Psychologie barev naznačuje, že různé barvy mohou vyvolat různé psychologické reakce. Každá barva ovlivňuje naši náladu jiným způsobem. Co s námi dělá zelená?
Někdy reakce souvisejí s intenzitou barvy, zatímco v jiných případech jsou naše nálady a emoce produktem zkušenosti a kulturních vlivů.
Mnoho lidí má silné spojení s přírodou a při spatření zelené se jim vybaví svěží zeleň trávy, stromů a lesů. Zelená je často popisována jako osvěžující a klidná barva.
Význam zelené barvy a psychologie
V psychologii barev jsou barvy složené z delších vlnových délek považovány za „vzrušující nebo teplé“, zatímco barvy kratších vlnových délek jsou „relaxační či chladné“.
Zelená je studená barva, protože má kratší vlnové délky. Zatímco naše oči se potřebují přizpůsobit, aby viděly barvy s delšími vlnovými délkami, nemusí se přizpůsobovat vůbec, aby viděly ty studené.
Zelená často symbolizuje přírodu a přírodní svět. Předpokládá se, že představuje klid. Další asociace spojené se zelenou barvou jsou peníze, štěstí, zdraví, závist nebo žárlivost a povědomí o životním prostředí.
Ve starověké mytologii se zelená používala k označení plodnosti Země a také žen. Studie ukázaly, že zelená barva může inspirovat kreativitu.
Pozitivně ovlivňuje naše myšlení, vztahy a fyzické zdraví. O zelené se předpokládá, že zmírňuje stres a pomáhá léčit.
Zelená uklidňuje
Odstíny zelené, které se vyskytují v přírodě, nám mohou pomoci uklidnit se na novém místě. Z tohoto důvodu návrháři často používají zelenou barvu ve veřejných prostorách, jako jsou restaurace a hotely.
Zelená je přirozená
Uklidňující účinky zelené mohou být způsobeny jejími asociacemi s přírodou, kterou lidé často vnímají jako relaxační a osvěžující. Někteří výzkumníci se domnívají, že naše pozitivní spojení se zelenou je v našem mozku „pevně zabudováno“ díky evoluci. Naši předkové věděli, že zelená v přírodě označuje místo, kde lze nalézt potravu, vodu a úkryt.
Zelená je motivující
Zatímco pro některé je zelená barva uklidňující, jiní zjišťují, že je motivuje. Jedna studie zjistila, že lidé s „vysokou potřebou úspěchu“ důsledněji volili zelenou barvu před barvou červenou.
To může být způsobeno kulturním vlivem na vnímání červené a zelené. Například červená barva je často varováním spojeným s nebezpečím (jako je semafor), zatímco zelená barva označuje, že situace je bezpečná (zelené světlo).
Zelené jsou často také bankovky. Ale na druhou stranu se podívejte například na čínskou svatbu. Vše od šatů nevěsty přes výzdobu, obálky s darovanou hotovostí, až po osvětlení, je červené…
Vaše vlastní reakce na zelenou barvu je vysoce osobní. Minulé zkušenosti, stejně jako osobní a kulturní asociace, to vše může hrát roli v tom, jak se díky této barvě cítíte.
Zelená je i barvou závisti
Jakkoli je zelená spojena s pozitivními pocity, může také naznačovat žárlivost nebo závist. Určitě jste už slyšeli výraz „zelený závistí“. Existují různé teorie o tom, odkud toto rčení pochází.