Více
    -0.3 C
    Czech
    Sobota 28. ledna 2023

    Radovan Meleš: Outsourcing je východiskem z krizí

    Praha 16. ledna 2023 (PROTEXT) – „Pandemie a válka prověřila naše limity. Podrželi nás profesionálové a vysoká flexibilita.“

    Společnost, která působí všude tam, kde je potřebná špičková kvalita. Exact Systems (ES) působí na slovenském a českém trhu již více než 15 let a kontrolu kvality poskytuje zejména v oblasti automobilového průmyslu. Ten doplácí na dopady pandemie či konfliktu na Ukrajině několikanásobně. Byznys společnosti je založen na profesionálně vyškolených lidech na jedné straně a důvěře partnerů na straně druhé. Velkým firmám poskytuje kvalifikované zaměstnance, kteří kontrolují kvalitu výrobků, komponentů. Krizi v automotive většinou vnímáme zejména přes nedostatek nových aut na trhu. Radovan Meleš, generální ředitel pro Exact Systems na Slovensku i v České republice, přibližuje realitu z pohledu firmy, která vidí do procesů výroby takřka zevnitř dění. Mluví nejen o tom, jak zvládají přetrvávající krizi, ale také o procesech, které ve firmě spustily, o potřebě kvalifikovaných lidí a nových výzvách.

    Váš byznys model je založen na outsourcingu. Pandemická krize v první řadě „paralyzovala“ lidi a následně do jisté míry i podniky. Jak jste se s ní vyrovnali?

    Začátky byly obtížné. Pro každého jednotlivce, pro každou společnost. Ocitli jsme se velmi rychle a nečekaně v situaci, která byla pro každého nová. „Život“ v obou zemích se zastavil. Z počtu 500 pracujících lidí denně nám najednou zbylo pracovat 50. Hledali jsme nové možnosti. Začali jsme pracovat iv jiných odvětvích, například v potravinářském průmyslu. Avšak „díky“ covidu se náš tým více stmelil, pomáhali jsme si navzájem a stejně i ostatním – šili jsme roušky či pomáhali nemocným s donáškou potravin.

    Jak zvládali pandemii vaši klienti i ve vztahu k vám jako firmě?

    Společnosti začaly hledat různá řešení. Mezi prvními byly pro nás ty nepopulární, kdy se snažily odstřihnout externí společnosti, nahradit pracovní pozice vlastními pracovníky. Každý se snažil zajistit práci pro své vlastní zaměstnance. Jak se později ukázalo, tento trend nebyl až tak efektivní, protože výrobní pracovníci nevěděli kvalifikovaně vykonávat práci kontrolora kvality jako naši pracovníci.

    Své služby poskytujete velkým továrnám, renomovaným značkám z odvětví, které je prozatím „rizikové“. Proč mu podle vás patří tento přívlastek?

    Na celém světě jsou problémy s dodávkami více polotovarů, které se následně montují do automobilů. Důsledkem toho jsou narušené dodavatelské řetězce. Již během covidu některé společnosti vyráběly (pokud měly zboží a lidi), jiné nemohly vyrábět, vznikaly problémy s logistikou, se skladováním vyrobených komponentů. Před koronou uměli výrobci zajistit výrobu auta od objednání do termínu dodání za pět měsíců. Momentální situace je rok a více.

    Souhlasíte s tvrzením, že outsourcing šetří i generuje peníze?

    Jednoznačně toto tvrzení je namístě. V době, která odráží velké výkyvy, umí společnosti lépe zacházet s menším počtem kmenových zaměstnanců a více se opřou o subdodavatelské společnosti právě formou outsourcingu. Například při nečekaných problémech s kvalitou dodávaných komponentů, kde se firmy mohou spolehnout na nás. Co je podstatné, společnosti nejsou nastaveny na nekvalitu vyrobených/dodávaných komponent a nemají na jejich kontrolu vyčleněný krizový tým. V takovém případě řeší spolupráci formou outsourcingu s naší společností, která umí v krátké době zajistit operativní tým k vyřešení daného problému i díky tomu, že disponujeme kvalifikovanými pracovníky pro zajištění kvality produktu.

