Věda a TechnikaNová analýza vyvrací mýtus o zdravotních přínosech střídmého pití

Nová analýza vyvrací mýtus o zdravotních přínosech střídmého pití

Mnoho lidí uklidňují studie, které tvrdí, že každodenní sklenka alkoholu je pro dlouhověkost lepší než úplná abstinence. Nová analýza zveřejněná deníkem Guardian však tuto teorii zpochybňuje a ukazuje, že pozitivní závěry jsou často výsledkem chybného výzkumu.

Kanadští vědci prozkoumali 107 studií zabývajících se pitím alkoholu a délkou života. Zjistili, že většina těchto studií srovnávala pijáky s lidmi, kteří abstinují nebo pijí velmi málo, aniž by zohlednily, že někteří z těchto abstinentů přestali pít kvůli zdravotním problémům. To znamená, že skupina abstinentů často obsahuje nemocné lidi, což zkresluje výsledky ve prospěch střídmých pijáků.

Dr. Tim Stockwell z Kanadského institutu pro výzkum užívání návykových látek na Univerzitě ve Victorii, který je hlavním autorem studie, dle deníku Guardian uvedl: „Alkoholový průmysl se dlouhodobě snaží propagovat myšlenku, že střídmé pití prodlužuje život. Tento názor ovlivnil národní doporučení ohledně pití a odhady zdravotních rizik alkoholu po celém světě.“

Tato myšlenka se ukázala jako překážka pro efektivní tvorbu politik v oblasti alkoholu a veřejného zdraví. Podrobnosti studie byly zveřejněny v Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Předchozí studie často ukazovaly tzv. efekt J-křivky, kdy mírné pití vedlo k nejnižší úmrtnosti. Když však kanadský tým zkombinoval údaje z těchto studií, zjistil, že tento efekt zmizel, když se blíže zaměřil na kvalitnější studie, které zahrnovaly mladší lidi a nepočítaly mezi abstinenty bývalé pijáky. Tyto kvalitnější studie nezjistily žádný důkaz, že by mírní pijáci žili déle.

Alkohol a vysoká míra úmrtí

Anglická lékařka, Dame Sally Davies, uvedla, že neexistuje bezpečná úroveň konzumace alkoholu. Studie z roku 2018 tuto tezi podpořila, když zjistila, že alkohol způsobil v roce 2016 2,8 milionu úmrtí a byl hlavním rizikovým faktorem předčasné smrti a invalidity u lidí ve věku 15 až 49 let.

Podle studie z roku 2023 alkohol souvisí s více než 60 nemocemi, včetně jaterní cirhózy, mrtvice, několika druhů rakoviny a žaludečních vředů.

Doktorka Iona Millwood z Oxfordské univerzity, spoluautorka studie, dodává: „Studie o alkoholu a zdraví mohou být zkreslené, i když jsou dobře provedené. Je to proto, že pijácké návyky často korelují s dalšími faktory, jako je kouření a socioekonomický status, a lidé často tyto návyky mění v reakci na špatný zdravotní stav.“

Doporučujeme

U Sochy svobody v New Yorku se převrátila loď, zahynula žena a dítě

Žena a malé dítě přišly o život v newyorském přístavu, kde se poblíž Sochy svobody převrátila loď. Záchranářům se podařilo vytáhnout z vody 12 lidí, ale pro sedmadvacetiletou ženu a holčičku ve věku pěti měsíců přišla veškerá pomoc příliš pozdě. Úřady zadržely provozovatele plavidla. Informují o tom dnes místní média.

Izrael odmítá Trumpův mírový plán pro Gazu, oznámil premiér Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl patnáctibodový plán amerického prezidenta Donalda Trumpa pro poválečné uspořádání Pásma Gazy. Prohlásil, že Izrael nestáhne své vojáky, dokud nebude palestinské hnutí Hamás skutečně odzbrojeno.

Vyčerpané české turisty v Rakousku zachraňovaly policejní vrtulníky

O dvou víkendových případech letecké záchrany vyčerpaných českých turistů v rakouských Alpách dnes informují rakouská média. Skupina čtyř českých turistů se ocitla v nouzi a na konci byla zcela vyčerpaná na túře pod rakouskou horou Traunstein. Češi přecenili své síly a slepě se spoléhali na aplikaci, píše dnes o sobotní události server Kronen Zeitung. Ve druhém případě policejní vrtulník v sobotu zachraňoval českou rodinu s vyčerpanou desetiletou dívkou na hoře Grosser Donnerkogel. Píše o tom server MeinBezirk.

České hotely ubytovaly 6,4 milionu hostů. Cizinci zůstávají hlavně v Praze

Cestovní ruch v Česku ve druhém čtvrtletí mírně rostl. Tuzemská ubytovací zařízení navštívilo 6,4 milionu lidí, meziročně o půl procenta více. Zahraniční turisté se však nadále soustřeďují především do Prahy, zatímco regiony spoléhají hlavně na domácí klientelu.

