Francouzské úřady udělily módnímu řetězci Shein pokutu ve výši 40 milionů eur. Důvodem jsou klamavé slevy a nepravdivá tvrzení o ekologickém dopadu výroby. Společnost pokutu přijala a tvrdí, že již změnila své postupy.
Vyšetřování vedla francouzská DGCCRF, tedy kontrolní úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele. Úřad zjistil, že Shein často nejprve zvýšil ceny, aby je následně „zlevnil“. V jiných případech uváděl nereálné slevy nebo pracoval s fiktivními původními cenami.
Falešné slevy i nepravdivá tvrzení o udržitelnosti
Z více než 5 000 zkontrolovaných nabídek bylo 11 % případů ve skutečnosti zdražením, 57 % nenabízelo žádnou reálnou slevu a dalších 19 % nabízelo menší slevu, než firma uváděla. Takové praktiky podle úřadu vedou spotřebitele k falešnému dojmu výhodné koupě.
Shein navíc zveřejňoval neprokázaná tvrzení o své odpovědnosti vůči životnímu prostředí. Firma například uváděla, že plánuje snížit emise o 25 %, ale chyběly konkrétní důkazy nebo metodika.
Firma slibuje nápravu, stát zvažuje tvrdší kroky
Shein tvrdí, že reagoval okamžitě a v řádu dvou měsíců odstranil všechny problematické prvky z webu. Dodal, že změny neměly vliv na ceny pro zákazníky. Zároveň zdůraznil, že ISEL, jeho evropský provozovatel, bere právní závazky vážně.
Francouzské úřady ale zůstávají ve střehu. Ministryně obchodu Véronique Louwagie prohlásila, že připravuje návrh na možnost odstranění platformy z výsledků internetových vyhledávačů.
Další vyšetřování jsou na cestě
Shein se dostává pod stále větší tlak i jinde v Evropě. Evropská komise ho vyzvala ke změně obchodních praktik a zpochybňuje jeho shodu s pravidly digitálních služeb. V některých případech Shein nesplnil povinnost poskytovat jasné informace o vrácení zboží nebo kontaktních údajích.
Francouzský zásah je zatím nejtvrdší. Podle úřadů ale další sankce mohou následovat i u jiných platforem, které používají podobné klamavé techniky. Vyšetřování běží.