Reklama

Co je to power jóga a proč ji cvičit

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Power jóga je obecný termín používaný k popisu dynamického přístupu k józe ve stylu vinyasa založeného na fitness. Ačkoli mnozí považují power jógu za povrchní „tělocvik“, tento styl jógové praxe byl původně úzce modelován podle metody ashtanga.

Power jóga zahrnuje atletičnost ashtangy, včetně spousty vinyasas (série póz prováděných v pořadí), ale dává každému lektorovi flexibilitu, aby mohl učit jakékoli pózy v libovolném pořadí. Takže každá třída je jiná. S důrazem na sílu a flexibilitu přinesla power jóga jógu do tělocvičen, protože lidé ji začali vnímat jako způsob, jak si zacvičit.

Kdo vynalezl powerjógu?

Pojem „powerjóga“ se stal populárním v polovině devadesátých let, kdy dva američtí učitelé jógy, kteří studovali u aštangského gurua Sri K. Pattabhi Joise, začali západním studentům zpřístupňovat to, co se naučili. Chtěli se také odklonit od rigidní sekvence ashtangy, což je sada sérií póz, které jsou vždy prováděny ve stejném pořadí.

Bryan Kest se sídlem v Los Angeles a Beryl Bender Birch se sídlem v New Yorku si nejčastěji připisují téměř simultánní vynález powerjógy na opačném pobřeží. Oba byli součástí druhé generace amerických studentů ashtangy.

Kest se původně učil od Davida Williamse a Bender Birth od jógového guru Normana Allena. Williams a Allen byli oba mezi Joisovými prvními západními studenty. Kest pokračoval ve studiu u Joise v indickém Mysore. Bender Birch, který dříve cvičil jógu sivananda, kundalini a iyengar, pracoval s Joisem během jeho cest do USA v 80. letech minulého století.

Kest a Bender Birth oba používali termín powerjóga k odlišení intenzivního, plynulého stylu jógy, který učili, od jemných protahovacích a meditačních praktik, které mnoho Američanů s jógou spojovalo.

Někteří konvenční učitelé jógy dnes powerjógu odmítají jako trik, který podkopává celostní a duchovní základy klasických forem jógy a klade příliš velký důraz na tělesné cvičení.

Styly power jógy

Použití nespecifického výrazu powerjóga dalo každému z inovátorů svobodu čerpat metody a pózy ze všech jejich vlivů současně a vytvořit něco nového.

Zejména mnoho tělocvičen a klubů zdraví pojalo tento termín jako způsob, jak dát svým klientům najevo, že se jedná o seriózní cvičení. Pokud se rozhodnete vyzkoušet lekci power jógy, připravte se na tvrdou práci, při které pořádně se zapotíte.

Lekce powerjógy se budou u jednotlivých učitelů velmi lišit, ale obvykle zahrnují mnohem intenzivnější plynulé pózy jógy. Mohou to být energické tréninky, které spalují kalorie a pomohou vám zůstat fit.

Přínosy pro zdraví

Nadšenci do power jógy tvrdí, že zvyšuje vytrvalost, flexibilitu, držení těla a mentální soustředění. Jako všechny fyzické aktivity také uvolňuje napětí a potem vylučuje toxiny z těla. Protože je intenzivní, spaluje více kalorií než většina tradičních forem jógy. Takže může pomoci při hubnutí.

Několik upozornění

Než se do toho pustíte, mějte na paměti, že power jóga je dřina a není pro každého.

Vyhněte se power józe, pokud:

Nejste v dobré kondici. Power jóga vyžaduje, abyste byli středně fit – jinak mohou fyzicky intenzivní ásany (pózy) nakonec způsobit více škody než užitku.

Jste těhotná. Některé ásany mohou během těhotenství způsobit komplikace. (Místo toho zkuste předporodní lekce jógy, které jsou jemné a určené pro těhotné ženy.)

Trpíte chronickým onemocněním, jako je cukrovka nebo artritida.

Pokud máte jakékoli obavy, je nejlepší poradit se se svým poskytovatelem zdravotní péče, než vyzkoušíte powerjógu nebo jakoukoli formu namáhavého fyzického cvičení.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

jóga

Cvičte jógu pro zdraví a dlouhověkost – část 1

Jóga není jen moderním cvičením, kterému se věnují převážně mladé a štíhlé ženy. Je to praxe prospěšná komukoli, kdo má zájem pečovat sám o sebe.

Ashtanga jóga: její vznik a podstata

Ashtanga znamená v sanskrtu „osm končetin“, což odkazuje na osm větví jógy stanovených v Jógových sútrách od Patanjaliho.
jóga artritida

Jak dělat jógu, když máte artritidu

Artritida je obecný termín, který popisuje zánět kloubů. Způsobuje bolest, ztuhlost a otoky. Existuje mnoho druhů artritidy, ale dva nejběžnější typy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida. I s artritidou ovšem můžete cvičit jógu.
jóga zahřátí

10 pozic pro zahřátí na začátku lekce jógy

Ačkoli většina lekcí jógy začíná zahřívací sekvencí, je dobré, když si sami projdete několik základních póz. Pomohou vám připravit se na hodinu jógy.
Turecký sed

Běžné chyby v pozici tureckého sedu

Sukhasana je sice jednoduchá póza, zapojit ale musíte několik částí těla. Abyste získali co nejvíce výhod z klasického tureckého sedu a vyhnuli se nepohodlí a případným zraněním, vyzkoušejte tyto tipy pro jemné doladění polohy.
Pozice Sukhasana

Turecký sed: jak cvičit pozici Sukhasana v józe

Na první pohled vypadá pozice Sukhasana jako něco jednoduchého. Vždyť kdo by neznal klasický turecký sed? Je zde ovšem několik věcí, na které byste si měli dát při jejím provádění pozor.
Reklama

Napište svůj komentář

Napište komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Reklama
Reklama