My Češi milujeme praktické věci, a to i ve světě automobilismu. Ne nadarmo právě u nás bodují kombíky a ne nadarmo právě u nás boduje i Škoda Octavia – jeden z nejpraktičtějších vozů své kategorie. Někdy ale auto nestačí a přijde na řadu přívěs. Pokud si vyberete správně, dokáže zastat spoustu i zdánlivě protichůdných rolí.
Kdy se objevily přívěsy?
Nákladní přívěsy jsou skoro tak staré, jako auta, za která se připojují. Snaha dočasně zvýšit přepravní kapacitu automobilu se objevila prakticky současně s prvními automobily už na konci 19. století. Tehdy tu však byl jeden zásadní zádrhel v podobě nízkého výkonu, který tak tak stačil na odvoz posádky. Auta byla zároveň luxusním zbožím, které vozilo bohaté lidi. A ti kubík písku obvykle nevozí. Těžké náklady tak byly ještě dlouhou dobu doménou koňských povozů a nákladních vlaků. Přívěsy za auta pak byly spíše kuriozitou.
To se změnilo až ve druhé polovině 20. století, kdy se z automobilu stalo dostupné zboží i pro běžného člověka. A takový běžný člověk už občas nějaký ten větší a těžší materiál odvézt potřebuje. Právě do tohoto období se také datuje rozšíření unifikovaného kulového čepu a později i zásuvky s elektroinstalací, které coby závěsné zařízení slouží dodnes.
V našich končinách byly první přívěsy často vyráběné svépomocí. Šikovné ručičky a všeobecný socialistický nedostatek byly základem toho, co ještě dnes můžete koupit prostřednictvím soukromé inzerce. Trubková či jeklová konstrukce, dřevěné výplně a jednoduchá oj i náprava. Vše z toho, co bylo zrovna k sehnání, a v takových rozměrech, aby to odpovídalo aktuálním potřebám a možnostem stavitele.
Ne, že by se u nás před sametovou revolucí nedal koupit továrně vyrobený přívěs. Nabídka však byla poměrně malá. Rozvoj i tohoto odvětví tak přišel až po roce 1990, kdy se k nám začaly dovážet přívěsy zahraničních firem a zároveň je u nás i spousta firem začala vyrábět. Pryč byl nedostatek materiálů a naopak technický pokrok umožnil velký rozvoj i tohoto odvětví.
Co umí dnešní přívěsy?
Když tak vedle sebe postavíte nějaký letitý podomácku vyrobený přívěs, který za pár tisíc seženete v inzerci, a moderní vyrobený specializovanou firmou, nebudete se stačit divit. Na první pohled uvidíte, že se dnes používají úplně jiné materiály. Hojně je využíván zejména hliník. Je lehký a nerezne. Dřevo pak obvykle nahrazují jiné přírodně-syntetické deskové materiály, jejichž výhodou je nižší hmotnost. Tam, kde to požadavky na odolnost neumožňují, přichází ke slovu opět kov, tedy opět často hliník.
I na samotných konstrukcích od specializovaných firem je vidět dlouhý vývoj a know-how. Protože trh s novými přívěsnými vozíky není kdovíjak velký, jsou výrobci tlačení k co největší flexibilitě. Vidět je to krásně na výrobcích firem, jako je například https://unitrailer.cz. Jejich nabídka je skutečně široká, i když konstrukce vychází z několika málo schémat. Jejich výrobní program je díky tomu natolik flexibilní, že si zákazník může vybrat z téměř nekonečného množství variant a kombinací, které se liší ložnou plochou, nosností, výškou bočnic, počtem náprav a dalším příslušenstvím, jako jsou například brzdy na nápravách, stabilizační kolečka, krycí plachty a konstrukce k nim a mnoho dalšího. Takto modifikovatelný výrobní program je pak zárukou toho, že si vybere skutečně každý a přívěs je v konečném důsledku využitelný prakticky pro cokoliv. Prostě univerzální pomocník.