Podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické (VŠE) v Praze se rozhodla zrušit povinnost psaní bakalářských prací. Důvodem je nástup umělé inteligence, která je podle děkana fakulty Jiřího Hnilici schopna napsat bakalářskou práci stejně dobře jako student. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie fakulty, která se snaží přizpůsobit výuku novým technologickým trendům.
„Dnes je mnohem pravděpodobnější, že si student nechá práci zpracovat profesionální agenturou než AI. Bohužel jich existuje v Česku, ale i ve světě, opravdu hodně,“ řekl pro Forbes děkan Hnilica. Příchod umělé inteligence tak podle něj představuje impulz pro změnu systému, který by měl být více v souladu s dlouhodobou strategií fakulty.
Umělá inteligence se stává běžnou součástí života. První škola kvůli ní ruší bakalářské práce https://t.co/uLljlAYYtD
— EuroZprávy.cz (@EuroZpravycz) November 23, 2023
Novým způsobem ukončení bakalářského studia bude takzvaný bakalářský projekt v rozsahu deseti kreditů. Ten bude možné splnit řadou způsobů, například odbornou stáží v kombinaci s podrobnou zprávou ze zahraničního studijního pobytu, účastí na fakultním výzkumném projektu, nebo konkrétním podnikatelským projektem. „Půjde buďto o odbornou stáž v kombinaci s podrobnou zprávou ze zahraničního studijního pobytu, účast na fakultním výzkumném projektu, či konkrétní podnikatelský projekt,“ vyjmenoval děkan.
V případě podnikatelského projektu bude škola vyžadovat, aby student založil a rozjel vlastní podnikání. Výzkumně zaměření studenti pak budou mít možnost bakalářský projekt splnit účastí na výzkumném projektu fakulty. Umělou inteligenci jako takovou ale škola nezakazuje, při psaní prací je podle děkana možné ji využívat. „Zakazovat ji by byl stejný nesmysl, jako například zakazovat vyhledávač Google. Naším záměrem nicméně je, aby AI nebyla zneužívána. Jinými slovy, aby ji studenti využívali jako nástroj a aby tak činili eticky,“ uvedl Hnilica.
Avizovaná změna se zatím nedotkne diplomových prací, v jejich případě ale škola podnikne kroky vedoucí k tomu, že při jejich tvorbě bude možné AI využít jen omezeně. „Budou zaměřeny výrazně výzkumně. To znamená, že se budou sbírat jedinečná data, a tedy nebude příliš prostoru pro případné plagiátorství přes AI,“ vysvětlil děkan.
Podle odborníků umělá inteligence v současnosti k výuce už vlastně patří. Podle poradce ministra školství a experta na inovace a vzdělávání Bohumila Kartouse změní tyto nástroje celou povahu vzdělávání. „Jde o nastavení mysli a tady jde o to, že vlastně určitá část českých škol je nepochybně schopná absorbovat velmi rychlé technologické novinky, jako je třeba umělá inteligence. Nejsem si ale jistý, jestli je tohle už teď realita celého systému. Chybí totiž impulzy ze strany řízení vzdělávacího systému,“ vysvětluje Kartous v rozhovoru pro TN.