Evropská unie a Německo dosáhly dohody o budoucím používání spalovacích motorů, což je otázka, kterou automobilový průmysl bedlivě sleduje. Dohoda umožní provoz některých spalovacích motorů i po roce 2035. Informovala o tom agentura Reuters a server CNN.
Blok a jeho největší ekonomika byly v otázce plánovaného ukončení používání automobilů s emisemi CO2 v roce 2035 v rozporu. Vedoucí představitelé v posledních dnech ale signalizovali, že jsou blízko řešení.
Německo chtělo podle agentury Reuters záruky, že nové automobily se spalovacími motory bude možné prodávat i po tomto termínu, pokud budou poháněny e-palivy. Tento požadavek podpořila část vlivného německého automobilového průmyslu.
„Našli jsme s Německem dohodu o budoucím používání e-paliv v automobilech,“ uvedl na Twitteru Frans Timmermans, šéf politiky EU v oblasti klimatu.
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars.
— Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 25, 2023
We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
Německý ministr dopravy Volker Wissing uvedl, že „cesta je volná“ díky dohodě dosažené v pátek pozdě večer.
„Vozidla se spalovacími motory mohou být nově registrována i po roce 2035, pokud budou tankovat výhradně CO2 neutrální paliva,“ uvedl v příspěvku na Twitteru.
Zákon o zákazu spalovacích motorů
Zákaz automobilů se spalovacími motory je jedním z ústředních bodů ambiciózního plánu Evropské unie snížit do roku 2050 emise na čistou nulu. To znamená odstranit z ovzduší alespoň tolik znečištění, které ohřívá planetu, kolik blok vypouští. Zákon předpokládá úplný zákaz prodeje nových automobilů s dieselovými a benzinovými motory do roku 2035.
Německo je nyní proti tomu, aby byly zakázány všechny spalovací motory. Místo toho tvrdí, že by měly být povoleny motory poháněné „zelenými“ palivy.
K Německu se připojily další evropské země včetně Itálie, Polska a České republiky, které požadují výjimku.
Zákon měla začátkem tohoto měsíce formálně schválit Evropská rada, nejvyšší politický orgán Evropské unie. Hlasování ale bylo podle CNN odloženo kvůli rostoucímu odporu.
Co jsou to e-paliva?
Syntetická paliva neboli e-paliva se vyrábějí z vodíku a oxidu uhličitého zachyceného z atmosféry.
Jejich zastánci je často prezentují jako „čistá“, ale skutečnost není jednoznačná. Při spalování těchto uměle vyrobených paliv se uvolňuje podobné množství emisí ohřívajících planetu a znečišťujících látek do ovzduší jako při používání klasických fosilních paliv.
„Zelené“ označení se týká výrobního procesu: E-paliva se vyrábějí z uhlíku, který byl odebrán z atmosféry, čímž se kompenzují emise, které produkují.