Zemřel otec Lionela Messiho Jorge. Synovi pomáhal v kariéře od jeho 14 let

Ve věku 68 let zemřel Jorge Messi, otec argentinské fotbalové hvězdy Lionela Messiho. Dlouhodobě se potýkal se zdravotními problémy. Zemřel v nemocnici ve svém rodném městě Rosario.

Filmová The Legend of Zelda údajně našla Ganondorfa

Připravovaná hraná adaptace herní série The Legend of Zelda má mít svého hlavního padoucha. Ganondorfa si podle médií zahraje australský herec Uli Latukefu, známý především ze seriálů Young Rock a Marco Polo. Obsazení však zatím nebylo oficiálně potvrzeno.

Húsíové tvrdí, že zasáhli saúdskoarabskou rafinerii na pobřeží Rudého moře

Jemenští Húsíové zasáhli rafinerii společnosti Aramco na saúdskoarabském pobřeží Rudého moře. Oznámil to dnes podle agentury AFP vojenský mluvčí povstalecké skupiny podporované Íránem. Húsíové tak pokračují v útocích z posledních týdnů na Saúdskou Arábii, zejména na ropnou infrastrukturu a tankery v Rudém moři.

Dva mrtvé si vyžádal ruský úder na Charkov, tři mrtvé nálet na Belgorod

Dva mrtvé a 12 raněných si v noci na dnešek vyžádal ruský útok na Charkov, zaměřený na obytné budovy. Oznámil to ráno starosta druhého největšího ukrajinského města Ihor Terechov. Téměř dvě desítky raněných měl za následek ruský útok na Oděsu a Dněpropetrovskou oblast, uvedly ukrajinské úřady. Tři lidé přišli o život a 25 utrpělo zranění při rozsáhlém náletu ukrajinských dronů na Belgorod na západě Ruska, upřesnil úřadující gubernátor regionu Alexandr Šuvajev, který původně informoval o 13 raněných, včetně dvou dětí.

Syn Joea Bidena promluvil o těžkém boji svého otce s rakovinou

Joe Biden podle svého syna svádí těžký boj s rakovinou prostaty. Hunter Biden v rozhovoru řekl, že se nemoc dál šíří a bývalému americkému prezidentovi způsobuje silné bolesti.

Senát USA schválil návrh, který má odvrátit shutdown před volbami do Kongresu

Senát Spojených států ovládaný republikány dnes schválil návrh zákona o dočasném financování federální vlády do 11. prosince. Cílem opatření je předejít před listopadovými volbami do Kongresu takzvanému shutdownu, tedy omezení chodu vlády v důsledku neschváleného financování. Píše o tom agentura Reuters.

Mezi zabitými po ruských útocích na Kyjev je i dítě

Nejméně tři lidé včetně jednoho dítěte zemřeli při nočních ruských útocích na Kyjev a jeho okolí. Další tři lidé utrpěli zranění. Podle ukrajinských úřadů Rusové použili mimo jiné balistické rakety.

Tisza nominovala na maďarského prezidenta bývalého šéfa nejvyššího soudu

Maďarská vládní strana Tisza vybrala bývalého předsedu nejvyššího soudu Andráse Baku za svého kandidáta na prezidenta, informovaly tiskové agentury. Očekává se, že András Baka bude v úterý zvolen v parlamentu novou hlavou státu.

Dron pronikl do bulharského vzdušného prostoru, explodoval kilometr od plynovodu

Dron dnes vnikl z Rumunska do bulharského vzdušného prostoru a explodoval poblíž plynovodu. Oznámil to dnes podle tiskových agentur bulharský premiér Rumen Radev. Dron podle něj nesl velké množství výbušnin, píše agentura DPA.

Ukrajinské drony opět zaútočily na ruské rafinérie, úřady informují o raněných

Ukrajinské drony opět zaútočily na ilskou rafinérii na jihu evropského Ruska. V podniku vypukl požár, nálet si vyžádal pět raněných, informoval krizový štáb Krasnodarského kraje. Další dva lidi zranil dron v Zadonsku na Donu, oznámil gubernátor Lipecké oblasti Igor Artamonov. Ruské úřady informovaly o zničení stovek ukrajinských dronů během uplynulé noci. Ukrajinské drony podle Kyjeva zasáhly rafinérie v Ilsku a v Syzrani.

Mořské řasy zaplavují Karibik a ohrožují pobřeží i cestovní ruch

Karibské pobřeží, Mexický záliv i část Atlantiku letos zasáhl mimořádně rozsáhlý výskyt hnědých mořských řas rodu sargassum. Na plážích se hromadí miliony tun biomasy, která po vyplavení rychle zahnívá, zhoršuje kvalitu vody, omezuje život mořských organismů a zároveň působí značné problémy turistickým oblastem závislým na návštěvnících.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama