1.6 C
Czech
Středa 17. prosince 2025
Protext ČTKŠvédsko má nejnižší počet úrazů dětí při autonehodách. Dodržuje roky osvědčené pravidlo

Švédsko má nejnižší počet úrazů dětí při autonehodách. Dodržuje roky osvědčené pravidlo

Praha 6. října 2022 (PROTEXT) – Autosedačka umístěná ve voze proti směru jízdy je pro dítě bezpečnější než ta, která je připevněná po směru. Při střetu plní funkci ochranného štítu a na páteř, krk a hlavu dítěte působí výrazně menší zátěž. Rodiče by měli vozit malé pasažéry v protisměrné sedačce minimálně do čtyř let věku. Desítky let osvědčený „švédský model“ čeští rodiče často neznají nebo ignorují. Při čelním nárazu musí dítě sedící v posměrné autosedačce udržet na krku tíhu 56 kg. To nemůže zvládnout, a tak dochází k vážným úrazům.

Je to padesát let, kdy automobilka Volvo poprvé použila autosedačku a šedesát let co nad myšlenkou, jak ochránit dítě při cestě vozem, začal uvažovat švédský lékař Sven Bertil Aldman. Inspirací mu byl v roce 1962 start rakety s astronautem Johnem Glennem, respektive poznámka moderátora, že aby astronaut překonal velké přetížení, musel by sedět v lodi zády ke směru letu. I výše zmíněná první autosedačka byla umístěná proti směru jízdy. Aldman za vývoj bezpečnostních pásů, dětských sedaček používaných zády ke směru jízdy a airbagů, získal v roce 1992 hlavní cenu stockholmského Královského technologického institutu. Co skandinávský lékař pochopil před desítkami let a stále se ve Švédsku používá, vozit děti v autosedačce proti směru jízdy do co možná nejvyššího věku, rodiče v České republice většinou opomíjejí.

Ve Švédsku jezdí děti v sedačce zády ke směru jízdy do pěti let

Švédsko je jednou ze zemí s nejnižším počtem úrazů dětí při autonehodách. Proti směru jízdy tam běžně jezdí děti do čtyř, pěti let. Není to dáno zákonem či vyhláškou, ale zodpovědností a znalostí rodičů. V letech 1992-2011 bylo ve Švédsku pouze 15 smrtelně zraněných dětí do čtyř let v autosedačkách umístěných proti směru jízdy. Dvě děti kvůli požáru, jedno kvůli utonutí a ostatní při fatálních nehodách, jednalo se například o srážky s kamionem. Podle švýcarské společnosti International Research Council on Biomechanics of Injury, která se tématu věnovala, k žádnému úmrtí nedošlo při zadním nárazu, vždy jen při čelním nebo bočním.

V České republice platí, že při přepravě dětí menších než 150 cm nebo lehčích než 36 kg musí být dítě při cestě autem v adekvátním zádržném systému, tedy autosedačce. Podle váhy i výšky je pak nutné vybrat správnou autosedačku. Vše začíná u takzvaných „vajíček“ pro miminka, která se vždy umísťují proti směru jízdy. Po autosedačkách pro miminka následují ty pro děti ve věku 1,5 roku až 5 let. „Všechny autosedačky se mohou poutat na místě spolujezdce. Ve voze musí být ale vypnutý airbag, pokud je autosedačka umístěná proti směru jízdy,“ upozorňuje Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti a dodává: „Když je dítě větší a sedí v autosedačce ve směru jízdy, zůstává airbag zapnutý. Je ale nutné posunout sedačku tak, aby byl dostatečný prostor mezi hrudníkem/obličejem dítěte a palubní deskou odkud airbag vystřelí.“

Čeští rodiče by měli švédskému modelu věnovat větší pozornost

Malé děti mají velkou hlavu v poměru ke svému tělu. Hlava tvoří čtvrtinu dětského tělíčka, zároveň mají krátký a nezpevněný krk. Hlava, krk a břicho jsou nezranitelnější místa dítěte. Je spočítáno, že při čelním nárazu v rychlosti 50 km/h má dětská hlavička, která v 6 měsících váží asi 2 kg, tíhu 56 kg. U dítěte, které sedí v posměrné autosedačce pak pásy při čelním nárazu zadrží ramena a tělo. Hlava je ale vymrštěná dopředu a drobný dětský krk není schopen těžkou hlavu udržet. Tak dochází k velmi vážným zraněním, jejichž následky se mohou projevit i za několik roků. Na to upozorňuje například projekt Neriskuj krk! Protisměrná autosedačka podpírá při nárazu dětskou páteř, krk i hlavu. Při nárazu z boku, je pak dítě brzděním zatlačeno do její konstrukce a tím je chráněno. „Pokud s tím dítě nemá problém, třeba kvůli nevolnosti, je víc než rozumné ho v protisměru nechat i v případě větších autosedaček. Třeba do pěti let, dokud se vejdou. Námitky, že dítě nemá kam dát nohy nejsou zcela relevantní. Děti většinou v autosedačkách mají nohy pokrčené, je to pro ně přirozenější a kromě toho, na trhu jsou i protisměrné autosedačky pro starší děti,“ říká Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Samotný podsedák dítě neochrání

Teprve starší děti by měly cestovat v autosedačce po směru jízdy. Tady se vyplatí hledat autosedačku, která bude mít jak podsedák, tak zádovou opěrku s krytím krční páteře a hlavy. „Samotné podsedáky jsou k ničemu. Ty dítě neochrání. Jedinou jejich výhodu je, že dítě vyzvednou do potřebné polohy, ve které je bezpečnostní pás vedený správně přes klíční kost, nikoliv pod krkem,“ vysvětluje Markéta Novotná a pokračuje: „Pokud není podsedák chycený Isofixem, tak při nehodě podjede pod dítětem, a to tak nemá bezpečnostní pásy tam, kde mají být. Kromě toho na podsedáku nemá chráněnou hlavu, krk ani trup.“ Výhodné jsou „celosedačky“, které chrání ramena, hrudník i hlavu a děti jsou při nehodách více zafixované. Na rozdíl od samostatného podsedáku bývají některé autosedačky vybavené zařízením pro absorpci energie při bočním nárazu.

Do autosedačky bez bundy

Pokud máte kvalitní autosedačku, ale špatně v ní dítě připoutáte, pak ho vůbec nemusíte ochránit. „Malé děti se poutají pětibodovým pásem. Popruhy vedou přes ramena, kolem boků a setkávají se v rozkroku. Starší děti se poutají tříbodovým pásem,“ upřesňuje Jan Polák. Pás musí být dotažený k tělu. Při správném dotažení mezi pás a dítě strčíte maximálně dva prsty. Pokud je upoutání volnější může při nárazu dítě z pásů vyletět. S nadcházejícím chladným počasím je třeba si uvědomit, že poutání dětí do autosedaček v silných bundách nebo kombinézách není bezpečné. I přes veškerou snahu není možné pásy dostatečně dotáhnout. „Záběry z crash testů ukazují dětskou figurínu, která při nedostatečném dotažení pásů vylétne při nárazu v padesátikilometrové rychlosti z pásů i bundy. Důvodem je vzduchová mezera mezi tělem a svrchním oblečením. Ani kvalitní autosedačka, ve které je dítě špatně posazené a připoutané ho neochrání,“ varuje Markéta Novotná.

Konstrukce aut se za poslední roky zdokonalila a kvalitnější jsou i deformační zóny. Rodiče nemusí mít strach dát dítě v autosedačce na místo spolujezdce. V některých případech, například pokud rodič cestuje s dítětem sám, je to lepší umístění než na zadních sedadlech. „Když rodiče přepravují dítě na zadních sedačkách, mají tendenci koukat do zpětného zrcátka a dítě kontrolovat. Často se také otáčí, a to už představuje opravdu velké riziko nehody,“ dodává závěrem za Tým silniční bezpečnosti Markéta Novotná.

Nejen bezpečnost dětí při cestování v automobilech upozorňujeme v rámci projektu Markétina dopravní výchova, který je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a podporován řadou partnerů jako Platforma VIZE 0, z.ú., ŠKODA AUTO a.s. nebo Marius Pedersen a.s.. Více o projektu, jeho výstupy, materiály a další naleznete na www.dopravnivchovy.cz.

Kontakt:

Mgr. Markéta Novotná

Metodik dopravní výchovy

E: marketa.novotna@tymbezpecnosti.cz

Reklama

Doporučujeme

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu do EU

Evropský parlament dnes ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu 2027.

Krejčíková spojí síly v deblu s Caty McNally

Barbora Krejčíková jde do sezony 2026 s novou deblovou partnerkou. Vybrala si Američanku Caty McNally, která nabídku přijala s velkým nadšením. Nová dvojice chce navázat na to, co Krejčíková dlouhé roky předváděla po boku Kateřiny Siniakové.

KOMENTÁŘ: Odepisovaná Tesla probořila all-time high. Firmu žene vzhůru robotaxi

Rok, který pro Teslu začal noční můrou, končí euforickým probuzením. Společnost vyrábějící elektromobily znovu na burze předvedla comeback a stanovila novou rekordní cenu akcie. Akcionáře povzbudila zpráva, že Tesla úspěšně testuje autonomní řízení své flotily vozů.

Australská policie obvinila útočníka z pláže Bondi Beach z terorismu a 15 vražd

Australská policie obvinila útočníka z pláže Bondi Beach z terorismu a 15 případů vraždy, informovala agentura AFP. Dva muži, kterými podle australských úřadů byli otec se synem, v neděli zastřelili 15 lidí účastnících se oslav židovského svátku chanuka, čtyři desítky dalších zranili. Přes 20 zraněných stále zůstává v nemocnici, informuje agentura AP.

Pražská burza zažila rekordní rok 2025

Pražská burza má za sebou výjimečný rok. Indexy PX i PX TR během roku dosáhly historických maxim a připsaly si výrazné zisky. Burza mluví o silné kombinaci růstu cen, dividend a vyšší aktivity investorů.

Evropa musí být zodpovědná za svou vlastní bezpečnost, řekla předsedkyně EK

Evropa musí být zodpovědná za svou vlastní bezpečnost, řekla dnes předsedkyně Evropské komise Ursula Von der Leyen v europarlamentu v debatě o nadcházejícím summitu EU. Hlavním tématem setkání šéfů států a vlád unijních zemí bude ve čtvrtek další podpora Ukrajiny bránící se ruské agresi. Von der Leyen v této souvislosti také vyzvala, aby se unie stala energeticky nezávislá na Rusku.

Ukrajinské drony napadly ruskou rafinerii, obě strany informují o raněných

Ukrajinské drony poškodily rafinerii ve městě Slavjansk na jihu evropského Ruska, uvedly místní úřady. Nálet si v regionu vyžádal dva raněné. Dva lidi, ženu ve věku 76 let a sedmatřicetiletého muže, zranil ruský dron v Záporoží, oznámil v úterý večer náčelník správy tohoto regionu na jihovýchodě Ukrajiny Ivan Fedorov. Ve dvou vlnách ruské drony znovu útočily na Oděskou oblast na jihu země, informoval šéf regionu Oleh Kiper. U Družkivky na východě Ukrajiny ruské drony zaútočily na hasiče spěchající k požáru, čtyři lidé utrpěli zranění, sdělila ukrajinská Státní služba pro mimořádné situace (DSNS).

Trump stojí za Susie Wiles i po jejích výrocích ve Vanity Fair

Donald Trump se postavil za svou šéfku kanceláře Susie Wiles poté, co Vanity Fair zveřejnil rozhovory, které odhalují napětí uvnitř administrativy. Prezident deníku New York Post řekl, že má v její práci plnou důvěru a že „odvedla fantastickou práci“.

Jsou to teroristé! Trump oznámil blokádu tankerů plujících do Venezuely

Americký prezident Donald Trump v noci na středu středoevropského času oznámil blokádu všech sankciovaných ropných tankerů plujících do Venezuely nebo z ní. V příspěvku na své sociální síti Truth Social označil vládu prezidenta Nicoláse Madura za teroristickou organizaci.

Muž který zranil v Liverpoolu přes 130 lidí, půjde do vězení na více než 20 let

Britský soud dnes poslal na 21 let a šest měsíců do vězení muže, který 26. května najel v Liverpoolu do davu slavících fotbalových fanoušků a zranil přes 130 lidí. Informovaly o tom agentury Reuters a AFP. Paul Doyle v listopadu přiznal vinu, čelil obžalobě z 31 trestných činů.

Známe jména obětí střelby na Brownově univerzitě. Vrah stále uniká spravedlnosti

Dva studenti, kteří přišli o život při hromadné střelbě na Brownově univerzitě, byli oficiálně identifikováni. Zároveň pokračuje pátrání po pachateli, který dva dny po útoku stále nepadl spravedlnosti do rukou. FBI nabízí tučnou odměnu za jakékoliv informace vedoucí k jeho dopadení.

EU zřejmě zmírní zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035

Evropská unie se chystá ustoupit od jedné z nejviditelnějších částí Green Dealu. Tento týden má podle očekávání představit změny, které oslabí faktický zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035.

Rusko musí uznat, že náš svět řídí určitá pravidla, uvedl v Haagu Zelenskyj

Nestačí Rusko donutit k podpisu mírové dohody, musí také uznat, že náš svět řídí určitá pravidla, řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Podle agentury Reuters to uvedl před jednáním Rady Evropy, které má za cíl zřídit mezinárodní komisi pro odškodnění Ukrajiny. Kyjevu má nahradit škody ve výši stovek miliard dolarů způsobené ruskými útoky.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama