladé lidi stala spíše "otázkou přežití" než kosmetickým problémem. Informoval o tom zpravodajský server The Guardian.

Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, bude jím guvernér Louisiany

Americký prezident Donald Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, jímž bude guvernér Louisiany Jeff Landry. Trump to v neděli večer uvedl na své síti Truth Social. Landry na sociálních sítích uvedl, že jeho cílem v nové funkci bude připojení Grónska k Americe. Trump dal letos opakovaně najevo, že by Spojené státy měly ostrov, který je poloautonomním územím Dánska, získat. Dánsko v reakci upozornilo, že celý svět by měl respektovat celistvost tohoto království.

Při výbuchu nálože v Moskvě zahynul ruský generál

Při výbuchu nálože nastražené v autě dnes v Moskvě zahynul ruský generál Fanil Sarvarov, který byl náčelníkem generálního štábu oddělení operačního výcviku ruských ozbrojených sil.

Ukrajinské drony zasáhly dvě ruská plavidla a poškodily přístav

Ukrajinský dronový útok v noci na dnešek poškodil dvě plavidla a dvě kotviště v přístavu v ruském Krasnodarském kraji. Uvedl to tamní krizový štáb, podle kterého v přístavu vypuklo několik požárů, které se snaží zlikvidovat hasiči. Ruské ministerstvo obrany mezitím oznámilo, že protivzdušná obrana v noci zachytila a zničila 41 ukrajinských bezpilotních strojů. Ukrajinské letectvo dosud bilanci nočních ruských útoků nezveřejnilo, informovalo ale o dronech mimo jiné v Oděské, Žytomyrské, Kyjevské či Doněcké oblasti.

KOMENTÁŘ: Santa Claus rally na obzoru. Proč trhy o Vánocích často rostou?

V rytmu vánočního rozjímání by možná člověk na akciových trzích s koncem roku očekával klid a pohodu. Jenže tomu bývá přesně naopak. Historicky trhy mezi svátky rostou, pro což se vžil termín Santa Claus rally. Co za tímto fenoménem stojí?

Sean Ono Lennon se stará o odkaz Johna Lennona a Yoko Ono

Sean Ono Lennon, syn Johna Lennona a Yoko Ono, dnes vedle vlastní hudby pečuje i o rodinný odkaz. S tím, jak jeho matka kvůli věku zpomalila a stáhla se do ústraní, cítí tlak, aby mladší generace nezapomněla na The Beatles ani jeho rodiče.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama