Více
    27.7 C
    Czech
    Středa, 17 srpna, 2022

    Jak prohloubit zaměření v meditaci? Vyzkoušejte toto zenové cvičení

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Znáte ten pocit, když se ztrácíte v něčem, co vás baví? To je joriki, zenové cvičení pro prohloubení všímavosti.

    Schopnost dostat se do stavu jednobodového zaměření je klíčovým prvkem meditace. Na papíře se to může zdát přímočaré, ale i dlouholetí meditující, i ve svých nejlepších dnech, mohou mít potíže s hledáním zaměření. Učení joriki vám může pomoci znovu nastartovat vaši pozornost a vrátit energii zpět do vaší praxe všímavosti.

    V zenové meditaci je joriki termín používaný k popisu hlubokého soustředění. „Jó“ se někdy překládá jako samádhi, což známe z jógových súter jako stav intenzivní přítomnosti. „Ki“ je duchovní energie, soucit a moudrost. Dohromady znamená joriki „stabilní sílu“, sílu nebo schopnost zůstat neochvějný, vyrovnaný a soustředěný.

    Pravděpodobně jste už joriki nevědomky zažili. Je to ztráta sebe sama v něčem, co vás baví natolik, že uplyne hodina, aniž byste si to uvědomovali. V meditační praxi je to ten uklidňující pocit, že jste „v jednotě“ s okamžikem a v míru s okolnostmi. Joriki vám umožňuje nerušeně sedět, dovolovat vašim myšlenkám a vjemům vznikat, zatímco vaše mysl a tělo jsou sjednoceny v meditativní koncentraci. Pro většinu z nás je toto silné soustředění často pomíjivé. Joriki však můžete znovu využít jednoduchým a záměrným dechovým cvičením.

    Pokyny krok za krokem

    Začněte tím, že najdete pohodlné sedadlo. Zaměřte se na dech a začněte počítat s každým nádechem. To vám dává hmatatelné ohnisko, ke kterému se můžete vracet, když vaše mysl uniká.

    Nadechněte se, zatímco počítáte do 4 a poté stejně dlouho vydechujte. Zvyšte nebo snižte číslo na základě vaší přirozené kadence. Váš dech by měl být lehký a nenucený.

    Když vaše mysl začne bloudit, „dotkněte se“ myšlenky svým vědomím a nechte ji jít. Vraťte se ke svému dechu jako ke své kotvě. Pokud se vám to zdá obtížné, pak si představte, že jste na voru plovoucím po řece. Když vás napadne myšlenka, nechte ji jít, zatímco váš vor jemně klouže vpřed.

    Vyhněte se pokušení potlačovat své emoce. Když vyvstávají, všimněte si jich, dotýkejte se jich a nechte je s vámi být. Nemůžete bojovat s proudem, musíte se s ním jednoduše pohybovat.

    Když pokaždé přivedete svou pozornost zpět k dechu, přestanete vnímat své myšlenky jako rozptýlení a vaše vědomí zůstane zaměřeno na přítomný okamžik.

    Časem tuto dovednost posílíte a vyvinete si trpělivost procházet proudy života. Pokaždé, když se vrátíte k dechu, budete mít přístup k duchovní síle joriki s větší lehkostí.

    Nakonec budete následovat rytmus svého dechu a opustíte počítání, sjednotíte se se svým dechem a vše půjde bez námahy. V tomto stavu joriki se vaše tělo a mysl setkávají v klidném soustředění. Proces neuspěchejte. Se zkušenostmi se vaše vědomí vyostřuje a váš vnitřní dialog se rozplyne. V tomto stavu silné koncentrace vaše meditační praxe pokvete. Jak joriki sílí, budete se přibližovat k samádhi, jednobodovosti zaměření vaší mysli a síle soustředění, která ve vás leží.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS