Ambiciózní plán na snížení emisí z lodní dopravy skončil neúspěchem. Po měsících vyjednávání země ustoupily tlaku USA a Saúdské Arábie. Naděje na čistší oceány se tak znovu odkládá.
Zástupci z více než stovky zemí se sešli v Londýně, aby potvrdili historickou dohodu o snižování emisí z námořní dopravy. Lodě měly být prvním průmyslovým odvětvím s mezinárodně závaznými emisními cíli. Jenže Spojené státy přehodnotily směr. Prezident Donald Trump označil plán za „zelený podvod“ a pohrozil zemím, které by pro něj hlasovaly, obchodními sankcemi.
Jednání nakonec skončilo odkladem. Na návrh Saúdské Arábie se hlasovalo o roční přerušení rozhovorů, což znamená konec platnosti původního harmonogramu. Rozhodlo jen několik hlasů. Podle šéfa Mezinárodní námořní organizace Arsenia Domingueze se tím „ohrožují roky práce a důvěra v mezinárodní spolupráci“.
Politika nad klimatem
Spojené státy a jejich spojenci tvrdí, že poplatek za emise by zvýšil ceny pro spotřebitele. Kritici naopak upozorňují, že jde o vítězství fosilních států nad vědeckými fakty. Ralph Regenvanu z pacifického ostrovního státu Vanuatu označil krok za „nepřijatelný vzhledem k naléhavosti klimatické krize“.
Lodní doprava dnes vytváří asi tři procenta světových emisí skleníkových plynů, a pokud se nic nezmění, může se tento podíl do poloviny století ztrojnásobit. Právě plánovaný uhlíkový poplatek měl být prvním krokem k tomu, aby se sektor stal uhlíkově neutrálním do roku 2050.
📣 Statement from International Chamber of Shipping following conclusion of MEPC ES 📣
— International Chamber of Shipping (ICS) (@shippingics) October 17, 2025
International Chamber of Shipping disappointed that Member States have not been able to agree
For the full statement click here – https://t.co/PXNiDhh9QG#MEPCES #IMO #ICS
Průmysl volá po jistotě
I samotní zástupci lodního průmyslu byli odkladem zklamáni. Generální tajemník Mezinárodní obchodní komory pro lodní dopravu Thomas Kazakos upozornil, že bez jasných pravidel nelze investovat do čistších technologií. „Odvětví potřebuje jistotu, jinak zůstane stát na místě,“ uvedl.
Ekologické organizace považují výsledek za krok zpět. Podle Anäis Rios z hnutí Seas at Risk „planeta nemá čas čekat“. Obávají se, že další odklad může celý plán zbrzdit až na konec desetiletí.
Země se k jednacímu stolu vrátí až za rok. Zda se do té doby změní politická vůle, zůstává otázkou.