4.9 C
Czech
Pondělí 20. října 2025
Protext ČTKŽivě: Hranické viadukty – důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví

Živě: Hranické viadukty – důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví

V současnosti se pracuje na projektech stovek mostních objektů překonávajících budoucí vysokorychlostní tratě (VRT). V ČR se plánuje výstavba zhruba 700 km vysokorychlostních tratí, což znamená více než 700 železničních mostních konstrukcí. Zjednodušeně lze říci, že na kilometr VRT připadá minimálně jeden most. Ačkoliv hlavními hledisky jsou ekonomičnost a rychlost výstavby, takový výrazný zásah do krajiny s sebou nese nutnost maximálního respektu k přírodě, krajině i našemu kulturnímu dědictví. A mezi něj určitě patří i technické památky.

Hranické viadukty  a jejich historie  je tématem Prezentačního dne Stavební správy vysokorychlostních tratí, kterým provede za SS VRT Ing. Jan Kubelka. Spolu s ním si projdete historii Severní dráhy císaře Ferdinanda, postupnou výstavbu hranických viaduktů, jejich aktuální stav, výsledky průzkumů a budoucnost při jejich napojení do systému VRT. Všichni, kteří se chtějí dozvědět více, jsou zváni do Informačního centra Správy železnic na pražském hlavním vlakovém nádraží 4. září 2024 od 16:00 hodin. Prezentační den můžete sledovat živě nebo ze záznamu zde:

Cílem ekonomického hospodárného stylu výstavby mostů na VRT je standardizovat konstrukce a vytvořit tak ucelený soubor mostů. Asi dvě třetiny z nich jsou jednoduché propustky a rámy či polorámy, jejich unifikací dojde k snížení nákladů na výstavbu i údržbu a zkrácení času, kdy bude okolní krajina zatížena výstavbou.

stav klenebPři návrhu mostů je zapotřebí respektovat specifika vysokorychlostního provozu. Jedná se zejména o dlouhodobou udržitelnost. Je třeba konstrukce navrhovat tak, aby péče o ně byla co nejjednodušší. Mostní objekty mají přitom deklarovanou životnost 100 let. Objekty jsou tedy vybaveny přístupovými schodišti. Šířkové uspořádání mostů počítá se samostatnými služebními chodníky, u větších mostních objektů jsou navrženy i přístupové komunikace a servisní plochy tak, aby bylo možné se dostat ke všem kritickým částem mostu.

stav kleneb Pro revizi a opravy mostů bude primárně využita pravidelná noční přestávka v provozu. Pohyb zaměstnanců po trati bude přes den omezen na minimum jednak kvůli bezpečnosti, jednak kvůli téměř exponenciálnímu řetězení finančních dopadů: každé omezení na trati povede ke zpoždění vlaků, což bude mít za následek další zpoždění na navazujících tratích, neboť některé spoje na sebe budou čekat, jiné zase budou muset čekat, až bude trať volná atp. Každá minuta zpoždění například TGV ve Francii se odhadem pohybuje řádově v desítkách tisíc EUR. Je tedy nutné provádět jakoukoli údržbu jednoznačně mimo provozní dobu VRT. 

Návrhová rychlost VRT je 320 km/h s možností zvýšení až na 350 km/h. Při vyšších rychlostech při velmi náhlém vjezdu vlaku na most se konstrukce díky své setrvačnosti nestihne ihned přetvořit do výchylky odpovídající poloze působícím silám od vlaku. Navíc pravidelné rozmístění náprav vlaku může vybudit kmitání odpovídající vlastní frekvenci mostu. Z těchto důvodů se obecně pro převedení VRT nenavrhují mosty čistě ocelové, ale spřažené, anebo železobetonové, kde betonová deska zaručí vyšší tuhost konstrukce. Na náročnějších a delších konstrukcích je pro další optimalizaci návrhů mostů třeba znát dynamické účinky vlaků na tyto konstrukce.

vizualizace - nový stav

Velkou výzvou jsou na VRT právě památkově chráněné mosty. Ty představují nezastupitelné kulturní a historické hodnoty, které odrážejí architektonické mistrovství a příběhy minulých let. Udržení a ctění těchto mostů je klíčové pro zachování kulturní identity a odkazu naší společnosti. Zároveň při snaze zajistit bezpečný provoz na těchto objektech se otevírá náročný Stavba viaduktu pro 3. a 4. kolej, 1936–1937projekční úkol. Tomuto problému je vystaven i tým připravující část VRT Moravská brána I (úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi n. M.). Nejvíce času se věnuje rekonstrukci Hranických viaduktů, které se nacházejí na plánovaném sjezdu VRT do žst. Hranice na Moravě.

Hranické viadukty byly součástí tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dnes už cihelný viadukt z roku 1846 nevyhovuje plánovanému provozu a kamenný viadukt z roku 1873 vyžaduje významné rekonstrukční zásahy. Postupně tak bylo hledáno řešení, které by bylo z hlediska památkové péče přijatelné a zároveň splňovalo požadavky na bezpečný provoz na mostě. Byl vypracován plán na znovupostavení nevyhovujících kleneb s důrazem na obnovu zdiva a minimalizaci rozšíření horní části mostu tak, aby zůstal zachován nutný volný prostor. Konstruktivní jednání nakonec vedla k vypracování komplexní dokumentace (v rozsahu DÚR), která vyhovuje požadavkům dopravního i historického zájmu. V současné době je již dokončen stavebně historický průzkum na zmíněných viaduktech a nyní nás čeká fáze, kdy jeho výsledky zapracujeme do projektové dokumentace, v níž bude detailněji rozpracována podoba rekonstrukce obou objektů.

Výstavba viaduktu pro 3. a 4. kolej, léto 1918 Po dokončení modernizace a rekonstrukce Hranických viaduktů se tak na jednom místě bude setkávat jedna z nejstarších železnic na území České republiky s nově budovanou, moderní vysokorychlostní tratí a po ní jedoucích vlakových souprav.

Příprava vysokorychlostních tratí v České republice akceleruje s využitím nejnovějších technologických poznatků i léty prověřených zkušeností. Mostní díla na VRT umožňují spojení tam, kde by to jinak nebylo možné.

 

Reklama

Právě se děje

Prezidentské volby v Bolívii vyhrál centristický senátor Rodrigo Paz

Novým prezidentem Bolívie bude křesťanskodemokratický senátor Rodrigo Paz. Po rychlém sečtení 97 procent okrsků z nedělních voleb získal téměř 55 procent hlasů, zatímco bývalý konzervativní prezident Jorge Quiroga Ramírez obdržel 45 procent. Podle bolivijských médií o tom informoval nejvyšší volební tribunál s tím, že Pazovo vítězství je už nezvratné. Jeho nástup do čela dvanáctimilionové jihoamerické země ukončí dvě desetiletí vlády levice.

Doporučujeme

Kallas očekává, že nový balík sankcí proti Rusku bude schválen tento týden

Šéfka unijní diplomacie Kaja Kallas očekává, že devatenáctý balík sankcí proti Rusku bude schválen tento týden, nicméně nikoli během dnešní schůzky ministrů zahraničí EU. Slovenský premiér Robert Fico souhlas se sankcemi podmiňuje ústupky Evropské komise v oblasti energetiky a průmyslu. Předpokládá se, že situaci by mohl odblokovat summit EU, který se koná v Bruselu ve čtvrtek.

Prezidentské volby v Bolívii vyhrál centristický senátor Rodrigo Paz

Novým prezidentem Bolívie bude křesťanskodemokratický senátor Rodrigo Paz. Po rychlém sečtení 97 procent okrsků z nedělních voleb získal téměř 55 procent hlasů, zatímco bývalý konzervativní prezident Jorge Quiroga Ramírez obdržel 45 procent. Podle bolivijských médií o tom informoval nejvyšší volební tribunál s tím, že Pazovo vítězství je už nezvratné. Jeho nástup do čela dvanáctimilionové jihoamerické země ukončí dvě desetiletí vlády levice.

Vestas neotevře továrnu v Polsku, důvodem je slabá poptávka po větrné energii

Dánská společnost Vestas pozastavila výstavbu továrny na výrobu lopatek pro větrné turbíny v Polsku. Projekt, který měl posílit evropský přechod na čistou energii, narazil na slábnoucí poptávku po větrných zdrojích.

Izraelská armáda oznámila, že začala znovu prosazovat klid zbraní v Pásmu Gazy

Izraelská armáda dnes večer oznámila, že po úderech, jimiž podle svého vyjádření reagovala na porušování příměří palestinským teroristickým hnutím Hamás, a na pokyn politického vedení začala znovu prosazovat klid zbraní v Pásmu Gazy v souladu s podmínkami dřívější dohody. Na jakékoli porušení příměří však tvrdě odpoví, varovala zároveň.

Protestů proti Trumpovi se podle organizátorů účastnilo sedm milionů lidí

Masových shromáždění proti prezidentu Donaldu Trumpovi pod heslem No Kings (Žádní králové) se podle organizátorů po celých Spojených státech účastnilo v sobotu sedm milionů lidí. Pokud se údaj potvrdí, šlo by o největší protestní akci v USA od roku 1970, uvedl server listu USA Today. Protesty zaplnily ulice či parky New Yorku, Los Angeles, Chicaga, Bostonu nebo Atlanty. Demonstranti se sešli potřetí od Trumpova lednového návratu do Bílého domu.

Izrael kvůli porušení příměří zarazil přísun pomoci do Pásma Gazy

Izraelská armáda odpoledne podnikla novou vlnu úderů na jihu Pásma Gazy namířených proti cílům spojeným s palestinským teroristickým hnutím Hamásem; podle svého vyjádření tak armáda reagovala na hrubé porušení příměří při incidentu z dnešního rána, při němž v oblasti Rafáhu zemřeli dva izraelští vojáci. Odvetné izraelské údery v Pásmu Gazy pak podle aktuální bilance místních úřadů zabily 33 Palestinců. Izrael dnes zároveň v rámci odvety zastavil přísun humanitární pomoci do Pásma Gazy, informují světové tiskové agentury citující nejmenovaný izraelský bezpečnostní zdroj.

Izrael ohlásil novou vlnu úderů proti Hamásu na jihu Pásma Gazy

Izraelská armáda odpoledne na svém účtu na síti X uvedla, že dnes zahájila novou vlnu úderů na jihu Pásma Gazy namířených proti cílům spojeným s palestinským teroristickým hnutím Hamás. Armáda podle svého vyjádření reaguje na hrubé porušení příměří z dnešního rána. Izraelský premiér Benjamin Netanjahu předtím armádě nařídil, aby tvrdě zasáhla proti "teroristickým cílům" v Pásmu Gazy. Podle izraelských médií tak učinil poté, co armáda už dopoledne zaútočila v oblasti Rafáhu v odvetě za palbu palestinských ozbrojenců. Hamás ovšem svůj podíl na incidentu v Rafáhu popřel.

Princ Andrew se vzdal titulů. Britská monarchie čelí dalšímu otřesu

Po letech skandálů a tlaku veřejnosti se princ Andrew rozhodl vzdát všech svých titulů včetně vévody z Yorku. Rozhodnutí padlo po konzultaci s králem Karlem III. a dalšími členy rodiny. Andrew tvrdí, že chce chránit monarchii, ale podle kritiků jde o krok, který měl přijít už dávno.

Kering prodá kosmetickou divizi L’Oréalu za čtyři miliardy eur

Francouzská luxusní skupina Kering, vlastník značky Gucci, se podle několika zdrojů chystá uzavřít prodej své kosmetické divize společnosti L’Oréal za zhruba čtyři miliardy eur. Nový generální ředitel Luca de Meo tak zahajuje zásadní restrukturalizaci skupiny, která v posledních letech bojuje s poklesem prodejů a zadlužením.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama