4.9 C
Czech
Čtvrtek 4. prosince 2025
Protext ČTKŽivě: Hranické viadukty – důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví

Živě: Hranické viadukty – důkaz ohleduplnosti VRT ke krajině a historickému dědictví

V současnosti se pracuje na projektech stovek mostních objektů překonávajících budoucí vysokorychlostní tratě (VRT). V ČR se plánuje výstavba zhruba 700 km vysokorychlostních tratí, což znamená více než 700 železničních mostních konstrukcí. Zjednodušeně lze říci, že na kilometr VRT připadá minimálně jeden most. Ačkoliv hlavními hledisky jsou ekonomičnost a rychlost výstavby, takový výrazný zásah do krajiny s sebou nese nutnost maximálního respektu k přírodě, krajině i našemu kulturnímu dědictví. A mezi něj určitě patří i technické památky.

Hranické viadukty  a jejich historie  je tématem Prezentačního dne Stavební správy vysokorychlostních tratí, kterým provede za SS VRT Ing. Jan Kubelka. Spolu s ním si projdete historii Severní dráhy císaře Ferdinanda, postupnou výstavbu hranických viaduktů, jejich aktuální stav, výsledky průzkumů a budoucnost při jejich napojení do systému VRT. Všichni, kteří se chtějí dozvědět více, jsou zváni do Informačního centra Správy železnic na pražském hlavním vlakovém nádraží 4. září 2024 od 16:00 hodin. Prezentační den můžete sledovat živě nebo ze záznamu zde:

Cílem ekonomického hospodárného stylu výstavby mostů na VRT je standardizovat konstrukce a vytvořit tak ucelený soubor mostů. Asi dvě třetiny z nich jsou jednoduché propustky a rámy či polorámy, jejich unifikací dojde k snížení nákladů na výstavbu i údržbu a zkrácení času, kdy bude okolní krajina zatížena výstavbou.

stav klenebPři návrhu mostů je zapotřebí respektovat specifika vysokorychlostního provozu. Jedná se zejména o dlouhodobou udržitelnost. Je třeba konstrukce navrhovat tak, aby péče o ně byla co nejjednodušší. Mostní objekty mají přitom deklarovanou životnost 100 let. Objekty jsou tedy vybaveny přístupovými schodišti. Šířkové uspořádání mostů počítá se samostatnými služebními chodníky, u větších mostních objektů jsou navrženy i přístupové komunikace a servisní plochy tak, aby bylo možné se dostat ke všem kritickým částem mostu.

stav kleneb Pro revizi a opravy mostů bude primárně využita pravidelná noční přestávka v provozu. Pohyb zaměstnanců po trati bude přes den omezen na minimum jednak kvůli bezpečnosti, jednak kvůli téměř exponenciálnímu řetězení finančních dopadů: každé omezení na trati povede ke zpoždění vlaků, což bude mít za následek další zpoždění na navazujících tratích, neboť některé spoje na sebe budou čekat, jiné zase budou muset čekat, až bude trať volná atp. Každá minuta zpoždění například TGV ve Francii se odhadem pohybuje řádově v desítkách tisíc EUR. Je tedy nutné provádět jakoukoli údržbu jednoznačně mimo provozní dobu VRT. 

Návrhová rychlost VRT je 320 km/h s možností zvýšení až na 350 km/h. Při vyšších rychlostech při velmi náhlém vjezdu vlaku na most se konstrukce díky své setrvačnosti nestihne ihned přetvořit do výchylky odpovídající poloze působícím silám od vlaku. Navíc pravidelné rozmístění náprav vlaku může vybudit kmitání odpovídající vlastní frekvenci mostu. Z těchto důvodů se obecně pro převedení VRT nenavrhují mosty čistě ocelové, ale spřažené, anebo železobetonové, kde betonová deska zaručí vyšší tuhost konstrukce. Na náročnějších a delších konstrukcích je pro další optimalizaci návrhů mostů třeba znát dynamické účinky vlaků na tyto konstrukce.

vizualizace - nový stav

Velkou výzvou jsou na VRT právě památkově chráněné mosty. Ty představují nezastupitelné kulturní a historické hodnoty, které odrážejí architektonické mistrovství a příběhy minulých let. Udržení a ctění těchto mostů je klíčové pro zachování kulturní identity a odkazu naší společnosti. Zároveň při snaze zajistit bezpečný provoz na těchto objektech se otevírá náročný Stavba viaduktu pro 3. a 4. kolej, 1936–1937projekční úkol. Tomuto problému je vystaven i tým připravující část VRT Moravská brána I (úsek mezi Prosenicemi a Hranicemi n. M.). Nejvíce času se věnuje rekonstrukci Hranických viaduktů, které se nacházejí na plánovaném sjezdu VRT do žst. Hranice na Moravě.

Hranické viadukty byly součástí tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda. Dnes už cihelný viadukt z roku 1846 nevyhovuje plánovanému provozu a kamenný viadukt z roku 1873 vyžaduje významné rekonstrukční zásahy. Postupně tak bylo hledáno řešení, které by bylo z hlediska památkové péče přijatelné a zároveň splňovalo požadavky na bezpečný provoz na mostě. Byl vypracován plán na znovupostavení nevyhovujících kleneb s důrazem na obnovu zdiva a minimalizaci rozšíření horní části mostu tak, aby zůstal zachován nutný volný prostor. Konstruktivní jednání nakonec vedla k vypracování komplexní dokumentace (v rozsahu DÚR), která vyhovuje požadavkům dopravního i historického zájmu. V současné době je již dokončen stavebně historický průzkum na zmíněných viaduktech a nyní nás čeká fáze, kdy jeho výsledky zapracujeme do projektové dokumentace, v níž bude detailněji rozpracována podoba rekonstrukce obou objektů.

Výstavba viaduktu pro 3. a 4. kolej, léto 1918 Po dokončení modernizace a rekonstrukce Hranických viaduktů se tak na jednom místě bude setkávat jedna z nejstarších železnic na území České republiky s nově budovanou, moderní vysokorychlostní tratí a po ní jedoucích vlakových souprav.

Příprava vysokorychlostních tratí v České republice akceleruje s využitím nejnovějších technologických poznatků i léty prověřených zkušeností. Mostní díla na VRT umožňují spojení tam, kde by to jinak nebylo možné.

 

Reklama

Doporučujeme

Na dně Baltského moře bují život na zbraních z druhé světové války

Zbytky nacistických bomb a torpéd leží na dně Baltského moře už desítky let. Místo nebezpečné zóny plné jedu se tam ale hojně daří podmořskému životu. Příroda si našla cestu i tam, kde lidé zanechali spoušť.

Polsko ukončí chov zvířat na kožešiny, prezident ale vetoval zákaz držení psů na řetězu

Polský prezident Karol Nawrocki podepsal zákon zakazující chov zvířat pro kožešiny, čímž ukončil jednu z největších kožešinových produkcí na světě. Zároveň ale vetoval samostatný návrh, který měl zakázat držení psů na řetězech a zavést minimální velikosti kotců podle váhy zvířete.

Počet obětí ničivých povodní v Asii překročil 1500, stovky lidí se pohřešují

Počet obětí ničivých povodní v Asii překročil 1500 a stovky dalších lidí se stále pohřešují. Záchranáři se snaží dostat do oblastí, které záplavy a sesuvy půdy odřízly od okolní, napsala agentura AP.

Putin uvedl, že nesouhlasí s některými body amerického plánu pro Ukrajinu

V americkém plánu pro Ukrajinu jsou body, s nimiž Rusko nesouhlasí, řekl ruský prezident Vladimir Putin a dodal, že tyto záležitosti probral při úterním setkání s americkými vyjednavači. Rusko podle něj převezme Donbas na východě Ukrajiny vojenskými či jinými prostředky, napsala agentura Reuters. Území, která kontroluje Ukrajina, buď ukrajinští vojáci opustí, nebo je Rusko obsadí vojenskou silou, dodal šéf Kremlu. Putin podle ruského listu Kommersant hovořil v indické televizi nejen o ovládnutí Donbasu, tedy Doněcké a Luhanské oblasti, ale také "Novoruska", což je výraz, který ruští politici používají i pro další území na jihovýchodě Ukrajiny, kde Rusko částečně okupuje Chersonskou a Záporožskou oblast.

Prezident Si uvítal v Pekingu Macrona, který je na třídenní návštěvě Číny

Francouzský prezident Emmanuel Macron se dnes setkal se svým čínským protějškem Si Ťin-pchingem. Během jednání se nejvyšší představitelé obou zemí zavázali k hlubší spolupráci v globálních otázkách, jako je válka na Ukrajině a obchod. Macron ve středu přiletěl na třídenní návštěvu Číny, která se koná v době, kdy se Francie připravuje v příštím roce převzít předsednictví skupiny G7, napsala agentura AP.

Trump omilostnil developera stíhaného jeho vlastní administrativou

Donald Trump znovu sáhl po prezidentské milosti. Tentokrát zastavil stíhání realitního magnáta Tima Leiwekeho, kterého jeho vlastní ministerstvo spravedlnosti letos obvinilo z manipulace veřejné zakázky na sportovní arénu v Texasu. Případ, který měl být ukázkou boje proti korupci, se během pár měsíců obrátil ve prospěch obviněného.

Turecko varuje před útoky na tankery v Černém moři

Útoky na tankery spojené s Ruskem v posledních dnech vyvolávají napětí v celém regionu. Ankara upozorňuje, že incidenty zasahují do bezpečnosti, obchodu i pravidelného provozu v Černém moři a dokazují, že válka na Ukrajině získává další rozměr.

Airbus A320 snižuje letošní plán dodávek kvůli chybě na trupu

Airbus A320 má další komplikaci. Výrobce řeší problém s kovovými panely u části letadel a zároveň dohání následky rozsáhlé softwarové závady. Do konce roku proto stihne dodat méně strojů, než plánoval.

Jižní Korea žádá pro manželku exprezidenta 15 let vězení

Prokurátoři v Soulu navrhli patnáctiletý trest pro bývalou první dámu Kim Keon-hee, manželku sesazeného prezidenta Jun Sok-jola. Oba čelí řadě kauz od údajné manipulace s akciemi přes úplatky od Jednotící církve až po krátké vyhlášení stanného práva.

KOMENTÁŘ: Tato firma se chce dostat na burzu dřív než OpenAI. A zlomit tím vaz ChatuGPT

Technologický AI závod dostává další zápletku – společnost Anthropic údajně plánuje vstup na burzu. O zalistování přitom uvažuje i její vrchní konkurent OpenAI, jenže v tomto ohledu podle všeho nepostupuje tak rychle. Pokud by se Anthropic skutečně dostal na burzu, došlo by k jedné z největších IPO v historii.

Izrael brzy otevře hraniční přechod Rafáh, aby mohli Gazané do Egypta

V příštích dnech bude otevřen přechod Rafáh na jihu Pásma Gazy, aby mohli Palestinci do Egypta. Podle agentury Reuters to dnes oznámil úřad pro palestinské civilní záležitosti izraelského ministerstva obrany (COGAT), který dohlíží na dovoz humanitární pomoci.

Summers dostal doživotní zákaz členství v prestižní ekonomické skupině

Americká ekonomická asociace (American Economic Association, AEA) udělila bývalému ministrovi financí USA a exprezidentovi Harvardovy univerzity Larrymu Summersovi doživotní zákaz účasti na svých aktivitách. Organizace s více než sedmnácti tisíci členy ve svém prohlášení uvedla, že jeho jednání, zachycené ve „veřejně dostupné komunikaci“, je v rozporu s jejími standardy profesní integrity.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama