Reklama

Běžné chyby v pozici tureckého sedu

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Sukhasana je sice jednoduchá póza, zapojit ale musíte několik částí těla. Abyste získali co nejvíce výhod z klasického tureckého sedu a vyhnuli se nepohodlí a případným zraněním, vyzkoušejte tyto tipy pro jemné doladění polohy.

Pokračování článku Turecký sed: jak cvičit pozici Sukhasana v józe.

Horní část zad a krk

Když necháte bradu příliš vyčnívat dopředu, může tato pozice namáhat krk nebo horní část zad.

Tipy: Zvedněte hrudní kost a myslete na ramena, která se od sebe vzdalují (ale netlačte je příliš dozadu). Představte si, že zadní část krku je jemně vytažena nahoru.

Bederní páteř

V této poloze může mít vaše spodní část zad tendenci zakřivit se směrem dovnitř, nebo naopak ven. Obojí vyvíjí tlak na páteř.

Tipy: Pokud se vám záda kroutí dovnitř, představte si, jak se vaše kostrč propadá dolů k podlaze. To umožní, aby se vaše pánev mírně zaklonila a bederní páteř se narovnala.

Pokud se záda zakřivují směrem ven, zkuste pánevní pletenec jemně naklonit dopředu. Když pod hýždě položíte deku, aby se vaše boky trochu zvedly, usnadní vám to sezení s dostatečně nakloněnou pánví směrem dopředu.

Nohy

Sezení v Sukhasaně může v některých případech omezit cirkulaci krve v nohách.

Tipy: Nemějte nohy příliš blízko pánve. Pokud je umístíte dále, vaše kolena se nebudou tolik ohýbat. Sezení na podpůrných pomůckách může také zabránit nadměrnému ohýbání kolen. Nezůstávejte v pozici příliš dlouho.

Boky

Pokud vaše boky nejsou pružné, možná nebudete moci mít kolena blízko země. To může ovlivnit držení těla a namáhat páteř.

Tipy: Umístěte jógové bloky nebo přikrývku pod hýždě. Poskytne vám to větší stabilitu a pomůže cítit se v této poloze více uzemnění.

Kotníky

Pokud jsou kolena vysoko nad zemí, může to způsobit příliš velký ohyb kotníků, což je nepříjemné. Případně se budou vnější strany vašich kotníků dotýkat země a tlačit vás.

Tipy: Umístěte měkké polstrování pod kotníky, nebo použijte dvě podložky na jógu.

Zastrčte každou nohu pod protilehlou holeň v tradiční poloze se zkříženýma nohama.

Přitáhněte jednu patu směrem ke slabinám. Druhá noha může spočívat na podlaze před vámi, takže se vaše paty seřadí za sebe. Tato konfigurace otevírá nohy do trochu širší pozice.

Úpravy a variace

Potřebujete úpravu?

Pokud jdete na lekci jógy, požádejte svého instruktora, aby vám pomohl s úpravou této polohy, abyste z ní mohli dostat maximum a vyhnuli se riziku zranění. Použití polstrování pod kotníky nebo zadek může pomoci od nepříjemných tlaků na určitých místech těla.

Této pozice byste se měli vyvarovat, pokud máte zranění kolene.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

jóga

Cvičte jógu pro zdraví a dlouhověkost – část 1

Jóga není jen moderním cvičením, kterému se věnují převážně mladé a štíhlé ženy. Je to praxe prospěšná komukoli, kdo má zájem pečovat sám o sebe.

Ashtanga jóga: její vznik a podstata

Ashtanga znamená v sanskrtu „osm končetin“, což odkazuje na osm větví jógy stanovených v Jógových sútrách od Patanjaliho.
jóga artritida

Jak dělat jógu, když máte artritidu

Artritida je obecný termín, který popisuje zánět kloubů. Způsobuje bolest, ztuhlost a otoky. Existuje mnoho druhů artritidy, ale dva nejběžnější typy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida. I s artritidou ovšem můžete cvičit jógu.
jóga zahřátí

10 pozic pro zahřátí na začátku lekce jógy

Ačkoli většina lekcí jógy začíná zahřívací sekvencí, je dobré, když si sami projdete několik základních póz. Pomohou vám připravit se na hodinu jógy.
Power jóga

Co je to power jóga a proč ji cvičit

Power jóga je obecný termín používaný k popisu dynamického přístupu k józe ve stylu vinyasa založeného na fitness. Ačkoli mnozí považují power jógu za povrchní „tělocvik“, tento styl jógové praxe byl původně úzce modelován podle metody ashtanga.
Pozice Sukhasana

Turecký sed: jak cvičit pozici Sukhasana v józe

Na první pohled vypadá pozice Sukhasana jako něco jednoduchého. Vždyť kdo by neznal klasický turecký sed? Je zde ovšem několik věcí, na které byste si měli dát při jejím provádění pozor.
Reklama
Reklama
Reklama