Reklama

Výhody křížového tréninku pro běžce

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Křížový trénink neboli cross-training je jakýkoli sport nebo cvičení, které doplňuje váš hlavní sport. Studie ukazují, že běžcům přináší mnoho výhod. Jaké to jsou?

Ať už jste začínající běžec, nebo zkušený maratonec, existuje několik důvodů, proč byste měli křížový trénink začlenit do vašeho programu.

Pomáhá vyvážit vaše svalové skupiny

Křížový trénink může pomoci posílit svaly, které se při běhu používají méně. Můžete se soustředit na konkrétní oblasti, například horní část těla, které při běhu tolik nepracují.

Udržíte si, nebo dokonce zlepšíte svoji kardiovaskulární kondici

Mnoho křížových tréninků je skvělým kardiovaskulárním cvičením, takže staví na podobných výhodách běhu.

Snižuje riziko zranění

Vyvážením svých slabších svalů se silnějšími snížíte riziko zranění. Účast na křížových tréninkových aktivitách s nízkým dopadem, jako je plavání nebo běh ve vodě (aqua jogging), sníží napětí ve vašich kloubech. Ty jsou často pro běžce bolestivým místem.

Vyhnete se tomu, že vás běhání začne nudit

Cross-training dává běžcům tolik potřebnou duševní přestávku od jejich sportu, což je zvláště důležité pro ty, kteří trénují na dálkové běhy, jako jsou maratony.

Můžete se udržovat v kondici i při zranění

Běžcům, kteří trpí zraněními, lékař někdy řekne, aby si během zotavování odpočinuli od běhu. S určitými zraněními je ale možné pokračovat v křížovém tréninku. Ten může pomoci zraněným sportovcům udržet si kondici a lépe se vypořádat s pauzou v tréninku i frustrací.

Kdy a kolik křížového tréninku?

Množství křížového tréninku závisí na tom, jak se cítíte. Mentálně i fyzicky. Pokud jste rekreační běžec, zkuste své tři až čtyři dny běhu doplnit o dva až tři dny křížového tréninku.

Pokud jste závodní běžec a běháte čtyři až šest dní v týdnu, můžete nahradit lehký běh nebo odpočinkový den křížovým tréninkem jeden až dva dny v týdnu. Křížový trénink může být také skvělý pro běžce, kteří cestují a nemohou běhat venku nebo na běžícím pásu, ale mají přístup k jiným sportům.

Pokud se potýkáte se zraněním a vyhýbáte se běhu, možná budete muset trénovat častěji. Požádejte svého lékaře nebo fyzioterapeuta o radu, kolik byste měli trénovat a jaké aktivity jsou pro vaše konkrétní zranění nejlepší.

Začátečníci i zkušení běžci mohou mít během běžeckého tréninku období, kdy se cítí znuděni nebo bez motivace. Křížový trénink může být skvělý způsob, jak těmito fázemi projít bez ztráty kondice. Když si každý týden nahradíte několik dní běžeckého tréninku křížovým, může vám to pomoci získat zpět svou motivaci a vášeň pro běh.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

cvičení

Otázky, které byste si měli položit, než vynecháte cvičení – část...

Znáte ty dny, kdy máte spoustu důvodů, proč zrovna dnes vynechat pravidelný trénink? Jsou to legitimní důvody, nebo jen výmluvy? Na co byste se měli zeptat sami sebe si přečtěte v článku.

Otázky, které byste si měli položit, než vynecháte cvičení – část...

Rozhodnout se cvičit někdy v budoucnosti je snadné. Ve skutečnosti se často rozhodujete, když jste odpočatí, energičtí a motivovaní. Co se stane, když přijde čas to skutečně dodržet?
esenciální oleje

Využití esenciálních olejů mimo aromaterapii

Aromaterapie není jediným způsobem použití éterických olejů. Mnoho lidí používá esenciální oleje k provonění svých domovů nebo osvěžení prádla. Používají se také jako přírodní vůně v domácí kosmetice a vysoce kvalitních přírodních produktech.
Běh

Kdy a jak odpočívat při běžeckém tréninku

Pokud se rozhodnete, že zařadíte do běžeckého plánu dny odpočinku, je dalším krokem jejich strategické naplánování. Nejlepší dny pro odpočinek budou záviset na tom, jaký jste typ běžce, kdy obvykle běháte (a jak dlouho) a jestli trénujete na konkrétní událost.
Esenciální oleje

Co jsou esenciální oleje a jak fungují?

Esenciální oleje se často používají v aromaterapii. To je forma alternativní medicíny, která využívá výtažky z rostlin k podpoře zdraví a pohody.
Běh

Měli byste běhat každý den?

I když víte, že běh je skvělé cvičení, možná si říkáte, jestli je každodenní běhání chytrý nápad. Zvažte všechny přínosy i rizika, než si slíbíte běhat každý den.
Reklama
Reklama
Reklama