Více
    10.5 C
    Czech
    Sobota, 24 září, 2022

    Co je hatha jóga? Definice, benefity a co očekávat na hodině.

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Hatha jóga je dnes jeden z nejpopulárnějších stylů jógy. Má dlouhou historii od starodávných počátků až do současnosti. Ale co přesně je hatha jóga? Jaké má výhody a co můžete očekávat, pokud navštívíte lekci hatha jógy?

    Přečtěte si o původu hatha jógy v článku Tantra a hatha jóga.

    hatha jóga má dlouhou historii
    Kořeny hatha jógy sahají hluboko do historie Indie.

    Co je hatha jóga

    Hatha jóga je obecně názvem, který zastřešuje všechny typy jógy, které spojují pózy (ásany) s dýchacími technikami (pránájáma). Termín „hatha“ vznikl v USA pro jógu, která se obvykle cvičí v pomalejším tempu se zaměřením na správné provádění jednotlivých pozic.

     Benefity hatha jógy

    Termín hatha jóga je poměrně široký, takže výzkumy a studie přicházejí s velkým množstvím benefitů pro zdraví jogína. Mezi nimi například:

    • Potlačování úzkosti
    • Zlepšení rovnováhy
    • Celkové zlepšení kondice včetně vytrvalosti, síly a ohebnosti
    • Snižování BMI (indexu tělesné hmotnosti) a krevního tlaku
    • Schopnost léčit bolest
    • Zmírnění příznaků menopauzy
    • Pomáhá zvládat chronické bolesti
    • Zlepšuje duševní zdraví

    Jak vypadá lekce hatha jógy

    Specifický formát hodiny hatha jógy se bude lišit v závislosti na učiteli. Lekce většinou začíná dechovým cvičením, krátkou meditací nebo jen chvílí ticha. A to buď v sedě, nebo v leže na zádech. Poté vás učitel může provést řadou pohybů, které směřují k nějaké „vrcholné póze“. Jakmile jí dosáhnete, bude následovat řada dalších pohybů, abyste docílili vyvážení. Hodina ale nemusí směřovat k jedné jediné póze. V takovém případě se bude skládat z řady různých pozic, balancování, vyvažování a ohýbání.

    Hatha se také zaměřuje na práci s dechem, přesně časovanou do jednotlivých pohybů. Obvykle to celé probíhá v pomalejším tempu, než byste zažili při vinyasa józe. Na lekcích se také můžete setkat s meditací a mantrami.

    meditace při hatha józe
    Součástí hodiny hatha jógy může být i meditace.

    Bez ohledu na to, jak bude konkrétní hodina vypadat, byste si měli pamatovat následující: není nutné provádět každou z póz. Ani v nich nemusíte vydržet tak dlouho, jak říká instruktor. Je úplně v pořádku, když pózu přerušíte dříve a budete jen tak tiše stát či sedět. Dejte si pauzu, kdykoliv to budete potřebovat.

    Jediné, co musíte mít s sebou na hodinu hatha jógy, je podložka (jógamatka). Pokud jste si právě pořídili novou, nejprve ji umyjte, než vyrazíte na lekci jógy. Proč? Podložky jsou většinou z výroby ošetřeny povrchovou vrstvou, která klouže…

    Jak si vybrat podložku na jógu?

    Pro koho je hatha jóga vhodná?

    Hatha jóga je skvělá jak pro začátečníky, tak pro pokročilé jogíny. Jestli s jógou začínáte, rozhodně ji vyzkoušejte. Díky pomalejšímu tempu a většímu zaměření na správné provedení póz, je skvělým úvodem do jógy. Nepotřebujete mnoho předchozích znalostí či zkušeností. Také se hodí pro každého, kdo má problémy se soustředěním. Vzhledem k tomu, že se jednotlivé pózy rozebírají, vaše mysl nemá tolik možností toulat se někde jinde.

    Pokud máte jakékoliv zdravotní problémy (riziko vzniku krevních sraženin, vyhřezlou meziobratlovou ploténku, zelený zákal apod.), poraďte se nejdříve s lékařem. Jste-li těhotná, obecně platí, že jóga by vám neměla ublížit (existují dokonce speciální lekce prenatální jógy). Nicméně měla byste se vyhnout některým pózám. Opět bych navrhovala vhodnost jógy konkrétně pro vás probrat s lékařem.

    Jaké jsou další druhy jógy? Přečtěte si našeho miniprůvodce: část 1 a část 2.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS