Ministerstvo životního prostředí dalo souhlas se stavbou úseku vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem. Půjde o vůbec první část trati pro rychlovlaky v Česku, která získala souhlas na základě posouzení vlivů na životní prostředí (EIA).
Vysokorychlostní železniční trať Moravská brána bude dlouhá 74 kilometrů, přičemž schváleno bylo 63 kilometrů. Vlaky budou jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Ministerstvo do svého schválení zahrnulo 60 podmínek, včetně ochrany mokřadů a přírody v okolí trasy.
Stavba začne později než plán
Původní harmonogram počítal se zahájením výstavby už v roce 2026. Vláda ale loni potvrdila, že se kopne do země nejdříve v roce 2028. Projekt má trvat zhruba šest let. Správa železnic už začala oslovovat vlastníky pozemků a podle ředitele Jiřího Svobody souhlasí s výkupem zatím 60 % z nich.
Trasa povede mimo jiné tunelem u Přerova a má být určena výhradně pro osobní vlaky. V budoucnu se stane součástí spojení mezi Prahou, Brnem a Ostravou a naváže i na plánovanou přeshraniční linku do Polska.
Trať má zrychlit i odlehčit dopravu
Denně by po úseku mezi Prosenicemi a Ostravou-Svinovem mělo jezdit až 180 expresních vlaků. V současnosti jich tu projede zhruba 130. Nová trať má zvýšit kapacitu dopravy na Moravě a ulevit přetíženým úsekům. Zároveň má přinést komfortní spojení mezi velkými městy a zrychlit dopravu směrem na sever.
Projekt má také ekonomický rozměr. Stát plánuje financování formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (tzv. PPP model). Jde o první železniční stavbu, kterou chce Česko tímto způsobem uskutečnit.
Brno–Přerov nebude plnohodnotná VRT
Současně s Moravskou bránou se začíná pracovat i na trati Brno–Přerov. Vlaky na ní ale pojedou „jen“ 200 kilometrů v hodině, což je hranice mezi konvenční a vysokorychlostní dopravou. Trať proto nebude splňovat všechny parametry plnohodnotné VRT, ale napojí se na ni na obou koncích.
Podle plánů má do roku 2050 v Česku vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí. Po letech slibů tak záměr dostává první konkrétní obrysy.