Létání v Africe je dražší než kdekoli jinde na světě. Cestující platí vyšší ceny letenek a vyšší daně. Často je levnější letět na jiný kontinent než mezi dvěma africkými zeměmi. Proč je tomu tak? Článek přinesl server BBC.
Pro rychlé srovnání, let z německého hlavního města Berlína do největšího tureckého města Istanbulu vás pravděpodobně vyjde na 150 dolarů za přímý let trvající méně než tři hodiny. Ale při letu na podobnou vzdálenost, řekněme mezi Kinshasou, hlavním městem Demokratické republiky Kongo, a největším městem Nigérie, Lagosem, zaplatíte něco mezi 500 a 850 dolary. Čeká vás alespoň jeden přestup a cca 20 hodin na cestě.
Is the cost of air travel in Africa holding the continent back? https://t.co/98oPszLtEL
— BBC News (World) (@BBCWorld) July 11, 2023
Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) tvrdí, že kdyby jen 12 klíčových zemí v Africe spolupracovalo na zlepšení konektivity a otevřelo své trhy, vytvořily by 155 tisíc pracovních míst. A zároveň zvýšily hrubý domácí produkt (HDP) těchto zemí o více než 1,3 miliardy dolarů. IATA je globální obchodní organizace zastupující asi 300 leteckých společností, které tvoří asi 83 procent světové letecké dopravy
„Letectví přímo přispívá k HDP v každé zemi. Vytváří práci a aktivuje ekonomiku,“ říká Kamil al-Awadhi, regionální viceprezident IATA pro Afriku a Blízký východ.
Adefolake Adeyeye, odborný asistent obchodního práva na britské Durhamské univerzitě, souhlasí s tím, že Afrika jako celek ztrácí kvůli nedostatečné letecké dopravě.
„Ukázalo se, že letecká doprava ekonomiku podporuje. Jak jsme viděli na jiných kontinentech, nízkonákladové letecké společnosti mohou zlepšit konektivitu a náklady. To podpoří cestovní ruch, který pak vytvoří mnohem více pracovních míst,“ říká.
Chudoba je stále v Africe velkou hrozbou
Nízká kvalita silniční sítě a nedostatek železnic v mnoha afrických zemích často činí leteckou dopravu praktickou volbou i pro náklad.
Ale i když asi 18 procent světové populace žije v Africe, představuje méně než 2 procenta celosvětové letecké dopravy, uvádí BBC. Podle Programu OSN pro životní prostředí tvoří jen 3,8 procenta celosvětových emisí skleníkových plynů. To je rozdíl od 19 procent z USA a 23 procent z Číny.
Afrika je bohatá na nerostné suroviny a přírodní zdroje. Ale ze 46 zemí na seznamu nejméně rozvinutých zemí OSN je 33 právě v Africe. Chudoba je i nadále největší každodenní hrozbou pro miliony lidí na kontinentu.
Existuje však také rostoucí střední třída. Ta by mohla potenciálně cestovat letecky, pokud by ceny letenek byly na podobné úrovni jako v Evropě nebo jinde.
V Africe existuje jedna pozoruhodná výjimka letecké společnosti, která je absolutně prosperující a která by mohla poskytnout plán, který by si ostatní mohli okopírovat – Ethiopian Airlines. Před více než 15 lety společnost zaměstnávala asi 4000 lidí. Nyní je toto číslo přes 17 tisíc.
Těžkopádné dvoustranné dohody brání efektivitě
Africké státy se po desetiletí pokoušely o integraci leteckého sektoru, ale zatím nebyly úspěšné. „Afrika potřebuje soudržnou strategii, která by řešila problém jejích špatných leteckých služeb, pokud chtějí transformovat africké ekonomiky,“ říká Zemedeneh Negatu, globální předseda americké investiční firmy Fairfax Africa Fund.
Říká, že lety v Africe jsou stále strukturovány kolem těžkopádných dvoustranných dohod z jedné země do druhé. Většina státních leteckých společností v Africe jen stěží pokryje své náklady, zatímco některé dokonce hospodaří se ztrátou.
„Každá vláda v Africe chce vidět svou vlajku na ocasu letadla na letišti Heathrow nebo JFK, ale africké vlády si musí uvědomit, že samostatné letecké společnosti nejsou životaschopné.“
Zemedeneh tvrdí, že africké letecké společnosti by se měly inspirovat Evropou a vytvořit velká partnerství, jako například mezi vlajkovými dopravci Air France a KLM z Nizozemska a Anglo-Spanish International Airlines Group (IAG) vytvořenou mezi British Airways a Iberia.