10.3 C
Czech
Čtvrtek 13. listopadu 2025
Protext ČTKUmožněte duální provoz vlaků bez vybavení ETCS a odložte výhradní provoz minimálně...

Umožněte duální provoz vlaků bez vybavení ETCS a odložte výhradní provoz minimálně o tři roky, vyzývají experti ministra dopravy v otevřeném dopise

Praha 28. března 2024 (PROTEXT) – Žádný jiný stát než Česká republika neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy

Česká republika při zavádění ETCS postupuje zbytečně rychle, tvrdě a neústupně. Žádný z evropských států neplánuje podobně jako Česká republika přejít kompletně na ETCS do roku 2030. Podobně žádný jiný evropský stát neplánuje vypnout své stávající zabezpečovací systémy, mj. proto, že ETCS není stoprocentně provozně spolehlivé a státy jím ani neplánují pokrýt všechny vedlejší tratě. V neposlední řadě žádný evropský stát nezavádí ETCS přesně podle specifikací ERA (European Rail Agency). Svým přístupem si Česká republika způsobuje zbytečné problémy a zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému výrazně prodražuje o miliardy korun. Expertní tým SPEŽ proto nedávno oslovil ministra dopravy Martina Kupku a v otevřeném dopise ho vyzval k odložení tzv. výhradního provozu ETCS v České republice minimálně o tři roky, na rok 2028. Zároveň žádá, aby byl umožněn souběžný provoz vlaků vybavených i nevybavených systémem ETCS.

„Měli jsme možnost vyslechnout si zkušenosti našich kolegů z Rakouska, Německa, Itálie, Maďarska a dalších evropských států i mimo EU s praktickým provozem ETCS na jejich národních tratích. Ze zkušeností vyplývá, že ETCS je zatím provozně nevyzrálý systém s nižší spolehlivostí než dosavadní národní zabezpečovací systémy,“ říká Josef Hendrych, předseda Spolku pro efektivní železnici a bývalý náměstek generálního ředitele Správy železnic. V České republice se zavádí ETCS L2 (Level 2). Ten je ale zatím provozně velmi nespolehlivý a trpí častými výpadky, jak ukázaly zkušenosti s jeho používáním na trati Olomouc – Uničov i nedávný zátěžový test mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Břeclaví. Podobné zkušenosti s ETCS L2 mají i ve Švýcarsku, kde jim podobně jako u nás nasazení tohoto systému na 10 % tratí způsobuje jejich nižší propustnost. Další implementaci Level 2 proto dočasně zastavili.

Česká republika plánuje od roku 2025 zavést na vybraných úsecích koridorů tzv. výhradní provoz pod ETCS. Na koridorové tratě včetně nádraží tak nebudou moct vjet lokomotivy nebo hnací vozy, které by nebyly tímto systémem vybaveny. V Německu, Rakousku, Maďarsku ani Itálii, která je se zaváděním ETCS možná nejdále v Evropě, však nic takového neplánují. Ve všech těchto zemích nechávají v provozu i dosavadní národní zabezpečovací systém a tratě provozují v duálním režimu. Důvodem je jednak záloha, ale hlavně to, aby do stanic mohly zajíždět i vlaky, které ETCS vybavené nejsou, a u nichž dovybavení novým mobilním zabezpečovacím zařízením nedává ekonomický smysl. To je důležité zejména u regionálních tratí, které ani v těchto zemích nejsou a nebudou ETCS vybaveny. Kdyby neexistoval duální režim, nemohly by na hlavní koridorové stanice regionální spoje svážet cestující. V České republice však toto nebude možné a regionální vlaky budou muset být vybavené ETCS za desítky miliónů korun jen kvůli vjezdu do koncové stanice.

EU chce do roku 2030 převést na silnice 30 % nákladní dopravy. Nákladné vybavování starších hnacích vozidel vozidlovou jednotkou ETCS omezuje menší dopravce, kteří na takto drahé zařízení leckdy nemají dostatek finančních prostředků a kteří na dopravním trhu vyplňují mezery v případech přeprav, o které „velcí“ nemají zájem.

Snad nejhorší je ale neústupné prosazování zavádění ETCS přesně podle specifikací tak, jak je spravuje Evropská železniční agentura ERA. Všechny ostatní státy žádají o různé úpravy a výjimky a evropský regulátor jim je při řádném zdůvodnění schvaluje. Třeba v Maďarsku chtějí provozovat ETCS L1 až do rychlosti 300 km/h, přičemž u nás zavádíme L2 proto, že L1 je údajně možné provozovat jen do rychlosti 160 km/h. V Rakousku mají tolerovanou jízdu vozidla bez příjmu signálu GSM-R stanovenu na 40 sekund, u nás je norma 18 sekund. To vede k výrazně vyšším nárokům na pokrytí tratě a vyšším nákladům na telekomunikační infrastrukturu. A zavádění radiového spojení s vlakem pomocí GSM-R je v ČR také rarita – Německo i Rakousko ve velkém využívá sdílení sítí s veřejnými operátory a mají v podstatě stoprocentní pokrytí železniční sítě GSM-R. Problémy s činností ETCS L2 na trati Olomouc – Uničov – Šumperk souvisí také se „špatným“ přihlášením hnacího vozidla do sítě GSM-R. Je zcela nepochopitelné, proč síť GSM-R nedokáže data na vozidlo/z vodidla převzít jakoukoliv stanicí BTS jako je to běžné ve veřejné síti.

Ve Finsku zase dosáhli toho, že místo GSM-R běží ETCS na síti TETRA (u nás by mohlo běžet např. na celoplošné síti Pegas provozované ministerstvem vnitra) a do budoucna počítají s komerčními 5G sítěmi. Zcela tak odpadá nutnost budování oddělené telekomunikační infrastruktury. Rakousko, Německo i Norsko požádaly o prodloužení termínů na zavádění ETCS, takže mohou nová zabezpečovací zařízení instalovat jenom tam, kde se to staré dostane na hranici životnosti.

„Evropská zkušenost jasně ukazuje, že ETCS je sice moderní zabezpečovací systém, ale jeho neústupné plošné zavádění bez umožnění duálního provozu s hnacími vozidly nevybavenými ETCS, a to ještě před termíny stanovenými EU, je předčasné a hlavně zbytečné. ETCS musí nejdříve stejně jako kterýkoliv jiný systém projít provozním ověřením a úpravami, které zajistí jeho celkovou spolehlivost a efektivitu. Požádali jsme proto ministra dopravy Martina Kupku v otevřeném dopise o umožnění duálního provozu vlaků bez ETCS a o přehodnocení plánovaného výhradního provozu ETCS v České republice,“ uzavírá předseda Spolku pro efektivní železnici Josef Hendrych.

O ETCS – ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí ERTMS. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů, a tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.

O Spolku pro efektivní železnici (SPEŽ) – Spolek pro efektivní železnici vznikl v roce 2013 pod starým názvem Spolek za bezpečnou železnici. Je názorovou a komunikační platformou osob a institucí, kterým není lhostejný osud železnice v České republice. Naším hlavním posláním je podpora věcné diskuse a zprostředkovávání výměny názorů mezi předními odborníky a širokou veřejností na aktuální témata. V diskuzích se soustředíme především na otázky rozvoje bezpečné železniční dopravy jako efektivního a ekologického způsobu přepravy, která patří svým významem mezi klíčové součásti kritické infrastruktury státu. Vysokou odbornost, ale i názorovou rozmanitost garantují osobnosti, které jsou součástí našeho expertního týmu, z nichž všichni mají dlouholeté pracovní či akademické zkušenosti.

 

 

Reklama

Doporučujeme

Útočník na slovenského premiéra Fica se odvolal proti svému odsouzení

Útočník, jenž loni střelbou z pistole vážně zranil slovenského premiéra Roberta Fica, se prostřednictvím svého advokáta odvolal proti svému odsouzení prvoinstančním soudem. ČTK to dnes napsal Specializovaný trestní soud, který obžalovaného důchodce Juraje Cintulu v případu uznal v říjnu vinným z trestného činu teroristického útoku a poslal ho na 21 let do vězení. Věcí se tak bude zabývat slovenský nejvyšší soud.

Německé vládní strany se dohodly na nové podobě vojenské služby

Německé vládní strany se dohodly na nové podobě vojenské služby. Odvody budou plošné a zákon stanoví i cíle počtů nových rekrutů. Pokud se jich nepodaří dosáhnout, budou moci poslanci Spolkového sněmu odhlasovat takzvanou povinnou vojenskou službu z potřeby. Informace agentury DPA potvrdili dnes koaliční politici.

Europoslanci podpořili snížení emisí o 90 procent do roku 2040 oproti roku 1990

Europoslanci dnes podpořili klimatický cíl snížit emise o 90 procent do roku 2040 oproti roku 1990. Až pět procentních bodů čistých emisí by podle schváleného kompromisního návrhu mohlo pocházet z vysoce kvalitních mezinárodních uhlíkových kreditů od partnerských zemí. Postoj Evropského parlamentu se velmi podobá pozici Rady EU, kterou schválili unijní ministři životního prostředí minulý týden. Následná jednání v takzvaném trialogu by tak mohla být podle zdrojů ČTK velmi rychlá. Text podpořilo 379 europoslanců, 248 jich bylo proti a deset se zdrželo hlasování.

Trump schválil nový rozpočet, skončil nejdelší shutdown v historii USA

Americký prezident Donald Trump ve středu v Oválné pracovně podepsal rozpočtový zákon, čímž po rekordních 43 dnech ukončil vládní shutdown. Za nejdelší uzavření federální vlády v americké historii dává vinu demokratům, kteří návrh rozpočtu blokovali, neboť nezahrnoval dotace na zdravotní pojištění pro miliony Američanů.

V Peru zemřelo 37 lidí při pádu autobusu do rokle

Tragická nehoda na jihu Peru si vyžádala nejméně 37 obětí. Autobus se srazil s nákladním autem a zřítil se z horské silnice do dvousetmetrové rokle v oblasti Arequipa. Podle úřadů jde o jedno z nejhorších dopravních neštěstí posledních let.

Český tým představil olympijskou kolekci pro Milán a Cortinu

Český olympijský výbor ukázal novou kolekci pro ZOH 2026 v Miláně a Cortině. Tým se loučí s bílou a sází na barvy, retro detaily i chytré vychytávky. Fanoušci si ji mohou koupit už teď.

KOMENTÁŘ: Buffett se loučí, už „bude potichu“. Čtyři lekce, které zanechal investorům

Legendární investor Warren Buffett poslal akcionářům své Berkshire Hathaway tradiční dopis. Naposledy. 95letý rodák z Omahy totiž s koncem roku odchází do důchodu a žezlo vlády předává Gregu Abelovi. I tak zůstane Buffett ikonou, která změnila pohled na investování. Proč?

Nové centrum EU posílí obranu proti manipulacím a dezinformacím

Evropská komise dnes představila iniciativu nazvanou Evropský štít demokracie, prostřednictvím které chce lépe čelit manipulacím s informacemi, vměšování do voleb a dezinformacím, zejména z Ruska. Informovala o tom komise v prohlášení. Jádrem iniciativy bude nové Evropské centrum pro demokratickou odolnost, které má koordinovat a sdílet informace o manipulačních a dezinformačních kampaních.

Ruské dronové útoky zabily na Ukrajině jednoho muže a pět osob zranily

Ruské dronové útoky si dnes na Ukrajině vyžádaly nejméně jednu oběť a několik zraněných, uvedly podle agentury DPA ukrajinské úřady. Hlavní velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj dnes podle agentury AP uvedl, že ruská armáda obsadila tři osady na jihu Záporožské oblasti. Nejtvrdší boje se podle něj odehrávají v obléhaném Pokrovsku a v poslední době zesílily i boje u měst Kupjansk a Lyman. Ukrajinská armáda uvedla, že útočila na jihu Ruska na jeden z hlavních ruských podniků na výrobu polyethylenu.

Afghánské ženy mohou do nemocnice pouze v burce, nařídil podle Lékařů bez hranic Tálibán

Tálibán nařídil, aby všechny pacientky, pečovatelky i zaměstnankyně při vstupu do veřejných zdravotnických zařízení v afgánském městě Herát nosily burku – úplný islámský závoj zakrývající celé tělo i obličej. Opatření vstoupilo v platnost 5. listopadu.

Trumpův postoj ke klimatu je příležitostí pro Čínu, míní architektka Pařížské dohody

Americký prezident Donald Trump sice zpochybňuje klimatickou krizi jako „největší podvod v historii“, ale podle Christiany Figueres, hlavní architektky Pařížské klimatické dohody, to svět nezastaví. Spojené státy tím podle ní přenechávají vedení v boji s klimatickou změnou Číně, která se stává dominantní silou v oblasti čistých technologií.

U libyjských břehů se pohřešuje nejméně 42 migrantů, převrátil se s nimi člun

Nejméně 42 migrantů se pohřešuje poté, co se s nimi u pobřeží Libye na začátku tohoto měsíce převrátil gumový člun. Uvedla to dnes agentura AFP s odvoláním na Mezinárodní organizaci pro migraci (IOM), podle níž jsou migranti pravděpodobně mrtví. Libyjským úřadům se podařilo zachránit sedm ze 49 lidí na palubě. Příčinou neštěstí byly vysoké vlny.

Napětí na klimatickém summitu COP30. Původní obyvatelé Amazonie žádají větší prostor

V brazilském městě Belém došlo na klimatickém summitu COP30 k nečekaným nepokojům. Skupiny původních obyvatel a aktivistů se dostaly do konfliktu s ochrankou OSN. Za výkřiky o ochraně pralesa a právu na účast v rozhodování stojí dlouhodobá frustrace z prázdných slibů.

Baristé Starbucks opět stávkují, zákonodárci vyzývají k uklidnění situace

Americký kavárenský řetězec Starbucks znovu zasáhly stávky baristů, kteří požadují vyšší mzdy a navýšení počtu zaměstnanců. Nehledě na změnu strategie, prosazovanou novým generálním ředitelem Brianem Niccolem, společnost roste pomalu a její reputace mezi zákazníky není optimální. Stovka zákonodárců Niccola v dopisech vyzvala k jednání s odbory.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama