10.6 C
Czech
Neděle 2. listopadu 2025
Komerční sděleníJaký vliv na spokojenost zákazníků má pohodlné vrácení zboží?

Jaký vliv na spokojenost zákazníků má pohodlné vrácení zboží?

V oblasti e-commerce už nestačí jen zajímavá nabídka a rychlé doručení. V rámci Evropy dnes spotřebitelé očekávají rovněž pružnost a pohodlnost i v případě, kdy nákup nesplňuje jejich očekávání. A právě komfort a jednoduchý proces vrácení zboží jsou tím, co čím dál častěji rozhoduje o tom, zda se zákazník do obchodu vrátí, nebo si raději nakoupí u konkurence.

Snadné vrácení představuje jasnou konkurenční výhodu

V momentě narůstající konkurence v e-commerce se pohodlné vrácení zboží stává jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících spokojenost zákazníků a jejich další rozhodování o koupi produktu. Spotřebitelé v současné době očekávají atraktivní ceny, rychlé doručení a možnost bezproblémového, intuitivního a rychlého vrácení zakoupeného zboží. Přístup e-shopu k politice vracení zboží může v praxi rozhodnout o tom, zda zákazník uskuteční další objednávku, nebo zda se rozhodne využít nabídku konkurence.

Mnozí zákazníci, zejména pak ti, kteří v daném e-shopu nakupují poprvé, si před uskutečněním transakce zjišťují podmínky pro vrácení zboží. A pokud najdou jasné a srozumitelně podané informace a rychlý a jednoduchý způsob odeslání zboží, vytvoří si ke značce důvěru a cítí se bezpečněji. V konečném důsledku to pak přispívá k jejich větší otevřenosti nákup uskutečnit a zvyšuje to šanci na to, že zákazníci zůstanou u dané značky déle.

„Velká skupina spotřebitelů v první řadě požaduje možnost snadného vrácení zboží.Než se vůbec rozhodnou v daném internetovém obchodě dokončit nákup, pečlivě si projdou podmínky vrácení zboží,“ vysvětluje Krzysztof Kukla, CEO značky Snadné vrácení.

„Setkají-li se s problémy, nebo jsou-li podmínky vrácení nesrozumitelné či napsané příliš složitým jazykem, nákup neuskuteční a odcházejí ke konkurenci, která tyto pro ně klíčové otázky představuje lépe,“ dodává Kukla.

Podstatné je, že ve spoustě zemí se vrácení zboží, stejně jako jeho expresní doručení, stalo běžnou praxí. A zatímco doručování objednávek se v posledních letech značně zjednodušilo a zautomatizovalo, otázka vrácení zboží je bohužel stále slabinou řady internetových obchodů. Celý proces vrácení mnohdy obnáší zdlouhavou komunikaci se zákaznickou podporou, tisk dokladů, ruční adresování zásilek, nebo nesrozumitelné pokyny, což odrazuje zákazníky a také zatěžuje personál internetového obchodu.

Obchody, které pohodlné vrácení zboží berou na lehkou váhu, často nenávratně přicházejí o zákazníky. Je klíčové, aby uživatelé nemuseli zdlouhavě hledat jinou možnost, a právě proklientsky nastavená politika vratek je strategickým prvkem utváření konkurenční výhody.

Náklady a výhody správy vratek

Mnoho prodejců se tématu vratek vyhýbá nebo ho marginalizuje. Mají pro to jasné důvody, které souvisejí s dalším logistickým zatížením, nutností vracet peníze a dalšími provozními náklady. V delším horizontu však neochota vidět i tento aspekt může stát mnohem víc než jeho optimalizace.

Data dokládají, že více než polovina zákazníků se nevrátí do obchodu, ve kterém měla negativní zkušenost s uskutečněním objednávky nebo během procesu vrácení zboží. Rostoucí počet nových internetových obchodů navíc přispívá k tomu, že zákazníci mají v dnešní době obrovský výběr. A v takovém prostředí může každý nevydařený nákupní proces způsobený drobnou chybou nebo zpožděním při vracení zboží vést k trvalému odlivu zákazníků směrem ke konkurenci.

Je dobré mít na paměti, že dobře nastavená politika vrácení zboží, automatická správa vratek a srozumitelné podmínky pro vrácení mohou znatelně snížit náklady na straně e-shopu. Automatizace umožní snížit náklady na správu jedné zásilky.

