Více
    -1.7 C
    Czech
    Sobota, 4 prosince, 2021

    Historie a praxe Iyengar jógy

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Iyengar jóga je práce s tělem i vlastní myslí. Jedná se o klasický a tradiční styl jógy zaměřený na detail a precizní provedení ásan.

    Přečtěte si více o historii i metodě tohoto oblíbeného druhu jógy. Čím se odlišuje od ostatních?

    B.K.S. Iyengar

    B.K.S. Iyengar se narodil 14. prosince 1918. S jógou začal jako teenager ve snaze zlepšit své zdraví po nákaze tuberkulózou, studoval u svého švagra Krishnamacharya v indickém Mysore. Iyengar začal učit jógu v roce 1936. Jak američtí a evropští studenti začali v 60. letech vyhledávat výuku jógy, Iyengarova metoda se dostala na výsluní. V roce 1975 v Pune v Indii založil svou hlavní školu, Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute (pojmenovanou po jeho manželce).

    Toto centrum se stalo symbolem pro popularizaci jógy. Jako jeden z prvních učitelů, kteří učili jógu na západě, měl velký vliv na moderní ásanové praktiky. Zemřel 20. srpna 2014 ve věku 95 let.

    Iyengarova metoda

    Iyengarova metoda, forma hatha jógy, je založena na tom, že dává přednost fyzickému vyrovnání těla v pózách. V tomto stylu se učí, že existuje správný způsob, jak udělat každou pózu. Každý student bude jednoho dne schopen dosáhnout dokonalých póz důslednou praxí. Iyengar věřil, že jakmile je v těle studenta dosaženo rovnováhy, brzy se to projeví i v jeho mysli.

    Jednou z hlavních inovací tohoto typu jógy bylo využívání rekvizit. V dnešní době je v jógových studiích zcela běžné vidět přikrývky, bloky, popruhy, polštáře, židle a podsedáky. Použití těchto rekvizit je v historii jógy poměrně nové a pochází přímo z Iyengaru. Účelem rekvizit je umožnit studentům co nejlepší zarovnání, zatímco si jejich těla zvykají na správné držení.

    Vinyasa flow je termín používaný v józe k popisu přechodu z jedné pózy do druhé ve spojení buď s nádechem nebo výdechem. Jóga ve stylu Iyengar zahrnuje velmi malý tok vinyasy. Místo toho jsou pozice drženy delší dobu, zatímco je zarovnání zdokonalováno. Iyengar jóga proto není tak intenzivní kardiovaskulární zážitek. Držet pózy je však namáhavé, buduje to vaši sílu a je vynikající pro zvýšení flexibility.

    Absence toku vinyasa je dalším důvodem, proč metoda Iyengar přináší jógu široké populaci. Je to skvělý způsob, jak začít, pro lidi, kteří nejsou fyzicky schopni cvičit plynulý styl. Díky tomu je Iyengar jedním z nejpopulárnějších stylů jógy na celém světě.

    Iyengarovy spisy

    Kromě rozvíjení a popularizace tohoto stylu praxe jsou Iyengarovy knihy velmi uznávané a staly se klasickými texty jógy. Hlavní z nich je Light on Yoga, poprvé publikovaná v roce 1966, která popisuje a ilustruje stovky jógových póz a mnoho dechových technik. Mezi jeho další důležité knihy patří Light on Pranayama, která se zaměřuje na práci s dechem a Light on The Yoga Sutras of Patanjali, což je překlad a interpretace starověkých jógových súter, z nichž Iyengar čerpal filozofické základy své metody jógy.

    Je Iyengar jóga pro vás?

    Nemyslete si, že lekce Iyengar jógy bude snadná, přestože se dá přizpůsobit různým úrovním. Je také velice atraktivní pro pokročilejší jogíny, kteří chtějí zapracovat na svém zarovnání. Lidé, kteří jsou velmi pečliví, techničtí, mají zájem o anatomii a oceňují jemné pohyby v těle, si obvykle užívají cvičení ve stylu Iyengar.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Óm

    Óm v józe a meditaci

    Óm je velmi jednoduchý zvuk se složitým významem. Je to celý vesmír srostlý do jediného slova, které představuje spojení mysli, těla a ducha. Je samotným srdcem jógy.
    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Reklama
    Reklama
    Reklama