2.6 C
Czech
Čtvrtek 6. listopadu 2025
Protext ČTKŽivě: Hranické viadukty – důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví

Živě: Hranické viadukty – důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví

V současnosti se pracuje na projektech stovek mostních objektů překonávajících budoucí vysokorychlostní tratě (VRT). V ČR se plánuje výstavba zhruba 700 km vysokorychlostních tratí, což znamená více než 700 železničních mostních konstrukcí. Zjednodušeně lze říci, že na kilometr VRT připadá minimálně jeden most. Ačkoliv hlavními hledisky jsou ekonomičnost a rychlost výstavby, takový výrazný zásah do krajiny s sebou nese nutnost maximálního respektu k přírodě, krajině i našemu kulturnímu dědictví. A mezi něj určitě patří i technické památky.

Hranické viadukty  a jejich historie  je tématem Prezentačního dne Stavební správy vysokorychlostních tratí, kterým provede za SS VRT Ing. Jan Kubelka. Spolu s ním si projdete historii Severní dráhy císaře Ferdinanda, postupnou výstavbu hranických viaduktů, jejich aktuální stav, výsledky průzkumů a budoucnost při jejich napojení do systému VRT. Všichni, kteří se chtějí dozvědět více, jsou zváni do Informačního centra Správy železnic na pražském hlavním vlakovém nádraží 4. září 2024 od 16:00 hodin. Prezentační den můžete sledovat živě nebo ze záznamu zde:

Cílem ekonomického hospodárného stylu výstavby mostů na VRT je standardizovat konstrukce a vytvořit tak ucelený soubor mostů. Asi dvě třetiny z nich jsou jednoduché propustky a rámy či polorámy, jejich unifikací dojde k snížení nákladů na výstavbu i údržbu a zkrácení času, kdy bude okolní krajina zatížena výstavbou.

stav klenebPři návrhu mostů je zapotřebí respektovat specifika vysokorychlostního provozu. Jedná se zejména o dlouhodobou udržitelnost. Je třeba konstrukce navrhovat tak, aby péče o ně byla co nejjednodušší. Mostní objekty mají přitom deklarovanou životnost 100 let. Objekty jsou tedy vybaveny přístupovými schodišti. Šířkové uspořádání mostů počítá se samostatnými služebními chodníky, u větších mostních objektů jsou navrženy i přístupové komunikace a servisní plochy tak, aby bylo možné se dostat ke všem kritickým částem mostu.

stav kleneb Pro revizi a opravy mostů bude primárně využita pravidelná noční přestávka v provozu. Pohyb zaměstnanců po trati bude přes den omezen na minimum jednak kvůli bezpečnosti, jednak kvůli téměř exponenciálnímu řetězení finančních dopadů: každé omezení na trati povede ke zpoždění vlaků, což bude mít za následek další zpoždění na navazujících tratích, neboť některé spoje na sebe budou čekat, jiné zase budou muset čekat, až bude trať volná atp. Každá minuta zpoždění například TGV ve Francii se odhadem pohybuje řádově v desítkách tisíc EUR. Je tedy nutné provádět jakoukoli údržbu jednoznačně mimo provozní dobu VRT. 

Návrhová rychlost VRT je 320 km/h s možností zvýšení až na 350 km/h. Při vyšších rychlostech při velmi náhlém vjezdu vlaku na most se konstrukce díky své setrvačnosti nestihne ihned přetvořit do výchylky odpovídající poloze působícím silám od vlaku. Navíc pravidelné rozmístění náprav vlaku může vybudit kmitání odpovídající vlastní frekvenci mostu. Z těchto důvodů se obecně pro převedení VRT nenavrhují mosty čistě ocelové, ale spřažené, anebo železobetonové, kde betonová deska zaručí vyšší tuhost konstrukce. Na náročnějších a delších konstrukcích je pro další optimalizaci návrhů mostů třeba znát dynamické účinky vlaků na tyto konstrukce.

vizualizace - nový stav

Velkou výzvou jsou na VRT právě památkově chráněné mosty. Ty představují nezastupitelné kulturní a historické hodnoty, které odrážejí architektonické mistrovství a příběhy minulých let. Udržení a ctění těchto mostů je klíčové pro zachování kulturní identity a odkazu naší společnosti. Zároveň při snaze zajistit bezpečný provoz na těchto objektech se otevírá náročný Stavba viaduktu pro 3. a 4. kolej, 1936–1937projekční úkol. Tomuto problému je vystaven i tým připravující část VRT Moravská brána I (úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi n. M.). Nejvíce času se věnuje rekonstrukci Hranických viaduktů, které se nacházejí na plánovaném sjezdu VRT do žst. Hranice na Moravě.

Hranické viadukty byly součástí tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dnes už cihelný viadukt z roku 1846 nevyhovuje plánovanému provozu a kamenný viadukt z roku 1873 vyžaduje významné rekonstrukční zásahy. Postupně tak bylo hledáno řešení, které by bylo z hlediska památkové péče přijatelné a zároveň splňovalo požadavky na bezpečný provoz na mostě. Byl vypracován plán na znovupostavení nevyhovujících kleneb s důrazem na obnovu zdiva a minimalizaci rozšíření horní části mostu tak, aby zůstal zachován nutný volný prostor. Konstruktivní jednání nakonec vedla k vypracování komplexní dokumentace (v rozsahu DÚR), která vyhovuje požadavkům dopravního i historického zájmu. V současné době je již dokončen stavebně historický průzkum na zmíněných viaduktech a nyní nás čeká fáze, kdy jeho výsledky zapracujeme do projektové dokumentace, v níž bude detailněji rozpracována podoba rekonstrukce obou objektů.

Výstavba viaduktu pro 3. a 4. kolej, léto 1918 Po dokončení modernizace a rekonstrukce Hranických viaduktů se tak na jednom místě bude setkávat jedna z nejstarších železnic na území České republiky s nově budovanou, moderní vysokorychlostní tratí a po ní jedoucích vlakových souprav.

Příprava vysokorychlostních tratí v České republice akceleruje s využitím nejnovějších technologických poznatků i léty prověřených zkušeností. Mostní díla na VRT umožňují spojení tam, kde by to jinak nebylo možné.

 

Doporučujeme

Prezidentka Mexika Claudia Sheinbaum podala žalobu na muže, jenž ji na ulici osahával

Mexická prezidentka Claudia Sheinbaum chce trestní stíhání pro muže, který ji během krátké cesty mezi úřady v centru Ciudad de México osahával. Incident je zachycen na videu. Případ znovu otevřel debatu o bezpečí političek a o každodenním obtěžování žen v zemi.

Velký bariérový útes má šanci na přežití. Studie ukazuje, že korály se dokážou přizpůsobit

Budoucnost Velkého bariérového útesu nemusí být ztracená. Nový výzkum z Austrálie přináší naději, že pokud se globální oteplování podaří udržet pod dvěma stupni, korály dokážou přežít a přizpůsobit se. Nebudou stejné jako dřív, ale mohou dál tvořit živé a rozmanité ekosystémy.

Brusel schválil přísnější podobu Green Dealu

Evropští ministři životního prostředí se v Bruselu dohodli na nových pravidlech pro emisní povolenky a klimatické cíle. Navzdory tomu, že část politiků mluví o „zmírnění“, jde spíš o zpřísnění celého systému. Zavedení povolenek pro domácnosti v rámci ETS2 se sice odkládá o rok, ale cíl uhlíkové neutrality zůstává stejný, rok 2050.

KOMENTÁŘ: Americké firmy se předhánějí v tržbách. Výsledková sezóna má ale jeden paradox

Za Atlantikem vrcholí takzvaná výsledková sezóna, kdy americké akciové společnosti zveřejňují své hospodářské výsledky za třetí kvartál. Většina velkých hráčů překvapila nadstandardními výkony, vybrané akciové tituly i přesto na burze zamířily dolů. Proč?

Trumpova cla u Nejvyššího soudu. Verdikt může otřást světovou ekonomikou

V USA začal jeden z nejdůležitějších soudních sporů současné americké obchodní politiky. Nejvyšší soud má prozkoumat, zda prezident Donald Trump může uplatňovat rozsáhlé dovozní tarify na základě zákona z roku 1977 o mezinárodních mimořádných ekonomických pravomocích (IEEPA). Právě tento předpis Trump využil k vyhlášení ekonomických nouzových stavů a následnému uvalení cel na širokou škálu zemí a zboží.

FBI zadržel dva lidi, které spojuje s výbuchem na Harvardově univerzitě

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) zadržel dva lidi, které spojuje s víkendovou explozí na lékařské fakultě Harvardovy univerzity. Dnes o tom informovala agentura AP, která uvedla, že podle úřadů dvojice v prázdné budově odpálila ohňostroj. Při incidentu nikdo neutrpěl zranění. Policie čin vyhodnotila jako záměrný, motiv zatím zůstává nejasný.

Súdán odmítl Trumpův návrh na příměří, válka pokračuje

Súdánský ministr obrany Hassan Kabroun v úterý prohlásil, že armáda bude pokračovat v boji proti polovojenským Jednotkám rychlé podpory (RFS), a to poté, co se Rada pro bezpečnost a obranu sešla, aby projednala mírový návrh amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Při požáru v domově seniorů v Tuzle zahynulo deset lidí, další jsou zranění

Deset lidí zemřelo a další dvě desítky utrpěly zranění při požáru, který v úterý večer vypukl v domově pro seniory v bosenském městě Tuzla. S odvoláním na samotné zařízení to v noci na dnešek napsala agentura AFP. Příčina požáru zatím není známa. Místní média dříve informovala o požáru v horních patrech budovy zařízení pro seniory a o několika obětech neštěstí.

Zemřel Dick Cheney, nejvlivnější viceprezident USA v moderní historii

Jeden z nejmocnějších a zároveň nejrozporuplnějších viceprezidentů v dějinách USA Dick Cheney zemřel ve věku 84 let. Rodina uvedla, že příčinou byly komplikace zápalu plic a srdečně-cévního onemocnění. Cheney patřil k hlavním zastáncům invaze do Iráku a výrazně rozšířil vliv viceprezidentského úřadu.

Při zřícení nákladního letounu u Louisville zahynuli nejméně tři lidé

Poblíž mezinárodního letiště v americkém městě Louisville v americkém státě Kentucky se krátce po vzletu zřítilo nákladní letadlo doručovací společnosti United Parcel Service (UPS). V noci na dnešek o tom informovaly světové agentury s odvoláním na Úřad pro dozor nad civilním letectvím (FAA). Při neštěstí zahynuli nejméně tři lidé a dalších 11 jich bylo zraněno, uvedl guvernér Kentucky Andy Beshear. UPS podle agentury Reuters sdělila, že na palubě stroje byli tři členové posádky.

Zohran Mamdani vyhrál volby na starostu New Yorku

New York po letech zažívá další překvapení. Na radnici míří 34letý Zohran Mamdani, demokratický socialista, který během roku vyrostl z neznámého poslance na nejvýraznější tvář města. Bude nejmladším starostou za poslední století a prvním muslimem i člověkem jihoasijského původu v čele New Yorku.

Hradec Králové prodal většinu akcií fotbalového klubu skupině kolem Pavla Nedvěda

Zastupitelé Hradce Králové schválili prodej 89 procent akcií městského fotbalového klubu FC Hradec Králové společnosti Fotbal HK 1905. Mezi spolumajiteli jsou bývalý reprezentant Pavel Nedvěd a podnikatelé Ivo Ulich, Ondřej Tomek, Pavel Rejchrt a Radek Šenk. Investoři by měli klub převzít do konce roku.

Ukrajinci zaútočili na rafinérii Lukoil, klíčový zdroj paliv pro Moskvu

Ukrajinské síly v noci na úterý zasáhly dronovým útokem ruskou rafinérii Lukoil ve městě Kstovo v oblasti Nižnij Novgorod. Útok provedlo Hlavní zpravodajské ředitelství ministerstva obrany spolu s jednotkami speciálních operací, které nasadily padesát bezpilotních letounů. V areálu následně vypukl rozsáhlý požár viditelný na desítky kilometrů.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama