Americký řetězec rychlého občerstvení Burger King nadále zůstává v Rusku, přestože již před více než rokem slíbil pozastavení podnikání na tamním trhu. Firma ohledně tohoto procesu stále nemá žádné aktualizace. Informují o tom BBC a Thaiger.
Společnost Restaurant Brands International (RBI) slíbila pozastavení podnikání Burger King v Rusku v březnu 2022 po vypuknutí války na Ukrajině. Firma však krátce nato přiznala, že to hlavní franšízant Alexander Kolobov odmítl.
Kolobov s třicetiprocentním podílem v podniku provozuje v Rusku 800 poboček Burger King. Již dříve přiznal, že nad ukončením operací v zemi nemá moc, protože to musí schválit ostatní investoři.
Perhaps a boycott outside Russia until Burger King does leave?
— JanetM. support royalty (@Cilvrnum) October 3, 2023
BBC News – Ukraine war: Burger King still open in Russia despite pledge to exithttps://t.co/OdvaOFgsAp
Mateřská firma Burger King by k vynucení smluv s Kolobovem potřebovala pomoc ruské vlády, napsal již dříve v dopise zaměstnancům prezident společnosti pro mezinárodní trh David Shear. Krátce nato oznámil prodej patnáctiprocentního podílu v Rusku.
Mluvčí RBI nyní na dotaz BBC ohledně pokroku v prodeji akcií v Rusku přiznal, že firma nemá žádné aktualizace. Burger King v Rusku však podle něj již neinvestuje a nemá tam žádné zisky.
Steven Tian, výzkumník z Yaleovy univerzity, který je součástí týmu studujícího reakce západních firem na ruskou agresi, se domnívá, že RBI používá komplikované franšízové dohody jako výmluvu a „pohodlnou kouřovou clonu“, za níž se skrývá.
Porušení franšízových smluv může mít vážné následky
Uvedl, že tím společnost podporuje režim ruského prezidenta Vladimira Putina, což tvrdili kritici již před rokem. Západní společnost se ocitly po vypuknutí války na Ukrajině pod tlakem a byly nuceny ukončit své podnikání na ruském trhu.
Firmy, které tak neučinily, čelily tvrdé kritice za podporu násilí vůči Ukrajincům. Mark Dixon, zakladatel Moral Rating Agency, která vede kampaň proti firmám podnikajícím v Rusku, vyzval RBI k předložení konkrétních kroků směřujících k ukončení podnikání v Rusku.
„Každá firma by měla být ochotná porušit svou dohodu… Musí přijmout právní riziko tím, že udělá správnou věc,“ tvrdí Dixon. Podle Davida Bonda, partnera advokátní kanceláře Fieldfisher, si nemůže RBI s patnáctiprocentním podílem diktovat podmínky.
Společnosti s franšízami by podle měj neměly odstupovat od těchto smluv, neboť to může mít „hrozivé následky“ včetně žaloby za porušení smlouvy a poškození pověsti. Pomineme-li ale důsledky, RBI může franšízovou dohodu v Rusku kdykoli ukončit, uvedl Dixon.
Dodal však, že to nemusí vést k tomu, že značka Burger King přestane v Rusku existovat a upozornil, že firmy jako McDonald’s prodaly své podnikání v zemi třetím stranám za výhodné ceny, píše web Thaiger.