Význam srozumitelné politiky vrácení zboží

Záložka s podmínkami vrácení zboží je pro mnoho uživatelů při nakupování klíčovým prvkem, obzvlášť pokud si zboží na daném webu prohlížejí poprvé. Srozumitelná, transparentní a příznivě nastavená pravidla vrácení zboží přispívají k posílení důvěry a pocitu bezpečí ze strany zákazníka. Důležitý je i fakt, že spotřebitelé často očekávají nejen možnost vrácení zboží, ale rovněž to, že celý proces proběhne hladce a rychle. Online formuláře bez nutnosti tisknout štítky, možnost podat balíček na jednom z mnoha podacích míst, to jsou příklady řešení, která rozhodně přispívají k většímu pohodlí zákazníků.

Automatizace procesů vratek – to je služba Snadné vrácení

Služba Snadné vrácení dokládá, že dobře vybudovaný systém přispívá k vyšší spokojenosti spotřebitelů a zároveň podporuje prodejce. Automatizace a eliminace mnoha činností, které by jinak musely být provedeny ručně, mohou diametrálně snížit náklady na zpracování jedné vrácené zásilky. Tak obrovský rozdíl se odrazí v lepším řízení rozpočtu firmy a přispěje k posílení její konkurenceschopnosti. Zákazníci navíc díky jednoduchému procesu vrácení zboží daný obchod navštíví častěji a ochotněji uskuteční další nákupy.

Jak může vrácení zboží přispět k utvoření vztahu k obchodu?

Nezapomínejme, že pohodlné vrácení není jen otázkou technického řešení, je to i otázka emocí. Zákazníci, který musí opakovaně požadovat vrácení peněz, tisknout formuláře, kontaktovat zákaznický servis nebo hledat adresu, na kterou poslat balíček, mohou pociťovat frustraci a mohou si připadat opomenutí. Taková zkušenost pak vyvolává negativní pocity, které velmi zásadně ovlivní jejich budoucí neochotu znovu nakupovat.

Naopak srozumitelně podané informace, transparentní politika, rychlá reakce ze strany obchodu a intuitivní proces podání zásilky přispívají k tomu, že spotřebitelé vnímají, že je s nimi jednáno s úctou. Projevený zájem ze strany značky posiluje důvěru, přispívá k dobrému pocitu z nakupování, odráží se v pozitivních reakcích a doporučeních zákazníků a zvyšuje jejich loajalitu.

V době, kdy spotřebitelské chování čím dál častěji ovlivňují emoce, se může odpovídající péče o psychickou pohodu zákazníků stát klíčem k dlouhodobému úspěchu.

Zdroj: Snadné vrácení –https://snadnevraceni.cz/pro-obchody

Reklama

Doporučujeme

Janov mění trenéra. Vieira po špatných výsledcích končí

Fotbalový Janov se po sérii špatných výsledků rozloučil s trenérem Patrickem Vieirou. Klub o tom informoval na svém webu. Poslední celek Serie A dočasně povedou Domenico Criscito a Roberto Murgita. Podle italského tisku Vieira rezignoval po vzájemné dohodě s vedením.

Trojnásobný vrah Stephen Bryant z Jižní Karolíny si vybral jako způsob popravy zastřelení

Stephen Bryant (44) z Jižní Karolíny odsouzený k smrti za brutální vraždu se rozhodl zemřít zastřelením. Bude popraven 14. listopadu a stane se třetím člověkem v tomto roce, na němž vykoná rozsudek popravčí četa

Desítky tisíc lidí přišly rok po tragédii v Novém Sadu uctít památku obětí

Desítky tisíc lidí z celého Srbska dnes přišly v Novém Sadu manifestovat a uctít památku 16 obětí, které přesně před rokem zahynuly při zřícení střechy místního nádraží. Tragédie spustila protestní hnutí, jež od té doby touto balkánskou zemí otřásá. Nová vláda premiéra Djura Macuta vyhlásila dnešní sobotu dnem smutku. Informuje o tom agentura APA.

Pfizer jde do právní bitvy o Metseru

Americká farmaceutická společnost Pfizer podala žalobu na Novo Nordisk a biotechnologickou firmu Metsera. Důvodem je údajné porušení dohodnutých podmínek fúze poté, co Metsera přijala konkurenční nabídku od dánského výrobce.

Venezuela hledá pomoc u Ruska a Číny po nátlaku ze strany Washingtonu

Venezuela se v čase, kdy se v Karibiku shromažďují americké vojenské síly, obrací o pomoc na Rusko, Čínu a Írán. Venezuelský prezident Nicolás Maduro v dopise požádal Rusko o rakety, radary a modernizovaná letadla. S odkazem na interní dokumenty americké vlády o tom píše deník The Washington Post (WP).

Kanadský premiér Carney se omluvil Trumpovi za reklamu kritizující cla

Kanadský premiér Mark Carney se omluvil americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi za reklamu kanadské provincie Ontario, která kritizuje zavádění cel. Carney to dnes podle agentury Reuters řekl s tím, že se Trumpovi neveřejně omluvil na středeční večeři pořádané jihokorejským prezidentem. Carney a další politici se v Jižní Koreji zúčastnili jednání Asijsko-pacifického hospodářského společenství (APEC).

Rusko hlásí sestřelení 98 ukrajinských dronů

Ruská protivzdušná obrana v noci na dnešek sestřelila 98 ukrajinských dronů. Uvedlo to ruské ministerstvo obrany, podle kterého šest bezpilotních letounů mířilo na Moskvu. Podle ukrajinské vojenské rozvědky stojí Ukrajina za pátečními výbuchy a přerušením provozu ruského ropovodu v Moskevské oblasti.

Prezidentka Tanzanie získala přes 97 procent hlasů, zemi zachvátily protesty

Prezidentka Tanzanie Samia Suluhu Hassan obhájila svůj mandát v atmosféře napětí a násilí. Volební komise oznámila, že získala přes 97 procent hlasů. Opozice výsledek odmítá jako zmanipulovaný a zemí otřásají protesty, při nichž umírají stovky lidí.

Nečas podepsal v Coloradu na osm let, bude nejlépe placeným Čechem v NHL

Martin Nečas ukončil spekulace. Podepsal osmiletou smlouvu s Colorado Avalanche v hodnotě 92 milionů dolarů. Vydělá si v průměru 11,5 milionu dolarů za sezónu a od sezóny 2026/2027 předstihne Davida Pastrňáka jako nejlépe placeného českého hráče v NHL.

Klimatická krize zabíjí: Každou minutu kvůli ní umírá jeden člověk

Rostoucí teploty si vybírají děsivou daň. Podle nové mezinárodní zprávy zemře v důsledku extrémního horka každou minutu jeden člověk. Klimatická krize tak není hrozbou budoucnosti. Děje se právě teď, každý den, každou minutu, přičemž svět podle vědců selhává v reakci na tuto hrozbu.

Úřad OSN vyzval USA k ukončení útoků na lodě v Karibiku, jež mají za pašerácké

Vysoký komisař OSN pro lidská práva Volker Türk vyzval Spojené státy, aby ukončily letecké útoky na lodě v Karibiku a Tichomoří, které Washington označuje za plavidla pašující drogy. Informovala o tom dnes agentura AP. Türk podle ní označil tyto útoky, při nichž americká armáda zabila už šest desítek lidí, za nepřijatelné a vyzval k jejich rychlému a nezávislému vyšetření.

Není to otázka umělé inteligence, ale firemní kultury, vyjádřil se k propuštění šéf Amazonu

Americká společnost Amazon propouští ve velkém. Tento týden zruší celkem 14 tisíc pracovních míst, což vzbuzuje obavy z dopadů umělé inteligence (AI) na pracovní trh. Generální ředitel největšího internetového obchodu Andy Jassy však ubezpečil, že za nynějším propouštěním nestojí automatizace, ale firemní kultura.

Rusko proti Ukrajině útočí střelami, kvůli nimž USA opustily smlouvu o raketách

Rusko v posledních měsících k útokům proti Ukrajině používá střelu Novator 9M729, jejíž tajný vývoj přiměl amerického prezidenta Donalda Trumpa, aby Spojené státy v roce 2019 oficiálně opustily americko-sovětskou dohodu o likvidaci raket středního a krátkého doletu (INF), která výrazně omezovala jaderné arzenály obou zemí. Řekl to ukrajinský ministr zahraničí Andrij Sybiha, píše agentura Reuters. Podotýká, že jde o první potvrzení toho, že Rusko nasadilo tuto střelu v boji.

V Tanzanii během protestů proti výsledkům voleb mělo přijít o život až 700 lidí

Úřad Vysokého komisaře OSN pro lidská práva dnes oznámil, že bezpečnostní síly Tanzanie zabily nejméně deset lidí při protestech, které začaly po středečních volbách. Mluvčí Úřadu se odvolával na zprávu z důvěryhodného zdroje. Místní opozice uvedla, že o život přišlo až 700 lidí, informuje agentura AFP.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama