Více
    11 C
    Czech
    Pátek, 27 května, 2022

    Může mít jet lag dlouhodobé následky?

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Jet lag je obvykle krátkodobý problém, který zmizí, jakmile se cirkadiánní rytmus těla přizpůsobí místnímu času. Pro lidi, jako jsou piloti, letušky a obchodní cestující, kteří často létají na dlouhé vzdálenosti, se může pásmová nemoc stát chronickým problémem.

    Chronicky nesynchronizovaný cirkadiánní rytmus může způsobit přetrvávající problémy se spánkem, které mohou vést k nespavosti. Zdravé vnitřní hodiny jsou důležité pro celkové zdraví těla, proto chronické narušení cirkadiánního rytmu může zvýšit riziko poruch jako je cukrovka a deprese.

    Co způsobuje jet lag?

    Pokud se místně přesunete a překročíte při tom tři a více časových pásem, hrozí vám pásmová nemoc. Příznaky mohou být výraznější, čím více pásem překročíte. Většina lidí zjistí, že jet lag je horší při cestování na východ než při cestování na západ. Liší se v závislosti na směru, protože je obecně snazší vnitřní hodiny zpozdit, než je posouvat na dříve. Jet lag se nevyskytuje u letů ze severu na jih, které neprotínají více časových pásem.

    Ne každý, kdo absolvuje let na dlouhé vzdálenosti, dostane jet lag. Pravděpodobnost výskytu i jeho závažnost ovlivňuje několik faktorů.

    Faktory ovlivňující jet lag

    Podrobnosti o cestě: Jet lag může ovlivnit celková vzdálenost, množství mezipřistání, překročená časová pásma, směr cesty, místní denní světlo, délka pobytu v cíli a další specifika cesty.

    Čas příjezdu: Kdy dorazíte do cíle, může to ovlivnit váš cirkadiánní rytmus. Pokud jde o cestování na východ, některé důkazy naznačují, že jet lag se snižuje při odpoledních příletech ve srovnání s přílety brzy ráno.

    Věk: Věk člověka může hrát roli, ačkoli studie zjistily smíšené výsledky. Lidé starší 60 let zažívají cirkadiánní změny, které jim mohou ztížit zotavení se z jet lagu. Nicméně některé výzkumy u pilotů zjistily, že jet lag je horší u mladších lidí.

    Spánek před cestou: Špatný spánek ve dnech před letem může zvýšit sklon člověka k jet lagu.

    Stres: Být ve stresu může udržet mysl a tělo na hraně způsoby, které narušují spánek a ztěžují vyrovnání se s jet lagem.

    Užívání alkoholu a kofeinu: Mnoho lidí pije alkohol a kávu během letu a tyto látky ovlivňují mozek způsobem, který může narušit spánek.

    Minulá historie: Lidé, kteří dříve měli jet lag, jsou náchylní k tomu, aby se u nich opakoval.

    Vzhledem k tomu, že existuje mnoho faktorů, je těžké přesně vědět, u koho se projeví jet lag, jak závažné to bude a jak dlouho bude trvat. Je však běžné, že při překročení více než tří časových pásem během letu dojde k alespoň mírnému jet lagu.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS