-1 C
Czech
Pátek 28. listopadu 2025
Protext ČTKUmožněte duální provoz vlaků bez vybavení ETCS a odložte výhradní provoz minimálně...

Umožněte duální provoz vlaků bez vybavení ETCS a odložte výhradní provoz minimálně o tři roky, vyzývají experti ministra dopravy v otevřeném dopise

Praha 28. března 2024 (PROTEXT) – Žádný jiný stát než Česká republika neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy

Česká republika při zavádění ETCS postupuje zbytečně rychle, tvrdě a neústupně. Žádný z evropských států neplánuje podobně jako Česká republika přejít kompletně na ETCS do roku 2030. Podobně žádný jiný evropský stát neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy, mj. proto, že ETCS není stoprocentně provozně spolehlivé a státy jím ani neplánují pokrýt všechny vedlejší tratě. V neposlední řadě žádný evropský stát nezavádí ETCS přesně podle specifikací ERA (European Rail Agency). Svým přístupem si Česká republika způsobuje zbytečné problémy a zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému výrazně prodražuje o miliardy korun. Expertní tým SPEŽ proto nedávno oslovil ministra dopravy Martina Kupku a v otevřeném dopise ho vyzval k odložení tzv. výhradního provozu ETCS v České republice minimálně o tři roky, na rok 2028. Zároveň žádá, aby byl umožněn souběžný provoz vlaků vybavených i nevybavených systémem ETCS.

„Měli jsme možnost vyslechnout si zkušenosti našich kolegů z Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska a dalších evropských států i mimo EU s praktickým provozem ETCS na jejich národních tratích. Ze zkušeností vyplývá, že ETCS je zatím provozně nevyzrálý systém s nižší spolehlivostí než dosavadní národní zabezpečovací systémy,“ říká Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici a bývalý náměstek generálního ředitele Správy železnic. V České republice se zavádí ETCS L2 (Level 2). Ten je ale zatím provozně velmi nespolehlivý a trpí častými výpadky, jak ukázaly zkušenosti s jeho používáním na trati Olomouc – Uničov i nedávný zátěžový test mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Břeclaví. Podobné zkušenosti s ETCS L2 mají i ve Švýcarsku, kde jim podobně jako u nás nasazení tohoto systému na 10 % tratí způsobuje jejich nižší propustnost. Další implementaci Level 2 proto dočasně zastavili.

Česká republika plánuje od roku 2025 zavést na vybraných úsecích koridorů tzv. výhradní provoz pod ETCS. Na koridorové tratě včetně nádraží tak nebudou moct vjet lokomotivy nebo hnací vozy, které by nebyly tímto systémem vybaveny. V Německu, Rakousku, Maďarsku ani Itálii, která je se zaváděním ETCS možná nejdále v Evropě, však nic takového neplánují. Ve všech těchto zemích nechávají v provozu i dosavadní národní zabezpečovací systém a tratě provozují v duálním režimu. Důvodem je jednak záloha, ale hlavně to, aby do stanic mohly zajíždět i vlaky, které ETCS vybavené nejsou, a u nichž dovybavení novým mobilním zabezpečovacím zařízením nedává ekonomický smysl. To je důležité zejména u regionálních tratí, které ani v těchto zemích nejsou a nebudou ETCS vybaveny. Kdyby neexistoval duální režim, nemohly by na hlavní koridorové stanice regionální spoje svážet cestující. V České republice však toto nebude možné a regionální vlaky budou muset být vybavené ETCS za desítky miliónů korun jen kvůli vjezdu do koncové stanice.

EU chce do roku 2030 převést na silnice 30 % nákladní dopravy. Nákladné vybavování starších hnacích vozidel vozidlovou jednotkou ETCS omezuje menší dopravce, kteří na takto drahé zařízení leckdy nemají dostatek finančních prostředků a kteří na dopravním trhu vyplňují mezery v případech přeprav, o které „velcí“ nemají zájem.

Snad nejhorší je ale neústupné prosazování zavádění ETCS přesně podle specifikací tak, jak je spravuje Evropská železniční agentura ERA. Všechny ostatní státy žádají o různé úpravy a výjimky a evropský regulátor jim je při řádném zdůvodnění schvaluje. Třeba v Maďarsku chtějí provozovat ETCS L1 až do rychlosti 300 km/h, přičemž u nás zavádíme L2 proto, že L1 je údajně možné provozovat jen do rychlosti 160 km/h. V Rakousku mají tolerovanou jízdu vozidla bez příjmu signálu GSM-R stanovenu na 40 sekund, u nás je norma 18 sekund. To vede k výrazně vyšším nárokům na pokrytí tratě a vyšším nákladům na telekomunikační infrastrukturu. A zavádění radiového spojení s vlakem pomocí GSM-R je v ČR také rarita – Německo i Rakousko ve velkém využívá sdílení sítí s veřejnými operátory a mají v podstatě stoprocentní pokrytí železniční sítě GSM-R. Problémy s činností ETCS L2 na trati Olomouc – Uničov – Šumperk souvisí také se „špatným“ přihlášením hnacího vozidla do sítě GSM-R. Je zcela nepochopitelné, proč síť GSM-R nedokáže data na vozidlo/z vodidla převzít jakoukoliv stanicí BTS jako je to běžné ve veřejné síti.

Ve Finsku zase dosáhli toho, že místo GSM-R běží ETCS na síti TETRA (u nás by mohlo běžet např. na celoplošné síti Pegas provozované ministerstvem vnitra) a do budoucna počítají s komerčními 5G sítěmi. Zcela tak odpadá nutnost budování oddělené telekomunikační infrastruktury. Rakousko, Německo i Norsko požádaly o prodloužení termínů na zavádění ETCS, takže mohou nová zabezpečovací zařízení instalovat jenom tam, kde se to staré dostane na hranici životnosti.

„Evropská zkušenost jasně ukazuje, že ETCS je sice moderní zabezpečovací systém, ale jeho neústupné plošné zavádění bez umožnění duálního provozu s hnacími vozidly nevybavenými ETCS, a to ještě před termíny stanovenými EU, je předčasné a hlavně zbytečné. ETCS musí nejdříve stejně jako kterýkoliv jiný systém projít provozním ověřením a úpravami, které zajistí jeho celkovou spolehlivost a efektivitu. Požádali jsme proto ministra dopravy Martina Kupku v otevřeném dopise o umožnění duálního provozu vlaků bez ETCS a o přehodnocení plánovaného výhradního provozu ETCS v České republice,“ uzavírá předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych.

O ETCS – ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí ERTMS. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

O Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) – Spolek pro efektivní železnici vznikl v roce 2013 pod starým názvem Spolek za bezpečnou železnici. Je názorovou a komunikační platformou osob a institucí, kterým není lhostejný osud železnice v České republice. Naším hlavním posláním je podpora věcné diskuse a zprostředkovávání výměny názorů mezi předními odborníky a širokou veřejností na aktuální témata. V diskuzích se soustředíme především na otázky rozvoje bezpečné železniční dopravy jako efektivního a ekologického způsobu přepravy, která patří svým významem mezi klíčové součásti kritické infrastruktury státu. Vysokou odbornost, ale i názorovou rozmanitost garantují osobnosti, které jsou součástí našeho expertního týmu, z nichž všichni mají dlouholeté pracovní či akademické zkušenosti.

 

 

Reklama

Doporučujeme

Kreml: Rusko dostalo od USA ženevský plán pro Ukrajinu, projedná ho příští týden

Spojené státy zaslaly Rusku parametry svého mírového plánu pro Ukrajinu, upravené po konzultacích mezi USA, Ukrajinou a evropskými zeměmi v Ženevě. V Moskvě se o nich bude jednat příští týden. Podle ruské státní agentury TASS to dnes řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov. Dodal, že Rusko chce směřovat k mírovému řešení na Ukrajině navzdory svému přesvědčení, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj není legitimním vůdcem.

Německo bude v EU prosazovat zmírnění zákazu aut se spalovacími motory

Německá vláda bude v Evropské unii prosazovat zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Dohodly se na tom strany vládní koalice - konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie (SPD). Na tiskové konferenci o tom dnes informovali jejich předsedové. Dosáhnout chce Německo mimo jiné toho, aby bylo nadále možné prodávat automobily s vysoce efektivními spalovacími motory či vozy s hybridním pohonem.

J.D. a Turk se vracejí. Scrubs hlásí comeback po 15 letech

Návrat jedné z nejmilovanějších televizních dvojic je na spadnutí. První teaser po letech mlčení potvrzuje, že Sacred Heart znovu otevře své brány a parta doktorů se chystá znovu do akce. Fanoušky se můžou těšit na nové tváře i nostalgické momenty.

Počet obětí záplav v Thajsku podle vlády vzrostl na 145, nejvíce zasažen je jih

Počet obětí záplav v Thajsku vzrostl na 145, napsala dnes s odvoláním na mluvčího vlády agentura AFP. Předchozí bilance činila 87 obětí. Nejvíce mrtvých je v jihothajské provincii Songchlá, kde od začátku týdne platí stav nouze. Přírodní katastrofa postihla nejméně 3,6 milionu lidí.

Sýrie hlásí devět mrtvých po útoku Izraele, ten informoval o zraněných vojácích

Při izraelském útoku v obci Bajt Džin na jihozápadě Sýrie zahynulo devět lidí. Dnes o tom s odvoláním na syrskou státní televizi informovala agentura Reuters. Izraelská armáda podle portálu The Times of Israel oznámila, že v noci v obci podnikla razii proti islámským radikálům, při které se její vojáci dostali pod palbu. Zranění utrpělo šest izraelských vojáků, tři z nich jsou ve vážném stavu.

Africké lesy přestaly pohlcovat uhlík. Nová studie varuje před zásadním zlomem

Afrika ztratila jednu z nejdůležitějších klimatických výhod. Lesy, které dříve pohlcovaly obrovské množství uhlíku, začaly uhlík naopak vypouštět. Vědci přinášejí data, která mění dosavadní představy o fungování tropických ekosystémů a upozorňují, že svět přichází o klíčový přírodní štít.

Trump chce kvůli střelbě u Bílého domu zastavit migraci z třetích zemí do USA

Prezident USA Donald Trump oznámil, že chce trvale pozastavit migraci do USA ze všech zemí třetího světa. Oznámil to na své sociální síti Truth Social jako reakci na střelbu, při níž zahynula členka Národní gardy.

Ukrajina a Rusko ohlásily vzdušné útoky nepřítele

Ruská protivzdušná obrana v noci na dnešek zlikvidovala 136 ukrajinských dronů. Informovala o tom agentura Reuters. Ruské úřady se o případných škodách nezmiňují, zpráva na síti Telegram nicméně hlásí exploze v několika ruských městech, mimo jiné v Taganrogu v Rostovské oblasti. Ukrajinské letectvo ohlásilo, že v noci na dnešek vypálilo Rusko na Ukrajinu 72 dronů a jednu balistickou raketu Iskander-M.

Ukrajinský protikorupční úřad provádí prohlídku u šéfa prezidentské kanceláře Jermaka

Národní protikorupční úřad Ukrajiny (NABU) sdělil, že společně se speciální protikorupční prokuraturou (SAP) provádí prohlídky u šéfa prezidentské kanceláře Andrije Jermaka. Toho média označují za mocného muže ukrajinské politiky a upozorňují, že v současné době vede tým, který jedná se Spojenými státy o plánu Washingtonu na ukončení rusko-ukrajinské války. Jermak dnes na platformě Telegram napsal, že s orgány činnými v trestním řízení plně spolupracuje.

Počet obětí povodní a sesuvů půdy na Srí Lance vzrostl na 56, zemi zasáhla bouře

Srí Lanka dnes uzavřela školy a nasadila armádu na pomoc lidem zasaženým povodněmi a sesuvy půdy, které si vyžádaly 56 obětí. Jednadvacet lidí je stále nezvěstných, napsala agentura AFP. Původní bilance činila 46 mrtvých. Východ ostrova dnes také zasáhla tropická bouře Ditwah, která do celé země přinesla vydatné srážky a která směřuje k jihoindickému státu Tamilnádu.

Orbán řekl, že bude v Moskvě jednat s Putinem o energiích a míru na Ukrajině

Maďarský premiér Viktor Orbán oznámil, že dnes bude v Moskvě jednat s ruským prezidentem Vladimirem Putinem o dodávkách energií a možnostech uzavření míru na Ukrajině. Informuje o tom agentura Reuters. Maďarský lídr je považován za hlavního Putinova spojence v Evropské unii a jeho země navzdory snaze Evropské unie ukončit odběr ruských energií stále usiluje o dodávky ruské ropy a plynu.

Ekonomická šance, nebo ekologická hrozba? Chystaný ropovod v Kanadě budí vášně

Kanadský premiér Mark Carney uzavřel s představiteli Alberty dohodu o výstavbě nového ropovodu, který provincii propojí s tichomořským pobřežím Britské Kolumbie. O finalizaci projektu usiluje Alberta dlouhé roky, jde však o politicky nejvýbušnější téma v celé zemi. Jedni mluví o ekonomické příležitosti, druzí o hrozbě pro životní prostředí a domorodé komunity.

Putin požaduje východ Ukrajiny, Evropě nabízí bezpečnostní záruky

Ruský prezident Vladimir Putin během návštěvy Kyrgyzstánu zopakoval, že válka skončí jen tehdy, stáhne-li se ukrajinská armáda ze všech území, která Rusko považuje za svá, včetně Doněcké oblasti. Pro Kyjev je odevzdání jakéhokoli území nepřijatelné. Také uvedl, že na Evropu nezaútočí s tím, že může formálně potvrdit bezpečnostní záruky.

Žralok napadl dva mladé turisty ze Švýcarska u australského pobřeží. Žena zemřela, muž bojuje o život

Mladá turistka ve věku kolem dvaceti let zemřela poté, co ji ve vodě v blízkosti pláže Crowdy Bay na východním pobřeží Austrálie napadl žralok. Stejný žralok zranil také mladého muže, který byl následně v kritickém stavu letecky transportován do nemocnice.

Požár hongkongských výškových budov si vyžádal už 75 životů

Počet obětí požáru obytného komplexu v Hongkongu vzrostl na 75. Agentuře AFP to sdělil mluvčí místní vlády. Počet mrtvých se tak od dnešního rána zvýšil o dvacet. Ošetřeno bylo 76 zraněných, včetně 11 zasahujících hasičů. Bilance platí k dnešním 22:00 místního času (15:00 SEČ). Z komplexu se podařilo stovky lidí evakuovat, ale podle agentury Kjódó je na 200 lidí nezvěstných. Oheň, který ve středu zachvátil sedm z osmi budov komplexu, je ve všech zasažených výškových budovách "v zásadě pod kontrolou", ačkoli plameny jsou stále viditelné, uvedl večer správce města John Lee. Dosud není jasné, co požár způsobilo.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama