Nejméně 50 lidí dnes zahynulo a na 400 dalších bylo se zraněním převezeno do nemocnic, když v indickém státě Odiša vykolejilo více než deset vagónů expresu, který se srazil s nákladním vlakem, napsala agentura Reuters. Počty obětí a zraněných budou podle indických oficiálních činitelů s největší pravděpodobností stoupat, protože v poškozených vagónech stále zůstává podle některých zdrojů až 200 osob.
Na místě zasahuje asi 500 policistů a záchranářů, kteří se snaží dostat k lidem uvězněným uvnitř vagónů; do záchranné operace se zapojily posádky 75 sanitek. „Všem postiženým bude poskytnuta maximální možná pomoc,“ uvedl na twitteru indický premiér Naréndra Módí. Soustrast rodinám obětí vlakového neštěstí na twitteru vyjádřil mimo jiné český ministr zahraničí Jan Lipavský.
Sky’s Neville Lazarus says the train crash in India is ‚one of the worst that has taken place‘, with three trains involved in the collision and 50 people dead.
— Sky News (@SkyNews) June 2, 2023
He says India’s railway system is „over-stretched and under financed“.https://t.co/PAiZ4D1jU3
📺 Sky 501, Virgin 602 pic.twitter.com/MWUJtJtHrg
„Zdá se, že zraněných je příliš mnoho. Sháníme značný počet autobusů, aby převezly zraněné do okolních nemocnic,“ napsal na twitteru Pradíp Džena, státní tajemník Odiši.
Podle listu Hindustan Times, k nehodě došlo nedaleko železniční stanice Bahanaga, kde se s nákladní soupravou srazil Coromandel Express. Jeden z vlajkových spojů indických železnic mířil ze správního střediska státu Bangla Kalkaty do metropole Tamilnádu Čennaí.
Podle mluvčího ministerstva železnic po srážce s nákladním vlakem vykolejilo deset až dvanáct vagónů expresu; část z nich spadla na sousední trať, kde do nich narazil osobní vlak jedoucí z opačného směru. Tři vagóny druhého vlaku rovněž vykolejily.
Navzdory snahám indické vlády o zvýšení bezpečnosti dochází na indických železnicích každoročně k několika stovkám nehod. V srpnu 1995 se poblíž Dillí srazily dva vlaky a při nejhorší vlakové nehodě v historii Indie zahynulo 358 lidí. Většina vlakových nehod je připisována lidské chybě nebo zastaralému signalizačnímu zařízení.
V Indii, která má 1,4 miliardy obyvatel, využije každý den více než 12 milionů cestujících některý ze 14.000 vlaků, které jezdí na 64.000 kilometrů tratí.