Reklama

Adaptivní jóga, praxe přístupná i lidem se zdravotním omezením

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Typická představa o józe je skupinka lidí kroutících se do někdy až nemožných pozic. Nemusí tomu tak být. Jóga je cvičení celého těla, které využívá pohyb, hluboké dýchání a relaxaci.

Není nutné být sportovně založení, ani perfektně pohybliví, abyste mohli praktikovat jógu. „Pokud můžete dýchat, můžete cvičit jógu,“ říká Carol Krucoff, certifikovaná jógová terapeutka Duke Integrative Medicine.

Varianta jógy, která se nazývá adaptivní jóga, je navržena tak, aby tuto praxi otevřela každému. Včetně lidí s omezenou možností pohybu, jako jsou pacienti s roztroušenou sklerózou, artritidou nebo poraněním míchy.

Co je adaptivní jóga?

Místo toho, abyste se pokoušeli nutit své tělo do obtížných pozic, adaptivní jóga přizpůsobuje polohy tomu, čeho je vaše tělo schopné. Používá rekvizity jako jsou deky, popruhy a židle, aby pózy zpřístupnila více lidem. A uznává, že jógové pozice nejsou vše.

„Jóga je cesta dovnitř, aby vás spojila s vaším nejhlubším, nejpravdivějším já,“ říká Krucoff. „Pózy jsou velmi důležitou součástí cvičení, ale jsou jen jedním kusem této praxe. Není důležité jen to, co děláte při cvičení jógy, ale jak to děláte.“

Matthew Sanford, učitel jógy, autor a zakladatel neziskové organizace Mind Body Solutions, má studenty, kteří jsou kvadruplegici. „Nemohou hýbat končetinami, ale přesto jim jóga dává mnoho,“ říká.

Sanford namísto toho, aby pracoval na sérii standardních jógových pohybů, nechal své studenty, aby se dostali k jádru každé pózy a pohybovali se „zevnitř ven“.

„Snažíme se pomoci studentovi vidět, jak jóga opravdu funguje, aniž by to celé bylo závislé na dosažení určité pózy,“ říká.

Spojení mysli a těla

Sanfordovi, který byl ochrnutý od hrudníku dolů po autonehodě ve věku 13 let, cvičení jógy změnilo život. Adaptivní jóga mu pomohla vytvořit hlubší pocit spojení se svým tělem. „Pomohlo mi to věnovat pozornost vztahu mysli a těla, který bych normálně neměl,“ říká. Přirovnává to k situaci, kdy někdo ztratil zrak a získal bystřejší smysl pro chuť, vůni a dotek. „Výhody jsou mnohem komplexnější a hlubší než fyzické cvičení.“

Adaptivní jóga má také praktické zdravotní výhody. Může vás posílit a zvýšit flexibilitu, zlepšit rovnováhu a pomoci při únavě. Hluboké dýchání usnadňuje relaxaci.

Tato praxe je také dobrá pro uvolnění ztuhlých svalů, pokud trpíte například Parkinsonovou chorobou. Jóga také posiluje pocit nezávislosti. Kdokoli, bez ohledu na úroveň svých schopností, ji může cvičit sám.

Přizpůsobení vaší praxe

„Mnoho lekcí jógy se vyučuje jako cvičení, kde musíte držet krok s lektorem. To není vhodné pro starší dospělé a pro lidi se zdravotními potížemi,“ říká Krucoff, která je spoluautorkou knihy Relax Into Yoga for Seniors a učí jógu starších dospělých.

Její studenti mají zdravotní problémy, včetně osteoporózy, artritidy a srdečních chorob, které by jim ztěžovaly bezpečné absolvování tradiční lekce jógy.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

jóga

Cvičte jógu pro zdraví a dlouhověkost – část 1

Jóga není jen moderním cvičením, kterému se věnují převážně mladé a štíhlé ženy. Je to praxe prospěšná komukoli, kdo má zájem pečovat sám o sebe.

Ashtanga jóga: její vznik a podstata

Ashtanga znamená v sanskrtu „osm končetin“, což odkazuje na osm větví jógy stanovených v Jógových sútrách od Patanjaliho.
jóga artritida

Jak dělat jógu, když máte artritidu

Artritida je obecný termín, který popisuje zánět kloubů. Způsobuje bolest, ztuhlost a otoky. Existuje mnoho druhů artritidy, ale dva nejběžnější typy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida. I s artritidou ovšem můžete cvičit jógu.
jóga zahřátí

10 pozic pro zahřátí na začátku lekce jógy

Ačkoli většina lekcí jógy začíná zahřívací sekvencí, je dobré, když si sami projdete několik základních póz. Pomohou vám připravit se na hodinu jógy.
Power jóga

Co je to power jóga a proč ji cvičit

Power jóga je obecný termín používaný k popisu dynamického přístupu k józe ve stylu vinyasa založeného na fitness. Ačkoli mnozí považují power jógu za povrchní „tělocvik“, tento styl jógové praxe byl původně úzce modelován podle metody ashtanga.
Turecký sed

Běžné chyby v pozici tureckého sedu

Sukhasana je sice jednoduchá póza, zapojit ale musíte několik částí těla. Abyste získali co nejvíce výhod z klasického tureckého sedu a vyhnuli se nepohodlí a případným zraněním, vyzkoušejte tyto tipy pro jemné doladění polohy.
Reklama
Reklama
Reklama