Více
    1.9 C
    Czech
    Čtvrtek, 27 ledna, 2022

    Objevte mírovou praxi jógy nidra

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Je to zdánlivě jednoduchá praxe. Protože jóga nidra se nejčastěji vyučuje vleže, je přitažlivá pro lidi, kteří mají obavy z náročných jógových pozic nebo tradiční meditace vsedě.

    Krátkou verzi jóga nidry lze cvičit za méně než 10 minut. Přesto její různé prvky složené dohromady a procvičované pravidelně, tvoří sofistikovanou sadu nástrojů mysli a těla, jež mohou pomoci praktikujícím překonat některé z nejtěžších životních okamžiků. Jóga nidra může být také praktikována jako dostupná forma meditace pro ty, kteří hledají každodenní pohodu.

    V typickém sezení jógy nidra učitel vede praktikující několika fázemi. Začnete tím, že rozvinete záměr pro svůj život a pro praxi. Potom se naučíte soustředit své vědomí na svůj dech, tělesné vjemy, emoce a myšlenky. Po celou dobu jste povzbuzováni k tomu, abyste se napojili na základní pocit míru. Také se snažíte pozorovat a vítat vše, co je právě přítomno, bez posuzování.

    „Jóga nidra nám umožňuje dosáhnout nejhlubší možné úrovně relaxace,“ říká Rod Stryker, který jógu nidra vyučuje od poloviny 90. let a píše o ní ve své knize The Four Desires. „Otevírá dveře do místa, kde můžeme vidět sebe a své životy v tom nejpozitivnějším světle.“

    Jóga Nidra pro úlevu od PTSD

    Cesta k tomu, aby se jóga nidra dostala do povědomí širšího publika, vedla kupodivu přes armádní lékařské centrum Waltera Reeda, vojenské léčebné zařízení se sídlem v té době ve Washingtonu, DC. Pilotní studie se snažila zjistit, zda by tato praxe mohla pomoci vojákům trpícím posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD).

    Výsledky této počáteční malé studie, provedené se členy aktivní služby, naznačovaly, že jóga nidra může být užitečná při zvládání PTSD u veteránů.

    „Jóga nidra doslova znamená „jógický spánek“, ale to je trochu nesprávné pojmenování. Není to zvláštní druh spánku, ale stav mezi spánkem a bděním.“

    S více zkušenostmi, říká Stryker, mohou praktikující zažít hluboký odpočinek, a přitom si zachovat to, co nazývá „pouze stopa uvědomění“.

    Jóga nidra pomáhá emocionálnímu léčení

    Předpokládá se, že kořeny jógy nidra sahají tisíce let zpět. Když Miller upravil učení tak, aby je více zpřístupnil lidem ze západu, chtěl se zabývat emočním zdravím. Na začátku Millerovy instrukce jógy nidra, když začnete relaxovat, budete požádáni, abyste vykouzlili svůj vlastní vnitřní zdroj, vizi a pocit z místa, kde se cítíte bezpečně. Pokud během jógy nidra vyplavou na povrch intenzivní emoce, můžete se vrátit ke svému vnitřnímu zdroji a odpočinout si.

    Objevte své spojení se vším živým

    Pokud jste někdy zkusili sedět 30 minut v meditaci, víte, že se nemusíte zotavovat z traumatu, abyste se cítili nepohodlně ve své vlastní mysli. Jako meditační technika nabízí jóga nidra jemný přístup. Ten počíná uvědoměním si těla, poté soucitnou prací s myšlenkami a emocemi, jak se objevují. Postupně vede meditujícího k přístupu k většímu poli uvědomění. Ve skutečnosti je v některých nejstarších písemných zmínkách termín jóga nidra synonymem pro samádhi neboli spojení, konečný cíl osmidílné cesty.

    Je to jádro celé praxe: Naučit se pozorovat a vítat všechny vjemy, emoce a myšlenky, které vyvstávají v hlubokém odpočinku. To může vést k tomu, že se člověk méně ztotožní s individuálním já. Prostřednictvím této zkušenosti je možné ztratit pocit, že jsme odděleni od ostatních a získat neotřesitelný pocit vzájemného propojení s celým životem.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    spánek

    Dechová cvičení pro lepší spánek: Dýchání do břicha

    Mnoho lidí má v dnešní době problémy se spánkem. Ať už jde o obtížné usínání, probouzení se uprostřed noci, či nekvalitní spánek, kdy se ráno vzbudíte neodpočatí. Co s tím?
    Kripalu jóga

    Co je Kripalu jóga

    Zatímco většina stylů jógy zahrnuje meditaci a dýchání, jóga Kripalu klade stejnou důležitost na mysl, tělo a ducha. Je ideální pro začátečníky a přizpůsobitelná každému, bez ohledu na váš věk, schopnosti, velikost nebo jiné okolnosti.
    Jóga v parku

    Jóga je ideální způsob, jak si ulevit od pracovního stresu

    Cítíte se ve stresu z práce? Najděte si čas na jógu. Nový výzkum zjistil, že jóga je zvláště účinná při snižování pracovního stresu.
    Výhody jógové terapie

    Výhody jógové terapie

    Zatímco praxe jógy je běžně spojována s úlevou od stresu, jógová terapie může být užitečná také při léčbě několika dalších stavů duševního zdraví.
    jógová terapie

    Co je jógová terapie?

    Jógová terapie je druh terapie, který čerpá z jógových cvičení, praktik a filozofií, aby zlepšil vaše duševní a fyzické zdraví.
    Pozice holuba

    Jak na jógové ásany: pozice holuba

    Pozice holuba je kyčelní předklon. Existují tři základní verze pozice holuba, z nichž každá navazuje na předchozí. Tato verze je první fází a je to ta, kterou budete běžně cvičit na hodinách jógy.
    Reklama
    Reklama
    Reklama