Americké společnosti SpaceX a Intuitive Machines dnes kvůli technickým potížím odložily start mise IM-1, která měla zamířit k Měsíci a přistát na něm s vědeckým nákladem. V případě úspěchu bude první komerční misí, které se to podaří. O nový start se pokusí ve čtvrtek ráno.
„Odkládáme dnešní pokus kvůli abnormálním teplotám metanu. (…) Cílíme na čtvrtek 15. února 1:05 (floridského času, 7:05 SEČ),“ napsala na sociální síti X společnost SpaceX, jejíž raketa Falcon 9 kosmické plavidlo Intuitive Machines vynese do vesmíru.
UPDATE: SpaceX delays launch of moonbound lander until early Thursday https://t.co/zsmrJNC1fV pic.twitter.com/EhTJ92ND0m
— Orlando Sentinel (@orlandosentinel) February 14, 2024
Kapalný metan využívají jako palivo přistávací a pohonné systémy přistávacího modulu Nova-C, kam ho týmy naloží krátce před startem. Právě během této fáze zjistila firma SpaceX, že látka nemá správnou teplotu, uvedl v prohlášení americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), jehož náklad spolu s dalšími IM-1 poveze.
Rozhodnutí o odkladu letu, který měl dnes z Kennedyho vesmírného střediska na mysu Canaveral vyrazit v 6:57 SEČ, společnosti oznámily zhruba 75 minut před startem.
Přes čtyři metry vysoký modul Nova-C Intuitive Machines, který v rámci této mise nese jméno Odysseus, zůstává připravený na vrcholu nosné rakety, píše agentura Reuters. Okno příležitosti pro start potrvá do 16. února. V případě, že mise neodstartuje, musí Intuitive Machines počkat do března.
Pokud vše půjde tento týden podle plánu, modul na lunárním povrchu přistane 22. února. Bude se jednat o první soukromé přistání na Měsíci a první americké přistání na lunárním povrchu od konce programu Apollo v roce 1972.
Pro Intuitive Machines jde o první pokus o dosažení Měsíce, ale o druhý v rámci nového programu NASA pro komerční dopravu nákladů na přirozenou zemskou družici (CLPS) v přípravě na návrat astronautů na Měsíc. V lednu se společnosti Astrobotic Technology kvůli úniku paliva nepodařilo Měsíce dosáhnout a její modul Peregrine byl záměrně naveden do zemské atmosféry, kde shořel.
NASA přebírá riziko neúspěchu těchto misí, zároveň ale může mnoho získat, píše agentura AFP. Spolupráce s komerčními plavidly, kde NASA hraje roli pouhého pasažéra, znamená, že úřad může posílat více vybavení, častěji a za méně peněz.