Více
    11 C
    Czech
    Čtvrtek, 6 října, 2022

    Bolest zápěstí při cvičení jógy

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Některé jógové pozice mohou způsobit zkázu vašemu zápěstí. Proč je tomu tak a jak si ulevit, abyste předešli zánětu karpálních tunelů?

    Jóga vyžaduje od našich rukou a zápěstí hodně. Některé z našich nejlepších inverzí, jako je například stoj na rukách, spoléhají na sílu ruky a zápěstí, protože nesou celou vaši váhu. Ale zápěstní kloub může být jemný a náchylný ke zranění způsobenému stresem.

    Učitel jógy a anatomie Arturo Peal říká, že existují způsoby, jak se vyhnout poškození zápěstí. Jako bodyworker, masážní terapeut a dlouholetý praktikující Aikido měl spoustu příležitostí pomoci studentům pochopit onu křehkou rovnováhu mezi stabilitou kloubů a pohyblivostí.

    Anatomie zápěstí

    Myslíme na zápěstí jako na kloub mezi vaší paží a rukou, říká Peal. Ale je to trochu složitější. Radiokarpální kloub je styčný bod mezi radiem, vaší kostí předloktí, a osmi malými kostmi v patě vaší ruky, které se nazývají karpální kosti. Jako všechny klouby jsou karpály spojeny chrupavkou, synoviální tekutinou, fascií, šlachami, vazy a pojivovou tkání. Jsou vycpané masitým svalstvem na patě ruky.

    Vazivo protíná karpální kosti a vytváří tunel pro střední nerv, který prodlužuje délku paže k ruce. „Je tokarpální tunel, kde máte spoustu šlach procházejících velmi, velmi těsnou oblastí,“ říká. Komprese nervu může způsobit brnění, necitlivost nebo slabost ve vašich rukou (neboli syndrom karpálního tunelu).

    „Spousta problémů se zápěstím může také začít v krku,“ říká Peal. „Dochází k tak velké kompresi nervů, které sestupují do paže.“

    Jak pečovat o zápěstí v józe

    V průběhu času mohou cvičení se zátěží vést ke kompresivnímu zranění zápěstí. „Některé pozice jógy mohou zhoršit problém karpálního tunelu nebo zánět šlach,“ říká Peal. Jedná se většinou o pozice, ve kterých je zápěstí ohnuté a nese váhu. Chaturanga je toho zářným příkladem.

    „Často vidím lidi, jak se hroutí svou tělesnou hmotností do paty ruky,“ říká. Místo toho navrhuje zapojit celou délku prstů a záprstních hlav – základnu prstů, kde se setkávají s dlaní vaší ruky – spíše než konečky prstů a patu vaší ruky. „Je opravdu užitečné získat trochu pocitu prostoru v dlani,“ říká. (Možná jste slyšeli, že učitelé jógy to popisují jako vytvoření přísavky.) To pomáhá rozložit vaši váhu.

    Váš instinkt vám může říkat, abyste ztlumili patu ruky, ale měkké polstrování se může obrátit proti vám. „Někdy s měkčími povrchy, jako jsou pěnové bloky, se vaše zápěstí zaboří hlouběji do vycpávky. Ve skutečnosti to zvýší úhel vašeho zápěstí,“ říká Peal. To způsobí větší tlak na šlachy. Lepší možností může být použití pevného klínu pro zmírnění úhlu vašeho zápěstí.

    Peal často naučí Down Dog, Chaturanga, Plank a další pózy proti zdi. Díky použití stěny jako „podlahy“ si jeho studenti mohou užívat stejné pohyby, aniž by vyvíjely tlak na klouby.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS