Jeep představil třetí generaci modelu Compass, která přijíždí s hybridními i plně elektrickými pohony. Vrcholná verze nabídne pohon všech kol a výkon až 375 koní díky dvojici elektromotorů. Tohle bude stát za to. Na prodejnách se toto SUV dlouho neohřeje.
Ačkoliv je Jeep hluboce zakořeněný jako americká značka, jeho globální ambice jsou čím dál výraznější. Důkazem je i fakt, že premiéra nové generace modelu Compass probíhá nejprve v Evropě – strategický krok koncernu Stellantis, který chce snížit závislost na severoamerickém trhu. Novinka se na evropské trhy dostane ještě letos, další regiony přijdou na řadu později.
Design
Na první pohled může Jeep Compass působit jako lehký facelift, ale pod povrchem se jedná o zcela nové auto. Oprostil se od staré platformy Fiat-Chrysler a přechází na novou architekturu STLA Medium, kterou již využívají vozy jako Opel Grandland nebo nový Citroën C5 Aircross. Compass narostl na délku 4550 mm (o 155 mm více než dříve) a jasně se tím odlišuje od menších modelů Renegade či Avenger.
Design zůstává věrný DNA značky Jeep – hranaté linie, robustní plastové lemy blatníků a sedm typických obdélníku v masce chladiče. Novinkou jsou ale plošší světlomety, světelná lišta spojující zadní svítilny ve tvaru X a podsvícené logo Jeep. Verze s dvoubarevným lakováním, matričními LED světlomety a panoramatickým střešním oknem vypadají opravdu moderně.
Interiér
Kabina přináší podle Motor1 absolutní revoluci – základní verze dostane extrémně širokou 16palcovou obrazovku infotainmentu, kterou doplňuje 10pakcový digitální přístrojový štít. Přesto Jeep Compass zachoval i několik fyzických ovladačů, například pro klimatizaci nebo jízdní režimy. Ve středovém tunelu najdeme otočný volič převodovky, elektronickou ruční brzdu a tlačítko systému Selec-Terrain.
Motorizace
Základní mild-hybrid nabídne 145 koní z benzinového motoru podporovaného 48V systémem. Plug-in hybrid vyprodukuje výkon 195 koní. Vrcholem je však čistě elektrická varianta – předokolka nabídne 213 koní, vrcholná verze s pohonem všech kol a dvěma elektromotory až 375 koní. Zadní motor je zcela nový a vyvinutý výhradně pro Jeep, přičemž dokáže rozjet auto do prudkého 20% stoupání i bez trakce na předních kolech.
The new Compass comes with hybrid and EV powertrains, with the flagship model packing 375 horsepower from dual motors.https://t.co/U8AfiYbifr
— Motor1 (@Motor1com) May 5, 2025
Dojezd podle cyklu WLTP činí až 650 km pro dvoumotorovou verzi s pohonem všech kol. Jeep zatím neuvádí přesnou kapacitu baterie u tohoto provedení, ale víme, že předokolka s 74kWh baterií zvládne až 500 km. Dobíjení z 20 na 80 % přes 160kW DC nabíječku trvá zhruba 30 minut.
Verdikt
Jeep tímto modelem naprosto šokoval. Čekalo se mnohé, ale takto dospělý a vyvážený vůz asi ne. Pro Evropou je navíc symbolický i v něčem jiném. V době obchodní války s Donaldem Trumpem si americké firmy začínají uvědomovat, že bez trhu v EU neporostou. Jeep Compass je toho důkazem.