    Je outsourcing „východiskem z krize“?

    Určitě. V současnosti jsme začali poskytovat služby i v našich externích prostorách. Pro velké výkyvy objednávek se stává, že prostor u klienta nepostačuje. Tehdy umíme zajistit kontrolu v našich skladech.

    Jedná se buď o vstupní nebo výstupní kontrolu – v závislosti na situaci u klienta dokážeme zajistit kontrolu dílů před vstupem do jejich společnosti nebo zajistit kvalitu výstupního produktu od klienta, spolu se zabalením a odesláním dílů k OEM zákazníkovi. Tím se zjednodušuje logistika, šetří se náklady a čas. Vše probíhá v souladu se specifikací klienta, přičemž má k dispozici kompletní analýzy týkající se kontroly.

    Do jaké míry ovlivnil konflikt na Ukrajině podnikání ESS?

    Museli jsme být ještě více flexibilní (jako během covidu). Museli jsme efektivně nastavit řízení pracovníků. Největší problém pro naše klienty byly chybějící komponenty ve výrobě z důvodu odstavení výroby kabelových svazků a plastových komponentů na Ukrajině. Takto se opět narušily dodavatelské řetězce a výroba v automobilovém průmyslu (i v jiných) se zpomalila.

    Váš core business je kontrola kvality. Má současný stav vliv na kvalitu produktů?

    Snížil se počet vyrobených produktů, kvalita zůstala stejná. Vždy zůstává prvořadá. Každý díl musí splňovat určitá specifika a standardy, firmy by měly mít zabezpečenou kontrolu.

    Podle statistik u nás o práci není nouze. Vnímáte to stejně?

    Ano, taková situace nějaké období přetrvává. Práce je dostatek, chybí kvalifikovaný personál. Na margo toho jsme museli změnit přístup k výběru zaměstnanců a doplnit vzdělání pracovníků z jiných odvětví. Klienti vybírají, neboť máme kvalifikovaný personál, který umíme dodat v krátké době. I toto je jeden z důvodů, proč společnosti, se kterými spolupracujeme, začaly využívat naše služby. Přizpůsobujeme se situaci na trhu, kontrolu kvality neposkytujeme jen v automobilovém průmyslu.

    Podnikáte ve specifické oblasti – jaké jsou nároky na lidi/zaměstnance, kteří kontrolují již kontrolované?

    Kritéria na tuto pozici jsou vysoce nastavená, protože i sebemenší chyba může v konečném důsledku způsobit vážný problém, například nefunkčnost některé části automobilu. Proto je velmi důležitá důslednost, zodpovědnost, flexibilita, odolnost vůči monotónní práci. V odvětví, ve kterém poskytujeme služby, je zapotřebí kvalifikace.

    E-mobilita je pro automotive a tedy i pro Exact Systems výzva. Ve které fázi jejího zdolávání se momentálně nacházíte? Kde vidíte „neuralgické“ body?

    Je známo, že do roku 2035 se mají přestat vyrábět spalovací motory. E-mobilita se začala tvrdě vrývat do automobilového světa. Jsme flexibilní, umíme se přizpůsobovat změnám. Každý vyrobený kus je třeba zkontrolovat, ať už je na elektřinu nebo ne. S výrobou nových typů automobilů se budou vyrábět nové součástky. Pro naši společnost to bude představovat jen jiný typ kontroly. Již nyní jsme zapojeni do různých projektů spojených s e-mobilitou, například zajišťujeme kontrolu hlavního zdroje pohonu elektromobilu.

    E-mobilita a nároky na kvalitu. Kde se pohybujeme? Kdo určuje směr, nastavuje laťku?

    Kvalita je vždy prvořadá, ať už jsou to staré dieselové a benzinové motory nebo nové elektrické. Trendy a změny nastavuje Evropská unie v součinnosti s výrobci aut tak, aby minimalizovala dopad na životní prostředí. I zde platí, že každá mince má dvě strany.

    Sledujte nás na sítích

    Renner se před rozjetou rolbou pokoušel zachránit synovce. Po nehodě má herec přes 30 zlomených kostí

    Herec Jeremy Renner se před nehodou na Nový rok snažil zabránit tomu, aby jeho sněžná rolba srazila jeho synovce, když byl americký umělec podle zprávy úřadu nevadského šerifa vtažen pod jedoucí vozidlo. Renner utrpěl vážná zranění a byl letecky transportován do nemocnice, kde podstoupil nejméně dvě operace.

    König začal studovat a zůstává v superbicích. Pomáhat mu budou čeští mechanici

    Je to oficiální – Oliver König pokračuje v mistrovství světa superbiků! Jeho manažer podepsal smlouvu a nově se tým bude jmenovat Orelac Racing Movisio. K českému závodníkovi přichází také nový technický ředitel Ital Thomasso Noccioli, o data se bude starat Michal Kněžínek a jedním z mechaniků se stane Lukáš Porš. „Domluvili jsme se, že od letošního roku půjde nově o česko-španělský tým, z čeho mám velkou radost. Očekávám, že se s Oliverem významně posuneme, i když konkurence bude letos ještě větší,“ prohlásil Miloš Čihák, jezdcův manažer. König je v současné době na testování ve Španělsku.

    UNHCR žádá konec praxe, kdy jsou ukrajinské děti v Rusku nabízeny k adopci

    Rusko porušuje základní principy ochrany práv dětí, když ukrajinským dětem mění pasy na ruské a dává je v Rusku k adopci. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl šéf úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) Filippo Grandi. Uvedl také, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj se na jeho úřad obrátil s žádostí, aby pomohl dětem z Ruskem okupovaných území na Ukrajině, na nichž se tato praktika odehrává.

    Washington je znepokojen eskalujícím napětím mezi Izraelem a Palestinou

    Washington vyjádřil znepokojení nad eskalací napětí mezi Izraelem a Palestinou. Izraelské síly ve čtvrtek zabily na Západním břehu devět Palestinců, včetně dvou civilistů. V pátek brzy ráno zachytila izraelská protiraketová obrana dvojici střel vypálených z Gazy, na město pak dopadly izraelské rakety. Tento požár se snaží uhasit OSN.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Renner se před rozjetou rolbou pokoušel zachránit synovce. Po nehodě má herec přes 30 zlomených kostí

    Herec Jeremy Renner se před nehodou na Nový rok snažil zabránit tomu, aby jeho sněžná rolba srazila jeho synovce, když byl americký umělec podle zprávy úřadu nevadského šerifa vtažen pod jedoucí vozidlo. Renner utrpěl vážná zranění a byl letecky transportován do nemocnice, kde podstoupil nejméně dvě operace.

    König začal studovat a zůstává v superbicích. Pomáhat mu budou čeští mechanici

    Je to oficiální – Oliver König pokračuje v mistrovství světa superbiků! Jeho manažer podepsal smlouvu a nově se tým bude jmenovat Orelac Racing Movisio. K českému závodníkovi přichází také nový technický ředitel Ital Thomasso Noccioli, o data se bude starat Michal Kněžínek a jedním z mechaniků se stane Lukáš Porš. „Domluvili jsme se, že od letošního roku půjde nově o česko-španělský tým, z čeho mám velkou radost. Očekávám, že se s Oliverem významně posuneme, i když konkurence bude letos ještě větší,“ prohlásil Miloš Čihák, jezdcův manažer. König je v současné době na testování ve Španělsku.

    UNHCR žádá konec praxe, kdy jsou ukrajinské děti v Rusku nabízeny k adopci

    Rusko porušuje základní principy ochrany práv dětí, když ukrajinským dětem mění pasy na ruské a dává je v Rusku k adopci. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl šéf úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) Filippo Grandi. Uvedl také, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj se na jeho úřad obrátil s žádostí, aby pomohl dětem z Ruskem okupovaných území na Ukrajině, na nichž se tato praktika odehrává.

    Nová technologie přemění vodní páru nad oceány v pitnou vodu

    Američtí vědci vymysleli technologii, která přemění vodní páru na sladkou vodu. Vodní páry nad oceány se nachází téměř neomezené množství a podle studie to nezmění ani globální oteplování. Technologii proto lze označit za udržitelné řešení, jak zásobovat pitnou vodou lidi v suchých a chudších oblastech.