4 C
Czech
Neděle 14. prosince 2025
Home Blog Strana 18

KOMENTÁŘ: Před deseti lety se Netflixu vysmáli. Teď stojí Warner před pokořujícím dealem

Před deseti lety se Netflixu vysmáli. Teď stojí Warner před pokořujícím dealem
Před deseti lety se Warneři Netflixu vysmáli. Foto: Reuters

Netflix kupuje Warner Bros. Kdysi neskutečná věta se stává skutečností, protože streamovací gigant chce dotáhnout akvizici za 72 miliard dolarů. Pod jeho křídla se má dostat mimojiné i konkurenční služba HBO Max. Historický deal ale může narazit u regulátorů.

Když jste zašli v roce 1998 do prodejny Netflixu, už tehdy jste si mohli pořídit předplatné. Jen jste místo nabídky na chytré televizi vybírali z DVD titulů. Tento byznys model Netflix mimořádně efektivně přenesl i do streamovacího světa.

Přesto ho dlouho nikdo nebral vážně, jak upozornil web Nasdaq. I když měl Netflix v roce 2010 miliony uživatelů, v tehdejší skupině Time Warner se mu smáli. CEO konglomerátu Jeff Bewkes posměšně přirovnal Netflix k albánské armádě. „Albánská armáda těžko ovládne svět,“ říkával.

Jenže „streameři z Tirany“ pořádně vypálili Warnerům rybník. Netflix je dnes 24. nejhodnotnější společností na světě a hodlá spolknout streamovacího konkurenta z HBO a hollywoodská studia. To všechno v rámci nákupu části konglomerátu Warner Bros. Discovery.

Warnerům by tak zůstal v ruce jen mediální segment, zatímco filmy a zábava by putovaly za Netflixem. I když by se mělo převzetí dokončit příští rok, Netflix to ještě nebude mít jednoduché.

Kdo je proti?

Proti převzetí totiž mohou brojit regulatorní orgány z USA i Evropy. Netflix by převzetím HBO vymazal hlavní streamovací konkurenci. Akvizici nefandí ani prezident Donald Trump, ani hollywoodští filmaři. I když Netflix tvrdí, že zachová formát, kdy filmy nejprve chodí do kin a pak až se uvolní pro streamování.

Akvizici možná zprvu neocení ani diváci. Je totiž pravděpodobné, že dojde ke zdražení předplatného, které bude obhajovat pestřejší videotéka. Pod Netflix mají kupříkladu spadnout universa Harryho Pottera i Hry o trůny.

Krokem si chce Netflix zajistit, aby se ještě více podílel i na samotné produkci filmové a seriálové tvorby. Už dnes utrácí za výrobu děl pod vlastní vlajkou neuvěřitelné částky. Jen do poslední sezóny Stranger Things měl nasypat téměř půl miliardy dolarů.

Nový spot Markéta se Zebrou učí děti správně zavolat záchranku. Pomohli i Karol a Kvído

Praha 8. prosince 2025 (PROTEXT) – Tým silniční bezpečnosti v rámci projektu Markétina dopravní výchova představuje další video z dvaadvaceti dílné série Markéta se Zebrou. Osmý díl se zaměřuje na poskytování první pomoci – dovednost, která je v České republice zákonnou povinností, a přitom ji zvládnou i děti. Tím základem a minimem, který zvládne opravdu téměř každý je přivolání zdravotnické záchranné služby na čísle 155 nebo pomocí aplikace Záchranka.

 Vůbec nejdůležitější krok: umět zavolat pomoc

Spot zdůrazňuje, že ani děti se nemají bát zavolat na tísňovou linku. Správný postup komunikace je dětem představen prostřednictvím části písně „Důležitá čísla“ od populární dvojice Karol a Kvído, která byla do spotu použita se souhlasem autorů. „Dětem chceme ukázat, že tísňová linka není něco, čeho by se měly bát. Hudba je skvělý způsob, jak si děti zapamatují správný postup – a pokud to jednou někomu pomůže zachránit život, má to obrovský smysl,“ uvádí Karolina Neuvirthová alias Karol.

 Záchranáři: Dítě může být často jediný svědek. Je dobré, aby vědělo, co dělat

Na tvorbě spotu spolupracovala také Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje, která dlouhodobě podporuje vzdělávání dětí v oblasti první pomoci. „V praxi se samozřejmě setkáváme i se situacemi, kdy je dítě jediným svědkem úrazu nebo kolapsu. Pokud zvládne zavolat na linku 155, popsat, co a kde se stalo a následně se správně řídit pokyny operátora, výrazně to urychlí naši pomoc. Všechny aktivity, které nejen děti, ale obecně veřejnost, v tomto směru vzdělávají, vítáme,“ říká mluvčí ZZS Libereckého kraje Michael Georgiev. Záchranáři zároveň připomínají, že aplikace Záchranka dokáže operátorům automaticky předat i přesnou polohu volajícího nebo lze navázat video komunikaci a více tak přiblížit operátorům dění a zranění v místě nehody.

 Nejsme lhostejní. Předáváme to i dětem.

První pomoc není jen povinnost, ale základ bezpečného chování. Video vyzývá děti i dospělé, aby v případě nehody nebyli lhostejní – ať už jde o dopravní nehodu, pád cyklisty nebo náhlé zdravotní potíže. „Naším cílem je, aby děti uměly reagovat a věděly, že operátor je provede celým postupem případného poskytnutí první pomoci. Nemusí umět vše – stačí zavolat, být na lince a naslouchat vyškoleným operátorům,“ doplňuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.

 Pomoc nevoláme pouze zraněným

Policie České republiky považuje správné a včasné volání na tísňové linky za jednu z nejdůležitějších dovedností, kterou by si měly osvojit nejen děti, ale i dospělí. Každý den operátoři Policie ČR přijímají hlášení o dopravních nehodách, podezření na násilí, nálezech nebezpečných předmětů či jiných krizových situacích. „Správně podané informace mohou zásadně urychlit příjezd pomoci a zachránit lidský život. I děti musí vědět, že pokud jsou svědkem nehody nebo jiné mimořádné události, nemají se bát zavolat o pomoc,“ uvádí plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezidia.

 Jaká jsou ta důležitá čísla?

