Společnost Google čelí antimonopolní žalobě ze strany amerického ministerstva spravedlnosti i osmi států. Obviňují ji totiž z účelného ničení konkurence v sektoru digitální reklamy. Podle žalobců tak kvůli firmě tvůrci webů vydělávají méně a inzerenti platí více. Zástupci Google jakékoli obvinění zásadně odmítají. Informoval o tom server Al Jazeera a CNN Business.
Američtí státní zástupci se zaměřili na činnost společnosti Google. Podle nich totiž „v současnosti kontroluje“ sektor digitální reklamy. Ostatní firmy tak podle serveru Al Jazeera prakticky donutí do toho, aby při prodávání reklam nebo nabízení inzerce využívaly právě jeho služby. „Google zničil jakoukoli smysluplnou soutěž a odradil ostatní od inovace,“ napsali státní zástupci do žaloby, kterou podali u federálního soudu ve Virginii v úterý.
Žalobu předložili v zastoupení amerického ministerstva spravedlnosti společně s dalšími osmi státy, například New Yorkem, Kalifornií nebo New Jersey. Podle nich firma Google používá „vylučující a nezákonné metody mařící konkurenci“. Americký generální prokurátor Merrick Garlan dále popsal, že kvůli technologické společnosti „tvůrci webů vydělávají méně a inzerenti musí naopak platit více“.
Justice Department Sues Google for Monopolizing Digital Advertising Technologies
— Justice Department (@TheJusticeDept) January 24, 2023
Through Serial Acquisitions and Anticompetitive Auction Manipulation, Google Subverted Competition in Internet Advertising Technologieshttps://t.co/0bwDlmWXaP
Konkurenci měl podle žaloby Google potlačit například pomocí nezákonných fúzí. Společnost Google ovšem jakákoli obvinění odmítá. Žalobci přesto požadují, aby své aktivity firma rozdělila. Odpojit by měla podle informací serveru CNN Business nejméně služby zařizující proces zadávání reklamy. Součástí zmíněného „monopolního chování“ je totiž také to, že společnost Google vlastní zčásti všechny oddělení sektoru digitální reklamy. Má nad ním proto poměrně velký vliv.
Ministerstvo se v technologickém sektoru reklam snaží najít vítěze a poražené, míní Google
Zástupci firmy Google pak vinu odmítají s tím, že jejich velkou konkurencí jsou například společnosti Amazon, Microsoft nebo Meta vlastnící známou sociální síť Facebook. Rozdělení firmy by pak podle nich „zpomalilo inovaci, zvedlo poplatky za zadávání reklam a ztížilo růst tisíce malých podniků a vydavatelů“. Na stranu technologického giganta se podle serveru France24 postavila také asociace a lobbistická organizace The Computer and Communications Industry.
Podle ní totiž vláda zapomíná také na konkurenci v podobě tisku nebo televizního vysílání. „Takové tvrzení popírá veškerý rozum,“ oznámila asociace ve svém prohlášení. „Ministerstvo se snaží v technologickém sektoru reklam najít vítěze a poražené,“ doplnili dále zástupci Google. „Ne, vybíráme ty, kteří porušují antimonopolní zákony,“ vzkázal podle novinářů CNN společnosti generální prokurátor Garland. V roce 2021 pak Google na reklamách vydělal asi 209 miliard dolarů, tedy asi 4,5 bilionů korun.