Ve věku 88 let zemřel Paco Rabanne, módní návrhář španělského původu, který se proslavil především svými metalickými modely z 60. let 20. století. V pátek o tom informovaly agentura Reuters a server BBC.
Úmrtí Rabanneho ve francouzské Bretani potvrdil mluvčí španělské skupiny Puig, do níž patří značka Paco Rabanne. „Byl významnou osobností v oblasti módy, jeho vize byla odvážná, revoluční a provokativní a promlouvala prostřednictvím jedinečné estetiky,“ uvedl Marc Puig, generální ředitel společnosti.
World-famous fashion designer Paco Rabanne has died at the age of 88 https://t.co/02c1b1gbFI
— CNN (@CNN) February 3, 2023
Rabanne, vlastním jménem Francisco Rabaneda Cuervo, se narodil v roce 1934 ve vesnici ve španělském Baskicku poblíž města San Sebastian. Vyrůstal ve Francii a vystudoval architekturu na École des Beaux Arts v Paříži.
K módě se dostal postupně. Na začátku své kariéry se Rabanne věnoval skicování kabelek a bot, později se dostal k navrhování šperků a oděvů z netradičních materiálů, jako je kov a plast.
Po krátkém období ve stavebnictví pracoval pro značky jako Givenchy, Dior nebo Balenciaga. V roce 1966 pak založil vlastní módní dům Paco Rabanne, který získal mezinárodní uznání.
Nenositelné šaty z materiálů dnešní doby
Jeho první kolekci tvořily kousky z proužků plastu spojené kovovými kroužky, které oblékly bosé modelky na prezentaci v luxusním pařížském hotelu. Sám kolekci popsal jako „nenositelné šaty ze současných materiálů“, připomněla agentura Reuters.
„Vždycky jsem měl dojem, že jsem urychlovač času,“ prohlásil Rabanne dle BBC o svých návrzích v roce 2016. „Jdu tak daleko, jak je to pro danou dobu rozumné, a nepodléhám chorobnému potěšení ze známých věcí, které vnímám jako úpadek,“ poznamenal.
„Paco Rabanne učinil transgresi magnetickou. Kdo jiný by mohl přimět módní Pařížanky, aby se dožadovaly šatů z plastu a kovu,“ řekl šéf módní divize společnosti Puig Jose Manuel Albesa.
Návrhář se koncem 60. let spojil se španělskou rodinou Puigových a uvedl na trh parfémy, které posloužily jako odrazový můstek pro mezinárodní expanzi společnosti.