Základní tísňové linky pro pomoc v České republice jsou 3. Záchranná služba 155, hasiči 150 a Policie ČR 158. Lokálně se obrátit můžeme také na městkou policii na čísle 156. Za hranicemi využijeme ideálně čísle 112, což je jednotné evropské číslo tísňového volání. No a v horách, ať už v létě při pěší turistice nebo v zimě na lyžích se ideálně obracíme na Horskou službu ČR. K této lince zprostředkovaně vypráví Karol příběh jedné maminky: „Vidím dceru, jak spadla z lyží, jedu k ní a pláč. Bolela jí noha a já už věděla, že je zle. Jenže jsem začala panikařit a vůbec jsem nevěděla, co mám dělat a hlavně jsem nevěděla, kam vlastně volat. Velmi mě překvapilo, že i v bolesti a pláči mi dcera říká. Mami, je to 1210. To zpívá Karol, tak tam zavolej. Byla jsem fascinovaná, že to ví a že to dokáže v takové situaci použít – oproti mě mámě.“

Všech 22 spotů série Markéta se Zebrou je postupně k dispozici na portálu dopravnivychova.cz/spoty a objevují se i v preventivním vysílání na školních panelech Amos Vision. Učitelé jej mohou využít přímo ve výuce, rodiče pro domácí edukaci.

Kampaň připravil Tým silniční bezpečnosti a Policie ČR v rámci propojení projektů Markétina dopravní výchova a Zebra se za tebe nerozhlédne. Projekt je financován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a podporován řadou dalších partnerů jako Platforma VIZE 0, z.ú., Liberecký kraj, nebo Czechoslovak Group. Veškeré materiály a výstupy jsou pedagogům, žákům i rodičům k dispozici online na portálu www.dopravnivychova.cz. Spoty jsou postupně zveřejňovány od 1. 9. 2025 do 30. 6. 2026, všechny jsou na platformě YouTube nebo na portálu projektu v samostatné sekci.

Zdroj: Bezpečně na silnicích

  

Jako v akčním filmu! Zběsilá honička s policií skončila skokem do řeky

Britská policie
Britská policie. Foto: Unsplash

Policejní hlídka v anglickém hrabství Humberside se pokusila zastavit vozidlo s rozbitým zadním světlem. Rutinní prohlídka se ale zvrhla v dramatickou honičku, která skončila nárazem ujíždějícího auta do zdi. Dvojice mužů z něj následně pokračovala v útěku pěšky a pokusila se přebrodit řeku. Od té doby je nikdo neviděl a probíhá pátrání. Informují o tom People a The Independent.

Policie vydala naléhavou výzvu k poskytnutí informací o dvou mužích, kteří se pokusili před hlídkou uniknout do řeky, čímž ohrozili svůj život.

Hlídka na severu Anglie narazila na vůz s rozbitým zadním světlem. Řidič nereagoval na výzvy k zastavení kvůli rutinní kontrole. Došlo ke krátkému pronásledování až do Charlotte Street, kde vůz narazil do zdi.

Dvojice mužů pokračovala ve zběsilém útěku pěšky, přičemž se předpokládá, že kolem 20:30 vstoupila řeky Hull. Od té doby je nikdo neviděl.

„Po nahlášení dvou mužů, kteří vstoupili do vody, bylo okamžitě zahájeno policejní pátrání s cílem je lokalizovat a identifikovat,“ uvedl detektivní inspektor Andy Crowforth.

Jde o jejich bezpečnost

„Máme obrovské obavy o jejich blaho,“ pokračoval. „Zatím se jednalo o pátrání našich hlídek, pobřežní stráže a hasičského a záchranného sboru.“ Pomáhá také speciální tým pro „podvodní pátrání“.

Místní o víkendu kvůli pátrání zaznamenali zvýšenou policejní přítomnost. V oblasti, kde muži zmizeli, se nachází vysoká škola a několik podniků.

„Obyvatelé a místní komunita mohou během víkendu očekávat zvýšenou policejní přítomnost v dané oblasti a jejím okolí, zatímco budeme pokračovat v pátrání a vyšetřování,“ uvedl dále Crowforth.

„Žádám každého, kdo si myslí, že tyto muže poznává, nebo kdo se domnívá, že někdo, koho zná, se od včerejšího večera pohřešuje, aby nás neprodleně kontaktoval,“ vyzval veřejnost.

„Rád bych také naléhavě požádal každého, kdo má informace, které by mohly pomoci našemu vyšetřování, včetně záznamů z bezpečnostních kamer nebo svědků, kteří se tou dobou v oblasti nacházeli, aby nás kontaktoval na našem nouzovém čísle 101 s odkazem na záznam 461 z 5. prosince.“

Nový název a nová lokalita. Seriál Direct Road Classics jde do sezony 2026 s velkými změnami

Praha 8. prosince 2025 (PROTEXT) – Do čtvrtého ročníku s velkými změnami. Cyklistický seriál Road Classics má nového titulárního partnera, kterým je Direct pojišťovna, a v příští sezoně se mohou tisíce milovníků silničního kola těšit na novou lokalitu. Vedle již tradičních “monumentů” Pálava a Ještěd nabídne série zážitkovou jízdu po uzavřených silnicích také na Vysočině. Registrace na příští ročník jsou nyní spuštěny.

Seriál s novým názvem Direct Road Classics nabídne v roce 2026, stejně jako v předchozích dvou sezonách, tři zastávky. Začíná 16. května na Pálavě, pokračuje 18. července novinkou v podobě Vysočiny a finiš 19. září již tradičně nabídne Ještěd.

Poprvé na Vysočině

Z kalendáře tak po dvou letech vypadly Krušné hory a uprostřed léta se amatérští silniční cyklisté sejdou na místě, které proslavil zejména biatlon – ve Vysočina Areně.

Od nové lokality si slibujeme nejen zatraktivnění celého seriálu, ale také větší dostupnost pro širší skupinu cyklistů. Vysočina nabídne prvotřídní asfaltový povrch a atraktivní zvlněný profil, který bude z hlediska nastoupaných metrů jednoznačně méně náročný než monument na Klínovci. Věříme proto, že si závod užije ještě více účastníků, včetně těch, kteří preferují kratší trasu. V regionu zároveň navazujeme na bohatou sportovní tradici a jsme přesvědčeni, že zázemí Vysočina Areny dodá akci nový rozměr. Velké poděkování patří představitelům Kraje Vysočina za jejich zájem o akci a proaktivní přístup,“ říká šéf projektu Direct Road Classics Jan Hejda.

Přesná podoba tras bude zveřejněna během zimy, přičemž všechny lokality nabídnou dlouhou trasu o délce 100+ km a k ní kratší alternativu kolem 60 km.

Série zachovává model dvou odlišných formátů závodu a švihu. V prvním případě se účastníkům měří čas klasickým způsobem od startu do cíle. Druhá varianta nabízí možnost pojmout cestu do finiše více výletnicky, protože stopky se spouští jen v případě vybraných vrchařských a spurterských segmentů, což nabádá k zastávkám na bohatě vybavených občerstvovacích stanicích. Zůstává také týmový formát s názvem Squadra Classica.

S novým titulárním partnerem

Skupina Direct vstupuje do světa cyklistiky, protože v něm vidí přirozené propojení se všemi svými hodnotami – jednoduchostí, rychlostí, spolehlivostí i přátelskostí. Partnerství s Road Classics vnímá jako příležitost podpořit bezpečnější jízdu i cyklistickou komunitu, které chce nabídnout praktické produkty šité na míru.

Cyklistika dokonale vystihuje náš přístup. Není pro nás jen sport, ale i způsob fungování. Se stejnou vizí vstupujeme do všech oborů, ve kterých působíme – klient na prvním místě a zážitek, který stojí za to. Naším cílem je, aby si každý cyklista užil závod naplno, bez starostí, které můžeme jako pojišťovna vyřešit za něj,“ říká CEO Direct pojišťovny Michal Řezníček. „Partnerství s Road Classics vnímáme jako dlouhodobou spolupráci, v níž nechceme být jen sponzorem, ale i garantem bezpečnosti – někým, kdo pomáhá, když se něco stane a zároveň dělá maximum pro to, aby k tomu vůbec nedošlo,“ dodává Řezníček.

S příchodem Direct pojišťovny se mohou účastníci těšit na posunutí služeb v zázemí a zároveň nový titulární partner přináší do seriálu pojištění storna, které si může každý koupit společně se startovným za zvýhodněnou cenu. Díky tomu mají přihlášení možnost získat zpět 80 % zaplacené částky, pokud se závodu kvůli závažným důvodům, například nemoci nebo zranění, nezúčastní.

Máme velkou radost, že se do našeho pelotonu přidává takto silný partner, díky kterému můžeme účastníkům doručit ještě lepší zážitek. Za tři ročníky si seriál vybudoval skvělé renomé a tato významná spolupráce je toho důkazem. Těšíme se, kam seriál společnými silami s Direct pojišťovnou posuneme,“ uvádí Petr Lešek, managing director agentury Raul, která je marketingovým partnerem Direct Road Classics.

Nejlepší cenu startovného mají prvních 14 dní od spuštění registrací nejvěrnější cyklisté z minulých let – účastníci vůbec prvního “monumentu” v 2023 a pak účastníci všech tří akcí v uplynulé sezoně, takzvaní Superklasici. Všichni ostatní mohou pořídit nejvýhodnější “vstupenku” do pelotonu do 31. ledna 2026.

Zdroj: Road Classics

Kampaň za ukončení prodeje živých kaprů do igelitek pokračuje novou peticí

Praha 8. prosince 2025 (PROTEXT) – Compassion in World Farming (CIWF) Česko spouští letošní ročník kampaně Vánoce pro kapry za ukončení prodeje živých ryb do rukou zákazníků. Klíčovou součástí kampaně je petice, která míří na nový Parlament a Ministerstvo zemědělství. Petici mohou lidé podepsat na webových stránkách rybolove.cz.

Politické strany chtějí lepší ochranu ryb

Kampaň navazuje na skutečnost, že naprostá většina politických stran zastoupených v nové Poslanecké sněmovně se v rámci předvolební kampaně Volím pro zvířata veřejně zavázala k podpoře lepší ochrany ryb. „Právě proto se obracíme na nový Parlament a nové vedení Ministerstva zemědělství, aby své předvolební závazky naplnily,“ říká Romana Šonková, vedoucí CIWF Česko.

„Kapr stále patří k české vánoční tradici. Jeho cesta na talíř je ale opravdu nelehká. Naprosto zbytečné utrpení kapra čeká, když si ho lidé koupí živého. Navíc nelze účinně kontrolovat, jak se s jednotlivými živými rybami po nákupu zachází, a proto je jediným možným řešením takovému nákupu zamezit,“ vysvětluje účel petice Romana Šonková.

 

Kampaň míří i do kin

Součástí letošní kampaně je také videospot promítaný od 8. prosince v síti Aerokina. Spot provází diváky životem vánočního kapra. Upozorňuje na utrpení ryb při prodeji v živém stavu a vyzývá veřejnost k podpisu petice. Ke zhlédnutí je rovněž na sociálních sítích organizace.

Kampaň podporuje řada známých a významných osobností – mezi nimi např. herečky Lucie Benešová a Sandra Pogodová, novinářka a spisovatelka Adéla Knapová, streetartová umělkyně a ilustrátorka Toy Box, fotografka a foodstylistka Jana Jakusová nebo rybí etolog prof. Ondřej Slavík z České zemědělské univerzity v Praze.

Tím, že si nekoupíte živého kapra domů, o nic nepřijdete a jeho zachráníte před utrpením. Za tu krátkou zábavu to rozhodně nestojí. Děkuji, že nepodporujete zbytečné utrpení zvířat,“ říká herečka Lucie Benešová. 

 

Veřejnost je pro změnu. Na nákupu živého kapra trvá jen 4 % populace

Podle letošního reprezentativního průzkumu veřejného mínění agentury FOCUS pouze 4 % respondentů uvedla, že trvají na nákupu živého kapra. Jde tedy o praxi, která již neodpovídá modernímu spotřebitelskému chování ani etickému standardu většiny společnosti. „Prodej živých ryb je většinovou společností vnímán jako zbytečně krutý přežitek minulosti. Nyní je na zákonodárcích, aby tuto společenskou změnu promítli do zákonů,“ uzavírá Šonková.

Pro více informací prosím kontaktujte Romanu Šonkovou, vedoucí CIWF Česko: Romana.Sonkova@ciwf.org, mobil: 778 000 288

Poznámky pro redakce:

Kampaň Vánoce pro kapry běží již pátým rokem. Jejím cílem je ukončit prodej ryb v živém stavu (ať už o Vánocích či v průběhu roku). Utrpení takto zakoupených kaprů dokládá například odborná studie Mgr. Svitačové a prof. Slavíka z České zemědělské univerzity v Praze s názvem Rizika snížení welfare kaprů při stánkovém prodeji.

 

Zakoupené živé ryby trpí ve všech těchto situacích:

  • Při transportu v igelitové tašce bez vody se zhoršuje funkce jejich žaber a dusí se. 
  • V případě přechovávání v domácnosti, například typicky ve vaně, je vystavena teplotnímu šoku a nedostatku kyslíku, navíc chlor obsažený ve vodě poškozuje nejen kůži, ale i nervovou soustavu zvířete. 
  • Při následném neodborném usmrcování není ryba v mnoha případech dostatečně omráčena. Neztrácí tak svou citlivost a schopnost vnímání.
  • Ryby vypuštěné zpět do volné přírody pravděpodobně nepřežijí. Jejich energetické zásoby jsou vyčerpané a může dojít také k teplotnímu šoku.

Záměr ukončit nákup živých ryb podporuje také Rybářské sdružení ČR, které vydalo své doporučení k nákupu vánočních ryb, v němž vyzývá veřejnost, aby si kupované ryby nechala odborně usmrtit na prodejním místě. Podobně se každoročně vyjadřuje také Státní veterinární správa. Své stanovisko, které následně podpořila i Komora veterinárních lékařů, vydala i Ústřední komise pro ochranu zvířat: „ÚKOZ důrazně doporučuje, aby ryby určené k následné konzumaci byly při prodeji odborně usmrceny prodejcem či jím k tomu určeným a vyškoleným personálem.“

Více informací o kampani najdete na https://www.ciwf.cz/nase-kampane/rybolove/vanoce-pro-kapry/.

Kampaň Volím pro zvířata je společným projektem čtyř nevládních organizací, včetně CIWF Česko. Více informací naleznete na https://volimprozvirata.cz/.

Compassion in World Farming (CIWF) je přední mezinárodní organizace na ochranu hospodářských zvířat, která usiluje o ukončení průmyslových velkochovů a transformaci potravinového systému tak, aby prospíval zvířatům, lidem i zdraví planety. Prostřednictvím kampaní, prosazování legislativních změn a spolupráce s globálním potravinářským průmyslem se snaží ovlivňovat klíčové aktéry, kteří utvářejí, řídí a financují potravinový systém. Ústředí má ve Spojeném království a pobočky po celé Evropě, v USA, Číně a Jižní Africe. Více informací nahttps://www.ciwf.cz/.

Zdroj: CIWF Česko

 

 

Zažijte ty nejzářivější vánoční prázdniny! Winter Wonderland má otevřeno

Praha 8. prosince 2025 (PROTEXT) – Winter Wonderland – to je kouzelný světelný park, kde zaplatíte jen jednou a dopřejete si nekonečné množství zábavy! Hudba, smích, světelné efekty a barevné pohádkové dobrodružství. Hledáte tip na zábavu mezi vánočním cukrovím a pohádkami? Chcete se vydat na okouzlující vánoční procházku? Tak neváhejte a vydejte se snít! Máme otevřeno i během vánočních prázdnin. A pokud chcete své nejbližší potěšit opravdu vtipně a originálně, darujte jim vstupenky! Darovat zážitek je prostě in a kdo by nechtěl plusové body za nejskvělejší vánoční nápad. Navštivte www.wonderlandpraha.cz. Šanci máte do 11. ledna 2026.

Co na vás čeká

Winter Wonderland je světem splněných přání. Navštívíte ples s Popelkou, potkáte hrnečky z Krásky a zvířete, projdete se kolem zahrady Šípkové Růženky a uvidíte i Sněhurku s trpaslíky. Pohádkový strom vám poví pohádku o dracích a malí Šmoulové vám pomohou utéct před Gargamelem. Dobrodružství ale ještě nekončí! Na opačném konci parku objevíte podmořský svět mořské víly Ariel, interaktivní atrakci inspirovanou filmem V hlavě, černobílé dalmatiny s Cruellou, veselá autíčka z filmu Auta a mnoho dalších pohádkových postav. A co víc? Objevíte zde opravdovou zimní pohádku. Tisíce světýlek, vznášející se sněhové vločky a vzduchem se nesoucí vůně horké čokolády a svařeného vína způsobí, že nebudete chtít odejít. Vaše ratolesti jistě rozveselí veselí elfové a samozřejmě Mikuláš. Jeho kouzelná vesnička s dílnou plnou dárků, rolniček a smíchu ožije přímo před jejich očima.

Veškeré atrakce v ceně jedné flexi vstupenky od 460 Kč

Co děti na Winter Wonderlandu nejvíc milují? To, že mohou dovádět na kolotočích, vláčcích, autíčkách, setkávat se s maskoty a užívat si virtuální realitu v herním stanu – zcela zdarma, v ceně jedné základní vstupenky. My doporučujeme darovat tzv. flexi vstupenku v ceně 460 Kč, obdarovaný si pak může zvolit, kdy Winter Wonderland navštíví. Chcete – li však darovat výhody přednostního vstupu a možnost využít dekorovaného vyhřívaného stanu, darujte tzv. VIP fast track.

Každá návštěva je hrou

Winter Wonderland není jen ráj zábavy, je to také místo, kde se každý malý návštěvník může dozvědět něco nového. A to právě díky interaktivní dobrodružné stezce, která promění návštěvu v ojedinělou hru. Každé dítě u vstupu dostane mapu parku, která zároveň slouží jako hrací karta. Na jednotlivých stanovištích po celém areálu pak může plnit úkoly, hledat stopy, odpovídat na veselé otázky nebo objevovat tajemství z přírody a pohádkových světů. Dobrodružná stezka tak propojuje zábavu s nenásilným učením a budováním pozitivního vztahu k přírodě a příběhům. Zábava jako stvořená pro vánoční prázdniny.

Praktické informace:

Winter Wonderland – Pohádkový světelný zábavní park pro celou rodinu

Otevření: čtvrtek 26. září 2025

Místo: Park před OC Praha Letňany – vedle ulice Tupolevova

Otevírací doba: denně od 15:00 do 21:00

Vstupné: již od 360 Kč (zahrnuje veškeré atrakce, VR a světelné instalace)Vstupenky v prodeji na: www.wonderlandpraha.cz a přímo na pokladně parku

Parkování ZDARMA: garáže a venkovní parkoviště OC Letňany

Zdroj: Winter Wonderland 

První rok České startupové asociace: Změnila přístup politiků, pomohla prosadit lepší ESOP a připravuje nový startupový zákon

Praha 8. prosince 2025 (PROTEXT) – 

  • Už více než 100 členů se spojilo v rámci České startupové asociace, aby společně pracovalo na zlepšení českého startupového prostředí. Vedle desítek startupů jsou členy také téměř všechny významné české VC fondy, většina krajských inovačních center a více než deset právních kanceláří.
  • Asociaci a partnerům se podařilo prosadit smysluplný systém zaměstnaneckých akcií (ESOP), který začne platit od 1. ledna 2026.
  • Aktuálně se Asociace intenzivně podílí na RIA podkladech ke startupovému zákonu, jejíž přípravu koordinuje Úřad vlády ČR.
  • Součástí analýzy byl také průzkum mezi 222 českými startupy a investory, který identifikoval největší systémové bariéry pro jejich růst a rozvoj.
  • 3. prosince, na první členské schůzi, si Asociace zvolila Radu složenou z jedenácti významných osobností českého startupového ekosystému.
  • Členy Správní rady Asociace jsou zástupci předních českých startupů, investorů i ekosystému: Ondřej Krátký, William Jalloul, Kamila Zahradníčková, Jan Sláma, Petr Šíma, Petr Šmíd, Michala Gregorová, Jan Staněk, Petr Chládek, Tomáš Ditrych a Vladimíra Činčurová.

Za rok od svého založení slaví Česká startupová asociace celou řadu úspěchů. V historii České republiky jde o první organizaci, která spojuje zakladatele, investory, inovační centra, právníky, daňaře a všechny s ambicí posunout legislativu pro inovační sektor na světovou úroveň. Asociaci se v prvním roce fungování podařilo prosadit legislativní úpravu podmínek pro startupy, a to včetně funkčního systému zaměstnaneckých akcií (ESOP). Momentálně pracuje na dalším klíčovém milníku – prvním startupovém zákonu u nás.

Nejcitelnější změnou je to, že se rozvoj startupového prostředí stal důležitým politickým tématem. Téměř všechny hlavní politické strany měly návrhy na zlepšení prostředí ve svých předvolebních programech a počítá s nimi i Programové prohlášení nově vznikající vlády. 

„Před rokem si asociace vytyčila tři hlavní úkoly. Za prvé vysvětlit, proč z pohledu státu dává smysl nejen ekonomicky zlepšit české startupové prostředí – a navrhnout, jak na to. Za druhé, tyto důvody a návrhy jasně komunikovat s politiky. A za třetí, dobrou argumentací dostat tyto potřebné změny do předvolebních programů. To se jednoznačně povedlo, což se odrazilo i v letním schválení nové úpravy ESOPů. Velmi mě těší, že mezi politiky, ke kterým jsme za startupový sektor začali mluvit jedním hlasem, jich tolik má o inovace a startupy zájem,“ shrnul první rok fungování  Martin Jiránek, předseda České startupové asociace.

Do roku 2026 vstupuji s lehkým optimismem, protože nová vláda má v programovém prohlášení i hospodářské strategii téměř všechna naše hlavní témata. Vidím pozitivní signály, že je s námi chce opravdu připravit a poté prosadit. Pomoci tomu může i přístup opozičních stran, které o jednotlivá témata také jeví zájem. Budu rád, pokud se i nadále podaří startupová a celkově byznysová opatření a diskuze o nich udržet v apolitické rovině – a schvalovat s co největší shodou,” dokončil nadějně Jiránek.   

Mezi hlavní chystaná opatření patří nový startupový zákon, který přinese především definici startupu – díky tomu bude možné připravit konkrétní úlevy či výhody pro mladé inovativní firmy, zavést pobídky pro investory a penzijní fondy a také doladit právní rámec pro zaměstnanecké akcie (ESOP). 
 

„Česká startupová asociace za první rok ukázala, že umí dobře argumentovat ve prospěch změn, které mají reálný dopad, a výrazně pomohla k dotažení ESOPů. Teď je klíčové, aby se systémově vylepšilo české startupové prostředí, abychom do Česka snadno získávali velmi kvalifikované lidi ze světa a aby se celkově rozhýbal naspořený kapitál. Na tom budeme s Asociací spolupracovat,” potvrdil Jan Barta, partner investiční skupiny Pale Fire Capital. 

Právě snaha o prosazení úpravy celkového nastavení zaměstnaneckých akcií tak, aby pro české prostředí byly ESOPy použitelné, stála před rokem u zrodu Asociace a byla její hlavní aktivitou v první polovině uplynulého roku. Nová úprava byla úspěšně schválena a začne platit od 1. ledna 2026. Se zástupci nové vlády je navíc předjednáno doladění podmínek tak, aby po vzoru jiných států bylo možné účast v ESOP programech nabídnout i kontraktorům. 

ESOP je jedním z největších úspěchů pro český startupový ekosystém za poslední roky. Asociace odvedla obrovský kus práce a jako advokát, který pracuje s ESOPy denně, vidím, jaký to má dopad. Teď je důležité pomoci tyto nástroje správně implementovat a následně se posunout k dalším potřebným změnám, například startupovému zákonu,“ uvedl Managing partner Mavericks Tomáš Ditrych

Významné osobnosti se spojily v Radě ČSA 

Na první Členské schůzi ve středu 3. prosince zvolili členové Asociace mimo jiné Radu spolku, kde jsou zastoupeni foundeři a startupisté, investoři i další členové ekosystému. 

Jedenáctičlennou radu tvoří výrazné osobnosti české startupové scény. Zakladatele zastupují Ondřej Krátký z grid.online a Liftago, William Jalloul z Flowpay, Kamila Zahradníčková z Lakmoos AI a Jan Sláma z FaceUp. 

„Největší změnu za posledním rok vnímám hlavně v tom, že politici začali brát startupový sektor vážně, zmiňují ho ve svých programech, vyjadřovali se k němu v kampaních. Ke konkrétní hmatatelné změně vede ještě dlouhá cesta, ale tohle je ten nejlepší možný začátek, o který se právě Asociace zasloužila obřím dílem,” uvedl Jan Sláma, spoluzakladatel a CEO startupu FaceUp, který byl v letošním žebříčku Deloitte Technology Fast50 oceněn jako druhá nejrychleji rostoucí technologická firma v Česku a čtvrtá ve střední Evropě.

Za investory je v Radě Petr Šíma z DEPO Ventures, Petr Šmíd z Rockaway Ventures, Michala Gregorová ze skupiny Miton a Jan Staněk z Purple Ventures. Ekosystém zastupují Petr Chládek z inovační agentury JIC, Tomáš Ditrych z Mavericks a Vladimíra Činčurová z European Startup Embassy. 

„Do České startupové asociace jsme vstoupili, protože věříme, že silný ekosystém je základem globálně úspěšných firem z Česka. Nechceme přinášet jen kapitál, ale i know-how a mezinárodní síť, které startupům pomohou růst a prosadit se v zahraničí. Naším cílem jsou také konkrétní změny – od funkčního ESOPu po lepší podmínky pro investory v Česku,“ řekl Petr Šmíd, General Partner Rockaway Ventures

Předseda Asociace Martin Jiránek na schůzi představil také plán aktivit na rok 2026. Asociace začíná řešit i komercializaci vědy – tedy to, co startupům mnohdy předchází, a v čem by Česko mohlo být evropsky unikátní. Ročně u nás vznikají jen jednotky vědeckých spin-offů, potenciál je ale výrazně vyšší: 80 až 120 spin-offů za rok. Český deeptech může dosáhnout stejného věhlasu, jaký má dnes například česká optika, energetické strojírenství nebo zbrojní průmysl. Česká startupová asociace stojí v čele iniciativy na propojení vědy a komerčního sektoru a na rok 2026 připravuje řadu projektů v této oblasti. 

Mezi členy je většina inovačních center i významných fondů 

Na zlepšování startupového a investorského prostředí se v Asociaci podílí už více než 100 členů. K zakládajícím členům, kterými byli investoři Credo Ventures a Presto Ventures, startupy Keboola a Liftago, technologicky zaměřené právní kanceláře Novalia a Sparring a také Jihomoravské inovační centrum (JIC), se od loňského listopadu přidalo více než 80 dalších. Jsou mezi nimi například významné české VC fondy a investoři DEPO Ventures, Rockaway Ventures, Purple Ventures, Miton, Pale Fire Capital, Tilia Ventures, Impulse Capital, Reflex Capital, Lighthouse Ventures, P&J Capital, Startguide VC, Flying Founders nebo Hejnic Family Capital & Investment. Za startupy se připojili například Apify, CloudTalk, FaceUp, Filuta, Flowpay, wflow a další.

„Za poslední rok udělala Česká startupová asociace obrovský krok dopředu. Největší úspěch vidím v tom, že začala aktivně vstupovat do legislativních debat, propojovat startupy s investory a zlepšila svou viditelnost i respekt navenek. Díky tomu má dnes český startupový ekosystém silnější hlas,“ ocenil první rok práce Vlastimil Venclík, CEO Oddin.gg & Valka.ai. „Náš úspěch v Deloitte Fast50 je výsledkem dlouhodobého soustředění na produkt, tým a mezinárodní ambici. Pomohlo nám jasné zaměření, rychlé iterace a schopnost škálovat globálně z Prahy. Aby se takto daleko dostalo více českých startupů, je potřeba víc odvahy mířit ven, lepší přístup k talentu a prostředí, které podporuje rychlý růst místo zbytečných bariér,“ dodal Venclík. 

Mezi členy se nově řadí také inovační centra z Královéhradeckého a Karlovarského kraje. Spolu s dalšími inovačními centry – Jihomoravským, Středočeským, Moravskoslezským, Olomouckým, Zlínským, Ústeckým a Pardubickým a Libereckým podnikatelským inkubátorem je tak pokryta téměř celá republika. Celkově má Asociace už přes 100 členů a s celou řadou dalších o vstupu jedná. 

„Bezesporu vnímám mnohem silnější hlas startupového ekosystému směrem k politikům díky České startupové asociaci. Doposud neměly startupy skoro žádné zastoupení, v praktické rovině vůbec. Nástupem ČSA začaly být potřeby startupů zřetelně formulovány, komunikovány a následně převedeny do konkrétních návrhů pro politiky. To byl základ pro to, aby se v této zemi pro startupy něco konečně pohnulo. Asociaci pod vedením Martina Jiránka považuji za skvěle řízenou oborovou organizaci s naprosto jasnými a konkrétními výstupy, které jim mohou další podobné organizace asi i závidět. Věřím, že ČSA bude pokračovat na své cestě umožnit Česku stát se zemí s moderní ekonomikou,“ doplnil Ondřej Tomek, zakladatel investiční skupiny Impulse Capital. 

 

ČSA se spojuje s dalšími partnery v ČR i EU 

Asociace je aktivní na domácí i evropské úrovni a zapojuje se do dalších organizací a iniciativ. Vstoupila například do organizace Allied for Startups a startupové koalice S9+. Aktivně se zapojuje i do veřejných konzultací Evropské komise, a to například v kontextu EU Startup & Scaleup Strategy, 28. režimu, European Innovation Act a dalších. 

„Evropský ekosystém roste díky lidem, kteří si navzájem otevírají dveře. Na tom stavíme i v European Startup Embassy. V České startupové asociaci chci využít zkušenosti z práce se startupy a investory a pomoci talentům získat lepší přístup k financování i zahraničním trhům. A chci také dál podporovat vstup více žen do světa investic,“ uvedla nová členka Rady spolku a CEO European Startup Embassy, Vladimíra Činčurová. „Oceňuji, že se Asociace v posledním roce věnovala tématům, která jsou pro zakladatele i investory opravdu důležitá – od ESOPu přes legislativní změny až po dostupnost financování. Velkým úspěchem byl také startupový a investorský průzkum, který otevřeně pojmenoval skutečný stav startupového prostředí v ČR a pomohl podnítit aktivitu řady organizací, včetně ČSA. Zároveň je skvělé vidět, že Asociace dokáže přivádět k jednomu stolu firmy, investory i zástupce státu a otevírat dialog o tom, co ekosystém potřebuje,“ dodala Činčurová

V České republice Asociace intenzivně spolupracuje se Svazem průmyslu a dopravy a dalšími partnery, jako jsou Česká fintech asociace, Czech Founders, AAVIT, ČAUI a další. Předseda Asociace Martin Jiránek se nově stal členem boardu České asociace andělských investorů (CBAA). 

Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy, ocenil posuny, kterých Asociace dosáhla: „V letošním roce konečně došlo k pozitivnímu posunu ve vnímání startupů. Průlomem je schválení nové úpravy zaměstnaneckých akcií, která snižuje zdanění u rychle rostoucích společností. Úspěchem jsou i atraktivnější daňové odpočty na výzkum a vývoj, kdy se například zvyšuje limit odpočtu až na 150 % uznatelných nákladů do výše 50 milionů Kč. Stále ale máme v ČR značné rezervy a je na čem pracovat,” řekl Špicar.

Politici přislíbili startupistům a investorům změny podmínek 

Asociaci se podařilo vytvořit platformu pro zástupce zákonodárců, startupů, investorů i podpůrného inovativního ekosystému, aby společně diskutovali o tom, jak tuto perspektivní oblast co nejlépe rozvíjet. Prvním významným úspěchem bylo ustanovení Podvýboru pro startupy, vědy, výzkum a inovace, který startupy zařadil na svou pravidelnou agendu. 

V Poslanecké sněmovně se v březnu uskutečnila klíčová konference Upgrade startupového prostředí, na které se zástupci zakladatelů, investorů, podnikatelů i politických stran shodli na nutnosti nastavit lepších pravidla a systémovou podporu pro startupové prostředí. 

„Zúčastnil jsem se konference ČSA ve Sněmovně a vnímal jsem upřímný zájem politiků o téma startupů. Současně ale očekávám výrazně silnější leadership, aby se tato oblast stala skutečnou prioritou. Kromě dílčích změn považuji za klíčové kultivovat celkové prostředí, v němž startupy vznikají – míra demokracie a právní jistoty se kromě jiného promítá i do valuací firem,“ vyzdvihl ředitel inovační agentury JIC Petr Chládek.

V květnu se Asociace spolupodílela na založení České inovační platformy (ČIP). Jejím cílem je propojení startupů, zavedených firem a veřejných institucí tak, aby usnadnila a urychlila zavádění konkrétních inovačních řešení. Platforma pořádá také tematická setkání pro inovace napříč sektory, a převzala záštitu nad soutěží Digital Future Awards.

Nejvýznamnější akcí uplynulého roku byla červencová startupová předvolební debata. Vůbec poprvé zástupci politických stran napříč spektrem představili startupistům a investorům konkrétní změny pro lepší startupové prostředí v Česku. Na 120 zástupců startupového ekosystému v pražském byznys hubu Operu řešilo, jak transformovat ekonomiku a udělat z Česka startupovou velmoc. Tématy byl například připravovaný startupový zákon, incentivy pro investory nebo 28. režim na úrovni EU. 

V rámci přípravy startupového zákona uspořádala Česká startupová asociace spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu, CzechInvestem a Úřadem vlády unikátní průzkum mezi českými startupisty. Největší průzkum svého druhu mimo jiné ukázal, že každý třetí startup aktivně zvažuje přesun sídla do zahraničí, nebo to už udělal. Respondenti identifikovali největší bariéry pro svůj růst, mezi které patří daňová a administrativní zátěž, problematické nastavení pracovněprávních vztahů a nedostatku kapitálu. 

 

Česká startupová asociace reprezentuje zájmy startupového ekosystému – startupů, VC fondů, andělských investorů, akcelerátorů a inovačních center – v dialogu s vládou a Parlamentem. Podařilo se jí prosadit smysluplný systém zaměstnaneckých akcií (ESOP) a intenzivně se podílí na přípravě nového startupového zákona a dalších opatření na zlepšení startupového ekosystému. Asociace má aktuálně přes 100 registrovaných členů a s desítkami dalších o vstupu jedná.
 

Další informace o České startupové asociaci najdete na startupczechia.cz.

 

 

Zdroj: Česká startupové asociace

 

Český tenisový svaz mění finanční řízení

Praha 8. prosince 2025 (PROTEXT) – Český tenisový svaz vstupuje do nové éry finančního řízení. Současné vedení ve spolupráci s poradenskou kanceláří Grant Thornton nastavilo transparentní a digitální systém, který zefektivňuje správu prostředků, zpřehledňuje finanční toky a posiluje odpovědnosti napříč organizací. Český tenisový svaz využívá aplikaci společnosti wflow, lídra v digitalizaci firemních financí v České republice. Díky tomu jsou všechny doklady dostupné v reálném čase a každý výdaj prochází jasným schvalovacím procesem.

Český tenisový svaz stojí na veřejných prostředcích a důvěře klubů, hráčů i partnerů. Proto jsme hned po nástupu začali řešit finanční řízení a nastavili systém, který je přehledný, digitální a založený na odpovědnosti. Dnes je každý doklad dohledatelný a každá platba má jasného schvalovatele. Je to zásadní krok k tomu, aby svaz fungoval transparentně a profesionálně,“ objasňuje Jakub Kotrba, předseda Českého tenisového svazu.

Český tenisový svaz dnes spravuje všechny výdaje v online systému, který pokrývá celý proces od přijetí faktury až po její úhradu. Každý doklad prochází kontrolou účetního oddělení, schválením odpovědné osoby a u vyšších částek také členů předsednictva. Díky tomu je vždy jasné, kdo výdaj schválil a na základě jakých podkladů. Elektronické schvalování umožňuje kontrolu i na dálku, což zjednodušuje práci funkcionářům mimo Prahu. Propojení s účetním softwarem navíc zajišťuje bezpečnou archivaci všech dokladů a jejich okamžitou dostupnost pro audit či kontrolu Národní sportovní agentury.

Naším cílem bylo nastavit fungující a předvídatelný systém, který poskytuje jistotu a přinese jasná pravidla i odpovědnost. Každý výdaj prochází několika úrovněmi kontroly. Všechny platby a dokumenty vidíme na jednom místě, což nám dává plnou kontrolu nad tím, jak je s finančními prostředky nakládáno. Digitalizace zároveň zrychlila práci, snížila riziko chyb a sjednotila procesy mezi hlavní sportovní a servisní částí organizace. Jsem přesvědčen, že u všech sportovních svazů, které pracují s rozsáhlou agendou a veřejnými prostředky, je takový způsob správy nutnou součástí provozu,“ míní Peter Burnus, partner z oddělení finančního účetnictví společnosti Grant Thornton.

Digitalizace pro kontrolu i jistotu

Zavedení nového systému zefektivnilo práci finančního oddělení. Administrativní zátěž se zpracováním dokumentace klesla přibližně o polovinu a většina procesů dnes probíhá automatizovaně. Účetnictví zajišťuje externí společnost Grant Thornton, zatímco samotnou digitalizaci umožňuje platforma wflow, která propojuje všechny kroky finančního řízení a umožňuje jejich přímé napojení na banku. Kromě faktur svaz digitálně spravuje také smlouvy, interní dokumenty a výdaje trenérů během reprezentačních akcí. Systém rozděluje odpovědnost mezi více rolí, takže žádná platba neprojde bez formální ani věcné kontroly.

Sportovní svazy hospodaří s veřejnými finančními prostředky, takže je důležité mít přehled o každé koruně. Digitalizace celý proces výrazně zjednodušuje – všechny doklady, smlouvy i platby jsou na jednom místě a lze je dohledat během krátkého okamžiku. Společně s Českým tenisovým svazem jsme nastavili systém, ve kterém se žádný doklad neztratí a žádná platba neprojde bez kontroly. Většina plateb se dnes zpracovává přímo v systému napojeném na banku, trenéři začali využívat virtuální karty a výdaje se schvalují online. Výsledkem je prostředí, kde se s financemi pracuje rychle, efektivně a plně transparentně,“ uzavírá Robert Soudný, CEO společnosti wflow.

Zdroj: Český tenisový svaz

Ceny výběru redaktorů AppGallery 2025 od HUAWEI oslavují inovace a vynikající kvalitu mobilních aplikací a her

Dublin 8. prosince 2025 (PROTEXT/PRNewswire) – Společnost Huawei dnes oznámila vítěze Cen výběru redaktorů 2025 AppGallery, které již druhým rokem vyzdvihují nejprůkopnější aplikace a hry, které mění mobilní prostředí. Tyto ceny, které vybírá redakční tým Huawei Europe, oceňují vynalézavost, design a brilantnost zaměřenou na uživatele, které definují ekosystém AppGallery.

V šestém ročníku ocenění vyzdvihuje vynikající tituly z pestré škály globálních a lokálních vývojářů, které byly vybrány na základě přísného procesu hodnocení počtu stažení, inovativnosti, příběhu, designu, přístupnosti a plynulého uživatelského zážitku.

Prostřednictvím těchto ocenění posiluje AppGallery svou pozici jako důvěryhodná platforma, kde mohou uživatelé snadno objevovat a stahovat širokou škálu populárních globálních a lokálních aplikací, a zároveň vyzdvihuje vývojáře s komplexní podporou, aby se mohli soustředit na kreativitu a poskytování výjimečných zážitků.

AppGallery, jeden ze tří nejlepších globálních obchodů s aplikacemi, nabízí široký výběr v 18 kategoriích, jako je navigace a doprava, zprávy a sociální média. Poskytuje vysoce kvalitní aplikace, inovativní zážitky a silnou podporu vývojářů po celém světě. Huawei podporuje úzká partnerství, pořádá zajímavé kampaně, jako je každoroční Game Fest, a potěší uživatele exkluzivními nabídkami. Díky tomuto závazku k dokonalosti získala AppGallery ocenění „Nejlepší obchod s aplikacemi“ na cenách Pocket Gamer za mobilní hry 2024.

Jaime Gonzalo, viceprezident Huawei Mobile Services v Evropě, uvedl:

„V souladu s naší každoroční tradicí udílení Cen výběru redaktorů jsme nadšeni, že můžeme oslavit vítěze Cen výběru redaktorů AppGallery 2025 za jejich vynikající inovace a design zaměřený na uživatele. Huawei bude i nadále podporovat vývojáře a poskytovat našim věrným uživatelům výjimečný výběr aplikací a zážitků.“

Oslava toho nejlepšího v oblasti mobilních inovací

Ceny výběru redaktorů AppGallery 2025 – úplný seznam vítězů

Nejlepší aplikace AppGallery

– Nejlepší aplikace:

• Telegram

• Prohlížeč Opera

• Viber Messenger

– Nejlepší aplikace pro sociální sítě a životní styl:

• Badoo

• Truecaller

• Meteored Weather Radar

– Nejlepší aplikace pro cestování a mobilitu:

• Trip.com

• Omio

• Bolt

– Nejlepší finanční aplikace:

• Revolut

• Curve

• BonusFlaş

– Nejlepší aplikace pro zábavu:

• VLC pro Android

• Deezer

• myTuner Radio

Nejlepší hry v AppGallery

– Nejlepší hra:

• Epic Seven – Smilegate

– Nejlepší akční hra:

• Standoff 2 – AXLEBOLT LTD

– Nejlepší RPG hra:

• Summoners War: Sky Arena

– Best SLG Game:

• Evony: The King’s Return – Top Games

– Nejlepší trendová hra:

• Asphalt Legends – Gameloft

Další informace o oceněních najdete na: https://bit.ly/AG-Awards-2025

O HUAWEI AppGallery

AppGallery je oficiální platforma pro distribuci aplikací pro zařízení HUAWEI, která se může pochlubit sbírkou 18 kategorií aplikací s prémiovým obsahem z celého světa. Zajišťuje, že aplikace lze bez problémů používat na všech chytrých zařízeních v jakékoli situaci, kdekoli a kdykoli, aniž je ohrožena bezpečnost.

Jako jedna ze tří nejlepších globálních platforem pro distribuci aplikací nabízí AppGallery širokou škálu globálních a lokálních aplikací v různých kategoriích, včetně navigace a dopravy, zpráv, sociálních médií, financí, zábavy a dalších.

Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2838895/Huawei_Consumer_Business_Group.jpg 

Kontakt: Maria Allen, maria.allen.furtado@huawei.com, mobil: +34 662444692

 

Dospělí sdílejí některé z nejděsivějších věcí, které jim děti řekly

Děti jsou malé továrny na noční můry. Ve tři ráno se objeví u postele, šeptají o starcích ve skříni nebo ženách v mokrých šatech na chodbě a dospělí pak přemýšlejí, jestli jde jen o bujnou fantazii, nebo o něco víc. Psychologové mluví o vývoji dětského mozku, duchovní koučové o „otevřenosti“ ke světu za hranicí reality. Jisté je jen jedno: největší strašidla často přicházejí z dětských úst.

Rodiče a další dospělí popisují desítky scén jako z hororu. Dvouletá holčička se uprostřed noci rozpláče a v úplné tmě vážně prohlásí: „Mami, kdo je ta paní v pokoji?“ Jiný chlapec budí mámu s tím, že v chodbě stojí žena s mokrými vlasy a šaty posetými tmavými skvrnami, která mu opakuje, ať nechodí do kuchyně. Jindy malé dítě ukáže na místo u bazénu a ptá se, kdo tam stojí v modré uniformě, a přesně popíše dědečka, kterého nikdy nepoznalo.

Objevují se i „vzkazy ze záhrobí“. Klienti duchovní koučky vyprávějí o malých dětech, které mluví o mrtvých babičkách, jako by je znaly celé roky. Jedno dítě prý klidně oznámilo: „Babička říká, že nemusíš být smutná,“ a trefilo se do problému, o kterém matka s nikým nemluvila. Jiná žena popsala, že v pokoji pro hosty měla děsivý sen o „paní v modrém“. Ráno jí kamarádčina malá dcera řekla, že tu stejnou paní vídá ve svých snech i v tom pokoji, kde žena spala.

Psychologové však poukazují na to, že mozek malých dětí funguje jinak než mozek dospělých. Podle psycholožky Cam Caswell jsou děti od narození naprogramovány tak, aby všude viděly tváře a vzory: ve stínech, záclonách, plyšových zvířátkách. Ve věku od tří do sedmi let se stále snaží rozlišit, co je pouze v jejich hlavách a co je „skutečné“, takže sny, fantazie a strachy se jim jeví jako zcela reálné.

Duchovní koučové nabízejí jiný výklad. Tvrdí, že malé děti žijí většinu času v hravém, otevřeném stavu, který vnímají jako „prostor ducha“. Proto mají být vnímavější k jevům, které dospělí už odfiltrovali, a jejich „imaginární kamarádi“ nebo popisy cizích postav mohou být podle nich skutečnými setkáními. Často zmiňují hlavně situace, kdy děti přesně popíšou zemřelé příbuzné nebo bývalé obyvatele domu, o nichž nemohly nic vědět.

Na „imaginárních kamarádech“ ale není nic výjimečného ani patologického. Podle Caswell si je vytváří více než polovina dětí mezi třemi a osmi lety. Slouží jim jako bezpečný parťák na zkoušení rozhovorů, řešení problémů a zvládání emocí. Dětský mozek dokáže vyvolat velmi živý zážitek hlasu či přítomnosti, zvlášť v tichu nebo ve stresu. Důvod k obavám je až ve chvíli, kdy je dítě vyděšené, má pocit, že ho někdo ovládá, nebo je dlouhodobě rozrušené.

Důležité je i to, jak dospělí reagují. Odborníci radí zůstat klidní, nezesměšňovat a situaci společně „prozkoumat“ – podívat se na stín, vysvětlit zvuk topení, být dítěti oporou. Pro duchovně laděné rodiče zase existují jednoduché „hranice“, třeba naučit dítě říct nezvaným návštěvám nahlas „ven, ven, ven“. Ať už člověk věří víc mozku nebo duchům, děti zůstávají v jedné věci neúprosné: jejich strašidelné věty dokážou dospělým spolehlivě zvednout tep.