ZdravíTop 5 zdravotních výhod chřestu

Top 5 zdravotních výhod chřestu

Chřest je bohatý na minerály a vitamíny A, C a kyselinu listovou. Je to vláknitá zelenina, která může podporovat zdravá střeva a také pomáhat snižovat krevní tlak. Z těchto důvodů jej lze považovat za ideální doplněk zdravé stravy.

Chřest je zelenina a patří do čeledi liliovitých (liliaceae). Sezóna chřestu probíhá od dubna do června, tradičně začíná 23. dubna (Svatý Jiří) a končí letním slunovratem v červnu. Chřest má nejčastěji zelenou nebo bílou barvu, ale můžete získat i fialové odrůdy.

Zdravotní přínosy chřestu zahrnují:

  1. Působí jako prebiotikum, živí dobré bakterie ve střevech.
  2. Studie naznačují, že chřest může pomoci zmírnit kocovinu.
  3. Chřest je bohatý na folát.
  4. Konzumace chřestu může pomoci zmírnit zánětlivé stavy.
  5. Je to dobrý zdroj draslíku, takže může pomoci snížit krevní tlak.

Nutriční profil chřestu

80g porce chřestu (vařeného) obsahuje:

  • 21 kcal / 88 kJ
  • 2,7 g bílkovin
  • 0,6 g tuku
  • 1,1 g sacharidů
  • 1,5 g vlákniny
  • 176 mg draslíku
  • 311 mcg karotenu
  • 138 mcg folátu
  • 8 mg vitamínu C

Hlavní přínosy chřestu pro zdraví

Podporuje zdraví střev

Chřest je jednou z řady zeleniny, která působí jako prebiotikum. Vyživuje prospěšné bakterie, které žijí v našem trávicím systému, pomáhá jim prospívat a zvyšovat svůj počet. Výzkumy povzbudivě ukázaly, že vařený chřest může být užitečný při gastrointestinálních potížích, protože pomáhá regulovat trávicí systém, čímž snižuje zánět a podporuje hojení.

Může zmírnit kocovinu

Existují určité důkazy, že chřest může pomoci zmírnit některé příznaky kocoviny díky obsahu vlákniny i flavonoidů (ochranná rostlinná sloučenina). Výzkum dokonce naznačuje, že chřest může pomoci snížit poškození jater způsobené alkoholem, i když je zapotřebí další výzkum.

Bohatý zdroj folátu

Chřest je bohatým zdrojem folátu, vitaminu důležitého pro tvorbu červených krvinek a pro dělení buněk – syntetickou verzí tohoto vitaminu je kyselina listová.

Folát je základní živinou během těhotenství, protože je potřebný pro vývoj plodu a chrání před defekty neurální trubice včetně rozštěpu páteře. Pouhých 120 g chřestu (vařeného) poskytne váš denní referenční příjem (RI) (200 mcg). NHS však doporučuje, aby ženy plánující těhotenství nebo v prvním trimestru těhotenství dostávaly 400 mcg kyseliny listové denně.

Může pomoci zmírnit zánětlivé stavy

Chřest je nejen bohatý na vitamíny, jako jsou vitamíny C a E, ale obsahuje také rostlinné sloučeniny zvané polyfenoly. Z nich všechny mají protizánětlivé účinky. Proto může konzumace chřestu zmírnit zánětlivé stavy.

Může snížit krevní tlak

Je zřejmé, že zvýšení příjmu draslíku a zároveň snížení soli má pozitivní vliv na vysoký krevní tlak. Chřest je dobrým zdrojem draslíku, přičemž jedna porce poskytuje asi 5 % vašeho denního referenčního příjmu (RI).

Kromě toho studie na zvířatech naznačují, že přírodní sloučenina v chřestu působí jako ACE inhibitor, který pomáhá dilatovat krevní cévy a snižuje krevní tlak. Dosahuje toho tak, že zabraňuje enzymu ve vašem těle produkovat angiotenzin II. To je látka, která zužuje krevní cévy, čímž zvyšuje váš krevní tlak. Ačkoli se jedná o slibné zjištění, stejné účinky nebyly dosud u lidí replikovány.

Doporučujeme

Zemětřesení na Filipínách si vyžádalo nejméně 16 mrtvých, Malajsie nabídla pomoc

Nejméně 16 mrtvých a více než 200 zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 7,8 stupně, které v noci na dnešek SELČ zasáhlo filipínský ostrov Mindanao. Otřesy poškodily řadu budov a klíčový most ve městě General Santos. Zemětřesení vyvolalo metr vysokou vlnu cunami, která zasáhla okolní pobřeží, informovala agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Malajsie už zasažené zemi nabídla pomoc.

Příměří v ohrožení: Útoky mezi Izraelem a Íránem ženou ceny ropy vzhůru

Ceny ropy v pondělí vzrostly po vzájemných útocích mezi Izraelem a Íránem. Vyvolává to obavy ze zhroucení stále trvajícího křehkého příměří mezi islámskou republikou a USA. Snahy o ukončení konfliktu komplikuje i situace v Libanonu, přesto se zatím ceny ropy drží pod 100 dolary za barel.

USA omezují sledování oceánů, Evropa posiluje vlastní síť

Spojené státy začínají výrazně omezovat jednu z nejambicióznějších sítí pro sledování oceánů. Systém, který více než deset let sbíral data o mořských ekosystémech, klimatu a extrémním počasí, má přijít o většinu svých zařízení. Evropa mezitím investuje do vlastního oceánského monitoringu a chce posílit svou roli ve výzkumu moří.

Filipíny zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně, úřady varují před tsunami

Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně. Otřesy poškodily infrastrukturu a úřady hlásí několik mrtvých a mnoho zraněných. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly varování před tsunami.

Dua Lipa stvrdila manželství druhým obřadem

Britská popová hvězda a známý herec stvrdili svůj svazek druhým, tentokrát o poznání pompéznějším obřadem. Po komorní londýnské svatbě z konce května si pár vyměnil manželské sliby pod italským sluncem v historické rezidenci nedaleko Palerma. Na slavnostní událost dorazila řada celebrit z hudebního i módního světa a nechybělo ani exkluzivní vystoupení hudební legendy.

Trump uvedl, že by nezrušil sankce proti Íránu před uzavřením dohody

Americký prezident Donald Trump uvedl, že by před uzavřením mírové dohody s Teheránem nezrušil sankce proti Íránu a neuvolnil jeho zmrazená aktiva. Šéf Bílého domu to řekl v rozhovoru s televizí NBC News.

Izraelská armáda provedla úder v Bejrútu, podle premiéra na sídlo teroristů

Izraelská armáda dnes provedla úder na jižním předměstí Bejrútu, cílem bylo podle společného prohlášení premiéra Benjamina Netanjahua a ministra obrany Jisraele Kace teroristické sídlo.

Na papežovu mši pod širým nebem přišlo v Madridu okolo 1,2 milionu lidí

Ulice u madridského náměstí Cibeles dnes zaplnil více než milion lidí, aby se zúčastnil mše svaté pod širým nebem vedené papežem. Jedná se pravděpodobně o největší událost týdenní návštěvy Lva XIV. ve Španělsku, při níž dnes prohlásil, že Bůh stojí na straně chudých a opuštěných, napsala agentura Reuters.

Po útocích dronů jsou na Ukrajině dvě oběti, Rusko hlásí jednoho mrtvého

Rusko dnes při nočních útocích vyslalo na Ukrajinu 236 bezpilotních letounů, z nichž 215 bylo sestřeleno. Moskva hlásí 95 zachycených ukrajinských dronů, napsala agentura AFP. Na Ukrajině jsou po úderech nejméně dva mrtví a jeden zraněný, zatímco v Rusku jedna oběť a sedm zraněných. Ukrajinské drony podle médií zasáhly ropné sklady a tepelnou elektrárnu v okupovaných oblastech. V Londýně by se dnes měla uskutečnit schůzka zástupců Ukrajiny, Británie, Francie a Německa ohledně dalšího postupu proti Rusku, které válku na Ukrajině zahájilo v roce 2022.

Nigerijská armáda uvedla, že osvobodila 360 lidí unesených skupinou Boko Haram

Nigerijská armáda dnes oznámila, že osvobodila 360 lidí, které ve státě Borno na severovýchodě země unesla teroristická skupina Boko Haram. Napsala to agentura AP.

Střelba v Izraeli u Západního břehu Jordánu si vyžádala nejméně jednoho mrtvého

Pětatřicetiletý muž přišel o život a dalších pět lidí utrpělo zranění při střelbách v centrálním Izraeli nedaleko okupovaného Západního břehu Jordánu, píše agentura Reuters s odkazem na izraelskou policii, podle níž zřejmě šlo o teroristický útok. Agentura AP píše o jednom mrtvém a šesti zraněných s tím, že první střelba byla hlášena u čerpací stanice u města Kochav Jair poblíž Západního břehu Jordánu.

Mangrovy mohou kvůli stoupající hladině moří ztratit schopnost ukládat uhlík

Mangrovovy by mohly přestat fungovat jako spolehliví zachránci klimatu a naopak začít masivně uvolňovat skleníkové plyny. Tyto pobřežní lesy jsou sice známé svou schopností ukládat obrovské množství uhlíku, jenže stoupající hladina moří může tento benefit brzy zničit. Pokud záplavy překročí únosnou mez, stromy odumřou a eroze uvolní uhlík ze sedimentů zpět do atmosféry.

V Západní Austrálii opět útočil žralok. Potápěč jeho kousnutí nepřežil

U jižního pobřeží Západní Austrálie zahynul při útoku žraloka pětatřicetiletý potápěč. Podle policie muže napadl zhruba čtyři a půl metru dlouhý žralok během harpunování u ostrova Michaelmas Island nedaleko města Albany.

Fotbalové kluby v Británii dostaly varování kvůli kryptofirmám

Britský finanční regulátor varoval fotbalové kluby před smlouvami s nepovolenými kryptofirmami a obchodními platformami. Upozornil je, že podobná partnerství mohou přinést právní rizika, podezření z praní špinavých peněz i poškození pověsti. Výzva se týká také klubů z Premier League.

Americké státy chtějí zastavit spojení Paramountu a Warner Bros.

Plánované spojení Paramount Skydance s Warner Bros. Discovery může narazit na další vážnou překážku. Kalifornie, New York a další americké státy se chystají podat žalobu, která má transakci zablokovat. Obří obchod za 111 miliard dolarů už dříve vyvolal odpor části hollywoodské branže, kin i politiků.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama